Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Історичні передумови виникнення науки управління

Із самого початку існування людства праця носила усвідомлений організований характер. Робота вимагала узгоджених дій членів общини, певної підпорядкованості одних членів іншим. З розвитком цивілізацій сам процес управління ускладнювався.

Визначним етапом у розвитку управління стало зародження державності. Проте розвиток основ управління на Заході та сході відбувалося різними шляхами. На Заході схилялись до того, щоб управління охоплювало якомога більше способів впливу на людей, що урізноманітнювало форми і методи управлінської діяльності. На Сході визначальним в управлінні вважали владу. Отож, людство давно усвідомлювало важливість управління як особливого виду діяльності.

Управління у тій чи іншій формі існувало завжди там, де люди працювали в групах, як правило у 3-ох сферах людського суспільства:

1. політичній (встановлення і підтримання порядку в групах);

2. економічній (пошук, виробництво і розподіл ресурсів);

3. оборона.

Історія виникнення управління організаціями нараховує декілька тисячоліть. Протягом цього періоду поступово нагромаджувалися знання, вміння, досвід , які передавалися з покоління в покоління, фіксувалися, узагальнювалися.

Існує 2 погляди на час виникнення менеджменту. один підтримує появу менеджменту з початком століття і засновниками вважає Ф. Тейлора та А. Файоля. Інший вважає,що тейлоризм дав лише поштовх до розвитку науки управління. Перша точка зору є більш обґрунтованою, оскільки саме Тейлор у 1911 році вперше застосував термін „наукове управління”. Таким чином, розвиток наукового менеджменту можна поділити на 3 основні етапи:

1. Перед фазу. Початок перед фази наукового менеджменту губиться у глибині тисячоліть, а закінчення датується 1911 роком.

2. Фазу зародження і становлення науки управління. Характерна діяльність конкретних наукових шкіл.

3. Сучасна фаза. Розпочалась в 40-их роках ХХ ст. і продовжується до нинішнього часу.

Масове розуміння того, що організацією можна управляти системно і таким чином досягати її цілей, з’явилося у 40-і роки ХIХ ст. Причиною зростання iнтересу до наукового управлiння був промисловий переворот, який розпочався в останнiй третинi ХУШ ст. в Англiї. В 40-50-х роках вiн особливо iнтенсивно розвивався в США, супроводжуючись бурхливим економiчним розвитком пiдприємств, що незабаром вивело цю країну на першi позицiї в свiтi. В умовах промислової революцiї новi iндустрiальнi компанiї зiткнулися з невiдомими ранiше проблемами соцiального управлiння, координацiї i органiзацiї працi сотень i тисяч робiтникiв, сконцентрованих в них. Емпiричних знань практикiв-управлiнцiв щодо органiзацiї управлiнської дiяльностi стало недостатньо для вирiшення якiсно нових проблем. Американськi пiдприємцi вiдчули необхiднiсть наукових дослiджень i розробок в галузi управлiння.

Концентрацiя капiталу, розширення масштабiв виробництва, здiйснення фiнансових операцiй, вимагали нових органiзацiйно-правових форм приватного пiдприємництва. Такою формою стала корпорацiя (акцiонерне товариство). Бiзнес великих корпорацiй побудований на тому, що акцiонери обирають собi директорiв, а тi, в свою чергу, пiдбирають собi службовцiв з мандатом на управлiння бiзнесом в iнтересах прибуткiв акцiонерiв.

Отже, поштовхом до наукових дослiджень у сферi управлiння i, власне, до виникнення наукового менеджменту, стало виникнення нової форми органiзацiї бiзнесу - корпорацiй (акцiонерних товариств). Поява i оформлення управлiння як науки, як областi наукових дослiджень, частково була вiдповiддю на потреби великого бiзнесу, а частково - спробою скористатися перевагами технiки, створеної в перiод промислової революцiї, а частково досягненням невеликої групи, жменьки зацiкавлених людей, що мали гаряче бажання вiдкрити найбiльш ефективнi способи виконання роботи.

Американський дослідник Клод Джордж склав управлінський континуум,[1] у якому міститься опис історичного шляху розвитку управління (табл. 1).

