Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Відділу освіти Бучанської міської ради

МЕТОДИЧНИЙ БЮЛЕТЕНЬ

 

 

Тиждень шкільного підручника

Підготувала

Злобіна Аліна Олександрівна,

Методист з бібліотечних фондів

Міського методичного кабінету

відділу освіти Бучанської міської ради

 

Буча, 2015 р.

 

Тиждень шкільного підручника — це загальношкільний захід із різноманітним репертуаром, що має на меті вивчення наявних бібліотечних фондів шкільних підручників, спрямований на ефективне його використання; дослідження рівня відповідності підручників, що надходять до школи, вимогам навчальних програм, освітнім потребам учителів та учнів; поглиблення знань з історії створення навчальних видань; формування в учнів культури розумової праці, навичок ділового читання; виховання бережливого ставлення до навчальної книги, поваги до людей, які її створюють; пошук позабюджетних джерел комплектування бібліотек навчальними виданнями; стимулювання творчого ставлення учнів до навчання та організації дозвілля.

Стан підручників є важливим показником рівня виховної роботи в школі, візитною карткою школи.

Сьогодні потрібна систематична робота як бібліотекаря, так і директора школи, класних керівників, учителів щодо збереження й розширення книжкового фонду.

Варто зауважити , що педагогічних колектив виконує свої обов’язки щодо збереження підручників протягом усього навчального року. Зокрема, директор школи відповідає за організацію роботи щодо створення і своєчасного поповнення бібліотечного фонду. Спрямовує діяльність педагогічного колективу на формування в учнів дбайливого ставлення до підручників, передбачає заходи вдосконалення цієї роботи при плануванні навчально-виховного процесу на наступний навчальний рік і забезпечує систематичний контроль за їх виконанням. Спрямовує діяльність органів учнівського самоврядування на виховання в учнів бережливого ставлення до навчальної книги.

Заступник директора з навчально-виховної роботи розробляю єдині вимоги до учнів щодо використання та збереження підручників. Разом з учителями здійснює систематичний контроль за їх використанням протягом навчального року, визначає потребу школи в підручниках.

Організатор позакласної та позашкільної роботи спрямовує діяльність педагогічного колективу школи на формування дбайливого ставлення до підручників у процесі позакласної роботи, розробляє тематику бесід з учнями та батьками з даних питань. Розробляє та подає на розгляд педагогічної ради школи умови внутрішньошкільних змагань, оглядів і конкурсів на краще збереження підручників. Надає допомогу в проведенні змагань.

Класоводи, класні керівники проводять необхідну роботу з учнями та батьками щодо виховання в учнів дбайливого ставлення до навчальної книги. Беруть участь у видачі фондових підручників учням і організовують їх повернення до бібліотеки після закінчення навчального року. Відповідають за своєчасне оформлення читацьких формулярів учнів. Контролюють стан підручників у класі. Стежать за тим, щоб після закінчення навчального року підручники, які потребують ремонту, були своєчасно відремонтовані й здані в бібліотеку.

Вчителі-предметники систематично перевіряють стан підручників зі свого предмета та записом у щоденнику повідомляють батьків і класного керівника про ставлення учнів до навчальних книг.

Безпосередню роботу з фондом підручників у школі проводить бібліотекар. Усю діяльність учнівського колективу щодо збереження підручників очолюють органи учнівського самоврядування. Вони є ініціатором змагання в школі за дбайливе ставлення до підручників.

Тиждень підручника - гарна нагода порушити питання збереження книжок та книжкових фондів шкільних бібліотек.

Проведенню тижня має передувати велика підготовча робота, яка складається з певних етапів

Насамперед треба продумати програму тижня, розробити емблему і девіззаходу. Кожен заклад визначає, яку мету проведення тижня вважати пріоритетною.

Доцільно використати орієнтовну програму тижня шкільного підручника, яка подається нижче.

Визначається тематика днів тижня. Кожен день має своє тематичне спрямування.

