МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Специфіка правової справедливості.Побудова суспільства на справедливих початках припускає рівність. Саме тому право сприймається людиною як справедливість через рівність. У історії суспільства поняття справедливість і рівність часто ототожнювали. Так, французький філософ Пьер Жозеф Прудон рахував справедливість основним поняттям моральності. Події Великої французької революції підштовхнули його надати справедливості значення рівноправ'я. Вже в ранньому творі «Що таке власність» Прудон ототожнював справедливість і рівноправ'я, посилаючись на визначення стародавніх мислителів: «Justum aequale est, injustum inaequale» («справедливе те, що рівне, несправедливо нерівне»). Образ права як справедливості через рівність знайшов своє віддзеркалення в зображенні Феміди: пов'язка на очах богині правосуддя символ неупередженості, а ваги символ об'єктивної думки про справедливість. У основу правового, справедливого рівноправ'я покладений принцип природного права: те, що визнається справедливим для себе, повинне визнаватися справедливим по відношенню до іншої особи. Правова справедливість виступає як фіксований законом регулятор економічною, політичною, релігійною, етичною, соціальною і інших форм справедливості. Вона виступає як засіб забезпечення рівних прав, виключає привілеї і нерівність людей перед законом. У найзагальнішому вигляді рівність це філософська категорія, що відображає відносини між явищами, об'єктами і суб'єктами, яке має на увазі їх подібність, взаємну відповідність в даних умовах. У суспільстві поняття рівність мінялася від рівного ділення матеріальних благ (зрівнялівка) до рівності в правах і обов'язках. Найважливіше в рівності це те, що повинне бути справедливим те, що є право для одного, повинне бути правом і для іншого, і те, що є обов'язок для одного, повинне бути обов'язком для іншого. Не повинно бути такого положення, про яке говорили стародавні: «Що дозволене Юпітеру, то не дозволено бикові». Проблеми, які стояли перед суспільством, і пов'язані з поняттям «Рівність як справедливість» займали розум мислителів ще в старовині. Як, наприклад, відобразити в законі «рівність» між послугою і нагородою, злочином і покаранням? І тут на перший план висувається шаблонізація міри встановлення норми в пошуку «рівності як справедливості». Відомий філософ Пітірім Сорокин, досліджуючи проблему «рівної міри», підкреслив важливість шаблонізації міри в людському суспільстві. «У кожній постійній соціальній групі, пише він, з часом встановлюється певний курс злочинів і послуг, тобто встановлюється цілком певне покарання за певний злочин і певна нагорода за певну послугу. За кожен акт, наприклад, за пошкодження носа, вух, зубів, ока, ноги, руки, пальця, на все встановлюється певна ціна каральний прейскурант. Кримінально-правові кодекси, зокрема, і представляють не що інше, як подібний каральний прейскурант. У них одна частина статті указує певний акт, а інша частина каральна «винагорода» за нього...» Сорокин П. Чоловік. Цивілізація. Суспільство. М., 2004. З. 114.. З буденної точки зору справедливість теж завжди вимагає пошуку «рівності», еквівалента, виступає як етичне уявлення про відповідність провини і відплати, послуги і нагороди. І вже через це потребує правового захисту. Більш того, в житті досягти справедливої рівності, добитися торжества справедливості можна лише через право. Висновки: 1. Поняття цінності розкриває внутрішній, духовний аспект ставлення людини до природи, до інших людей, до самої себе і до Бога. Цінності являють собою ряд "ідеальних об'єктів", між якими спостерігається деякий порядок. 2. Похідними для розуміння права як цінності, є розуміння його як форми здійснення свободи, як загальної міри свободи індивідів. Вільні індивіди — суть і зміст права. 3. Найбільш значущим вираженням права є визнання автономії кожного члена суспільства, його незалежності. Основна правова цінність — справедливість, що може розумітися як прагнення діяти відповідно до прав і обов'язків, відплачуючи кожному своє і забезпечуючи умови для реалізації здібностей кожного. Питання для самоконтролю: 1. Що означає термін "цінність"? 2. Яке співвідношення понять цінність і оцінка? 3. Дайте визначення таких понять, як ціль, ціннісна орієнтація, оцінка, норма. 4. Яке місце займають цінності в структурі людської діяльності? 5. У чому відмінність індивідуальних і суспільних цінностей? Які цінності є правовими і чому? 6. Назвіть вищі цінності людини і дайте їхню коротку характеристику. 7. Який зміст ви вкладаєте в поняття правовий ідеал і яку роль він відіграє в правовому житті? 8. Що таке свобода і для чого вона існує? Що з нею робити? 9. Що являє собою рівність? Як співвідносяться воля і рівність? 10. Яке місце займає справедливість у системі вищих цінностей? Як співвідносяться справедливість і право? 11. Який існує зв'язок, співвідношення між волею, рівністю і справедливістю? 12. Який існує зв'язок між справедливістю і поняттям суспільного ідеалу?
Читайте також:
|
||||||||
|