Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Огляд історії виникнення та становлення вікової психології

Ідея генетичного підходу до психіки людини виникла ще в античній філософії. Зокрема, Аристотель (IV ст. до н. є.) зробив першу спробу визначити основні етапи індивідуального розвитку людської психіки, вбачаю­чи в них повторення етапів родової еволюції органічного світу. Він розглядав процес її розвитку як перетворення природних мож­ливостей людини у дійсність. Усе, що ми маємо від природи, писав Аристотель, те ми первісно дістаємо лише як можливості й згодом перетворюємо у реальність своїми діями, які поєднують нас із зов­нішнім світом, з іншими людьми. Людина стає

тим, ким вона сама себе створила своїми діями, вчинками. Розвиваючи ідею генетич­ного підходу до психіки людини, стоїки намагалися виявити сту­пені переходу дитини від перших відчуттів до «чуттєвого» мислення і далі (десь у чотирнадцятирічному віці) до абстрактного мислення.

Розробка цієї ідеї пожвавилась у нові часи під впливом суспіль­них вимог до справи навчання й виховання молодого покоління. Великий реформатор школи Я.А.Коменський (1592—1670), об­ґрунтовуючи принцип природо-відповідності» навчання, одстою­вав потребу вивчати природу дітей і молоді, їх вікові особливості й зважати на них під час визначення змісту і методів шкільного навчання. Він реалізував своє розуміння вікових особливостей психічного розвитку дітей у створених ним підручниках і своїй теорії навчання. Дж. Локк (1872—1704), критикуючи концепцію вродженості ідей і доводячи досвідне їх походження, зумовлюване вихованням, вказував на потребу враховувати вікові особливості психічного розвитку дітей.

Ж.-Ж. Руссо (1712—1778) розвинув далі тезу Коменського про вивчення учнів як умову успішного їх навчання й виховання. Педагоги, писав він, підходять до дитини як до маленької дорослої людини, ігноруючи те, якою вона є, перш ніж стане дорослою. На­справді ж дитина не маленька доросла людина, а своєрідна істота з притаманними їй потребами, інтересами, особливостями сприймання, розуміння навколишнього світу і свого дійового став­лення до нього. Тому треба спостерігати, вивчати дітей для того, щоб успішно їх виховувати. У творах Руссо зародилась ідея дитя­чої психології. Проте він зробив з неї хибний висновок, ніби ви­ховання повинно йти за дитиною, тобто за потребами, інтересами і прагненнями, які стихійно складаються в неї, а не вести її до тієї мети, яку ставить суспільство, виховуючи молоде покоління. Руссо поклав початок теорії так званого «вільного вихо­вання».

Інші мислителі XVII—XVIII ст., що цікавилися питаннями ін­дивідуального розвитку людської психіки, також розвивали думки про залежність цього процесу від навчання й виховання. Так, В.М.Татіщев (1686—1750), який створив свою періо­дизацію дитинства, доводив, що розумовий розвиток людського ін­дивіда с результатом засвоєння ним досвіду людства. Величезне значення навчання і виховання в індивідуальному розвитку лю­дини обстоювали К.А. Гельвецій (1715—1771), Д.Дідро (1713— 1784), О.М.Радіщев (1749—1802) та інші прогресивні мислителі XVIII ст., хоч і не мали однієї думки щодо оцінки ролі природних даних у цьому процесі і можливостей виховання. В той час, як Гельвецій вважав, що люди від природи однакові і все в їх роз­витку залежить від умов життя й виховання, що виховання все­сильне, інші твердили, що не можна ігнорувати природні відмін­ності між людьми, що виховання може зробити багато, але не все. Так загострилася проблема співвідношення природного й суспіль­ного в онтогенезі людської психіки, яка надалі стала предметом дискусій і спеціальних досліджень у віковій психології.

