МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ТЕМА 6. УПРАВЛІННЯ КОНФЛІКТАМИ ТА ЗМІНАМИ
6.1. КОНФЛІКТОЛОГІЯ: СУТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ
Об’єктом конфліктології є:
Предметом конфліктологіїє:
6.2. ОСНОВНІ МЕТОДИ КОНФЛІКТОЛОГІЇ
Багатогранність методів конфліктології представлені в табл. 6.1. Таблиця 6.1 Методи конфліктології
Основні різновиди спостереження: ü формалізоване спостереження–
ü неформалізоване спостереження–
ü відкрите спостереження
ü спостереження інкогніто.
Основні різновиди опитування: ü інтерв’ювання -
ü Анкетування –
.
Основні види структурних методів: ü ü ü
Дану методику було розроблено австралійськими вченими
Рис. 6.1. Карта конфлікту для 4-х учасників.
Процес картографії складається з відповідей на три питання: 1. В чому проблема? 2. Хто є головними учасниками конфлікту? 3. В чому полягають інтереси та побоювання кожного учасника? Основні етапи методу картографії: 1. 2. 3. Графічне відображення інтересів і побоювань розширює можливості та створює умови для більшої кількості рішень, можливих після закінчення всього процесу картографії. Переваги методики картографії: ü ü ü ü
Контрольні питання 1. Дайте загальну характеристику групам методів конфліктології. 2. Вкажіть, до яких груп належать ті чи інші конкретні методи, що їх використовує конфліктологія. 3. Розкрийте загальний зміст спостереження як методу конфліктології. 4. Розкрийте загальний зміст опитування як методу конфліктології. 5. Розкрийте загальний зміст тестування як методу конфліктології. 6. Розкрийте загальний зміст соціометричного методу як методу конфліктології. 7. Розкрийте загальний зміст аналізу результатів діяльності як методу конфліктології. 8. Розкрийте загальний зміст методу експертного інтерв’ю. 9. Розкрийте загальний зміст структурного методу як методу конфліктології. 10. Розкрийте загальний зміст методу картографії.
6.3. СУТНІСТЬ КОНФЛІКТУ ТА ЙОГО СТРУКТУРА
Основні ознаки конфлікту: 1.
2.
Умови виникнення конфлікту: Ø
Ø
Основні структурні елементи конфлікту: 1. Сторони конфлікту–
2. Предмет конфлікту–
3. Образ конфліктної ситуації –
4. Мотиви конфлікту–
5. Позиції конфліктуючих сторін –
Класифікація конфліктів за різними ознаками наведена в таблиці 6.2. Таблиця 6.2 Види конфліктів 6.4. ОСНОВНІ ПРИЧИНИ ТА ДИНАМІКА КОНФЛІКТІВ
Загальні причини конфліктів: Ø
Ø
Ø
Ø
Конкретні причини конфліктів, які безпосередньо пов'язані з конкретним видом конфлікту: - - - - - -
В таблиці 6.3 наведено типи конфліктних ситуацій. Таблиця 6.3 Основні типи конфліктних ситуацій
Основні етапи конфлікту: 1. 2. 3. 4. 5.
Основні фази конфлікту: 1) 2) 3) 4) Взаємозв'язок фаз і етапів конфлікту, а також можливості менеджера щодо його вирішення наведено в таблиці 6.4. Таблиця 6.4. Співвідношення фаз і етапів конфлікту
Контрольні питання 1. Дайте загальну характеристику основним структурним елементам конфлікту: «сторони конфлікту», «предмет конфлікту», «образ конфліктної ситуації», «мотиви конфлікту», «позиції конфліктуючих сторін». 2. Наведіть загальну класифікацію конфліктів. 3. Дайте загальну характеристику причин конфлікту. 4. Наведіть загальну класифікацію причин конфлікту. 5. Дайте загальне визначення поняттям: «конфліктна ситуація» і «інцидент». 6. Перерахуйте основні типи конфліктних ситуацій. 7. Дайте характеристику основних етапів та фаз проходження конфлікту. 8. Вкажіть рівень ймовірності вирішення конфлікту в залежності від його етапу та фази. 6.5. ФОРМУЛИ КОНФЛІКТІВ
Практичне значення формул конфліктів: ü ü ü
Конфліктогени –
Схематично перша формула конфлікту представлена в такій формі: КФГ1 → КФГ2 →КФГ3 ... → КФ, де: КФГ1 – перший конфліктоген; КФГ2 – другий конфліктоген як відповідь на перший; КФГ3 – третій конфліктоген як відповідь на другий, і т.д.
