Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Залежно від обсягу прав на використання розрізняють звичайні, виключні й повні ліцензії.

Звичайна ліцензія. Надає ліцензіату право використан­ня об'єкта ліцензії. Право розпоряджання зберігається за ліцензіаром.

Виключна ліцензія. Цей вид ліцензії надає ліцензіату право виключного користування об'єктом ліцензії за умо­ви збереження за ліцензіаром права користування техніч­ним рішенням у частині, що не передається ліцензіату; при цьому ліцензіар не має права давати ліцензії на викорис­тання об'єкта промислової власності іншій особі на цій са­мій території в обсязі наданих ліцензіату прав.

В угоді за виключною ліцензією ліцензіар може обме­жити права ліцензіата стосовно:

– терміну дії угоди (який може бути рівним або мен­шим за термін дії патенту);

– території (конкретним підприємством, областю,
країною тощо);

– виду використання (тільки продаж об'єкта або тіль­ки його виробництво тощо).

Повна ліцензія. Згідно з нею ліцензіат одержує всі пра­ва на використання та розпоряджання технологією.

Ліцензійний договір передбачає передавання прав на використання об'єктів інтелектуальної власності на комер­ційній основі. Тому виникає необхідність обґрунтування доцільності придбання ліцензій, суть якого полягає у визна­ченні і порівнянні витрат на проведення власних НДДКР і промислового освоєння їх результатів і витрат, пов'язаних з придбанням ліцензій і промисловим освоєнням.

Вибір способу оплати ліцензії на переданий об'єкт ін­телектуальної власності залежить від розміру втраченої вигоди ліцензіара за умов передавання об'єкта, захисту прав власності на нього, ступеня освоєння технології (ла­бораторна чи прикладна). Відповідно до цього у практиці господарювання сформувалися такі способи оплати лі­цензії:

– у формі паушального платежу – разової або поділе­ної на кілька частин суми виплат, яка визначається загаль­ною величиною можливих втрат ліцензіара та наданих ним послуг. Такий спосіб оплати, як правило, використо­вується при передаванні незавершених технологічних розробок;

– у формі роялті – періодичних сум виплат ліцензіару (встановленого відсотка від обсягів виготовленої про­дукції на основі переданої технології);

– у формі поєднання паушальної суми платежу та роялті.

Отже, передавання прав на використання продукту ін­телектуальної діяльності через укладення ліцензійного до­говору дає змогу винахідникам отримувати вигоду від ре­зультатів своєї роботи навіть за умов, коли вони безпосе­редньо не займаються впровадженням новації у виробничу діяльність. Крім того, придбання ліцензій фірмами забезпечує прискорення процесу дифузії інновацій, а значить, сприяє економічному зростанню суспільства.

У світовій практиці існує ще одна схема відступу прав на деякі види об'єктів інтелектуальної власності. Останні­ми десятиліттями у країнах з розвинутою економікою значного поширення одержав продаж товарів, послуг та технологій на умовах франчайзингу.

Франчайзинг. Передбачає взаємодію двох сторін: франчайзера (англ. franchisor – власник генеральної лі­цензії, організатор справ) – сторони, яка є власником пев­ного нематеріального ресурсу і диктує умови контракту, та франчайзі (англ. franchisee – енергійний бізнесмен) – сторони, яка готова виготовляти продукцію за технологією та умовами, запропонованими франчайзером. Поточна ді­яльність франчайзі є цілком самостійною, але його підпри­ємство функціонує не як відокремлений об'єкт, а діє як частина/ єдиного комплексу, об'єднаного франчайзером. Терміном «франшиза» (франц. franchise – вільність, при­вілей) позначають договір франчайзингу.

Переваги франчайзингу для франчайзі:

– висока ймовірність досягнення успіху в розвитку фірми завдяки втіленню ідеї, опрацьованої і перевіреної ринком, тобто мінімізація стратегічного ризику (за статис­тикою, згортають свій бізнес понад 25% звичайних малих підприємств і тільки 5% франчайзі);

– точне прогнозування прибутків;

– спеціалізоване навчання, що пом'якшує труднощі, пов'язані з початком діяльності;

– маркетингові переваги, пов'язані з використанням марки власника франшизи;

– стандартизація та зниження витрат на маркетингові заходи;

– привілеї, що стосуються інвестування бізнесу.

Переваги франчайзингу для франчайзера:

– прискорення торговельної експансії;

– зниження фінансового ризику;

– зменшення маркетингових витрат завдяки стандар­тизації і ефекту масштабу;

– надходження від вступних внесків і виплат, пропор­ційних обсягу продажу;

– надходження від продажу матеріалів, комплектую­чих, послуг, що ексклюзивно постачаються франчайзі;

– мотивація високої активності франчайзі.

Переваги для споживачів і суспільства:

– сприяння посиленню конкуренції, що забезпечує споживачам якісні товари і послуги;

– залучення іноземних інвестицій, які забезпечують ефективне передавання новітніх технологій і створюють додаткові робочі місця;

– поповнення державного бюджету за рахунок надхо­дження коштів від оподаткування і стимулювання розвитку відповідних сфер діяльності;

– скорочення державних витрат, пов'язаних із бан­крутством підприємств та допомогою по безробіттю.

Отже, передавання права інтелектуальної власності за допомогою франшизи є вигідним для всіх. За системою франчайзингу функціонують всесвітньо відома мережа ресторанів швидкого харчування «Мак-Дональдс» та ком­панія з випуску безалкогольних напоїв Соса-Соlа, росій­ська фірма «Дока», що на умовах франчайзингу реалізує широкомасштабні програми «Дока-піца» і «Дока-хліб». В Україні існують і власні франчайзингові пропозиції. Зок­рема, київська фірма «Денді-ексім» пропонує рентабельні проекти «Бар-морозиво» і «Бар-піцерія», львівські ресто­рани «фаст-фуд» під назвами «Піца Челентано» та «Кар­топляна хата» працюють не лише в Україні, де їх понад 40, а й у Польщі.

Отже, належний правовий захист інтелектуальної власності, на основі якого автор інновації може нею розпоряджатись, використовувати і передавати іншим у корис­тування, отримуючи від цього комерційну вигоду, забезпе­чує, з одного боку, зацікавленість потенційних інноваторів у розвитку власних творчих можливостей, у продукуванні новинок та їх патентуванні, а з іншого – створює умови для швидкої дифузії перспективних інновацій в економіку і підвищенню темпів економічного зростання країни, що є головною метою державної інноваційної політики.

 




Переглядів: 424

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.