Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Лекція 1. СУТНІСТЬ, РОЛЬ ТА МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ

Основи менеджменту

Конспект лекцій

з дисципліни «Основи менеджменту»

для студентів напряму підготовки

6.070101 «Транспортні технології»

всіх форм навчання

 

 

Маріуполь


ББК У212я73


Основи менеджменту : конспект лекцій з дисципліни «Основи менеджменту» для студентів напряму підготовки 6.070101 «Транспортні технології» всіх форм навчання / уклад. О. А. Бородіна. – Маріуполь : ПДТУ, 2014. – 64 с.

 

В конспекті лекцій надані розділи курсу «Основи менеджменту» для самостійної роботи студентів, що навчаються з напряму підготовки 6.070101 «Транспортні технології». Викладений у конспек матеріал розкриває питання методологічної бази формування менеджменту, особливості управлінської діяльності, закони, закономірності та принципи менеджменту. Розвиток менеджменту як науки подано у історичній ретроспективі. Окремо виділено систематику наукових шкіл та парадигм визначення менеджменту. Набули подальшого розгляду важливі за своєю актуальністю питання розвитку сучасної системи менеджменту в управлінській діяльності в Україні.

Призначений для студентів вищих навчальних закладів, слухачів навчальних програм освітнього рівня «бакалавр». Може бути корисним науковцям та практикам, які займаються науковим підходом до теорії організацій, а також тим, що прагнуть поглибити свої знання у цій сфері.

 

Розроблено О. А. Бородіна, канд. наук з держ. упр., ст. викладач

 

Рецензент В. М. Колосок, доктор економ. наук, профессор

 

Затверджено

на засіданні кафедри менеджменту транспорту та логістики,

протокол № 3 від 21 жовтня 2014 р.

 

Затверджено

методичною комісією

НН «Інститут економіки і менеджменту» ДВНЗ «ПДТУ»,

протокол № 5 від 22 грудня 2014 р.

 

ã ДВНЗ «ПДТУ», 2014

ЗМІСТ

ВСТУП.. 5

Лекція 1. СУТНІСТЬ, РОЛЬ ТА МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ.. 6

МЕНЕДЖМЕНТУ.. 6

1.1 Менеджмент як специфічна сфера людської діяльності 6

1.2 Сутність категорій «управління» і «менеджмент». 7

1.3 Менеджмент як система наукових знань. 9

1.4 Менеджмент як мистецтво управління. 9

Лекція 2. ІСТОРИЧНИЙ РОЗВИТОК МЕНЕДЖМЕНТУ ЯК НАУКИ.. 11

2.1 Передумови виникнення науки управління. 11

2.2 Теорії менеджменту: класичні (школа наукового управління, школа людських відносин, школа поведінських наук), неокласичні 12

2.3 Формування сучасної моделі менеджменту в Україні та її особливості 14

Лекція 3. ЗАКОНИ, ЗАКОНОМІРНОСТІ ТА ПРИНЦИПИ МЕНЕДЖМЕНТУ 17

3.1 Закони і закономірності менеджменту. 17

3.2 Взаємозв’язок між принципами менеджменту. 18

3.3 Сутність та класифікація принципів менеджменту. 19

Лекція 4. ФУНКЦІЇ ТА МЕТОДИ МЕНЕДЖМЕНТУ.. 22

4.1 Функції менеджменту як виду управлінської діяльності. Класифікація функцій управління. 22

4.2 Сутність та класифікація методів менеджменту. Економічні, адміністративні та соціально-психологічні методи менеджменту. 24

4.3 Менеджмент персоналу. Взаємодія методів, принципів та функцій менеджменту 26

Лекція 5. УПРАВЛІНСЬКИЙ ПРОЦЕС ТА УПРАВЛІНСЬКЕ РІШЕННЯ.. 28

5.1 Мета управлінського процесу, його учасники, предмет, засоби здійснення 28

5.2 Управлінський цикл. Управлінські процедури. Особливості процесу управління 30

5.3 Сутність управлінських рішень та їх класифікація. Умови та моделі прийняття управлінських рішень. 32

Лекція 6. ЗАГАЛЬНІ ФУНКЦІЇ МЕНЕДЖМЕНТУ. ПЛАНУВАННЯ.. 35

6.1 Сутність і зміст планування як функції менеджменту. Види планування та їх взаємозв’язок. 35

6.2 Моделі і етапи процесу планування. Бізнес-план організації 36

6.3 Класифікація цілей організації. Поточні і оперативні плани. 38

Лекція 7. ОРГАНІЗАЦІЯ ЯК ПРОЦЕС ТА ЗАГАЛЬНА ФУНКЦІЯ МЕНЕДЖМЕНТУ. МОТИВУВАННЯ В СИСТЕМІ МЕНЕДЖМЕНТУ.. 41

7.1 Типи повноважень та їх делегування. Створення структури управління. Вертикальна та горизонтальна структура управління. 41

