Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Сучасні моделі сім'ї, їх собливості

1. За кількістю шлюбних партнерів необхідно відокремити сім’ю моногамну( один чоловік і одна дружина ) та полігамну. Остання має два варіанти : поліандрія ( кілька чоловіків – одна дружина ) та полігінія ( один чоловік, кілька дружин ).

Більшість досліджень зводиться до того, що полігамні форми сім’ї історично передували її сучасному типу, причому існувала певна історико-культурна, етнічна та релігійна їх специфіка . Моногамна сім’я – утворення, яке виникло в порівняно недавньому минулому . ЇЇ розвиток , як довів Ф. Енгельс , тісно пов’язаний зі становленням інститутів приватної власності та держави .

В останні роки у зв’язку зі значною кількістю розлучень і повторних шлюбів в індустріально-розвинутих країнах все частіше говорять про„послідовну моногамію”. Це означає , що в кожний даний момент часу чоловік ( жінка ) знаходиться у шлюбі але, протягом життя таких шлюбних союзів у нього ( неї ) налічується більше одного .

2. По кількості поколінь, які представлені в сім’ї, виділяють :

2.1. Складну ( розширену ) сім’ю , в якій мешкають під одним дахом і ведуть загальне господарство представники декількох ( найменше –трьох ) поколінь : прабатьки , батьки , діти .

В індустріально розвинутих країнах та більшості регіонів України цей тип сім’ї належить минулому , коли його існування не в останню чергу визначалось сільським типом життя та економічною необхідністю .

2.2. Просту ( нуклеарну ) сім’ю , члени якої є представниками тільки двох поколінь ( батьки та діти ) . Цей тип сім’ї в теперішній час є найпоширенішим , але деякі автори говорять про „ ренесанс “ розширеної сім’ї у її специфічній соціально –психологічній модифікації , коли підтримуються інтенсивні між особистісні контакти ( наприклад по телефону, або при сумісному проведенні дозвілля , святкуванні сімейних дат, тощо) , а проживання різних поколінь залишається окремим .

Говорячи про нуклеарну сім’ю , мають на увазі повну нуклеарну сім’ю , в якій є батьки і діти . Але в більшості випадків нуклеарною є і неповна сім’я , тобто така , в якій відсутній один з батьків ( частіше батько ) . залишається невідомим чи вважати повною нуклеарною сім’єю бездітну сім’ю . В свою чергу неповну сім’ю С.І. Голод досить виправдано ( особливо з урахуванням соціально –психологічної специфіки ) розділяє на два типи материнську ( народження та виховання дітей позашлюбне ) та власне неповну, яка виникла як результат розлучення або вдівства.

Також , тут треба згадати і бінуклеарну сім’ю ,колипісля розлучення кожен з подружжя створює нову сім’ю в результаті чого у дитини з’являється четверо батьків ( 2 рідних і двоє нерідних ) між якими підтримуються відносини і дитина періодично живе то з одними , то з іншими . Інколи такі сім’ї разом проводять дозвілля . Розширяється коло найближчих родичів дитини в тому числі сиблінгів ( братів , сестер ), що на думку деяких авторів може , навіть позитивно впливати на соціалізацію особистості .

3. В багатьох дослідженнях сім’ї за ступенем задоволення своїм шлюбом виявляється континуум , на полюсі якого знаходились сім’ї , в яких шлюбні партнери значною мірою задоволені своїм шлюбом, а на іншому – ті де подружжя не задоволене, але шлюб зберігається або збираються розлучатися з різними проміжними варіантами .

4. Педагогічна типологія сімей пов’язана з побудовою континуума за ознакою благополуччя сім’ї, підгрунтям якого є виконання нею виховної функції, а розповсюдження індикаторів відповідного неблагополуччя були : постановка підлітків на облік в дитячій кімнаті міліції, неуспішність дітей в школі тощо .

