Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ТЕМА 6. УПРАВЛІННЯ КОНФЛІКТАМИ ТА ЗМІНАМИ

6.1. Конфліктологія: суть та значення. 6.2. Основні методи конфліктології. 6.3. Сутність конфлікту та його структура. 6.4. Основні причини та динаміка конфліктів. 6.5. Формули конфліктів. 6.6. Основні теорії трасактного аналізу. 6.7. Технологія управління конфліктом.    

6.1. КОНФЛІКТОЛОГІЯ: СУТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ

„Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс” Ч. Діксон
Конфлікт – Конфліктологія(від лат. conflictus – зіткнення, та грецьк. logos вчення, теорія) –  
   
       

Об’єктом конфліктології є:

 

Предметом конфліктологіїє:

 

6.2. ОСНОВНІ МЕТОДИ КОНФЛІКТОЛОГІЇ

 

Багатогранність методів конфліктології представлені в табл. 6.1.

Таблиця 6.1

Методи конфліктології

1. Спостереження –

Основні різновиди спостереження:

ü формалізоване спостереження

 

ü неформалізоване спостереження

 

ü відкрите спостереження

 

ü спостереження інкогніто.

 

2. Опитування –

 

Основні різновиди опитування:

ü інтерв’ювання -

 

ü Анкетування –

 

3. Тестування (англ. test – проба, випробовування, дослідження) –

.

 

4. Соціометричний метод –

 

5. Аналіз результатів діяльності –
6. Метод експертного інтерв’ю –
     

 

 

7. Структурні методи –

 

Основні види структурних методів:

ü

ü

ü

8. Метод картографії –

Дану методику було розроблено австралійськими вченими
X. Корнеліусом і Ш. Фейром у 1992 р.

 

Рис. 6.1. Карта конфлікту для 4-х учасників.

 

Процес картографії складається з відповідей на три питання:

1. В чому проблема?

2. Хто є головними учасниками конфлікту?

3. В чому полягають інтереси та побоювання кожного учасника?

Основні етапи методу картографії:

1.

2.

3.

Графічне відображення інтересів і побоювань розширює можливості та створює умови для більшої кількості рішень, можливих після закінчення всього процесу картографії.

Переваги методики картографії:

ü

ü

ü

ü

 

 

Контрольні питання

1. Дайте загальну характеристику групам методів конфліктології.

2. Вкажіть, до яких груп належать ті чи інші конкретні методи, що їх використовує конфліктологія.

3. Розкрийте загальний зміст спостереження як методу конфліктології.

4. Розкрийте загальний зміст опитування як методу конфліктології.

5. Розкрийте загальний зміст тестування як методу конфліктології.

6. Розкрийте загальний зміст соціометричного методу як методу конфліктології.

7. Розкрийте загальний зміст аналізу результатів діяльності як методу конфліктології.

8. Розкрийте загальний зміст методу експертного інтерв’ю.

9. Розкрийте загальний зміст структурного методу як методу конфліктології.

10. Розкрийте загальний зміст методу картографії.

 

6.3. СУТНІСТЬ КОНФЛІКТУ ТА ЙОГО СТРУКТУРА

 

Конфлікт –

Основні ознаки конфлікту:

1.

 

2.

 

Умови виникнення конфлікту:

Ø

 

Ø

 

Основні структурні елементи конфлікту:

1. Сторони конфлікту

 

2. Предмет конфлікту

 

3. Образ конфліктної ситуації

 

4. Мотиви конфлікту

 

5. Позиції конфліктуючих сторін

 

 

Класифікація конфліктів за різними ознаками наведена в таблиці 6.2.

Таблиця 6.2

Види конфліктів

6.4. ОСНОВНІ ПРИЧИНИ ТА ДИНАМІКА КОНФЛІКТІВ

 

Причини конфлікту –

Загальні причини конфліктів:

Ø

 

Ø

 

Ø

 

Ø

 

Конкретні причини конфліктів, які безпосередньо пов'язані з конкретним видом конфлікту:

-

-

-

-

-

-

Конфліктна ситуація –

 

Інцидент –

В таблиці 6.3 наведено типи конфліктних ситуацій.

Таблиця 6.3

Основні типи конфліктних ситуацій

 

Етапи конфлікту

Основні етапи конфлікту:

1.

2.

3.

4.

5.