7.2 Скалярний процес. Департаменталізація. Взаємодія структур організації 43

7.3 Поняття мотивування. Принципи врахування інтересів працюючих. Теорії і моделі процесів мотивування. Засоби мотиваційного впливу. 44

Лекція 8. КОНТРОЛЮВАННЯ ТА РЕГУЛЮВАННЯ ЯК ЗАГАЛЬНІ 45

ФУНКЦІЇ МЕНЕДЖМЕНТУ.. 45

8.1 Поняття контролю та його місце в системі управління. Етапи процесу контролювання. 45

8.2 Контролінг як система управління процесом досягнення кінцевої мети, система управління прибутком підприємства. 46

8.3 Поняття процесу регулювання. Види та етапи регулювання в організаційній та управлінській діяльності 47

Лекція 9. ІНФОРМАЦІЯ ТА КОМУНІКАЦІЯ В МЕНЕДЖМЕНТІ 51

9.1 Класифікація, характеристика та носії інформації. Вимоги, що відносяться до інформації 51

9.2 Поняття і різновиди комунікації. Перешкоди в комунікаціях. Зворотній зв'язок в комунікаціях. 52

9.3. Схеми організації інформаційних комунікацій. Комунікаційні перевантаження 55

Лекция 10. КРЕІВНИЦТВО ТА ЛІДЕРСТВО. ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ МЕНЕДЖМЕНТУ.. 56

10.1 Керівництво як об’єднувальна функція менеджменту. 56

10.2 Основні фактори та визначальні аспекти керівництва. Типологія лідерів. Стилі керівництва та їх континууми. 57

10.3 Критерії оцінки стилю лідера. Управління конфліктними ситуаціями. 58

Глосарій. 60

ПЕРЕЛІК РЕКОМЕНДОВАНИХ ДЖЕРЕЛ.. 63

 


ВСТУП

 

Управлінська діяльність – один із найважливіших факторів функціонування й розвитку підприємств в умовах ринкової економіки, яка постійно удосконалюється у відповідності до об’єктивних вимог виробництва і реалізації, складності господарських зв’язків, підвищення ролі споживача у формуванні техніко-економічних та інших параметрів продукції.
Менеджмент як наукова система організації виробництва є однією з найважливіших умов ефективної та прибуткової діяльності підприємств. Він дістав загальне визнання в усьому світі. Тому сучасна теорія і практика менеджменту набуває особливого значення. Перехід економіки України на ринкові відносини вимагає вивчення форм і методів управління на рівні основної ланки - підприємства. Практичне використання такого досвіду - одне з першочергових завдань.

Ринкова економіка більш вимоглива до керівників, ніж планова. У зв’язку з цим необхідна цілковито нова концепція розвитку організації, яка була б життєздатна в нових господарських умовах.

Все це пред’являє високі вимоги до підготовки спеціалістів-менеджерів, які постійно пов’язані з підготовкою і прийняттям рішень.
Зміна умов виробничої діяльності, необхідність адекватного пристосування до неї системи управління впливають не тільки на удосконалення її організації, але й на перерозподіл функцій управління рівнями відповідальності.

Конспект лекцій з дисципліни «Основи менеджменту» розроблений відповідно до місця та значення дисципліни за структурно-логічною схемою, передбаченою освітньо-професійною програмою. Змістовність тем визначена для мінімальної кількості годин за стандартом. Програма вивчення дисципліни передбачає набуття студентами системних знань з теоретичних засад та організаційно-методичних основ менеджменту на підприємстві.

Предметом вивчення дисципліни є загальні закономірності менеджменту підприємства, процеси стратегічного й оперативного управління підприємством, методи управління.

Вивчення дисципліни «Основи менеджменту» базується на загальних знаннях дисциплін «Мікроекономіка», «Макроекономіка» «Господарське законодавство», «Організація виробництва», «Економіка підприємства».

Метою викладання дисципліни «Основи менеджменту» є формування у майбутніх спеціалістів сучасної системи поглядів і спеціальних знань у галузі організації управління підприємством і менеджменту персоналу в умовах ринкової економіки для забезпечення ефективної діяльності підприємства.

Завданням вивчення дисципліни «Основи менеджменту» є набуття знань з питань: теоретичних та методологічних основ менеджменту; системного підходу до управління підприємством; організаційних структур управління; методів організації виробництва; форм і методів менеджменту.

Лекція 1. СУТНІСТЬ, РОЛЬ ТА МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ




Переглядів: 505

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.