Зауважимо, що КФГ2 > КФГ1, КФГ3 > КФГ2 і т.д., тобто кожен наступний конфліктоген є більш сильним, ніж той, на який він відповідає (закон ескалації конфліктогенів).
Основні правила безконфліктної взаємодії: Правило 1. Правило 2.
Таблиця 6.5 Типи конфліктогенів
Друга формула характеризує залежність конфлікту (КФ) від конфліктної ситуації (КС) та інциденту (І): КС + І → КФ де: КФ - конфлікт; КС - конфліктна ситуація;І - інцидент. Основні способи вирішення таких конфліктів: Правило 1. Правило 2.
Третя формула характеризує залежність конфлікту (КФ) від декількох конфліктних ситуацій (КС). Її можна виразити в такий спосіб: КС1 + КС2 +... + КСn → КФ, при цьому n ≥ 2 де: КФ – конфлікт КС –конфліктна ситуація.
Словами: сума двох або більш конфліктних ситуацій призводить до конфлікту. Основні способи вирішення таких конфліктів: Правило 1.
6.6. ОСНОВНІ ТЕОРІЇ ТРАСАКТНОГО АНАЛІЗУ Теорія трансактного (трансакційного) аналізу була розроблена американським психотерапевтом Еріком Берном у 60-х рр. XX ст.
Основними позиціями при цьому є три, котрі умовно були названі: Батько (Б), Дорослий (Др) і Дитина (Дт).
Дорослий (Др) – працює з інформацією, розмірковує, аналізує, уточнює ситуацію, розмовляє на рівних, апелює до розуму, логіки і т.п. (Характерні фрази: Що ми знаємо про цей предмет?, Останні дані вказують на ..., тому я пропоную..) Дитина (Дт) – виявляє почуття (образи, страху, провини і т.п.), підкоряється, пустує, виявляє безпорадність, задає питання: «Чому я?», «За що мене покарали?», перепрошує у відповідь на зауваження і т.п. (користується такими словами: Давайте..., Я хочу..., Як чудово...) Трансакції,що склались в процесі МОВ,поділяються на такі типи: Додаткові трансакції– Трансакції, що перетинаються– Приклад паралельних трансакцій та трансакцій, що перетинаються зображено на рис. 6.2 та 6.3. Алгоритм трансактного аналізу: 1. Скласти матрицю:
2. Виділити суб'єкти МОВ (Sі – «ініціатор», Sm – «мішень») 3. Усвідомити, з яких позицій виступає кожний з суб'єктів МОВ: Б, Др, Дт. 4. Усвідомити спрямованість позицій кожного суб'єкта МОВ і позначити стрілками в матриці. 5. Використовуючи матрицю визначити кількість розбіжностей у позиціях. 6. Зробити висновок: а) кількість розбіжностей дорівнює нулю – відсутність конфліктної ситуації; б) сума розбіжностей від одного до чотирьох свідчить про наявність конфліктної ситуації.
6.7. ТЕХНОЛОГІЯ УПРАВЛІННЯ КОНФЛІКТОМ
Управління конфліктами можна розглядати в двох аспектах: Ø внутрішній аспект
Ø зовнішній аспект
Класифікація конфліктів за характером: ü
ü Основна мета управління конфліктами:
Основні види діяльності управління конфліктами: 1) 2) 3) 4) 5)
Основні джерела прогнозування конфліктів: • •
Основні методи попередження конфліктів в організаціях: • •
•
•
Основні засоби стимулювання конфліктів: • • •
Основні етапи регулювання конфлікту: 1. 2. 3.
Таблиця 6.6 Технології регулювання конфліктом
Вирішення конфлікту може бути: Ø повним Ø неповним Форми вирішення конфлікту: • • • •
Способи вирішення: ü адміністративний ü педагогічний Таблиця 6.7 Алгоритм управління конфліктом
Інструкція: із запропонованих варіантів А і Б виберіть той, який є для Вас найхарактернішим способом реагування у складних конфліктних ситуаціях. Перевагу надавайте першій реакції. По кожному з 5-ти розділів опитувальника підрахувати кількість відповідей, що збігаються з ключем. Одержані кількісні оцінки порівнюються між собою для виявлення переважної форми соціальної поведінки опитуваного в ситуації конфлікту, тенденції його взаємостосунків у складних умовах. Це допомагає правильно будувати взаємостосунки з урахуванням того, наскільки студент схильний до суперництва чи співпраці, наскільки уникає конфліктів або намагається їх загострити. Ця методика дозволяє оцінити сутність адаптації кожного студента до спільної діяльності. Переглядів: 349 |
Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google: |
© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове. |
|