Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Народна педагогіка як золотий фонд педагогічної науки

Усі видатні педагоги минулого і сучасного досягли високого наукового злету завдяки тому, що свою педагогічну творчість будували на ґрунті народної педагогіки.

Педагогічна наука знаходить своє відображення у працях учених і практичній діяльності учителів та вихователів, а етнопедагогіка — у народній творчості, виховній практиці батьків і матерів, дідусів і бабусь, родини загалом. Народна педагогіка стала першоосновою становлення і ро­звитку педагогічної науки. З її чистих джерел черпає творче натхнення не одне покоління видатних педагогів.

Народна педагогіка забезпечила високий науковий злет осно­воположника педагогіки нового часу Я. А. Коменського. Чеський

педагог був прекрасно обізнаний з народною педагогікою, вивчав усну народну творчість. Його всесвітньовідомі твори "Велика ди­дактика", "Материнська школа", "Правила поведінки дітей", як і вся педагогічна спадщина, пронизані ідеями народної педагогіки.

Духом народної педагогіки пройняті життя і педагогічна діяльність швейцарського педагога-демократа Й. Г. Песталоцці. Саме народна педагогіка спрямувала його творчість у демокра­тичне русло. "Усе для інших, нічого для себе" — ось принцип, за яким жив Песталоцці. Тому в центрі його творів "Лінгард і Гертруда", "Як Гертруда вчить своїх дітей", "Книга матерів", "Лист до друга про перебування в Станці", "Лебедина пісня" — доля простих трудівників, виховання дітей бідних селян.

Народна педагогіка, як і вся народна виховна пансофія, дістала високу оцінку видатних діячів освіти й культури.

Першим, хто віддав належне українській народній педагогіці, був вже згадуваний педагог-просвітитель, письменник,етнограф, історик і культурно-громадський діяч О. Духнович. Він перший в Україні теоретично і практично довів, що народна педагогіка є золотим фондом педагогіки наукової.

Щире захоплення виховною пансофією народу висловлював один з основоположників педагогічної науки і народної школи К. Ушинський. За його словами, виховання не треба вигадувати, бо воно існує у народі стільки віків, скільки існує сам народ, з ним народилося, з ним зросло, відобразило в собі всю його історію і всі його якості. "Не педагогіка і не педагоги, але сам на­род та його великі люди прокладають шлях у майбутнє: вихо­вання тільки йде цим шляхом і, діючи заодно з іншими гро­мадськими силами, допомагає йти ним окремим особам і новим

поколінням"1.

Твори К. Ушинського — це справжні золоті розсипи народ­ної педагогіки. Так, у першій частині його книжки "Рідне слово" понад 75%, а в другій майже 50% загальної кількості матеріа­лу — це фольклор. У "Рідному слові" Ушинський використав 366 прислів'їв і приказок, 62 загадки, 51 баєчку і жарт, 32 на­родні казки, 22 народні пісні, 7 скоромовок, а також безліч творів

 

1 Ушинський К. Д. Про народність у громадському вихованні // Вибр. пед. твори: У 2 г. — К. 1983 Т. 1. — С 103.

(у тому числі й власних), близьких за змістом і формою до на­родних. Серед них помітне місце займає український фольклор. Та то й не дивно. Адже К. Ушинський за походженням українець, дитячі роки провів на Україні в селі Богданівка, що на Чернігівщині, і глибоко знав педагогічну творчість свого наро­ду.

К. Ушинський з великою пошаною ставився до народної пе­дагогіки, зробивши її вінцем своєї педагогічної теорії. Він не раз Наголошував на величезному значенні пам'яток виховної твор­чості народу у вихованні та навчанні, і на перше місце серед них ставив народні казки "як перші й блискучі спроби" народної пе­дагогіки. "І я не думаю, — пише Ушинський, — щоб хто-небудь був спроможний змагатися в цьому випадку з педагогічним генієм народу... Я рішуче ставлю народну казку недосяжно вище від усіх оповідань, написаних спеціально для дітей освіченою літературою"1. Авторитетне слово видатного педагога на захист народної казки як неперевершеного виховного засобу впливу на дітей стало застереженням тим невігласам, які не розуміли на­родної педагогіки, а робили спроби вилучити казку з виховного арсеналу під надуманим приводом, що в ній, мовляв, відсутній "об'єктивний реалістичний зміст".