Таблиця 1

Управлінський континуум

Роки Індивідуум або етнічна група Основний внесок у розвиток управління
5000 до н.е. Шумери Писемність; реєстрація фактів
Єгиптяни Визнання необхідності планування, організації й контролю
  Визнання необхідності “чесної гри”; довірчі бесіди “полегши свою душу”
  Визнання необхідності письмових запитів, використання рекомен­да­цій “штабу”
Хаммурапі Використання свідків і письмових документів для контролю; установлення мінімальної заробітної плати; визнання недопустимості перекладання відповідальності
Єгиптяни Централізація в організації управління
Євреї Концепції організації, скалярний принцип, принцип виключення
Китайці Визнання необхідності організації, планування, керівництва й контролю
Навуходоно­сор Контроль за виробництвом і стимулювання через заробітну плату
Менціус Визнання необхідності систем і стандартів
Китайці Визнання принципу спеціалізації
Сун-Цзи Визнання необхідності планування, керівництва і організації
Сократ Формулювання принципу універсальності управління
Ксенофонт Визнання управління як особливого виду мистецтва
Кір Визнання необхідності контактів між людьми, проведення дослід­жень мотивації, складання планів і обробки матеріалів
Греки Використання наукових методів праці і робочого ритму
Платон Формулювання принципу спеціалізації
Олександр Великий Створення штабу
Като Використання описів робіт
Варрон Використання робочих специфікацій
20 н.е. Ісус Христос Єдиноначальність; золоте правило; людські відносини
Діоклетіан Делегування повноважень
Альфарабі Вимоги до керівника
Газалі Вимоги до керівника
Л.Пачолі (генуезець) Двійна бухгалтерія
Франсіско Ді Марко Облік витрат виробництва
Брати Сорансо Використання журналу доходів і гросбуха
Барабаріго Форми підприємницької організації; обробка статистичної звітності
Арсенал Венеції, венеціанці Облік витрат виробництва; чеки і баланси для контролю; присвоювання номе­рів при інвентаризації; використання метода контейнерів; використання управ­лін­ня кадрами; стандартизація і взаємозамінність деталей; контроль товарних запасів; контроль собівартості
Томас Мор Заклик до посилення спеціалізації; аналіз недоліків пога­ного управління і керівництва
Нікколо Маккіавелі Усвідомлення принципу масової згоди; визнання необхід­ності цілеспря­мова­ності в організації; визначення якостей керівника
Джеймс Стюарт Джерела теорії влади; дослідження впливу автоматизації
Адам Сміт Застосування принципу спеціалізації до промислових робітників; концепції контролю; розрахунок оплати праці
Томас Джефферсон Звернення уваги на концепцію взаємозамінності частин
Єлі Уітні Наукові методи; використання методів обрахування собівартості; контроль якості; концепція взаємозамін­ності частин; визнання інтервалу управління
Джеймс Уатт, Маттеус, Бултон Сохо, Англія Стандартні операції; специфікації; робочі методи; планування; стимулювання заробітною платою; стандартний час; стандартні дані; Різдвяні свята для службовців; страхове товариство службовців; ревізії балансу і звітності
Робер Оуен, Нью-Ланарк, Шотландія Використання на практиці особистого досвіду; відповідальність за підготовку робітників; будівництво будинків зі зручностями для робітників
Джеймс Мілл Аналіз і узагальнення людської мотивації
Чарльз Бебберідж Наголос на науковому підході; визнання особливої важливості спеціалізації; поділ праці; використання трудових рухів і витрат часу; вплив різних кольорів на ефективність праці; обрахування собівартості
Маршалл, Логлін та ін. Визнання і обговорення відносної важливості функцій управління
Мілл та ін. Інтервал контролю; єдиноначальність; контроль за пра­цею і матеріалами; спеціалізація – поділ праці; стимулю­вання через заробітну плату
Генрі Пур Принципи організації, зв’язку і інформації в застосуванні до залізних доріг
Даніель К. Маккаллум Використання організаційних схем для демонстрації структури управління; застосування систематичного управління на залізничному транспорті
В.С.Джевонс Використання на практиці мотиваційних досліджень; вивчення впливу різних інструментів на робітника; дослідження стомленості
Джозеф Вартон Розробка курсу підприємницького менеджменту для коледжу
Генрі К.Меткалф Мистецтво менеджменту; наука управління
Генрі Р.Тоун Наука менеджменту
Фредерік Халсі План преміальних виплат, заробітної плати
Фредерік У. Тейлор Науковий менеджмент; системний підхід; кадровий менеджмент; необхідність кооперації між працею і менеджментом; висока заробітна плата; рівноправ­ність між працею і менеджментом; функціональна організація; принцип виклю­ч­ності стосовно цехів; система оцінки собівартості; методичні дослід­ження; дослідження робочого часу; визначення наукового менеджменту; наго­лос на праці менеджера; наголос на дослідження, стандарти, планування, кон­троль і кооперацію
Френк Б. Гілберт Наука мотиваційних досліджень
Генрі Г.Гантт Завдання і системи стимулювання; гуманний підхід до праці; схеми Гантта; відповідальність менеджерів за підготовку робітників
