Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ВИГРАШ У ГРІ

Виграш у грі — це наявне чи уявне надбання, досягнення, перевага. У дитячих сюжетно-рольових іграх виграшем є сам дійовий процес. Головною установкою у грі є орієнтація на чесну перемогу, достойну конкуренцію, лицарське ставлення до суперника у грі. Слід боятися вироблення у гравців рефлексу грати лише на матеріальний приз. Так виховується жадоба для володіння, стимулюється азарт («азарт — це стан, у який ми входимо, виходячи із себе» — В. Жемчужников), ба­жання перемогти будь-яким способом. Справжній ігромайстер утри­муватиметься від подібного стимулювання, адже він пам'ятає про те, що гра є насамперед «майстернею» встановлення людських стосунків, пропагандою високоетичних норм спілкування.

Звичайно, діти можуть отримувати певні призи та заохочення за участь у грі, а тим більше за перемогу. Однак робиться це з метою підкріпити рефлекс «задоволення», «активного діяча». Дати відчути приємність бути активним, насолоду бути переможцем. Викликаний і правильно зафіксований такий стан неодмінно буде вмотивовувати гравця на нові спроби проявитися в активності, в тому числі і в грі. Наприклад, доречною буде тирада ігромайстра: «Мені дуже хочеться, щоб ви запам'ятали цю мить! Подивіться, як блищать очі ваших убо­лівальників, як вам гучно плещуть в долоні! (просіть аплодисменти у зали). Ви сьогодні — переможці! І ми вітаємо вас!»

У переліку найдемократичніших призів та заохочень для дітей висту­пають: солодощі (головне, не переборщити з кількістю чи вагою), книги, настільні ігри, надувні кульки, іграшки, канцелярське приладдя, спортивне обладнання, фірмові футболки, флаєри, та інші «цінні» предмети світу ди­тини. Бажано, щоб участь гравця була відображена у грамотах, дипломах, посвідченнях, похвальних листах, бейджиках та інших пам'ятних пред­метах. Розташовані вдома на видному місці, вони ефективно виконувати­муть мотивувальну функцію (підштовхуватимуть на нові дійові прояви) та сприятимуть усталенню позитивної домінанти гравця. Саме так чинять кращі керівники підприємств, утворюючи в офісах «дошку пошани», де представлено всі нагороди і результати досягнень.

Обумовлюючи проблему досягнення виграшу, обов'язково слід зупи­нитися на двох моментах: уміння бути переможцем, підготовка гравців до виграшу та уміння справлятися з програшем, бути переможеним. Перший момент є ефективним мотиваційним механізмом не тільки у


грі, а й взагалі у житті. Людина-переможець відчуває себе щасливою, вона отримує допоміжні крила для нових злетів у будь-якій сфері. Зафіксований стан переможця можна вимикати в собі під час скрути, і відновлені життєві сили спрямують людину на найоптимальніший варіант досягнення мети.

Справжній ігромайстер буде вчити гравців радіти за переможців. Успіх одного гравця слід зробити успіхом групи, команди, всієї ау­диторії. Флюїди щастя мають охопити всіх присутніх. Це надихає, відновлює, додає віри в себе, у свої можливості, додає нових сил. Що робить переможець у мить перемоги? Він підстрибує, здіймає руки ви­соко вгору, кричить від щастя, випускаючи решту нагромадженої, тепер уже зайвої, кінетичної енергії, підіймає високо вгору свою нагороду, демонструючи її всім присутнім. «Зоряний час» потрібно ствердити, вкарбувати в емоційну пам'ять. Іноді переможця гойдають. До речі, цей ритуал є спроба представити переможця сонцю, віднести його до сонячних людей. Та й переможний крик «Ура!» є свідченням про це: «у Ра» — той, хто наближений до Сонця, гідний його.

Справжній ігромайстер знайде хвилинку-іншу, щоби провести певні ритуали для переможців. Пропонуємо деякі з них.

Гойдання. Команда стає у дві колони обличчям одна до одної, пере­хрещують руки і в такій колисанці гойдають переможців (можливо, по черзі — по одному).

Скандування слів або коротких фраз з паралельними ритмічними плесканнями: «Браво» (або це ж слово тричі), «Молодці», «Дякуємо за перемогу», «Ви — найкращі, ми — найкращі» тощо.

Потічок. Пропускаючи переможців через колону (діти стоять об­личчям одне до одного по двоє) махають руками, наче лаврами, і ви­гукують «Ура» тощо.

Хоровод. Поставивши в центрі переможців ходять по колу й багато­разово повторюють слова: «Поздоровляємо, бажаємо успіхів».

Тактильні поздоровлення. Ігромайстер пропонує чемно підійти до переможця і торкнутися його (подбати про безпеку, не налягати), щоб тому було приємно. Натомість його «щастя» перейде до вас.