На особливій ролі виховного досвіду народу в педагогічній науці й житті суспільства наголошував видатний український філософ,письменник і педагог Г. Сковорода: "Досвід — батько мистецтва, поведінки й звички. З нього народились усі науки й книги"2. Ідеями української народної педагогіки пройнята вся його спадщина. Так, у притчі "Вдячний Єродій" автор надає пе­ревагу родинному вихованню у трудовій сім'ї над вихованням аристократичним, побудованим за іноземними еталонами Він за­суджує верхівку суспільства, яка третирувала все національне, зневажливо ставилась до свого народу, його мови, звичаїв і тра­дицій. За словами Сковороди, кожен має пізнати свій народ, а в народі — себе. Якщо ти українець, то будь ним. Усе добре на своїм місці, в своїй мірі. І прекрасне все те, що чисте, природне,

 

1 Ушинський К. Д. Рідне слово // Вибр. пед. твори: У 2 т. — К., 1983 Т. 2. — С. 271, 272.

2 Скоаоройа Г. Вірші, пісні, байки, діалоги, трактати, притчі — К., 1983

тобто не фальшиве, що ґрунтується на моралі народу, "чия совість, як чистий кришталь"1.

Г. Сковорода завжди був на боці носіїв народної моралі, тобто тих, "хто серцем чистий і душею". Він показав нічим неперевершену виховну силу праці, на якій ґрунтується народна педагогіка. Його геніальна ідея про "сродний труд", на наш погляд теж виходить з української етнопедагогіки, зокрема з народного ідеалу про те, що кожна здорова людина повинна обов'язкові працювати й займатися тим, до чого має особливий нахил. Ви­датний філософ-просвітитель другої половини XVII ст. відстою­вав твердження про здатність простого народу до самостійної педагогічної творчості, доводячи, "що правильне вихованні криється в природі самого народу, як вогонь і світло в кремені"2.

Думки Г. Сковороди про народну педагогіку, її провідні ідеа­ли знайшли розвиток у творах українських письменників на­ступних поколінь.

Ідеал народної педагогіки щодо головної ознаки справжньої сім'ї І. Котляревський виразив словами, які стали крилатими:

Де згода в сімействі, де мир і тишина,

Щасливі там люди, блаженна сторона3.

Письменник передав прагнення народної педагогіки виховати людину чесною, працьовитою, сміливою, відданою народові. У своїх творах він змалював типові народні характери, кращі мо­ральні якості народу, розкрив погляди на родинне і суспільне життя, у формуванні яких почесне місце займає родинна етнопедагогіка.

Селянська дівчина Наталка пишається своїм походженням з "чесного роду" і рисами характеру, набутими в простій трудовій сім'ї:

Не багата я і проста, по чесного роду.

Не стижуся прясти, шити і носити воду*.

1 Сковорода Г. Вірші... — С. 53.

2 Педагогічні ідеї Г. С. Сковороди / За ред. О. Г. Дзеверіпа — К., 1972. —С. 154

3 Котляревський І. П. Наталка Полтавка // Повне зібр. творів. — К_, 1969.

4 Там же. — С. 250.

В образі Наталки Полтавки Котляревський втілює ті риси характеру дівчини, які обстоює народна педагогіка: розум, чесність, енергійність і наполегливість у боротьбі за своє щастя, вміння розпізнавати єство людини, берегти свою гідність. Устами Наталки Котляревський чітко визначає погляди народної педагогіки на сім'ю й одруження. На поставлене Наталкою запитання: "Скажіть мені перше, для чого люди женяться?" вона ж сама відповідає: "Мені здається, для того, щоб завести хазяйство і сімейство; жити люб'язно і дружно; бути вірним до смерті і помагати одно другому"1.

Так автор п'єси "Наталка Полтавка" утверджує думку народної педагогіки про обов'язковість обдуманого вибору подружньої пари, відповідального ставлення до сім'ї.

Йдучи за вимогами народної педагогіки, Котляревський у поеми "Енеїда" гнівно засуджує тих батьків, які давали своїм дітям хибне виховання:

Батьки, які синів не вчили,

А гладили по головах,

І тільки знай, що їх хвалили,

Кипіли в нефті в казанах;

Що через їх синки в ледащо

Пустилися, пішли в нізащо,

А послі чубили батьків,

І всею силою бажали,

Батьки щоб швидше умирали,

Щоб їм принятись до замків!2

Цілком у дусі народної педагогіки розповідається про пе­кельну кару, яка чекає на тих, хто легковажно ставиться до сімейного життя, ухиляється від шлюбу та прямих батьківських обов'язків, плямує дівочу честь і чоловічу гідність:

І ті були там лигоминці,

Піддурювали що дівок,

Що в вікна дрались по драбинці

Під темний, тихий вечорок;

Що будуть сватать їх, брехали.