Складання плану підготовкизаходу має не менш важливе значення. Слід детально розписати всі організаційні заходи, визначити відповідальних, установити термін виконання.

Наступним етапом є реклама тижня, у якій половина успіху. Загалом бібліотечна реклама останнім часом почала органічно входити в життя кожної бібліотеки, її користувачів як інструмент, який дозволяє знати про заклад потрібну інформацію. Першочерговим завданням бібліотечної реклами є створення привабливого іміджу бібліотеки або певного заходу і тим самим спонукає до залучення значної кількості учнів. Необхідно продумати різноманітні наочні форми реклами: плакати, листівки, оголошення , інформаційні куточки, виставки, схеми. Такі рекламні засоби допомагають орієнтуватися у бібліотечному середовищі, роблячи його доступним і комфортним.

Адміністрація закладу за сприяння бібліотеки має провести велику роз'яснювальну роботу серед педагогічного колективу, класних керівників, органів учнівського самоврядування, активу бібліотеки. Від рівня скоординованості дій усіх цих груп залежить ефективність заходу.

Розпочати тиждень шкільного підручника можна урочистою лінійкою, під час якої визначається мета проведення ,оголошується план заходів, визначаються терміни.

Досить суттєвим буде чітке визначення бібліотекою вибору форм роботи для найповнішого подання своїх можливостей в організації сфери ділового читання учнів. Слід подбати про зовнішній вигляд приміщень, створення оптимальних умов для організації і проведення тижня.

Для висвітлення ходу тижня бажано використати всі засоби інформування, що діють в освітньому закладі: стенди оголошень, радіомовлення, шкільні газети. Інформування можна проводити не лише у бібліотеці , а у класних кімнатах. Бажано оформити куточок « Підручникам довге життя» за такими розділами :

1. Правила поводження з підручником.

2. Критерії оцінювання стану підручників.

3. Звернення до батьків щодо відповідальності за збереження навчальної літератури.

На цьому стенді можуть бути і прізвища учнів, які зберігають свої книжки найкраще. Учнів, які дбайливо ставляться до підручників необхідно заохочувати. Це можуть бути невеличкі подарунки, книжки, листівки, закладки. Для більшої зацікавленості дітей у підтриманні доброго стану навчальної книги можна вдатися до такого заохочення: кращий підручник видається тому, хто здав кращий за станом наприкінці навчального року.

У кожному класі потрібно створити актив бережливих, які перевіряють стан підручників, проводять різноманітні змагання. Роботу активу організовують і контролюють не лише учні, а й вчителі. Рейди-перевірки стану підручників здійснюють по всій школі.

Форма відомості рейду-перевірки стану підручників може бути такою:

№ з/п Дата Клас Прізвище, ім’я учня Зауваження Відмітка про виконання
           

 

Форми ознайомлення з наслідками перевірки можуть бути різні: тематичні лінійки, спеціальні випуски шкільних газет, доведення до відома батьків на батьківських зборах.

Для підведення підсумків змагання визначаються критерії оцінювання стану підручників:

Ø відмінний (5) – був у користуванні, але не має пошкоджень і помарок, має обкладинку і закладку;

Ø хороший (4) – має незначні пошкодження і помарки;

Ø задовільний ( 3) – має значні пошкодження і помарки, але придатний для користування;

Ø незадовільний (2) – має значні пошкодження і помарки, не придатний для користування.

Результати змагань можна оцінювати балами приблизно так:

- збереження у відмінному стані книг – 5 балів;

- збереження обкладинки – 3 бали;

- виготовлення закладки – 1 бал.

Ефективна та продумана система роботи з дітьми сприятиме вихованню в них читацьких навичок та умілого користування книжкою.

У зв’язку з цим можна провести такі бесіди :

ü «Як берегти книгу»

ü « Бережи свій підручник»

ü « Шляхи книги до тебе»

ü « Книги – діти розуму»

ü « Як створюється підручник, книжка»

ü « Правила читання книги»

ü « Моя книга – моє обличчя»

ü « Книга – твій найкращий товариш »

ü « Скільки коштує підручник».

