Автомобільні дороги поділяються на дороги загального користування і відомчі. Автомобільні дороги загального користування за народногосподарським і адміністративним значенням поділяються державні та місцеві (обласні, районні).
Відомчі автомобільні дороги перебувають на балансі підприємств та організацій і поділяються на такі групи:
а) промислово-технологічні дороги на території промислових та інших підприємств і організацій, що обслуговують їхні виробничо-технологічні перевезення і під’їзди до підприємств і організацій;
б) внутрішньогосподарські дороги сільськогосподарських підприємств та організацій, кооперативних і фермерських господарств, які є на їх територіях, і під’їзди до них;
в) службові та патрульні дороги вздовж каналів, трубопроводів, ліній електропередач та інших комунікацій та споруд; службові під’їзди до гідротехнічних і інших споруд.
Якщо легкові автомобілі становлять більш ніж 30% загального транспортного потоку, то різні транспортні засоби зводять до легкового транспорту з коефіцієнтами зведення від 0,75 (мотоцикл з коляскою) до 6 (вантажний автомобіль з вантажопідйомністю понад 30 т).
Автомобільні дороги, в залежності від розрахункової інтенсивності руху та їх народногосподарського та адміністративного значення, ділять на категорії (див. табл.2.1).
Народногосподарське та адміністративне значення автомобільної дороги
приведена до легкових автомобілів
в транспортних одиницях
Іа
>14000
>14000
Магістральні дороги загальнодержавного значення(і міжнародного)
Іб
>14000
>14000
Загальнодержавні (не віднесені до категорії Іа), обласні
ІІ
>5000 до 14000
>3000 до10000
Загальнодержавні (не віднесені до категорії Іб), обласні
ІІІ
>2500 до 5000
>1500 до 3000
Державні і обласні (не віднесені до категорії Іб і ІІ), дороги місцевого значення
ІV
>300 до 2500
>150 до 1500
Державні, обласні, місцеві, не віднесені до категорії Іб, ІІ і ІІІ
V
До 300
До 150
Дороги місцевого значення, не віднесені до ІІІ і ІV категорії
Примітка. Розрахункова інтенсивність руху в транспортних одиницях приймається, коли кількість легкових автомобілів становить менше 30% загального транспортного потоку.
Категорії вулиць і доріг у міських поселеннях слід призначати відповідно до класифікації, наведеної у табл.2.2.
Таблиця 2.2 – Класифікація міських вулиць і доріг (ДБН 360-92*)
Категорії вулиць і доріг
Основне призначення доріг і вулиць
Магістральні дороги
Безперервного руху
Швидкісний транспортний зв'язок поза житловою забудовою між віддаленими промисловими і сельбищ ними районами у найзначніших і значних містах;
Виходи на зовнішні автомобільні дороги, до аеропортів, великих зон масового відпочинку і поселень у системі розселення. Пересікання з магістральними вулицями і дорогами у різних рівнях
Регульованого руху
Транспортний зв'язок між районами міста на окремих напрямках і ділянках переважно вантажного руху, що здійснюється за житловою забудовою, виходи на зовнішні автомобільні дороги, пересікання з вулицями і дорогами, як правило, на одному рівні
Магістральні вулиці загальноміського значення
Безперервного руху
Транспортний зв'язок між житловими, промисловими районами і громадськими центрами у найзначніших і значних містах, а також з іншими магістральними вулицями, міськими і зовнішніми автомобільними дорогами. Забезпечення руху транспорту на основних напрямках у різних рівнях
Регульованого руху
Транспортний зв'язок між житловими, промисловими районами і центрами міста, центра планувальних районів; виходи на магістральні вулиці і дороги та зовнішні автомобільні дороги. Пересікання з магістральними вулицями і дорогами, як правило, в одному рівні
Магістральні вулиці районного значення
Транспортно-пішохідні
Транспортний зв'язок між житловими районами, а також житловими і промисловими районами, громадськими центрами, виходи на інші магістральні дороги
Вулиці і дороги місцевого значення
Житлові
Транспортний (без пропуску вантажного і громадського транспорту) і пішохідний зв'язок на території житлових районів, мікрорайонів, виходи на магістральні вулиці і дороги регульованого руху
Промислово-складські
Транспортний зв'язок легкового і вантажного транспорту у межах зони (районів), виходи на магістральні міські дороги
Пішохідні вулиці і дороги
Пішохідний зв'язок з місцями прикладення праці, установами і підприємствами обслуговування, у тому числі у межах громадських центрів, місцями відпочинку й пунктами зупинки громадського транспорту
Проїзди
Проїзд транспортних засобів до житлових і громадських будинків, установ, підприємств обслуговування, у тому числі у межах громадських центрів, місцями відпочинку й пунктами зупинки громадського транспорту
Велосипедні
доріжки
Проїзд на велосипедах по вільних від інших видів транспортного руху трасах до місць відпочинку, громадських центрів, а у найзначніших і значних містах зв'язок у межах планувальних районів
Розрахункові параметри вулиць і доріг міст слід приймати за табл. 2.3.
