Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Поняття про вікові та індивідуальні особливості психічного розвитку, їх співвідношення.

В процесі вивчення психологічних особливостей досліджуваних науковці та практики мають справу та оперують базовими поняттями – вікових та індивідуальних особливостей психічного розвитку людини.

Вікові особливості психічного розвиткутипові ознаки розвитку

психіки в певному віковому періоді. Виступають нормативами для визначення темпів психічного розвитку індивіда, однак мають дещо відносний характер.

Індивідуальні особливості психічного розвиткуспецифічні для конкретного індивіда темпи та особливості розвитку психіки.

Індивідуальні бувають (співвідносно з віковими):

- адекватні (ті, які відповідають віковим),

- неадекватні(невідповідаючі віковим)–прогресивні (випереджання) та регресивні(відставання).

Отже, вікові особливості розвитку психіки – це свого роду норма, орієнтир, на який покладаються науковці та практики, а індивідуальні особливості психічного розвитку вказують на темпи та характер формування конкретної людини в її особливих умовах.

 

4. Психічний розвиток людини є детермінованим(спричиненим):

а) факторами(обов’язкові та незмінні особливості психічного розвитку);

б) умовами(варіативні, змінні особливості психічного розвитку).

На фоні стандартних факторів проявляються специфічні умови, тобто розвиток психіки та відповідно формування особистості може відбутись на обов’язкової наявності типових факторів, які перетворюються у специфічні умови для кожного конкретного індивіда, наприклад, людське оточення є обов’язковим фактором психічного розвитку індивіда, але кожна дитина проживає в певній родині, що вже проявляється як умова її психічного розвитку.

Фактори психічного розвитку:

а) біологічна основа,

б) соціальне середовище,

в) активність особистості, що виявляється в діяльності.

1. Біологічна основа – базові індивідні властивості:

а) спадкові ознаки (передані від батьків через генотип);

б) вроджені ознаки (особливості внутрішньоутробного розвитку на процесу народження),

в) дозрівання нервової системи (зростання аксонів та дендритів, мієлінізація нейронів).

Спадковість – здатність живих організмів відтворювати свої родові ознаки. Механізм передачі спадковості – генотип. Для психіки спадковість може мати сприятливі вияви – будова мозку, його функції, здатність до формування свідомості, та несприятливі – соматичні та психічні хвороби та відхилення.

Перелік психічних хвороб та відхилень, що передаються спадково:

- шизофренія,

- олігофренія (вроджена розумова відсталість),

- суїцидальні нахили (схильність до здійснення самогубств),

- схильність до алкоголізму,

- злочинні нахили,

- маніакально-депресивний психоз,

- депресія,

- гіперактивність (надмірна невмотивована збудливість та рухливість),

- невротичні стани (неврози – нав’язливих станів, фобічний, істеричний та астенічний).

Вроджені ознаки – ознаки психіки, що формуються під час пренатального розвитку дитини та впродовж її народження. Вони можуть бути сприятливими для психічного розвитку – тип ВНД, задатки та несприятливими - хвороби та відхилення.

Спадковість не тотожна вродженим задаткам.

Дозрівання нервової системи відбувається від народження дитини до підліткового віку (перші 10-12 років життя) і виявляється у зростанні нейронних закінчень мозку – аксонів та дендритів (на рівні психіки це виявляється у накопиченні інформації), і мієлінізації нейронів – покритті їх ізолюючою оболонкою (відповідно – зростання регуляції поведінки та емоцій).

Соціальне середовище виявляється через мікросоціум (сім’я, друзі, педагоги – близьке оточення дитини) та макросоціум(країна з її суспільними та економічними особливостями, регіон, менталітет тощо).

Вплив соціального середовища забезпечує соціалізацію – процес та результат засвоєння індивідом суспільного досвіду.

Стадії соціалізації:

а) ідентифікація – ототожнення дитини з дорослим та наслідування його поведінки (розгортається у дитинстві),

б) індивідуалізація – пошуки власних індивідуальних ознак (типова для підліткового віку),

в) інтеграція – знаходження психологічної близькості з іншими людьми (характерна для юності).




Переглядів: 1597

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.