Під час проведення тижня підручника варто організувати наступні виставки:

Ø « Книга просить уваги»

Ø « Книзі – друге життя»

Ø « Продовжити життя книги може кожен»

Ø « Такими ми були – такими ми стали»

Ø « Їх можна було прочитати, але…»

Ø « Бережи підручник, він потрібний».

Ø « Підручник скаржиться»

Ø « Таким мене зробили діти»

Ø « Такими ми стали, коли в хороші руки потрапили ».

Такі виставки закликають учнів ставитися до книжки як до товариша, наставника, вчителя, допомагає виховувати у них повагу та шанобливе ставлення до книги.

Під час тижня в школах обов’язково мають пройти вернісажі творчості дитячих робіт. Їх тематика різноманітна. Це може бути вернісаж закладинок чи суперобкладинок. Цікавими для дітей є конкурси малюнків « Малюємо улюблений підручник». У дітей молодшого шкільного віку велике зацікавлення викликають вернісажі « Книжки-малюки власними руками», « Книжка-іграшка», « Книжка-ілюстрація», « Книжка-розмальовка». Серед дітей середнього і старшого шкільного віку можна провести фотоконкурс « Я та книга».

Якщо школа має гурток юних журналістів або учнів, які мають журналістські здібності, цікавим буде висвітлення ходу тижня в своєрідному «Щоденнику тижня шкільного підручника». Можна навіть оголосити конкурс на кращу статтю про заходи тижня. З метою глибшого аналізу та вивчення наявних бібліотечних фондів навчальної літератури протягом тижня рекомендуємо провести засідання методичних об'єднань учителів початкової школи та вчителів-предметників, на яких розглянути питання ефективного використання навчальних комплексів з предметів, проаналізувати роботу навчальних кабінетів з підручниками й посібниками в урочний та позаурочний час, розглянути пропозиції щодо організації роботи залів ділового читання (читальних залів) в умовах гострого дефіциту навчальної літератури. Бібліотека повинна надати широку інформацію про наявні бібліотечні фонди підручників з предметів, їх кількісний і якісний склад. Предметні кафедри також повинні дати рецензії на нові, експериментальні чи пробні підручники. Доцільним буде проведення роботи з визначення рейтингу шкільного підручника серед учнів. Соціологічні дослідження на тему «Який підручник потрібен школі?» можна провести шляхом анкетування учнів, підготовки відгуків, рецензій на підручники, творів на тему «Яким має бути шкільний підручник, щоб стати улюбленою навчальною книгою?» тощо.

Перш ніж визначити рейтинг підручників, радимо провести уроки, бесіди з історії створення підручників: «Від глиняних табличок до мультимедіа», « Подорож у царство книг», «Цікаві й повчальні факти з історії підручника», « “Буквар” Івана Федорова - перша друкована слов'янська навчальна книга», про сучасні проблеми видання підручників: «Скільки коштує безкоштовно?», «Шлях підручника до школяра», «Різноманітний світ навчальних книжок», «Види навчальних видань», «Видавництва, що створюють підручники» тощо. В один із днів тижня доцільно провести День нової книги, влаштувати виставку нових підручників, підручників різних років, творів, які вивчаються за навчальними програмами, День відкритих дверей до бібліотечних фондів. Цікавою для школярів буде експозиція «Підручники, за якими вчилися наші дідусі і бабусі», « Підручники наших вчителів» Зібрані видання можуть бути основою для створення музею навчальної літератури.

Велику увагу слід зосередити на розкритті змісту й особливостей пробних і експериментальних підручників. Книжкова виставка «Розвиток творчості й уваги» допоможе розкрити зміст і показати переваги експериментальних посібників для молодшої школи: О.Савченко «Барвистий клубок», Богданович «Математична веселка», Хорошковська «У світі чарівних букв» та ін. Виставку альтернативних підручників для 5—8-х класів бажано організовувати за галузями знань, оформивши такі розділи:

1.Фундамент усіх наук (математичні науки).