Фази конфлікту-

Основні фази конфлікту:

1)

2)

3)

4)

Взаємозв'язок фаз і етапів конфлікту, а також можливості менеджера щодо його вирішення наведено в таблиці 6.4.

Таблиця 6.4.

Співвідношення фаз і етапів конфлікту

 

 

Контрольні питання

1. Дайте загальну характеристику основним структурним елементам конфлікту: «сторони конфлікту», «предмет конфлікту», «образ конфліктної ситуації», «мотиви конфлікту», «позиції конфліктуючих сторін».

2. Наведіть загальну класифікацію конфліктів.

3. Дайте загальну характеристику причин конфлікту.

4. Наведіть загальну класифікацію причин конфлікту.

5. Дайте загальне визначення поняттям: «конфліктна ситуація» і «інцидент».

6. Перерахуйте основні типи конфліктних ситуацій.

7. Дайте характеристику основних етапів та фаз проходження конфлікту.

8. Вкажіть рівень ймовірності вирішення конфлікту в залежності від його етапу та фази.

6.5. ФОРМУЛИ КОНФЛІКТІВ

Російським дослідником В. П. Шейновим запропоновано три формули конфліктів (А, Б та В).

Практичне значення формул конфліктів:

ü

ü

ü

Конфлікт типу А (перша формула) визначає залежність конфлікту (КФ) від конфліктогенів (КФГ).

 

Конфліктогени –

 

Схематично перша формула конфлікту представлена в такій формі:

КФГ1 → КФГ2 →КФГ3 ... → КФ,

де:

КФГ1 – перший конфліктоген;

КФГ2 – другий конфліктоген як відповідь на перший;

КФГ3 – третій конфліктоген як відповідь на другий, і т.д.

 

Зауважимо, що КФГ2 > КФГ1, КФГ3 > КФГ2 і т.д., тобто кожен наступний конфліктоген є більш сильним, ніж той, на який він відповідає (закон ескалації конфліктогенів).

 

Ситуація 1. В заповнений автобус заходить жінка середніх років. Ненароком вона наступає на ногу чоловіку. «Дивись куди стаєш!», – знервовано заявляє чоловік. Жінка негативно реагує на різке висловлювання: «Не подобається, їзди на таксі». Виникає конфлікт.
Ситуація 2. Заходячи на кухню чоловік зачіплює і розбиває чашку, яка стояла на краю стола. Дружина: “Ну що ж ти такий незграба! Дивись куди йдеш!”. Чоловік: “А це все через безлад, який існує у квартирі! До речі такий же, як у твоєї мами!”. Дружина: “А ти мені хоч раз допоміг?! Я тільки те і роблю, що обслуговую всю сім’ю!”. Розгортається конфлікт.

Основні правила безконфліктної взаємодії:

Правило 1.

Правило 2.

 

 

Таблиця 6.5

Типи конфліктогенів

 

 

Конфлікт типу Б(друга формула) визначає залежність конфлікту від конфліктної ситуації та інциденту

 

Друга формула характеризує залежність конфлікту (КФ) від конфліктної ситуації (КС) та інциденту (І):

КС + І → КФ

де: КФ - конфлікт; КС - конфліктна ситуація;І - інцидент.

Основні способи вирішення таких конфліктів:

Правило 1.

Правило 2.

 

Конфлікт типу В(третя формула) визначає залежність конфлікту від декількох конфліктних ситуацій

 

Третя формула характеризує залежність конфлікту (КФ) від декількох конфліктних ситуацій (КС). Її можна виразити в такий спосіб:

КС1 + КС2 +... + КСn → КФ, при цьому n ≥ 2

де:

КФ – конфлікт

КС –конфліктна ситуація.

 

Словами: сума двох або більш конфліктних ситуацій призводить до конфлікту.

Основні способи вирішення таких конфліктів:

Правило 1.

 

6.6. ОСНОВНІ ТЕОРІЇ ТРАСАКТНОГО АНАЛІЗУ

Теорія трансактного (трансакційного) аналізу була розроблена американським психотерапевтом Еріком Берном у 60-х рр. XX ст.

 

Трансактний аналіз – Трансакція –

Основними позиціями при цьому є три, котрі умовно були названі: Батько (Б), Дорослий (Др) і Дитина (Дт).

