Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Філософські методи.

Як відомо, метод – це знання, що забезпечують досягнення заздалегідь поставленої мети, тобто сукупність правил дії, набір операцій, які забезпечують вирішення теоретичних і(або) практичних проблем.

Як і будь-яка наукова дисципліна філософія має свою термінологічну базу і свої методи дослідження.

Філософські методи – це методи осягнення філософської істини, тобто свідомого і планомірного формування абстрактно-теоретичного світогляду [167, c. 420].

Однак у силу специфіки філософського знання, про яку зазначалося раніше, методи філософії також мають низку особливостей. Усі вони можуть бути розділені на дві категорії:

загальнонаукові (загальнотеоретичні) методи, які використовуються будь-якою наукою при побудові наукової теорії. До їх числа відносяться індукція та дедукція, аналіз і синтез, аналогія та моделювання, ідеалізація й абстрагування і т. д. (Детальніше деякі з них будуть розглянуті в розділі, присвяченому теорії пізнання);

Особливі, власне філософські методи дослідження. Найважливі-шими й основними з них є [167, с. 24 ]:

1) діалектичний метод, що полягає в розгляді кожного явища в ході безперервних змін, руху, причиною якого служить взаємодія протилежних тенденцій, сил, процесів;

2) феноменологічний метод – формування та інтерпретація змісту філософських категорій шляхом інтуїтивного осягнення сутності в явищі, загального й абстрактного в одиничному й конкретному. Прикладом можуть служити численні визначення поняття «життя», відомого тільки в одиничному й конкретному екземплярі, тому що існує на планеті Земля;

3) трансцендентальний метод – розтин суб'єктивних основ формування об'єктивних категорій;

4) герменевтичний метод – теорія та загальні правила інтер-претації, зміст тексту і взагалі будь-якого ідеального чи матеріального артефакту (продукту діяльності людської свідомості), а в більш широкому сенсі – буття взагалі на основі притаманної людині здатності до співпереживання (емпатії), що дозволяє реконструювати життєвий світ людини, яка належить до певного типу культури.

Філософія як світогляд є не тільки різновидом духовної культури, а й соціальним інститутом, який виконує в суспільстві взаємопов'язані і взаємообумовлені функції, що забезпечують йому (суспільству) певну стійкість і здатність адекватно реагувати на зміни реальності – як спонтанні, так і викликані самою людиною. До числа найважливіших із них відносяться:

1) світоглядна – формування цілісного систематизованого логіч-но несуперечливого знання, що забезпечує розуміння і пояснення світу й місця в ньому людини;

2) загальнометодологічна – пояснення найбільш загальних принципів буття та вихідних основ мислення;

3) гносеологічна – відкриття загальних принципів і норм, одержання, координації та інтеграції знання про світ;

4) прогностична – розкриття основних тенденцій розвитку людини і світу, в якому вона живе;

5) критична – ревізія домінуючої системи цінностей, елементів і принципів організації суспільства, світогляду та духовної культури, що перетворилися на догмати, які не відповідають реаліям людського буття;

6) соціально-стабілізаційна – забезпечення стабільності, яка від-повідає більш повній відповідності прийнятої системи гуманістичних цінностей;

7) психотерапевтична – забезпечення психологічного комфорту, розуміння сенсу життя особистості, примирення з тими реаліями буття, змінити які вона не може;

8) просвітницька – прямий або опосередкований вплив на суспільну свідомість, що сприяє створенню гуманістичної системи цінностей та ідеалів.

 




Переглядів: 1142

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.