МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
За юридичною силоюЗа технікою відтворення За терміном зберігання За складністю За ступенем гласності За стадіями створення За терміном виконанням За формою За напрямом: вхідні та вихідні - стандартні –які мають однакову форму й заповнюються в певній послідовності й за обов’язковими правилами (паспорт, атестат, диплом); - нестандартні – лише певну частину даних готують заздалегідь (довідка, положення, інструкція); - індивідуальні – укладають за загальними принципами й формою, але автор-укладач довільно добирає та компонує мовні засоби залежно від конкретної ситуації (автобіографія, звіт, протокол, оголошення, запрошення). - безстрокові (звичайні, нетермінові), термінові, дуже термінові - оригінал –це основний вид документа, перший і єдиний його примірник. Він має підпис керівника установи, і в разі потреби його засвідчено штампом і печаткою; - копія – це точне відтворення оригіналу. На копії документа обов’язково робиться помітка вгорі праворуч «Копія». Види копій: - відпуск – повна копія відправленого з установи документа, яка залишається у відправника; - витяг– копія не всього документа, а лише його частини; - дублікат – другий примірник документа, який видають у разі втрати оригіналу, має юридичну силу оригіналу. - несекретні (звичайні, для службового використання) і таємні - прості – містять інформацію з одного питання; - складні– містять інформацію щодо двох і більше питань. - тимчасового зберігання –до 10 років; - тривалого зберігання – понад 10 років; - постійного зберігання. - рукописні та відтворені механічним способом За носієм інформації –на папері, диску, фотоплівці, дискеті, флешці… - справжні та підробні 2.Документ становить сукупність окремих елементів –реквізитів.Розрізняють постійні та змінні реквізити. Постійні реквізити друкують під час виготовлення бланка. Змінні– фіксують на бланку в процесі заповнення. Сукупність реквізитів, розташованих у встановленій послідовності на бланку, називається формуляром. Бланк документа – це уніфікована форма документа з надрукованою постійною інформацією і місцем, відведеним для змінної інформації. Державний стандарт України визначає такий склад реквізитів документів: 01. - зображення Державного герба України, герба Автономної Республіки Крим. 02. - зображення емблеми організації або товарного знака (знака обслуговування). 03. - зображення державних нагород. 04. - код організації. 05. - код форми документа. 06. - назва організації вищого рівня. 07. - назва організації. 08. - назва структурного підрозділу організації. 09. - довідкові дані про організацію. 1(1. назва виду документа. 11. - дата документа. 12. - реєстраційний індекс документа. 13. - посилання на реєстраційний індекс та дату вхідного документа, на якого дають відповідь. 14. - місце складання або видання документа. 15. - гриф обмеження доступу до документа. 16. - адресат. 17. - гриф затвердження документа. 18. - резолюція. 19. - заголовок до тексту документа. 20. - відмітка про контроль. 21. - текст документа. 22. - відмітка про наявність додатка. 23. - підпис. 24. - гриф погодження документа. 25. - візи документа. 26. - відбиток печатки. 27. - відмітка про засвідчення копій. 28. - прізвище виконавця і номер його телефону. 29. - відмітка про виконання документа і направлення його до справи. 30. - відмітка про наявність документа в електронній формі. 31. - відмітка про надходження документа до організації від адресата. 