5. Накінець , з точки зору відповідності шлюбно – сімейних відносин суспільним нормам виділяються сім’ї :

5.1Патріархальні ( традиційні ) відносинив яких орієнтуються на зразки, домінувавши у минулому : чоловік матеріально забезпечує родину , представляє її в суспільстві , приймає основні рішення, що стосуються членів

сім’ї; Жінка – не працює ( або престиж її роботи , заробіток, значно нижчий ніж у чоловіка ), веде домашнє господарство. Думка дітей враховуєься мало або підпорядковане значення .

5.2.Сучасні ( егалітарні ) сім’ї , С.І. Голод не дуже вдало назвав цей тип

сім’я „4 подружжям”, підкреслюючи що відношення в ній визначаються не родинними відношеннями, не батьківством , а шлюбністю з акцентуацією на особистісні аспекти , тобто норми любові емоційної близькості , взаємоповаги розповсюджуються на всіх членів сім’ї. Інколи в якості підтипів сучасної сім’ї відмічають :

5.2.1.Сім’ю колективістську (або в термінології західних авторів „ двохкар’єрну ) , в якій професійна та суспільна діяльність рівноважливі; подружжя гнучко (або при активній участі чоловіка ) розподіляють домашні обов’язки , разом відпочивають , колективно приймають рішення.

5.2.2. Сім’ю індивідуалістську , в якій поза-сімейна діяльність для подружжя більш важлива , чим сімейна . Домашня робота зведена до мінімуму , а при обговоренні найважливіших рішень можливі серйозні конфлікти , якщо зачеплені чиї-небудь індивідуальні інтереси .

6. З точки зору права, сім’ї можуть бути розподілені на дві великі групи :

- в першій групі відносини між подружжям визнані суспільством ( між ними зареєстровано шлюб ) ,

- в іншій цього немає ( найбільше представлені тут дошлюбні союзи молодих людей ) .

Остання група відповідає найбільш широкому визначенню сім’ї , згідно якого „сім’я” є відношення , через яке і дякуючи якому здійснюється відновлення людини , суспільний механізм цього відновлення .

І накінець , завершуючи огляд типології сімей не можна не згадати про так звані “альтернативні стилі життя”до якихвідносять :

- гомосексуальні сім’ї ( як чоловічі так і жіночі ), в тому числі офіціально реєструємі в деяких країнах .

При цьому не виключається можливість виховання ( шляхом усиновлення ) або навіть народження ( в жіночих діадах – з залученням чоловіків-донорів) дітей ;

- відкритий шлюб -описаний подружжям О’Нейлл , відношення в якому будуються на гуманістичних принципах , які передбачають , що людина протягом життя змінюється , відчуває внутрішнє зростання . Прагнення до самоактуалізації кожного з подружжя передбачає між іншим і особисте життя кожного з них , в тому числі глибокі , значимі відносини ( не виключаючи сексуальних ) з іншими людьми ;

- свінінг -(англ. - качающийся, колеблющийся ) є відновленням практики , відомої з давнини , коли достатньо традиційні в інших відношеннях подружні пари на деякий час обмінюються партнери . Один час на Заході існували клуби і журнали , які друкували оголошення таких пар , створюючи необхідні умови існування для такого стилю життя ;

- груповий шлюб -назва цього шлюбу не зовсім точна, тому що наскільки нам відомо , юридично він не визнавався . Про цю форму відносин між партнерами відомо етнографам . В США вона розповсюдилась в період і деякий час після студентських хвилювань 1960 –х років . В груповому шлюбі може бути троє і більше осіб , між якими можуть бути парні ( в тому числі гомосексуальні ) або невпорядковані сексуальні відносини . В таких відносинах найчастіше були особи старші за 30 років . В літературі з цього приводу нічого не говориться про народження і виховання дітей в таких умовах . Можливо в такому випадку пара становилася моногамною і виходила з „гри “ .

