Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Культура проведення суперечки

Досягти своєї мети — вироблення певного спільного погляду на актуальну проблему і вибір ефективних шляхів її розв'язання — учасники ділової суперечки можуть тіль­ки у тому випадку, якщо дотримуватимуться загальнообо­в'язкових правил і норм її проведення. Основними вимога­ми до культури ведення суперечки є:

- повага до опонента;

- витримка;

- вмотивована аргументація;

- об'єктивна оцінка.

Повага до опонента. Учасникам дискусії необхідно чітко усвідомлювати, що кожен з них має незаперечне право на власну думку, судження про певний предмет чи явище, може по-своєму оцінювати його і публічно відстоювати свої переконання. Звичайна людська неприязнь, яка ви­никає між тими, хто дотримується протилежних погля­дів, тільки перешкоджає досягненню кінцевої мети супе­речки, відсуваючи ділові об'єктивні цінності на другий план, підмінюючи їх непотрібними, навіть шкідливими емоціями. Якщо починають грати помітну роль особисті симпатії або антипатії, то суперечка стає безплідною.

Витримка. Психологами було встановлено, що у випад­ку спроби нав'язати опонентові різко відмінну від його влас­них переконань думку вона за контрастом видасться тому зовсім неприйнятною. Через це не рекомендується супере­чити з ним буквально у всьому. Тактично виправданим буде спочатку погодитися з доказами опонента, замість ні ска­завши так, що свідчитиме про неупередженість і прагнен­ня до об'єктивності. Проте, визнавши певні докази правди­вими і логічними, необхідно вміти продемонструвати або довести, що насправді вони не стосуються предмету обго­ворення і не можуть бути свідченням того, що опонент має рацію. Не сприяє досягненню бажаного результату гарячкуватість і поспішність у судженнях та доказах. Як доводять спостереження, що з двох учасників суперечки відстояти

власну думку до кінця вдається тому з них, хто має більше витримки і є більш урівноваженим, хоча в усьому іншому вони рівні. Холоднокровна людина має незаперечну пере­вагу тому, що мислить спокійно і послідовно, тоді як збу­джена витрачає забагато енергії на емоції і не встигає вча­сно дібрати вагомі докази, знайти слабкі місця позиції опо­нента і при цьому не порушити логічної послідовності ви­кладу власної позиції.

Вмотивована аргументація. Не варто починати або при­єднуватися до ділової суперечки тому, хто не є достатньою мірою компетентним у питаннях і проблемах, винесених на розгляд. Якщо думка чи позиція мають форму звичайного особистого враження і формулюються фразами типу мені здається, то вважати такий погляд серйозним, важливим і вартим уваги не можна. Поширеною помилкою або свідо­мим прийомом є відхід від безпосереднього предмету обго­ворення і підміна тези, тобто замість дискусії щодо основ­них складових частин проблеми мова починає йти про не­значні, дріб'язкові аспекти, розгляд яких не сприяє пов­ному розв'язанню проблеми в цілому. Необхідним для усіх учасників суперечки є однозначне розуміння термінів і спеціальних понять, які використовуються у полеміці. На користь своєї позиції слід наводити такі аргументи, які, по-перше, ґрунтуються на відомих фактах, по-друге, побу­довані з дотриманням законів загальної логіки, по-третє, безпосередньо стосуються обговорюваної проблеми. Пра­вильність позиції пропонента стає більш наочною, якщо він може послатися на досвід, наприклад, відомих компа­ній або приклади з ділового життя інших людей, а головне, якщо аргументатор чітко формулює висновки, які слід зро­бити, якщо пристати до його думки, і відповідні конкретні пропозиції вирішення проблеми.

Розрізняють три основні види аргументів:

1. Факти. Факти — річ уперта. Але слід мати на увазі, що не завжди оратор має у своєму розпорядженні весь можливий обсяг даних. Найчастіше в його розпорядженні є тільки окремі факти, вони можуть бути і типовими, і окремим, але на їхній основі робиться загальний висно­вок. Тому до такого аргументу треба ставитися критично, аналітично. Це ж стосується і статистичних даних резуль­татів соціологічних опитувань, бо погрішності методики збирання цих даних можуть призвести до перекручування фактів.

2. Посилання на авторитетних дослідників або знавців — вельми розповсюджений вид аргументів. Учасник дискусії повинен бути твердо переконаним, що його опонент і слухачі визнають авторитетність людини, на яку він поси­лається, і поважають її думку.

3. Закони, теорії, аксіоми, традиційно прийняті у певній сфері бізнесу.

Іноді учасники ділової суперечки або дискусії вдають­ся до некоректних прийомів аргументації. Це можуть бути:

- аргументи до особи — прийом, коли опонент нама­гається створити несерйозний, жартівливий образ су­перника, покликаючись на його реальні або вигадані недоліки, заперечуючи не власне його аргументи, а саме право і спробу їх наводити. У такий спосіб під­ривається довіра до суперника і його доказів.

- аргумент до неуцтва — використання у вигляді аргу­ментів таких маловідомих фактів і тверджень, досто­вірність яких ніхто з опонентів не може перевірити. Додатково робиться наголос на некомпетентність су­перника.

- аргумент до публіки — спроба використати думку (нехай навіть хибну), настрої і вподобання аудито­рії як доказ на користь власної позиції. Вдало зігра­ти на почуттях слухачів і таким чином натиснути на опонента більшістю — сумнівне мистецтво, до якого вдаються у разі відсутності справді неспростовних доказів.

- аргумент до авторитету — посилання на погляди відомих авторитетів у цій справі, визнаних спеціалістів. Хоча їх думка у кожному конкретному випадку може бути помилковою, розрахунок робиться на те, що опонент не наважиться спростовувати-погляди людей, наділених авторитетністю в очах публіки.

- аргумент до почуття жалю — намагання викликати в опонента співчуття до себе і змусити його через це погодитися з наведеною аргументацією або у чомусь поступитися.

- аргумент до сили — пряма погроза фізичною розпра­вою, звільненням з посади, іншими неприємними на­слідками в особистому і діловому житті.

Подібні некоректні способи ведення дискусії повинні суворо обмежуватися і каратися усіма учасниками диску­сії чи суперечки, зацікавленими у продуктивності її ре­зультатів.

Об'єктивна оцінка. У процесі суперечки і слухачі, й учас­ники оцінюють ту чи іншу пропозицію, думку, зауважен­ня. Важливо, щоб ця оцінка була об'єктивною, тобто за­снованою на реальних фактах, доведених положеннях і не містила емоційного забарвлення. Об'єктивність оцінки часто порушується.




Переглядів: 2006

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.