Наведені форми значно ефективніші, ніж традиційні листівки, «блискавки», газетні випуски тощо, бо в них присутні тактильні контакти, позитивні емоції, підбадьорливі контакти очей. Загалом це утверджує рефлекс «переможця».

Ритуали для тих, що програли. Справжній ігромайстер обов'язково розв'яже проблему сторони, що програла. І ніколи не використає зовсім


Генезис людини і гри


Виграш у грі


 


порожнього й нікчемного педагогічного ігрового штампу, яким є фраза «Перемогла дружба». По-перше, вона не може перемогти, тому що не грала. По-друге, мета гри не оголошувала — досягти дружби. Було вста­новлено конкретні мету і завдання гри, з якими хтось упорався вправніше, хтось гірше. По-третє, переможцями є конкретні гравці або команда.

У грі, як і в житті, завжди є переможці в чомусь і в чомусь пере­можені. Правди життя треба вчити саме у грі! Іншого шляху і більш слушної миті не буде. «Важливо не те, чи програємо ми в грі, важливо, як ми програємо і як ми завдяки цьому змінимося, що нового візьмемо для себе, як зможемо застосувати це в інших іграх. Дивним чином по­разка обертається перемогою» (Ричард Бах).

Не варто боятись програшу, слід боятися розпачу, несправедливого ставлення до конкурентів, некоректної оцінки власних спроможностей. Треба вчитись красиво програвати й радіти за інших! Ця заповідь конче потрібна людям, адже ми з вами є свідками величезних метаморфоз з дорослими людьми, які так і не навчилися цієї важливої якості. Звідси — всі гріхи: заздрість, злість, образа. Справжній ігромайстер знайде мож­ливість попередити появу цих якостей. У найгіршому разі він матиме спробу протидіяти утворенню таких негативних формувань.

Протистояти таким і підтримати, втішити тих, що програли, можна провівши певні ритуали для переможених. У чому їх сенс? Покараного віддаляють від себе, намагаються дистанціювати (відійди від мене, я не подам тобі руки, не підходь до мене). Переможений сам відчуває свою «провину» і не хоче йти до загалу, навпаки — бажає усамітнитись. Справжній ігромайстер у такій ситуації намагатиметься максимально наблизити його до інших, довести першим, що ми не зрікаємось тих, хто зараз програв, ми поділяємо гіркоту поразки, ми добре розуміємо, як це програти, ми знаємо, що сили були рівні і виграти міг кожен, але сьогодні програв саме він. У самому програші нічого страшного нема. Конкуренти були у цю мить трохи спритнішими, активнішими, уважнішими. Ось наступного разу ви справді покажете, на що здатні. А зараз порадіємо за переможців, потішимось у хвилях їхніх радісних емоцій (під пісню переможців розгойдаємось усі разом).

Справжній ігромайстер знайде і сфокусує увагу присутніх на по­зитивних моментах гри і тих, що виграли, і тих, що програли, на над­баннях у нашій поразці. У будь-якому разі слід зігріти одне одного своїм диханням, увагою, обіймами, поглядом, жестом, словом, діями. Все перелічене може стати предметами гри. Ми ж пропонуємо кілька розроблених нами ритуалів утіхи.


Стати в коло, поставити пальці рук вказаною літерою (зімкнути великі пальці рук і відставити в сторони мізинці), тепер зійтися, об'єд­натися у зірковому колі і сказати: «Наші зірки ще засяють!».

Скандування. Взявшись за руки вигукуємо: «Ми — все одно молод­ці», роблячи ривки руками вниз на сильну частину.

Добрий вулик. Стаємо в коло, перехрещуємо підведені до рівня пліч руки, дістаємось до пальців рук сусідів, закриваємо коло і гуде­мо, наче бджоли «Уууу», починаючи з низького звуку і підвищуючи інтонацію.

Колективна втіха. Ставши в коло, кладемо руки на голови сусідам і робимо відповідні рухи — втішно гладимо.

Нещасна киця. Члени команди, що програла, обирають довільно пари, обіймаються, кладуть голову одне одному на плече і промовляють: «Нещасна, нещасна киця!». Після цього шукають іншого партнера і повторюють вказані дії. Виконують декілька разів, в ідеалі — стільки, щоб охопити всіх присутніх.

Розгладить «зборочки душі». Ті, що програли, стають у внутрішнє коло, підводять руки долонями вгору і, потихеньку йдучи за сонцем, надають можливість решті дітей зовнішнього кола погладити їх по руках, плечах, голові, спині, ліктях.

Ми хочемо тобі подарувати. З цими словами кожен присутній дарує на щастя тим, що програли, щось нематеріальне, бажано оригінальне і дуже приємне (автори віддають перевагу своїм власним уподобан­ням).


 



8"2


розділ




Переглядів: 175

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.