Підманювали, улещали,

 

1 Котляревський І. II. Наталка Полтавка. // Повн. зібр. творів. -- С. 265.

2 Котляревський І. II. Енеїда. — Там же. — С 98

Поки добрались до кінця;

Поки дівки од переносу

До самого товстіли носу,

Що сором послі до вінця1.

Невдовзі в І. Котляревського з'явились послідовники, як свою письменницьку творчість поєднували з українською етнопедагогікою.

О. Духнович у передмові до книги "Народна педагогія" писав: "Людину репрезентує: натура, наука і звичай; природний нахил одержує людина від самої природи, що складає її характер, наука і звичай дають вправляння й настанови, тобто виховання У своїх працях він широко використовував народні афоризм; педагогічного змісту: "Із гнізда совиного ніколи не вийде солове* а тільки вухата сова"; "Якщо посієш пшеницю, то й пшениця зродить, а коли посієш кукіль, то, крім куколю, нічого не виросте"; "Від п'яних батьків підуть п'яні діти" тощо.

Засоби української етнопедагогіки щедро представлені О. Духновичем у шкільних підручниках, букварях, книгах і календарях для народного читання. А в систему фізичного виховання дітей він включив обробіток ґрунту, народні рухливі ігри, танці, а також такі види вправ, як стрибки, біг, плавання, лазіння по деревах, боротьбу, риболовство, збирання ягід і гриби, прогулянки в поле і ліс, а взимку — катання на санках, лижа} ковзанах, гру в сніжки, ліплення снігової "баби", тобто все те, щ близьке і рідне селянським дітям.

Популяризації української етнопедагогіки значною мірою сприяли художні твори О. Духновича. Деякі його вірші стали народними піснями. У комедії "Доброчесність перевищує багатство він хвалить народну традицію поваги до трудівника, людини працьовитої, морально чистої і правдивої. А в байці "Проти стидливців свого народу" Духнович висміює зрадників і перевертнів, які цураються свого народу заради особистих вигод.

Видатний український просвітитель особливо підносив рол рідної мови у навчанні та вихованні дітей. У тяжкий час колоніальної залежності України письменник висловлює непримиренне ставлення до ренегатів, які зреклися своїх рідних і близь-

1 Котляревський І. П. Еноїда // Повне яібр. творів. — С.99,

ких, свого народу, зневажають рідну мову. З особливою силою це звучить у його знаменитому вірші-клятві "Вручення", що дав ав­торові почесне ім'я "народного будителя".

Я русин1 був, є і буду,

Я родився русином.

Чесний мій рід не забуду,

Останусь його сином2.

Видатною подією у висвітленні української етнопедагогіки стала геніальна спадщина Тараса Шевченка, який щиро любив дітей і виразив свої почуття до них такими словами:

Ох, діти! Діти! Діти!

Велика Божа благодать!3

Він не раз малював дітей на своїх художніх полотнах. Гли­боко зворушливою є, наприклад, відома картина "Байгуші", на якій зображено дітей-жебраків. За ними Шевченко намалював себе — захисника скривдженого дитинства. Картину написано з любов'ю і співчуттям до поневоленого самодержавною Росією ка­захського народу.

Наслідуючи традиції народної педагогіки, поет славить жін­ку-матір:

У нашім раї на землі

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим*.

Мати є вічною вболівальницею за долю своїх дітей. Вона мріє бачити їх щасливими, як це показано у вірші Шевченка "Сон" ("На панщині пшеницю жала"). Заради щастя своєї дитини мати здатна на самопожертву (поема "Наймичка").

Із захопленням пише поет про трудові сім'ї, де підтримують­ся теплі й щирі родинні взаємини, що має вирішальне значення для правильного виховання дітей. Згадаємо хоча б ліричний вірш "Садок вишневий коло хати".

 

1 Русин— стара назва українського населення Буковини, Галичини та За­карпатської України.

2 На Верховині. — Ужгород, 1984. — С. 94.

