Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Язичницька культура та її значення у формуванні традиційної української культури.

 

Найбільшим надбанням кожного народу є його духовна культура. Прадавня віра слов’янських племен, що проживали на території сучасної України, мала назву “поганська” або “язичницька”. “Язичництво ” - означає “ віра племені людей, пов’язаних спільним походженням”. Українське язичництво - прадавня національна віра нашого народу, збережена в обрядах, звичаях, переказах, легендах, міфах, заповітах.

Світосприймання у слов’ян було своєрідним. Воно формувалося під впливом власної релігійної системи. Найвищою ідеєю українського язичництва була філософія вічного життя, обожнювання природного начала Всесвіту, радість існування на землі. В українців існувала своя ієрархія богів: на чолі всього світу стояли найстарші боги, котрі керували всім життям, далі йшли нижчі боги, а також демони, які надавали послуги старшим богам; внизу стояли люди обдаровані великою силою, що могли конкурувати з демонами.

Так, творцем Всесвіту, богом над богами українців вважали Рода - який жив на небі, дарував життя людям, звірям, птахам, дарував дощ на посіви, давав людині долю.

Жіночі божества Рожаниці були пов’язані з народженням дитини і мали таємничий зв’язок із зірками. Душа людини уявлялася як іскра небесного вогню - зірка, яку бог запалює при народженні і гасить коли людина помирає. Роду і Рожаницям приносили жертви у вигляді хліба, сиру, меду, куті (каші). З глибини архаїки походить Різдво. Пізніше за часів патріархату культ Рода і Рожаниці втілюється в образи Лади і її доньки Лелі.

Лада - матір світу символізувала природу, життєве начало, була матір’ю Сонця, богинею кохання, шлюбу, розваг, краси, всілякого благополуччя. В народі її ототожнювали з сузір’ям Великої та Малої Ведмедиці. Вона зображалась з колесом і квітами, а також з немовлям, на голові з виноградною лозою чи яблуком. Ім’я Лади зустрічається в українському фольклорі : в щедрівках, колядках, веснянках.

Сварог - бог світла, назва походить від давньоіндійського “сварога”, що означає - небо, вихід у небо. Від Сварога, бога світла і небесного вогню походять інші боги Сварожині. Вшанування вогню на Україні має давнє коріння, сягає трипільської доби, кожна родина молилася до свого Овина - домашнього вогню. В жертву приносили півня. Зображень Сварога не знайдено, вважають, що це були форси рівнобічних хрестів, які знайдено на вишивках, кераміці, це різні форси свастики - сварги. Сварог - бог ковальства, золотий плуг, золоту обручку, оспівується в колядках, щедрівках, веснянках, жниварських піснях.

Дажбог (Даждьбог) - сонячний бог - податель добра, багатства (“дай” і “бог”). В українській обрядовій поезії знайдено безліч звертань “Ой дай, Боже, дай Боже”. У філософському розумінні Дажбог - датель буття, духа і матерії, які є близнюками. Дажбог пов’язаний з небом, Сонцем, син Сварога. Він є богом земного достатку, що символізувався врожаєм жита і пшениці.

Архаїчні обряди і молитви до Дажбога пов’язані з проханням багатого урожаю. В новорічних обрядах зберігся дідух - останній сніп жита. Дідух - це дух поля, дух Дажбога. Символом Дажбога пізніше стала квітка соняшника, яка реагує на рух Сонця. В жертву Дажбогу приносили паляниці, калачі, медяники.

Перун - володар блискавок і грому, покровитель воїнів (ідентичний з грецьким Зевсом і римським Юпітером).

Оберігав дружину на війні, завідував блискавкою і громом. Його роль у християн перебрав Ілля. Перун мав позитивне (викликання плодотворного дощу для урожаю), і негативне значення (страх бути вбитим блискавкою), тому існувало безліч повір’їв пов’язаних з громом і блискавкою : під час грому заборонялося свистіти, співати, спати, їсти, не слід ховатися під деревом, не піднімати в гору гострих предметів (списів, мечів, ножів), не можна швидко бігти.

Перуна уявляли струнким, срібноголовим, золотовусим з луком і стрілами в руках чоловіком. Біля Перуна завжди палало вогнище, яке постійно підтримували спеціально призначені служителі культу. Символами вважають дуб, калину, цвіт папороті, сокиру, стрілу, коня. В жертву приносили бика, червоного півня, міцний напій. В договорах Перун, як бог зброї.

Стрибог - родоначальник всіх вітрів, кумир Стрибога стояв поруч з Перун. Він був не тільки творцем негоди, але й творцем музичних мелодій. Саме “подих вітру”- дихання дмухання в музичні інструменти (сопілки, дудки, ріжки і т.д.) - створювало музику.

Велес (Волос) - бог достатку, опікун купецтва, торгівлі (ідентичний з римським Меркурієм, грецьким Аполлоном). У договорах з греками Велес сприймався як бог золота. Назва походить від “волох - волохатий”. (Пам’ятник Велесу було встановлено на Подолі, де жили ремісники, торговий і простий люд. Він був покровителем ремесла, торгівлі, багатства. Новорічні обряди донесли до нас відгомін колишніх “волових свят”- вивернуті кожухи - символізують багатство. Дві сили йшли обіруч людини - Білобог і Чорнобог, що уособлювали Добро і Зло. Один народжений світлом, а інший тьмою. Білобог - будував, а Чорнобог - руйнував.

Особливу шану мали жіночі божества. У пантеоні Володимира Макоша була єдиною представницею жіночих божеств. Макоша - була богинею рукоділля, прядіння, ткання. Їй приносили жертви : снопи льону, вишиті рушники. Мокоша походить від культу богині води Дани. Зображення на рушниках: богиня стоїть під відкритим куполом святилища з піднесеними руками (поза Оранти). Обабіч два вершники на конях. Богиня Дана - “да”- вода, “на” - мати - богиня води.

Дані приносили жертви - кидаючи коштовності в воду річок, озер, криниць, джерел. Культ богині Дани розвивався до Мокоші , а від Мокоші, до християнської Параскеви - опікунки рукоділля, води. Зображення ставили біля криниць. Основний пантеон супроводжувала ціла низка божеств : Лель, Леля, русалії, домові, водяні, лісовики та ін. У кожного з них люди шукали небесної мудрості, зверталися за щастям, ворожили, “просили”, приносили жертви. Кожний був покровителем певного виду діяльності роду сім’ї. Разом з віруванням в істот, які слов’яни обожнювали, вони вірили в духи і сили природи - місяць, зірки, повітря.

Особливу шану віддавали деревам : кожне символізувало той чи інший рід, плем’я, заборонялося їх вирубувати. Шанували дуб - символ міцності, ясен - присвячений Перуну, клен, липа - символи подружжя, береза - символ чистої матері природи, ліщина - святе дерево, під липи приносили жертви. Слов’яни мали священні гаї, до лісових богів належить Святий Бог.

Священними вважалися птахи і тварини. Символічне значення мала зозуля - провісниця майбутнього, голуб - символ кохання, ластівка - доля людини, ворони - священні птахи, сова - символ смерті і пітьми.

З тварин священними були - віл, кінь, з комах - бджола, сонечко. Разом з матеріалізованими уособленнями божої суті слов’яни вірили у присутність єдиної душі, яка в їх розумінні продовжувала своє існування по смерті і залежно від чеснот ставала або рабом, або добрим духом дерева, птаха (тотемізм, анімізм) чи людини.




Переглядів: 2297

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.