МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
ExpositionCompositional speech forms (discourse modes) The choice of details The diction (choice of words) Воно ж все рветься в поринасте, Над ним одсончин золочин. Гей-гей, воно не прагне щастя, Кого лишило там, ген-ген, А он, мятежный, просит бури, По ним струя светлей лазури, Увы, - он счастия не ищет Белеет парус одинокий М. Лермонтов Парус Занятия по информатике преподаватель О.Н.Евсикова-проводятся в главном корпусе, ауд.203,237 Занятия по физической культуре проводятся по расписанию кафедры физвоспитания и спорта. МК-морфологический корпус, ул.Фрунзе
В тумане моря голубом! Что ищет он в стране далекой? Что кинул он в краю родном? Играют волны – ветер свищет, И мачта гнется и скрипит … И не от счастия бежит! Над ним луч солнца золотой … Как будто в бурях есть покой!
Narrative perspective – from panoramic (1st part), to the middle (2nd ) and close-up (in the last part). The poet was 17 when he wrote it. There are more than 20 versions of Ukrainian translations of the poem. П. Тичина Вітрило Одне лише вітрило мрітне У мрінні моря маравен ... Чого блукає кругосвітнє, Нахлине вітер, глиб подасться, І щоглу з свистом натяга ... І не від щастя одбіга! Під ним струміння блакітнясте, Немов у бурях є спочин!
The tonal system = = the atmosphere of the text tone / ring / keynote of the text = the author’s attitude towards the subject И. Бунин – Прежде, чем начать писать, я должен “найти звук”.
Types: - objective / impartial / unemotional - subjective / emotional / involved - serious - self-observing - humorous - ironic - sharply critical - cynical
elements that contribute to the tone of the text: 3.the arrangement of these words (the author’s manner of expression)
Всякое стихотворение – покрывало, растянутое на остриях нескольких слов. Эти слова светятся как звезды. Из-за них существует стихотворение. А. Блок key words = sense leitmotif of the text
Cynthia Ozick
Rosa Lublin, a madwoman, gave up her store... and moved to Miami. It was a mad thing to do. In Florida she became a dependent. Her niece ... sent her money and she lived among the elderly, in a dark hole, a single room in a “hotel”. Her meals she had elsewhere, in bed or standing at the sink – sometimes toast with a bit of sour cream and half a sardine, or a small can of peas. Instead of maid service there was a dumbwaiter on a shrieking pulley. Squads of dying fliesblackened the rope. The sheets on her bed were just as black… . SPEECH LAYERS IN A LITERARY TEXT a. author’s speech b. characters’ speech c. represented speech
a. Author’s speech - the concept signals are deployed the author’s purpose
TYPES: - factual writing (textbooks) - facts as opposed to opinions - - a straightforward purpose: to explain, to make clear, to set forth, to show relationship
|
||||||||
|