Таблиця 2.3 – Розрахункові параметри вулиць і доріг міст (ДБН 360-92*)
Група поселень
Категорія вулиць і доріг
Розра-хун-кова швидкість руху, км/год.
Шири-на смуги руху, м
Кіль-кість смуг проїзної частини
Най-біль-ший
поздов-
жній
схил, %
Най-менші
радіуси
кривих у плані, м
Шири-
на троту-
ару, м
Магістральні вулиці і дороги:
Найзначніші, значні міста
загальноміського значення безперервного руху
3,75
6-8
4,5
загальноміського значення, регульованого руху
3,75
4-6
3,0
районного значення
3,75
4-6
2,25
Великі
міста
Магістральні вулиці і дороги:
загального значення
3,75
4-6
3.0
районного значення
3,75
2-4
2,25
Середні, малі міста
Магістральні вулиці (дороги)
3,75
2-4
2,25
Усі групи поселень
Вулиці і дороги місцевого значення:
житлові вулиці
3,50
2-3*
1,5
дороги у промислових і комунально-складських зонах
3,75
1.5
проїзди
3,0-3,5
1-2
0,75
пішохідні вулиці й дороги
велосипедні доріжки
0,75
2-6
-
-
Примітка.* З урахуванням стоянок легкових автомобілів
У відповідності з ДБН 360-92* сільські дороги і вулиці класифікують у залежності від їх призначення (див. табл.2.3). Розрізняють:
- селищні дороги;
- головні вулиці;
- житлові вулиці;
- проїзди;
- дороги виробничого призначення;
- пішохідні доріжки.
Таблиця 2.3 – Класифікація і параметри вулиць і доріг сільських населених пунктів (ДБН 360-92*)
Категорія вулиць і доріг
Ширина смуги руху, м
Кількість смуг руху
Найменша ширина тротуару, м
Селищна дорога
3,5
2-4
-
Головна вулиця
3,5
2-4
1,5
Житлова вулиця
3,0
1,0
Проїзд
3,5
1-2
-
Дорога господарського призначення
4,5
-
Пішохідна дорога
0,75
2-4
-
Параметри сільськогосподарських і автомобільних шляхів загальної мережі, що використовуються в сільському господарстві, наведені в табл. 2.4.
Таблиця 2.4 – Параметри сільськогосподарських і автомобільних шляхів загальної мережі, що використовуються
в сільському господарстві (ДБН Б.2.4-1-94)
Найменування показників
Одиниця виміру
Категорія автомобільних доріг
Категорія _нутрішнього сподарських доріг
1а
1б
ІІ
Ш
ІУ
У
Іс
ІІс
Шс
Перспективна середньорічна добова інтенсивність руху в обох напрямках
автомобілів за добу
більше 7000
більше 7000
від 3000 до 7000
від 1000 до 3000
від 100 до 1000
менше 100
більше 150
менше 150
нНе нормується
Розрахункова швидкість руху
Кількість смуг руху
одиниць
4; 6; 8
4; 6; 8
Ширина:
смуги руху
проїзної частини
узбіч
земляного полотна
м
3,75
2 х 7,5
2 х 11,25
2 х 15
3,75
28,5
36,0
43,5
3,75
2 х 7,5
2 х 11,25
2 х 15
3,75
27,5
35,0
42,5
3,75
7,5
3,75
15,0
3,5
7,0
2,5
12,0
3,0
6,0
2,0
!0,0
не норм.
4,5
1,75
8,0
3,0
6,0
2,0
10,0
(8,0)
не норм.
4,5-3,5
1,75-2,25
8,0 (7,0)
не норм.
3,5
1,5
6,5(5,5)
Найбільші поздовжні ухили
‰
Закінчення таблиці 2.4
Найменша розрахункова видимість:
поверхні доріг
зустрічного автомобіля
1. В чисельнику наведені норми для рівнинної місцевості, в знаменнику – для важких ділянок пересіченої і гірської місцевості (до важких ділянок пересіченої місцевості відносяться поверхні, які розчленовані густою мережею глибоких долин (різниця позначок долин і водорозділів більше 50 м на відстані не більше 0,5 км), з бічними глибокими ярами та балками з нестійкими схилами. До важких ділянок гірської місцевості відносяться ділянки перевалів через гірські хребти та ділянки гірських ущелин зі складними, дуже порізаними або нестійкими схилами).
2. Для під’їзних доріг у разі необхідності дозволяється збільшувати ширину узбіч до 2,5 м.
3. В обмежених умовах допускається зменшувати ширину узбіч до 1,5 м,якщо при цьому забезпечується рух сільськогосподарських машин і механізмів.