3 Шевченко 7. Г. Книжна // Кобзар. — К., 1093, — С. 318.

4 Шевченко 7'. Г. У нашім раї на землі.. // Кобзар. — С. 450.

З глибокою симпатією говорить Т. Шевченко про педагогічну роль українських народних кобзарів і ліриків, мудрих народних оповідачів (твори "Перебендя", "Мар'яна-черниця", "Сліпий" та ін.). Народним словом "Кобзар" він назвав свою безсмертну пое­тичну збірку.

Виховна сила впливу народної педагогіки така велика, що на все життя залишає незабутнє враження. Ще в дитячі роки почув Шевченко розповідь від свого дідуся про Коліївщину. Вона так глибоко його схвилювала, так запала в дитяче серце, що в зрілі роки вилилась у поему "Гайдамаки".

Творчій спадщині геніального Кобзаря судилася щаслива до­ля. Вона постала з народної творчості й навіки залишилася з на­родом як невід'ємна частина народної педагогіки.

З великим інтересом до народної педагогіки ставилася Леся Українка. Про це свідчать її численні твори для дітей, написані в народному стилі, а також зібрані нею дитячий фольклор та ігри у збірці "Дитячі ігри, пісні та казки Ковельського, Луцького і Новгород-Волинського повітів Волинської губернії" (1902).

Високо цінуючи творчу енергію, педагогічний хист і вміння трудящих, І. Франко підкреслював, що "народ наш хоч і тисяч­ними манівцями, так як і сама наука, а доходить же звільна до далеко правдивіших, поступовіших і радикальніших думок, ніж їх має не один з його нинішніх просвітителів"1. У нього був за­дум написати працю з педагогіки. Так, у листі до Ольги Рошкевич (1870) він повідомляв: "А займаюсь я тепер головно одною працею "Погляд на дітей у слов'янських народів, а передовсім у русинів"2. А в "Показнику до студій суспільно-економічних на­родних поглядів", за яким Франко і Павлик збирали матеріал про життя народу, є низка питань з народної педагогіки3. Про виховний вплив народної педагогіки Іван Франко пише в числен­них творах і переконливо доводить, що справжнє виховання можна побудувати, тільки врахувавши кращі надбання народної педагогіки.

 

1 Франко І. Я. Кілька слів о тім, як упорндкувати і провадити наші людові видавництва // Твори: У 50 т. — К., 1986, — Т. 46 - С. 190.

* Ломова М. Т. Етнографічна діяльність І. Франка - К, 1957. — С. 17,

3 Там же. — С. 20.

Закликає жити і трудитися для народу Павло Грабовський у своєму "Листі до молоді української". У статті "З далекої півночі" він висловлює захоплення неперевершеною красою народної творчості: "Втіхо моя, пісне українська! Мов дотик зачарованої істоти, ти змінюєш мої сили, кріпиш почування, викликаєш жа­добу до життя..."1.

Досить щедро репрезентували українську етнопедагогіку на сторінках своїх творів С. Васильченко, С. Воробкевич, Л. Глібов, Б. Грінченко, М. Коцюбинський, П. Куліш, П. Мирний, І. Нечуй-Левиицький, Ю. Федькович, Я. Щоголів, а також українські пись­менники наступних поколінь — А. Головко, О. Гончар, М. Стель­мах, О. Довженко, В. Симоненко, І. Драч, Д. Павлячко, Є. Гуцало, С. Пушик, Г. Тютюнник, Б. Харчук, Р. Федорів та багато інших Майстрів художнього слова і діячів народної освіти та культури в Україні. На жаль, рамки нашої книги не дають змоги докладно проаналізувати їхній творчий доробок з цього боку. А тому бодай коротко охарактеризуємо хоч би ті твори, що тематично відо­бражають суть нашої проблеми, як, наприклад, оповідання О. Кониського "Народна педагогія" (1886 р.) та Н. Кобринської "Перша вчителька" (1892). У першому з них розповідається про те, як селянські діти, віддзеркалюючи через імпровізовані ними ігри у "п'яницю", "злодія", "ката", "суддю", "станового" сувору правду життя, готуються до переборення важких реальних зли­годнів2. У другому піднята абсолютно нерозроблена в педагогічній науці тема про виховний досвід і практику, педагогічну май­стерність нянь з народу. Першою вчителькою для маленьких дітей Ромка, Костуня, Славка й наймолодшої Ольги виявилася нянька з народу Тетяна, п'ятдесятилітня жінка, яка служила вже десять років у сім'ї сільського пароха "і няньчила всі діти, за що вони любили її дуже і горнулися щиро до неї... Вона мила їх, чесала, учила Отченашу і забавляла"3.

