Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Scientific/academic style

Morphological features

Terminological word building and word-derivation: neologism for­mation by affixation and conversion.

Restricted use of finite verb forms.

Use of 'the author's we' instead of I.

Frequent use of impersonal constructions.


Chapter 4. The Theory of Functional Styles

Syntactical features

Complete and standard syntactical mode of expression.

Syntactical precision to ensure the logical sequence of thought and argumentation.

Direct word order.

Use of lengthy sentences with subordinate clauses.

Extensive use of participial, gerundial and infinitive complexes.

Extensive use of adverbial and prepositional phrases.

Frequent use of parenthesis introduced by a dash.

Abundance of attributive groups with a descriptive function.

Preferential use of prepositional attributive groups instead of the descriptive of phrase.

Avoidance of ellipsis, even usually omitted conjunctions like 'that' and 'which'.

Prevalence of nominal constructions over the verbal ones to avoid time reference for the sake of generalisation.

Frequent use of passive and non-finite verb forms to achieve objec­tivity and impersonality.

Use of impersonal forms and sentences such as mention should be made, it can be inferred, assuming that, etc.


4.5. Distinctive linguistic features of the major functional styles

Lexical features

Extensive use of bookish words e. g. presume, infer, preconception, cognitive.

Abundance of scientific terminology and phraseology.

Use of words in their primary dictionary meaning, restricted use of connotative contextual meanings.

Use of numerous neologisms.

Abundance of proper names.

Restricted use of emotive colouring, interjections, expressive phrase­ology, phrasal verbs, colloquial vocabulary.

Seldom use of tropes, such as metaphor, hyperbole, simile, etc.

Compositional features

Types of texts compositionally depend on the scientific genre: mono­graph, article, presentation, thesis, dissertation, etc.

In scientific proper and technical texts e.g. mathematics: highly formalized text with the prevalence of formulae, tables, diagrams supplied with concise commentary phrases.

In humanitarian texts (history, philosophy): descriptive narration, supplied with argumentation and interpretation.

Logical and consistent narration, sequential presentation of material and facts.


Chapter 4. The Theory of Functional Styles

Extensive use of citation, references and foot-notes.

Restricted use of expressive means and stylistic devices.

Extensive use of conventional set phrases at certain points to empha­sise the logical character of the narration, e. g. as we have seen, in conclusion, finally, as mentioned above.

Use of digressions to debate or support a certain point.

Definite structural arrangement in a hierarchical order: introduction, chapters, paragraphs, conclusion.

Special set of connective phrases and words to sustain coherence and logic, such as consequently, on the contrary, likewise.

Extensive use of double conjunctions like as... as, either... or, both... and, etc.

Compositionally arranged sentence patterns: postulatory (at the be­ginning), argumentative (in the central part), formulative (in the conclusion).

Distinctive features described above by no means present an exhaustive nomenclature for each type. A careful study of each functional style requires investigation of the numerous types of texts of various genres that represent each style. That obviously cannot be done in the framework of this course. It is also one of the reasons why the style of literature has not been included in this description. It is hardly worthwhile trying to make any generalizations about the sphere of belles-lettres style, which includes such an array of genres whether in prose, or poetry, or drama, let alone the peculiar styles of separate authors.


Practice Section




Переглядів: 273

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.