Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Актуалізації семантики як елемент впливу в комунікаційних технологіях

 

У цьому параграфі розглянуто формування додаткового смислу за допомогою використання значення слова (чи комплексу значень – для багатозначних слів), а також особливості актуалізації того чи іншого значення через лексичне оточення, структуру, інтонаційні особливості, виражені за допомогою знаків пунктуації.

Л. Щерба [553, 24-29], описуючи взаємно протиставлені процеси розуміння і мовлення, на перше місце ставив розуміння, оскільки воно визначає якість мовлення як реакцію на зовнішній подразник. Особлива увага до семантики при вичленуванні та корекції елементів прихованого впливу зумовлюється тим, що слово і його значення постають першим знаком, через який автор проникає до суті інформаційного повідомлення. Саме на основі вичленування і зіставлення значень виникає розуміння, а якісна сторона цього розуміння може привести до появи додаткових смислів і значень, запланованих чи не запланованих автором.

Слово, виступаючи знаком кодування дійсності, лежить в основі спілкування. В окремих випадках спілкування може відбуватися за посередництвом іншим знакових систем, проте уявити масову комунікацію без використання вербальних знаків навряд чи можливо. Т. Дрідзе помітила ту особливість, що спілкування дає змогу індивіду і групі співвідносити свою поведінку з діями і поведінкою інших індивідів і груп. [108, 12] Звідси – особлива увага науковців до семантики, до збігу смислових фокусів під час використання слова-знака для цілей комунікації.

Зрештою, “мовлення, як і мова, якщо взяти їх спочатку в єдності, – це буття, яке означує відображення” [412, 340]. Неоднозначність трактування подій, явищ та їх значень в індивідуальній (а часто і в соціальній) свідомості призводить до виникнення ситуації знакового непорозуміння. Таке непорозуміння відбувається, якщо трактування того чи іншого знака під час спілкування провокує появу додаткового смислу, а отже, веде до реакції на цей смисл. Це може не відповідати запланованій автором реакції на текст або, навпаки, відповідати запланованій автором реакції, але відрізнятися за значенням від того комплексу значень, який поданий експліцитно.

Ми пропонуємо новий підхід до актуалізації семантики в процесі формування та сприймання структур з додатковими смисловими нашаруваннями. В основі пропонованого підходу лежать дослідження структури значення лексем та особливостей їхнього впливу на реципієнта, описані А. Кисельовою [175]. Класифікація А. Кисельової базується на властивих значеннях слів, взятих без контексту, на рівні мови, а вже потім розглядається проекція на мовлення і контекст спілкування. Це дає змогу, досліджуючи слово і його значення, розглядати не лише реалізовані в процесі спілкування значення, а й, так би мовити, статусні значення.

 




Переглядів: 146

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.