Уже наприкінці XVIII ст. і в першій половині XIX ст. з питань психічного

розвитку дітей почали виходити окремі публікації, які містили результати спеціальних спостережень за цим процесом. Й.Г.Песталоцці (1746—1827), розробляючи дидактику початкового навчання, характеризував особливості розвитку дітей цього віку і обстоював ідею розвиваючого навчання, яку К.Д.Ушинський назвав «великим відкриттям». Мету навчання автор вбачав у тому, щоб збуджувати властиве дітям прагнення до активності, формувати в них спостережливість, допитливість, здатність логічно мислити й виражати словами свої думки. Ф.Фребель (1782—1852), ініціатор розробки першої системи виховання дітей дошкільного піку й організації дитячих садків, висловив у своїх творах ряд позитивних думок про психічний розвиток дитини.

Прагнучи психологічно обґрунтувати свою систему цілісного виховання і всебічного розпитку дітей в раннього піку шляхом залучення їх до спільної, колективної праці, Ф.Фур'є (1772—1837), відомий французький соціаліст-утопіст, вдавався до спеціальних спостережень, з яких він зробив висновок, що малі діти за своєю природою не ледарі, а працьовиті істоти. Розвиваючи прогресивні ідеї побудови іпкілт.пого навчання, яке відповідає природі дітей і культурі народу, Ф.А.Дістервег (1790—1866) підкреслював потребу враховувати вікові й індивідуальні особливості учнів в організації їх самодіяльності, яка є одночасно результатом і засобом їх освіти.

Проте тільки в другій половині XIX ст. вікова психологія почала складатися як спеціальна галузь психологічної на­уки. Ґрунт для цього був підготовлений розгортанням досвідних, зокрема експериментальних досліджень із загальної психології, першими успіхами в розробці шляхів об'єктивного вивчення гене­зису психічних процесів у дитини в єдності з їх рефлекторними фі­зіологічними механізмами, дальшим вивченням дітей передовими педагогами середини XIX ст. та створенням наукової теорії еволю­ції живих істот.

І.М.Сєченов (1829—1909), виходячи з теорії рефлекторної природи психічного, зробив важливі спроби з'ясувати виникнення й перші етапи розвитку у дітей відчуттів, сприймань, пам'яті, мис­лення, мовлення, емоцій і вольових дій. Він доводив, що спадкова нервова організа­ція дитини несе в собі тільки можливості їх розвитку, які реалізу­ються у ході її «реальних зустрічей» з навколишнім матеріальним світом. Новонароджена дитина не вміє ні дивитися, ні слухати, ні сприймати дотиком. Вона вчиться всьому цьому на власному до­свіді й досвіді людства. Особливо важливу роль у пізнанні нею предметного світу відіграє руховий аналізатор, він включається і в самопізнання дитини, оволодіння нею мовленням, вироблення вмінь і навичок. Сєченов намітив можливі фізіологічні механізми розвитку процесів аналізу, синтезу, абстрагування й узагальнення у дітей, переходів від чуттєвого, конкретного до абстрактного сим­волічного мислення, від мимовільних рухів до довільних дій, форму­вання здатності стримувати себе.

К.Д.Ушинський (1824—1871) у монографії «Людина як пред­мет виховання», що являла собою перший у світі досвід педагогіч­ної антропології, найбільш переконливо показав значення психо­логії у цілісному пізнанні

людини, потрібному для наукового об­ґрунтування мистецтва її виховання.

Серед наук, які забезпечують її пізнання, перше місце посідає, вважав він, психологія, бо голов­на діяльність виховання здійснюється в сфері психофізичних і психічних явищ. Більшу частину першого тому і другий том своєї монографії автор присвятив питанням психології, серед яких знач­не місце посіли й питання розвитку психіки у дітей. Він докладно розглянув проблему співвідношення спадковості й суспільних умов життя в онтогенезі людської психіки, переконливо з'ясував не­обхідність виховання як соціального процесу, за допомогою якого історичні надбання людства (знання, мова, знаряддя праці тощо) засвоюються молодим поколінням. Спеціальні розділи автор при­святив питанням розвитку в дітей пам'яті, уяви, мислення, емоцій, формування у них навичок і звичок, інтересів, позитивних вольо­вих якостей і характеру (зокрема, працьовитості). Ушинський кри­тично оцінив думки своїх попередників, розвинув їх позитивні сто­рони, збагатив своїми життєвими і педагогічними спостереження­ми. Він став основоположником вітчизняної дитячої психології. Його розуміння вікових особливостей психічного розвитку дітей дістало втілення в створених ним шкільних підручниках і методич­них вказівках до них.