- двокроковий шлюб .Передбачає укладання між партнерами специфічного шлюбного контракту , в якому передбачаються права і обов’язки на різних етапах сімейного життя . Найважливішими характеристиками його першої фази ( кроку ) є відсутність дітей і можливість через заданий час перервати відношення без процедури розлучення .

Існують і деякі інші нариси , що мають різне релігійне забарвлення моногамної сім’ї , що залишається в межах різного роду культурних варіацій сімейних відносин та їх правого врегулювання .

Кожна культура (і її субкультури) породжує певну нормативну модель сім'ї, точніше, групу моделей. Структура нормативної моделі включає в себе елементи нормативних членів сім'ї, кожний з яких характеризується певним статусом, т. т. позицією з певними правами і обов'язками, з якими пов'язана очікувана поведінка. Крім елементів, структура сім'ї визначається через відносини, їх зміст і динаміку.

Сімейні відносини це не в останню чергу відношення влади: домінування-підкорення. Як правило, соціальні психологи зв'язують домінування з прийняттям соціальної відповідальності за дії групи: домінуючий член групи відповідає за успішність виконання загальної задачі і, крім того, несе відповідальність за збереження нормальних відносин між членами групи. Крім того, з домінуванням зв'язують імпровізаційну активність і ініціацію дії. Вважається, що найбільш успішними лідерами є особи, схильні до торгу, байдужості до міжособистісних відносин, що уміють чинити опір соціальному тиску, прагнучі до досягнень, ризику і одержуючі задоволення від маніпуляцій іншими людьми.

Задача домінуючої особистості забезпечення безпеки групи, координація дій цих членів для досягнення групових цілей, визначення перспектив життя і розвитку групи і навіювання віри в майбутнє.

У плані виховання виділяють 5 видів влади, що характеризують відносини між дитиною і дорослими в сім'ї (Френч і Равен):

- Влада винагородидитину можуть винагороджувати за певну поведінку. Нагорода слідує за вчинком, що соціально схвалюється (очікуваним), покарання за тим. що соціально осуджується.

- Влада примсув основі її лежить жорстокий контроль за поведінкою дитини, кожна незначна провина підлягає покаранню (або словесній загрозі, або фізично).

- Влада експертазаснована на великій компетентності батьків в тій або іншій справі (соціальна або професійна компетентність).

- Владаавторитетув її основі лежить повага одного з батьків, який є зразком носієм поведінки, що соціально схвалюється.

- Влада законуєдина форма позаособистісної влади, однак носієм і поясненням «закону» правил поведінки для дитини є дорослі, і зокрема батьки.

Одним із головних і найважливіших параметрів, що входять в модель сучасної сім'ї, є відповідальність. У вітчизняній психології поняття відповідальності аналізувалося Н. А. Мінкиною. Вона стверджує, що в цей час напряму розвитку відповідальності можна представити як декілька векторів, один з яких йде від об'єктивної до суб'єктивної, а інший від зовнішньої до внутрішньої, усвідомленої. З ними пов'язаний і третій вектор поняття відповідальності не тільки за поведінку, але і за помисли. В. Енгельгардт вказує, що відповідальність по своїй спрямованості може мати позитивну і негативну спрямованість. Зовнішня відповідальність, орієнтована на суспільство, у разі позитивної спрямованості означає причетність, участь, змагання. У разі ж негативної спрямованості виступає в формі дискримінації, насильства. Нарівні із зовнішньою існує внутрішня відповідальність, т. т. орієнтована на себе. Позитивна внутрішня відповідальність означає самовираження: готовність самостійно діяти, здійснювати вільний вибір і приймати обдумані рішення, направлені на активне перетворення навколишнього світу і розвиток етичних якостей особистості, відповідати за їх наслідки не тільки перед суспільством, але і передусім перед своєю совістю. Негативна внутрішня відповідальність виступає в формі саморозрушення і деструкції.

 




Переглядів: 9290

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.