Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Заняття № 16

Тема. Двомембранні органели. Пластиди і процес фотосинтезу.

Мета:вивчити особливості будови та функції пластид, ознайомити студентів з процесом фотосинтезу.

Література: Загальна біологія: (Підруч. для учнів 10-11 кл. серед. загальноосвіт. шк.) М.Є.Кучеренко та інш. – К.: Генеза, 2000. – 464с. §14

л.2. Тагліна О.В. Біологія. 10 кл. (рівень стандарту, академічний рівень). Підруч. для загальноосв. навч. закл. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010. – 256с.: іл. §

 

План

 

1. Особливості будови пластид.

2. Функції пластид.

3. Будова хлоропластів.

4. Фотосинтез.

5. Значення двомембранних органел.

 

1. Пластиди – органоїди, які є тільки в рослинних клітинах .

Як і мітохондрії, вони оточені подвійною мембраною. Із зовнішньою мембраною пов’язана система внутрішніх мембран. Окрім того, пластиди, подібно до мітохондрій, мають власні ДНК, РНК, рибосоми. Тобто відзначаються певною автономністю. В залежності від місця розташування в рослині , пластиди поділяють на три групи:

2. Хлоропласти – зелені фотосинтетичні органели клітини, у яких відбувається процес фотосинтезу. Зелене забарвлення хлоропластів залежить від вмісту в них пігменту хлорофілу. Зовнішня мембрана гладенька, без виростів, а внутрішня утворює багато складчастих виростів, спрямованих усередину хлоропласта – ламели. Тому в середині хлоропласта зосереджена велика кількість мембран, що утворюють особливі структури – тилакоїди, які можуть об’єднуватися у групи – грани, саме в мембранах гран розміщуються молекули хлорофілу, і тому тут відбувається фотосинтез. У стромі хлоропласту, оточеному внутрішньою мембраною, є кільцева ДНК і рибосоми. Розмножуються хлоропласти шляхом поділу.

Лейкопласти – безбарвні пластиди, що не містять пігментів. Пристосовані до зберігання запасів поживних речовин, і тому їх особливо багато у запасаючих органах – коріннях, насінні. Від хлоропластів вони відрізняються відсутністю розвиненої ламелярної системи. Внутрішня мембрана може утворювати нечисленні тилакоїди. В матриксі лейкопластів містяться ДНК, рибосоми, ферменти, що забезпечують синтез і гідроліз запасних речовин клітини ( крохмалю, білків).

Хромопласти – забарвлені пластиди, які містять переважно жовто-червоні пігменти( каратіноїди). Найбільше хлоропластів у плодах, квітах.

Хлоропласти, хромопласти і лейкопласти можуть здійснювати взаємний перехід.

4. Фотосинтез

Фотосинтез – це процес, який відбувається у хлоропластах під дією сонячного світла. Під час фотосинтезу відбувається процес перетворення енергії сонячного світла на енергію хімічних зв’язків органічних речовин (глюкози), які синтезуються з неорганічних сполук – води та вуглекислого газу.

Сумарна формула фотосинтезу має вигляд:

6СО2 + 6Н2О = С6Н12О6 + 6О2

Основним фотосинтетичним пігментом вищих рослин є хлорофіл. Процес фотосинтезу складається з двох взаємопов’язаних етапів – світлової та темнової фаз.

Світлова фаза відбувається лише за наявності світла, за допомогою фотосинтетичних пігментів у тилакоїдах хлоропластів. У світловій фазі фотосинтезу відбувається поглинання світла молекулами хлорофілу і перетворення енергії світла в хімічну енергію молекул АТФ та інших переносників енергії, а також виділення кисню в атмосферу.

Темнова фаза не вимагає світла, відбувається у стромі хлоропласта. У ній енергетичні молекули витрачаються на синтез органічних сполук.

У світловій фазі фотосинтезу беруть участь дві фотосистеми : фотосистема 1 і фотосистема 2. У кожній фотосистемі є антенний комплекс, який складається з хлорофілу і призначений для вловлювання енергії світла різної довжини хвилі та передачі її на реакційний центр. До реакційного центру фотосистеми 1 входять молекули хлорофілу, які поглинають світло з довжиною хвилі 700нм, а до реакційного центру 2 - молекули хлорофілу, які поглинають світло з довжиною хвилі максимум 680нм. Утворені в результаті фотохімічних реакцій молекули АТФ і НАДФН ( переносники енергії) вико-ристовуются для здійснення реакцій темнової фази.

Під час темнової фази фотосинтезу енергія, накопичена у світловій фазі, витрачається на синтез глюкози. Для цього синтезу потрібен вуглекислий газ.

Значення фотосинтезу. Фотосинтез – єдиний процес, у результаті якого на нашій планеті енергія сонячного світла перетворюється на хімічну енергію вуглеводів, а потім на енергію всіх інших органічних речовин організму.

В основному завдяки фотосинтезу атмосфера Землі збагачується вільним киснем, який потрібен для дихання.

Таким чином, фотосинтез – це не лише первинний синтез органічних речовин, а й процес, унаслідок якого на Землі створюються умови , необхідні для існування живих організмів.

5. Значення двомембранних органел. Двомембранні органели хлоропласти і мітохондрії називають органелами енергетичного обміну. Саме в них можуть синтезуватися молекули АТФ, які є універсальними переносниками енергії в клітині. Якщо мітохондрії синтезують АТФ для потреб клітини, то АТФ, що синтезується у хлоропластах, в них же і витрачається на синтез вуглеводів.

Значення двомембранних органел надзвичайно важливе тому що саме в них утворюється основна частина необхідної для життєдіяльності клітини енергії.

 

 




Переглядів: 383

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.