МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
З МЕДИЧНОЇ ГЕНЕТИКИ ДЛЯ СТУДЕНТІВДЕРЖАВНИЙ ЗАКЛАД «ДНІПРОПЕТРОВСЬКА МЕДИЧНА АКАДЕМІЯ МІНІСТЕРСТВА ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ»
“Переглянуто та затверджено” на методичному засіданні кафедри факультетської педіатрії та медичної генетики Протокол № 1 “29” серпня 2014 г.
Завідуючий кафедрою д.м.н., професор Абатуров О.Є.
МЕТОДІЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
З МЕДИЧНОЇ ГЕНЕТИКИ ДЛЯ СТУДЕНТІВ
1. Актуальність теми.
Хромосомні хвороби - це группа вроджених спадкових захворювань, спричинених числовим або структурними абераціями хромосом, які видимі у світловому мікроскопі і характеризуються множинними вродженими вадами розвитку. Включення у визначенні «видимі у світловий мікроскоп» виправданне Тим, що сучасні методи молекулярної цитогенетики дають змогу виявити дрібні делеції на рівні гена, що стирає грань між генною і хромосомною патологіею. Приблизна частота хромосомних хвороб становить 0,59%: аневплоїдії, включаючи мозаїчні форми, трапляютьсяв 38% хворих із хромосомниими порушеннями; трисомії за автосомами – у 22%; структурні перебудови –у 40% (1/2 структурних перебудов- сімейні випадки). Хромосомні хвороби спричиняють порушення генетичного балансу, тому їхні патологічні дефекти виявляються на всіх етапах онтогенезу. Летальний ефект хромосомної хвороби виявляеться вже на стадії зиготи. Установлено, що 30-40% запліднених яйцеклетин гіне на стадії бластули внаследок порушення морфогенетичних процесів. Сумарний внесок хромосомних хвороб у внутрішньоутробну загибель плода становить 45%. Так у ранніх абортусов ,як правило виявляють поліплоідію (25%), повні трисомії за автосомами (50%). Моносомії за автосомами проізводять до загибелі на стадії гамет і зигот. Хромосомні хвороби соматичних клітин трапляються в 1-3% випадків, можуть стати причиною злоякісного росту внаследок активаціх онкогенів за наявності транслокацій, делецій. Так, транслокації між 9 і 22 хромосомами спричиняють міелолейкоз. Хромосомні аберації накопичуються також у процеі старіння. Вище викладене підкреслює актуальність даною тими і обуславливает| необхідність її поглибленого вивчення.
2. Конкретні цілі : - Визначати тактику ведення хворих при найбільш поширених хромосомних хворобах. - Визначати етіологію й цитогенетику, патогенез та загальні характеристики хромосомних хвороб. - Диференціювати найбільш поширені хромосомні синдроми: Дауна, Патау, Едварда, «котячого крику», Шерешевського-Тернера, Клайнфельтера. - Визначати рівні та тактику профілактики спадкових хвороб - Визначати показання до проведення медико-генетичного консультування. - Визначати показання до проведення та сучасні методи пренатальної діагностики, показання для елімінації вагітності. - Визначати нозологічні форми, що підлягають просіюючій доклінічній діагностиці. Демонструвати володіння питаннями біоетики при проведенні просіюючих програм. Знати: - Етіологія хромосомних хвороб. - Класифікація хромосомних хвороб. Хромосомні аберації та геномні мутації. Часткові трисомiї й моносомiї. Повні й мозаїчні форми. Однобатьківські дисомiї. Хромосомний iмпринтинг. Вік батьків і частота хромосомних хвороб у дітей. - Патогенез хромосомних хвороб. Залежність тяжкості клінічної картини від хромосомного дисбалансу, кількості втягненого в процес еу- і гетерохроматину. Механізми порушення розвитку й виникнення вад розвитку при хромосомних хворобах: нерозходження в мейозі, порушення овогенезу, деконденсація хромосом в ооцитах. - Летальні ефекти хромосомних і геномних мутацій (спонтанний аборт, мертвонародження, рання дитяча смертність). - Вади розвитку, втягнення різних систем у патологічний процес, черепно-лицьова дизморфія, затримка темпів психомоторного розвитку, розумова відсталість, ендокринопатія. Прогредієнтний перебіг. - Особливості клінічних проявів окремих синдромів: Дауна, Патау, Едвардса, трисомії 8, трисомії 22, "котячого крику", Вольфа-Хиршхорна, Шерешевського-Тернера, Клайнфельтера, трисомiї X, полісомiї Y. Популяцiйна частота. Особливості перебігу вагітності при хромосомних синдромах. Онкогенетичний характер хромосомної патології. Можливості терапії й реабілітації хворих. Пренатальна діагностика хромосомних хвороб. - Етнічні, географічні, соціальні фактори, що обумовлюють розходження в поширеності спадкової патології. Генетико-демографiчнi процеси й поширеність спадкових хвороб. - Види профілактики спадкових хвороб: первинна, вторинна і третинна профілактика. Рівні профілактики: прегаметичний, презiготичний, пренатальний і постнатальний. Шляхи проведення профілактичних заходів: керування пенетрантнiстю та експресивністю; елімінація ембріону і плода; планування родини й дітонародження; охорона навколишнього середовища. - профілактичних заходів: медико-генетичне консультування; пренатальна діагнос т Форми ика; масові просіюючі програми; "генетична" диспансеризація населення (регістри); охорона навколишнього середовища й контроль за мутагеннiстю факторів середовища. - Медико-генетичне консультування (МГК) як вид спеціалізованої медичної допомоги населенню. МГК як лікарський висновок. Завдання МГК і показання до направлення хворих та їхніх родин на МГК. Проспективне і ретроспективне консультування. Генетичний ризик, ступені ризику. Поняття про теоретичний і емпіричний ризик. Принципи оцінки генетичного ризику при моногеннiй, хромосомнiй і мультифакторiальнiй патології. - Методика проведення МГК. Розрахунки генетичного ризику; повідомлення інформації пацiєнтам; допомога родині у прийняттi рішення. Деонтологiчнi та етичні питання МГК. Взаємодія лікарів при МГК. Організація медико-генетичної служби в Україні. Історія розвитку дородової діагностики. Пренатальна діагностика як метод профілактики. Загальні показання до пренатальної діагностики. - Неiнвазивнi методи пренатальної діагностики. Ультразвукове дослідження: принципи, показання, терміни проведення, ефективність діагностики різних захворювань плода, оцінки стану плаценти, плодового мішка. Визначення рівня біохімічних маркерів (АФП, хорiонiчного гонадотропiну та ін.) у сироватці крові вагітних як скринінг для виявлення ПВР і хромосомних захворювань плода. - Iнвазивнi методи. Методи одержання плодового матеріалу: хоріон- і плацентобiопсiя, амнiо- і кордоцентез. Показання, терміни, протипоказання і можливі ускладнення. Діагностика окремих нозологiчних форм. - Деонтологiчнi та етичні питання, що виникають при проведенні допологової діагностики.
Уміти : · зібрати|повизбирувати| анамнез, проводити клінічне обстеження дітей; · проаналізувати основні діагностичні критерії хромосомного захворювання у дітей; · виявлять| ведучі клінічні синдроми|; · інтерпретувати результати| клінічного, лабораторного і інструментального обстежень; · диференціювати хромосомні хвороби з|із| іншими захворюваннями 3. Базовий рівень підготовки.
Переглядів: 364 |
Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google: |
© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове. |
|