Теорія еволюції Ч.Дарвіна (1809—1882) справила позитивний пилив на психологів, спонукала їх до вивчення індивідуальної еволюції людської психіки. Автор її сам поклав початок вивченню емоцій у дітей, провів спостереження за психічним розвитком свого сина, опублікував їх результати у вигляді статті в журналі «Міпсі» (1877).

У другій половині XIX ст. з'явилося кілька публікацій про особливості мовлення у дітей, а за ними вийшла книга В.Прейера «Душа дитини» (1882), яка витримала кілька видань і була пере­кладена на різні мови, зокрема й на російську. Вона по внесла яки­хось нових ідей в проблему розвитку психіки дитини, але цінність її полягала в багатстві фактів, які автор книги здобув спостережен­нями й експериментами над своїм сином від народження до трьох років, стежачи щоденно за розвитком у нього відчуттів, емоцій, рухів, вольових актів, мислення, мовлення і самосвідомості. Тим самим він показав можливість досвідного, зокрема експерименталь­ного вивчення психічного розвитку дітей. Книга Прейера стала зразком для наслідування у різних країнах. У кінці XIX і на по­чатку XX ст. опубліковано багато щоденників освічених батьків, в яких вони зафіксували результати своїх спостережень за роз­питком психіки своїх дітей в ранньому й дошкільному віці.

З кінця XIX ст. і на початку XX ст. у різних країнах почали організовуватися товариства дитячої психології, частіше стали ви­ходити книги з загальних і спеціальних її питань.

В Росії ідеї Ушинського про розвиток психіки дитини розробляв далі П.Ф.Каптерєв (1849—1922), автор ряду праць з вікової психології. М.М.Ланге (1858—1929) здійснив ряд досліджень психіки дітей і опублікував книжку «Душа дитини у перші роки життя» (1892). А.Сікорськийперший розпочав експерименталь­ні дослідження працездатності учнів, видав книгу «Душа дитини» (1901). У 1903 р. учень

І.П.Павлова (1849—1936) фізіолог М.І.Красногорськийрозпочав експериментальні дослідження фі­зіології головного мозку дітей. На початку XX ст. під керівни­цтвом В.М.Бехтерева (1857—1927) розгорнулось експериментальне вивчення рефлекторної діяльності мозку дітей раннього й дошкіль­ного віку. Впровадженню експериментальних методів у дитячу пси­хологію своїми дослідами сприяв О.П.Нечаєв (1870—1948). П.Ф.Лесгафт (1837—1909) увійшов у її історію як автор психо­логічних характеристик різних типів школярів, що формувалися в умовах тодішнього сімейного життя й виховання. О.Ф.Лазурський (1874—1917) висунув ідею «природного» експерименту як методу дослідження психічних особливостей школярів.

На початку XX ст. ускладнилися умови розвитку вікової пси­хології. Виникла криза загальної психології, з якою тісно пов'яза­на вікова. Під тиском нових фактів, теоретичних ідей і соціальних вимог почалася перебудова системи психологічних понять, виникли нові напрями у загальній психології, які виявились і в досліджен­нях індивідуального розвитку людської психіки, зокрема психоаналітичний, біхевіоральний, когнітивний, гештальтиський та інші напрямки. Вони в свою чергу дали потужний поштовх для остаточного становлення вікової психології як самостійної науки.

 




Переглядів: 1038

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.