32. - запис про державну реєстрацію. Організаційно-розпорядчі документи оформлюють на папері формату A4 (210 х 297 мм) та А5 (210 х 148 мм) (згідно з ГОСТ 9327). Можна використовувати папір формату A3 (297 х 420 мм) - для оформлювання документів у вигляді таблиць та А6 (105 х 148 мм)-для резолюцій. Документи повинні мати такі береги: 30-лівий; 10- правий; 20 - верхній та нижній. Текст документів, оформлених на папері формату A4, треба друкувати через 1,5 міжрядкового інтервалу, а формату А5 - через 1-1,5 міжрядкового інтервалу. Назву виду документа друкують великими літерами. Максимальна довжина рядка багаторядкових реквізитів (крім тексту) - 73 мм (28 друкованих знаків). Оформлюючи документи, треба дотримуватися таких відступів від межі лівого берега документа: - 12,5 мм - для початку абзаців у тексті; 92 мм - для реквізиту "Адресат" (16); - 104 мм - для реквізитів "Гриф затвердження" (17), "Гриф обмеження доступу до документа" (15); - 125 мм - для розшифрування підпису в реквізиті "Підпис" (23); - не відступають від межі лівого берега, оформлюючи реквізити "Дата документа" (11), "Заголовок до тексту документа" (19), "Текст" (21) (без абзаців); "Відмітка про наявність додатків" (22); "Прізвище виконавця і його номер телефону" (28), "Відмітка про виконання документа і направлення його до справи" (29); назва посади у реквізиті "Підпис" (23) та "Гриф погодження" (24); засвідчувального напису "Згідно з оригіналом" (27); а також слів СЛУХАЛИ, ВИСТУПИЛИ, УХВАЛИЛИ, НАКАЗУЮ, ПРОПОНУЮ. Під час складання текстів документів слід дотримуватися таких правил: - Текст викладати від третьої особи: Комісія ухвачила...; Інститут просить...; Ректорат клопочеться... - Від першої особи пишуться заяви, автобіографії, доповідні й пояснювальні записки, накази. - Не вживати образних виразів, емоційно забарвлених слів і синтаксичних конструкцій. - Уживати стійкі (стандартизовані) сполучення типу: відповідно до, з огляду на, на підставі, згідно з, з метою, необхідний для, в порядку, залежно від. Повторювані в текстах мовні штампи треба видозмінювати, наприклад: відповідно до угоди - згідно з угодою - на виконання угоди, щодо органів виконавської влади -стосовно представників бізнесу. - Використовувати синтаксичні конструкції типу: Доводимо до Вашого відома, що...; Нагадуємо Вам, що...; Підтверджуємо з вдячністю...; У порядку надання матеріальної допомоги...; У порядку обміну досвідом...; На підставі вказівки ...; Відповідно до попередньої домовленості...; Відповідно до Вашого прохання... - Дієприслівникові звороти вживати на початку речення: Враховуючи...; Беручи до уваги...; Розглянувши. ..; Вважаючи...; Користуючись нагодою... - Використовувати мовні засоби, що відповідають нормам літературної мови і зрозумілі для широкого кола читачів. - Послуговуватися в текстах питомою українською лексикою, уникаючи слів іншомовного походження (синоніми-дублети): бігборд -стенд, екзитпол - опитування на виході, пресинг-тиск, провайдер-постачальник, тренінг-вишкіл, фан- уболівальник тощо. - Уживати прямий порядок слів у реченнях (підмет передує присудкові, означення стоїть перед означуваними словами, додатки - після опорного слова, вставні слова - на початку речення). - Називаючи виконавця дії, потрібно вживати двоскладне речення: Верховна Рада ухвалила законопроект; Ви не висловили пропозицій. Форми на -но, - то виражають результативну дію без зазначення її виконавця. Отже, помилковим є вживання у контекстах на -но,-то іменників чи займенників в орудному відмінку, що вказують на виконавця дії. - Уживати інфінітивні конструкції: створити комісію; відкликати працівників, підготувати обґрунтування, координувати роботу. Інфінітив у текстах ділових паперів уживають із суфіксом -ти, а не -ть. - У розпорядчих документах слід вживати дієслівні конструкції у формі наказового способу: Наказую...; Пропоную... - Використовувати скорочення слів, складноскорочені слова й абревіатури, які пишуться у діловодстві за загальними правилами: р-н, обл., км, напр., канд. філол. наук. - Віддавати перевагу простим реченням. Використовувати форми ввічливості за допомоги слів: шановний; високошановний; вельмишановний; високоповажний... - Нову інформацію в тексті розпочинати з абзацу.
Читайте також:
|
||||||||
|