Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Lecture 4. Literature of the fourteenth century. Langland and Chaucer.

1. Historical context.

2. W. Langland. The Visions of Piers Plowman

3. Geoffrey Chaucer.

a. Biography.

b. Early works. The French and Italian periods.

c. The Canterbury Tales

i) The plan of The Canterbury Tales.

ii) The characters

iii) The Canterbury Tales as an encyclopedia of medieval

genres

d. Chaucer’s role in the history of English literature

 

The fourteenth century in England was a fluid, exciting and contradictory age. Monarchy was at all appearances cresting a wave of success. Edward III was a glamorous and ambitious king who appreciated the outward show of monarchy: pageantry, honours, patronage. He founded the greatest order of English chivalry, the Order of Garter. His court was a centre of culture and chivalry renowned over Europe.

The English language, which remained the language of the vast majority, eventually won out over Anglo-Norman, and by the beginning of the fourteenth century its victory was clearly evident. The Parliament of England used English increasingly from around the 1360s, and the king's court used mainly English from the time of King Henry V (acceded 1413).

With the French monarchy relatively weak, England was losing its status of a dim off-shore island and attaining the rank of a European power. It was forging links with all over Europe, its merchants were prospering, forming the beginning of a solid middle-class.

However, this glorious structure was based on a dangerously flimsy foundation. There were numerous sighs of decline of the traditional medieval class structure. The population of the country fell over the 14th cent. from 4 to 2 million people. The epidemic of Black Death (plaque) in 1348-9 reduced the population by one third and undermined the whole basis of society. People’s anger at the abuses and corruption of the upper classes (so vividly expressed by W. Langland) led to the Peasants’ revolt of 1381. The Hundred Years War (1357-1453) against France outstretched England’s resources and impoverished the country. The fight for Power culminated in the civil War of the Roses.

There was also growing dissatisfaction with the Church.

From the point of view of communication, 14th cent. England was far more remote from the centre of Europe than it is today. But the very remoteness gave it more freedom and independence of the official centres of theology (especially Rome), and encouraged free thinking. The centre of free though in England was undoubtedly Oxford.

The first schools in Oxford date back to the 1160-s, started by students who failed to get a degree in Paris and wanted to continue their education. A hundred years later the first colleges appeared.

Roger Bacon, was a student of Oxford, then taught there. He was one of those scholars, who formed the basis of English thought as practical, based on experience.

John Wyclif (1330-1384) was a renowned lecturer in philosophy and theology, an exponent of Realism and a radical reformer. Wycliffe openly attacked papal supremacy over the English church and preached what he called ‘cheaper” church, a church without luxury or indulgence. Trying to bring God’s word closer to common people, he instigated the translation of the Bible into English, and translated parts of it himself. Two translations were made, in 1382 and 1388 – the first Bible in English. Wyclif was condemned by Rome.

 




Переглядів: 252

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.