Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






General classification of syntactic expressive means and stylistic devices

Syntax is the branch of language science studying the relations between words, word combinations and larger kinds of utterance. According to Galperin there're four groups of syntactic expressive means and stylistic devices:

1. Compositional patterns of syntactic arrangements (stylistic conversion, detached constructions, parallel constructions, chiasmus, repetition, enumeration, suspense, climax, antithesis)

2. Particular ways of combining parts of the utterrance (asyndenton, polysyndenton, the gap-sentence link)

3. Particular use of colloquial constructions (ellypses, break-in-the-narrative, question-in-the-narrative, uttered/unuttered speech)

4. Stylistic use of structural meaning (rhetorical question litotes).

Unlike other synthetic expressive means of the language which are used in discourse, syntactic stylistic devices are proceded as design aimed and having a designed impact on the reader. When parallel constructions are used in a dialogue, - it is an expressive means, when in the author's speech - a stylistic device. Structural syntactic stylistic devices are always in special relations with the intonation involved. The more explicity structural syntactic relations are expressed, the weaker will be the intonation pattern, up to disapperance and vice verse. The capacity to serve as a connection is a inherent quality of a great number of words and perhaps if there're set in a position, which calls for continuation or description of an event. To follow closely how parts of an utterance are connected and to verify interdependence between its parts is often different either because of the abscence of identical signs (asyndoton) or because of the present of too many identical signs (polysyndoton). Emotional syntactic structures typical for the oral variety of the language are sometimes very effectively used to depict the emotional state of mind of the characters. They may even be used in particular cases in the narrative of the author, and they have the same feature. When such constructions have entered the monologue, they assume qualities of a stylistic device. On analogy with transparence of meaning in which words are used other than in their logical sense, syntactic structures may also be used in the meanings other than their primary. Every syntactic structure has its function, called its structural meaning. When the structural is used in some other function, it may be said to assume a new meaning which is similar to lexical transfered meaning.




Переглядів: 347

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.