Батько (Б) – вимагає, оцінює (засуджує і схвалює), навчає, керує, піклується і т.п. (Піди і зроби..., Ти зобов’язаний..., Ти не повинен..., Не дозволяється)

Дорослий (Др) – працює з інформацією, розмірковує, аналізує, уточнює ситуацію, розмовляє на рівних, апелює до розуму, логіки і т.п. (Характерні фрази: Що ми знаємо про цей предмет?, Останні дані вказують на ..., тому я пропоную..)

Дитина (Дт) – виявляє почуття (образи, страху, провини і т.п.), підкоряється, пустує, виявляє безпорадність, задає питання: «Чому я?», «За що мене покарали?», перепрошує у відповідь на зауваження і т.п. (користується такими словами: Давайте..., Я хочу..., Як чудово...)

Трансакції,що склались в процесі МОВ,поділяються на такі типи:

Додаткові трансакції

Трансакції, що перетинаються

Приклад паралельних трансакцій та трансакцій, що перетинаються зображено на рис. 6.2 та 6.3.

Алгоритм трансактного аналізу:

1. Скласти матрицю:

 

2. Виділити суб'єкти МОВ ( – «ініціатор», Sm – «мішень»)

3. Усвідомити, з яких позицій виступає кожний з суб'єктів МОВ: Б, Др, Дт.

4. Усвідомити спрямованість позицій кожного суб'єкта МОВ і позначити стрілками в матриці.

5. Використовуючи матрицю визначити кількість розбіжностей у позиціях.

6. Зробити висновок:

а) кількість розбіжностей дорівнює нулю – відсутність конфліктної ситуації;

б) сума розбіжностей від одного до чотирьох свідчить про наявність конфліктної ситуації.

Ситуація 3. На переговорах одна сторона заявляє іншій: «Ви зірвали нам постачання, у результаті ми понесли відчутні втрати». Інша сторона: «Ні, це ви винуваті, затримавши передоплату».
Сума розбіжностей складає чотири, що свідчить про наявність серйозної конфліктної ситуації між учасниками переговорів.  
       
Ситуація 4. Студент звертається до екзаменатора: «Чому ви поставили мені четвірку, а не п'ятірку?». Екзаменатор: «Давайте розберемося». І, використовуючи аргументи, обґрунтовує виставлену оцінку.  
Сума розбіжностей дорівнює нулеві, що свідчить про відсутність конфліктної ситуації.  
       

 

6.7. ТЕХНОЛОГІЯ УПРАВЛІННЯ КОНФЛІКТОМ

 

Управління конфліктами можна розглядати в двох аспектах:

Ø внутрішній аспект

 

Ø зовнішній аспект

Управління конфліктом

 

Класифікація конфліктів за характером:

ü

 

ü

Основна мета управління конфліктами:

 

 

Основні види діяльності управління конфліктами:

1)

2)

3)

4)

5)

1) Прогнозування конфлікту –

Основні джерела прогнозування конфліктів:

2) Попередження конфлікту –

Основні методи попередження конфліктів в організаціях:

 

 

 

3) Стимулювання конфлікту –

Основні засоби стимулювання конфліктів:

 

4) Регулювання конфлікту –

 

Основні етапи регулювання конфлікту:

1.

2.

3.

 

 

Таблиця 6.6

Технології регулювання конфліктом

 

5) Вирішення конфлікту –

Вирішення конфлікту може бути:

Ø повним

Ø неповним

Форми вирішення конфлікту:

 

Способи вирішення:

ü адміністративний

ü педагогічний

Таблиця 6.7

Алгоритм управління конфліктом

 

 

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ ДІЛОВА ГРА: "Я – КРИЗИС-МЕНЕДЖЕР" Завдання 6. Тест Томаса

Інструкція: із запропонованих варіантів А і Б виберіть той, який є для Вас найхарактернішим способом реагування у складних конфліктних ситуаціях. Перевагу надавайте першій реакції.

По кожному з 5-ти розділів опитувальника підрахувати кількість відповідей, що збігаються з ключем. Одержані кількісні оцінки порівнюються між собою для виявлення переважної форми соціальної поведінки опитуваного в ситуації конфлікту, тенденції його взаємостосунків у складних умовах. Це допомагає правильно будувати взаємостосунки з урахуванням того, наскільки студент схильний до суперництва чи співпраці, наскільки уникає конфліктів або намагається їх загострити.

Ця методика дозволяє оцінити сутність адаптації кожного студента до спільної діяльності.




Переглядів: 349

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.