2.Юним знавцям історії.

3.У країні природничих наук.

4.До джерел нашої духовності (філологія, мистецтво).

5. Книжки, які знають усе (довідники, енциклопедії, словники).

Корисним додатком до виставки будуть пам’ятки: «Як працювати з підручником», « Учися читати правильно», «Щоб підручник довше жив», «Правила вдумливого читання», « Поради учням-читачам» ( додаток А), бесіди біля книжкової виставки «Шкільний підручник - книга для ділового читання», які сприятимуть виробленню в учнів потреби самостійно працювати з різноманітними джерелами навчальної інформації. За наявності достатньої кількості інформації з періодичних та науково-пізнавальних видань доцільно розгорнути книжково-ілюстративну виставку «Про що не розповів шкільний підручник». Таку виставку можна організувати, проаналізувавши інформаційні запити учнів з того чи іншого предмета і зіставивши їх з наявністю відповідного матеріалу в підручнику. Додаткові джерела інформації допоможуть висвітлити питання, не розкриті в підручниках. Особливо це стосується підручників для старшої школи. Підручники з курсів за вибором, які не вивчаються в школі, допоможуть організувати різноманітні позакласні заходи з проблем, що хвилюють старшокласників. Дискусії на тему «У чому сенс життя?», ділову гру «Хто відповідатиме за трагедії XX століття?» допоможуть провести підручники Р. Арцишевського «Світ і людина», 8-9-й клас; «Особа і суспільство», 10-й клас; «Людина в сучасному світі», 11-й клас; Т. Білявського «Основи екологічних знань», 10-11-й клас; І. Радіонової «Основи економіки», 11-й клас. Враховуючи низький рівень мовної грамотності учнів, радимо організувати заходи, спрямовані на формування культури усного і писемного мовлення. У пригоді стануть підручники: Пентилюк М. «Культура мови і стилістика»; Т. Козачук «Підвищення грамотності учнів». Цікавою назвою заходів для старшокласників буде «Функціональна неписьменність на рубежі XXI століття. Як з нею боротися?».

Під час проведення тижня шкільного підручника пропонуємо організувати діяльність, спрямовану на збереження навчальних книг, організувати роботу «Книжкової лікарні». Можна започаткувати роботу творчих майстерень, у яких би діти ремонтували книжки, виготовляли обкладинки і закладки. Крім того можна провести акцію «Подаруй бібліотеці книгу». Учні можуть подарувати свої підручники, які вже їм не потрібні, шкільній бібліотеці або запропонувати їх своїм молодшим товаришам під час шкільного ярмарку.

Значне місце в роботі бібліотеки щодо збереження навчальної книги варто відвести масовим заходам, не забуваючи про нетрадиційні форми. Значення їх полягає в тому, що вони сприяють неформальному спілкуванню дітей у вільний від навчання час, дозволяють оперативно враховувати їх пізнавальні та читацькі інтереси, формують стосунки співробітництва бібліотекаря і читача. Різноманітність цих форм, їх новизна, незвичайність викликають у дітей бажання виявляти свою особливість, знання, начитаність, кмітливість, розкривати творчі нахили і здібності. Тому крім бібліотечних уроків, усних журналів та бесід варто проводити вікторини, брейн-ринги, літературні кав’ярні, уроки-мандрівки, конкурси веселих та кмітливих та інші.

Під час проведення тижня шкільного підручника необхідно зосередити увагу колективу на заходах, спрямованих на формування навичок раціонального читання, вміння працювати з джерелами навчальної літератури.

В останній день тижня слід підбити підсумки усіх конкурсів, що проходили в цей період, визначити найактивніших читачів, найкращих художників, заохотити тих, хто прийшов до бібліотеки вперше.

Керуючись поданими рекомендаціями, кожен заклад може розробити свою оригінальну програму, яка буде відображати його особливості, традиції, творчі ідеї учнів, учителів та бібліотекарів.

 




Переглядів: 365

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.01 сек.