Завдяки своєму вродженому хисту й любові до дітей, знан­ням секретів етнопедагогіки няня з народу вміло підбирала ключ до душі й розуму кожної дитини. То й не дивно, що навіть непо-

 

1 Грабоаський П. Твори: У 2 т. — К. 1964.— Т. 2. — С. 149.

* Кописький О. Оповідання, повісті, поетичні твори. - К., 1990. — С. 147—155.

3 Кобрансьісо Н. — Вибр. твори. — К, 1980. — С. 190,

сидющий Славко "борше слухав Тетяни, ніж учителя"1. Вона влучно, у дусі народної педагогіки, відповідала дітям на їхні чис­ленні "чому?", вміло використовуючи народні легенди, пісні, ду­ми, історичні перекази й оповідання. "Діти по такій довгій прогульці, — читаємо в "Першій вчительці", — смачно заснули, та лиш у сні роїлись їм по головках ліси, цвіти, сіножаті, сиві зо­зулі, чорти, козаки, татари та людська недоля"2.

Про виховне значення української етнопедагогіки дуже теп­ло відгукнулись Л. Толстой, М. Добролюбов, М. Гоголь. Так, у розмові зі студентом-украінцем Лев Толстой сказав: "Щасливі ви, що народились серед народу з такою багатою душею, серед народу, який уміє так відчувати свої радощі й так чудесно вияв­ляти свої думи, свої мрії, свої завітні почуття. Хто має таку піс­ню, тому нема чого боятися за своє майбутнє. Його час не за го­рами. Вірте чи ні, але жодного народу простих пісень я не люблю так, як вашого. З їх музикою я відпочиваю душею. Стільки в них краси, стільки майбутнього молодого почуття й сили".

З щирою приязню ставився до українського народу і його педагогічної творчості М. Добролюбов. Видатний син російського народу глибоко розкрив мистецько-педагогічну велич і силу такої чудової пам'ятки української етнопедагогіки, як народна пісня "Малоросія, — писав Добролюбов, — дуже багата на чудові пісні, які прославляють козацьке завзяття і ніжні родинні почуття"3. Він наголошує, що "у пісні вилилася вся минула доля, весь справжній характер України; пісня і дума становлять там на­родну святиню, краще добро українського життя, в них горить любов до батьківщини, виблискує слава минулих подвигів; у них дихає чисте, ніжне почуття жіночої любові, особливо любові материнської; в них же виявляється і та тривожна оглядка на життя, яка змушує козака, вільного від битви, "шукати свою долю".

 

1 Кобринсі.ка Н, Вибр. твори. — К, 1980. – С. 190

2 Там же. — С. 205.

5 Добролюбов М. О. Риси для характеристики руського простолюду // Літ. критичні статті — К., 1950.— С. 243.

Усе коло життєвих насущних інтересів охоплюється у пісні, зли­вається з нею, і без неї саме життя стає неможливим"1.

По-своєму оригінально й ґрунтовно розкрив історико-пізнавальне значення українського фольклору М. Гоголь, що всією душею відчував емоціонально-педагогічну дію пісні народу, в якого він сам вийшов у широкий світ. Відзначаючи вагу українських народних пісень, Гоголь у статті "Про малоросійскі пісні" зазначив: "Це народна історія, жива, яскрава, сповнена барв, істини, історія, яка розкриває все життя народу"2. І далі з гордістю підкреслював: "Покажіть мені народ, у якого було б більше пісень. Наша Україна дзвенить піснями"3. І це справді так. За підрахунками вчених, український народ створив понад 200 тисяч пісень. Варто зазначити, що на сторінках творів Гоголя рясно представлені не тільки народні пісні, а й такі надзвичайно Важливі етнопедагогічні явища, як афоризми, казки, міфологія, історичні оповідання, звичаї, традиції, свята, обряди, громадська й родинно-побутова культура українського народу. Читаючи твори про народне життя, бачимо наявність тих самих типових рис у виховних традиціях і родинно-побутовій культурі різних історико-етнографічних регіонів України, що яскраво засвідчує споконвічну етнопедагогічну єдність українців.




Переглядів: 1755

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.