Хьюго Мюнстерберг Використання психології в менеджменті і в праці
Харрінгтон, Емерсон Ефективний інженерінг; принципи ефективності
Харлоу С. Персон Організація першої наукової конференції з менеджменту у Сполучених Штатах; наукове визнання менеджменту
Дж. К. Дункан Перший підручник менеджменту для коледжів
Х.Б.Друрі Критика наукового менеджменту – утвердження первинних ідей
Р.Ф.Хоксі Критика наукового менеджменту – утвердження первинних ідей
Ф.В.Харріс Модель економічної партії товару
Анрі Файоль Перша повна теорія менеджменту; функції менеджменту; принципи менедж­менту; визнання необхідності викладання менеджменту в навчальних закладах
Олександр Г. Черч Функціональна концепція менеджменту; перший американець, який розглянув весь комплекс концепцій менеджменту і пов’язав їх у єдине ціле
А. К. Ерланг Передбачення теорії черг
У. Г. Леффінгвелл Застосування наукового менеджменту в відомствах
К.К. Парсонс Необхідність використання наукового менеджменту у відомствах
Орвей Тід Застосування психології у промисловості
Морріс Л. Кук Різні сфери застосування наукового менеджменту
Вальтер Д. Скотт Привнесення психологічних знань в рекламну справу і роботу з кадрами
Олівер Шелдон Розвиток філософії менеджменту, принципів менеджменту
Г.Ф. Додж, Г.Г. Роміг, У.А. Шумарх Використання статистичних висновків і теорії ймовірності при проведенні інспекцій; контроль якості з використанням статистичних засобів
Рональд А. Фішер Різні сучасні статистичні методи, включаючи бейсівську статистику, теорію проб і розробку експериментів
Елтон Мейо Соціологічна концепція групових прагнень
Т. К.Фрай Статистичні основи теорії обслуговування
Мері П. Фоллетт Філософія менеджменту, яка базується на індивідуальній мотивації; груповий підхід до вирішення проблем менеджменту
Джеймс Д. Муні Визнання універсальності принципів організації
Честер Барнард Теорія організації; соціологічні аспекти менеджменту; необхідність комуні­кації
П.М.С.Блекет та ін. Операційні дослідження
Лінделл Урвік Зведення воєдино і кореляція принципів менеджменту
Макс Вебер, Реніс Лікер, Кріс Арджиріс Наголос на психологію, соціальну психологію і дослідження людських відносин в теорії організації; включення широкосистемної теорії організації
Норберт Вінер, Клод Шеннон Наголос на системному аналізі і теорії інформації в менеджменті
Франк Абрамс, Бенджамін М. Селекман Вступ до мистецтва управління і мислення менеджерів
Герберт Саймон, Гарольд Дж. Левітт, Роберт Шляйфер Надання особливого значення поведінці людини при прийнятті рішень, яка розглядалася ними як ідентичний, спостережуваний і вимірюваний процес; підвищена увага філософії менеджменту
Дуглас Макгрегор Доказ того, що відношення менеджера до підлеглих суттєво впливає на їхню поведінку і на робочий клімат в організації. В теорії “Х” – ствердження пріоритету контролюючого менеджера, в теорії “Y” – принцип поділу відповідальності
Ігор Ансофф Перегляд попередніх методів довготермінового планування, модель стратегічного планування (в книзі “Стратегічний менеджмент”
Фред Фідлер Джейм Томпсон, Джей Гелбрайт, П.Лоренс, Дж. Лорше Розробка теорій керівництва, які стосуються орієнтації на завдання і відносини Висновок про те, що не існує єдиного, найкращого шляху організації діяль­ності, подальше дослідження ситуаційних аспектів організаційної побудови
Карл Вейк Дослідження організацій як інтерпретованих систем
Вільям Оучі, Олівер Вільямсон Розвиток теорії фірми – недосконалості ринку – причина існування фірми
Генрі Мінцберг Розгляд організаційних структур від машинної бюрократії до “адхок”-кратії
Геральд Саланчик Теорія владних структур всередині організацій і між ними
Розмарі Стюард Альтернативи і обмеження дій менеджера у різноманітних ситуаціях і відмінності між між окремими видами управлінських задач
Джеффрі Круазьє Теорії владних структур всередині організації і між ними
Джон Коттер, Джон Габарро Дослідждення праці вищих куерівників, різні характеристики і їх сприйняття у часі
Теренс Діл, Аллан Кеннеді Створення концепції корпоративної культури як найважливішого чининка, який впливає на “організаційну поведінку” і корпоративний розвиток
Том Петерс Відношення до споживачіи, як до людей, а до персоналу організації – як до важливого ресурса розвитку бізнесу

 

За цей надзвичайно тривалий перiод управління дрібними підприємствами здійснювалося практиками на основі їхнього досвіду та вміння. Помітного наукового узагальнення і дослідження управлiння виробництвом не було. Великі за обсягом організації існували лише в державній, церковній та військовій сферах, з потреб управління якими виникли і перші паростки теорії управління, які є теоретичною основою побудови багатьох сучасних органiзацiй. Характерними рисами передфази теорії менеджменту є обгрунтування ієрархійно-пірамідальної побудови організацій та підприємств, авторитарний стиль управління, мислення, обмежене статутом чи субординацією та інші подібні аксесуари.

 




Переглядів: 898

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.