Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Обмін води й мінеральних речовин у нормі й патології

План

1. Обмін води й мінеральних речовин у нормі й патології. Регуляція водно-сольового обміну. Значення води.

2. Мінеральний обмін

 

Для нормальної життєдіяльності організму, крім органічних речовин, його складових, важливі також неорганічні компоненти. До останнього ставляться вода й мінеральні елементи.

Розподіл й обмін води. На частку води доводиться до 65 % маси тіла. Вода є основним й універсальним розчинником як органічних, так і неорганічних речовин в організмі. Це обумовлено нейтральною реакцією води й нейтральним електропотенціалом її молекул. Вся вода, що втримується в організмі, підрозділяється на внутрішньоклітинну й позаклітинну, кожна те які може існувати у вигляді двох фракцій: а) фракція води, здатна до обміну;

б) фракція води, яка зв'язана в колоїдних системах з молекулами органічних речовин (білків, жирів, вуглеводів).

До складу внутрішньоклітинних рідин входить більша частина води й переважно зв'язана в колоїдних системах з молекулами органічних речовин. Позаклітинна вода становить основу внутрісудинних рідин (лімфа, плазма крові) і міжклітинної рідини.

Кожна з перерахованих форм води в організмі не є хімічно чистої, а являє собою складний розчин, у якому крім води, як розчинника, утримуються розчинені в ній речовини. Концентрація таких розчинів in vivo, як і розчин взагалі, виражається молярністю, тобто числом молів розчиненої речовини в 1 л розчину.

Фізіологічну активність водяних розчинів живого організму. прийнято позначати як осмотичний тиск розчинів. Воно пропорційно молярності розчину й температурі. Осмотичний тиск можна охарактеризувати також величиною осмолярності. Осмолярність - це сумарна осмотична концентрація розчинених кінетично активних молів речовини на 1 л розчину; кінетичною активністю володіють як неорганічні, так й органічні молекули. Осмолярність визначається головним чином неорганічної складової (95%) і переважно катіонами натрію й аніонами хлору. Внесок органічних компонентів у загальну осмолярність плазми не перевищує 5%. З них на частку білків доводиться близько 0,5%. Тиск, створюваний білками, називається онкотичним. Незважаючи на низьку питому вагу в загальної осмолярності плазми крові, онкотичний тиск створює значний осмотичний ефект у підтримці об'єму циркулюючої крові й обмінних процесів через капілярні мембрани.

Потреба організму у воді залежить від цілого ряду факторів: віку, інтенсивності обмінних процесів, м'язової діяльності, функціонального стану бруньок, температури навколишнього середовища, сполуки їжі. У дорослих потреба у воді становить у середньому 40 м на 1 кг маси тіла, для дітей ця величина приблизно в три рази вище - від 70 до 150 м на 1 кг маси тіла. У нормальних умовах за добу в організм уводиться близько 2,5 л води, включаючи екзогенну воду, що надходить із рідиною й твердою їжею й ендогенну, або метаболічну воду, що утвориться в організмі при окисному розщепленні білків, жирів і вуглеводів.

Усмоктування води, що надходить у складі їжі, відбувається по всьому шлунково-кишковому тракті. Основне ж її кількість реабсорбрується в тонкому кишечнику.

Виведення води з організму здійснюється із сечею, калом, потім і при подиху. Нирки є основним органом виведення води й електролітів з організму. Із сечею губиться близько 1,5 л води в добу. Ці втрати умовно підрозділяють на обов'язкові й факультативні. Обов'язкові - становлять ту найменшу кількість рідини (0,5 л), з якого в максимальній концентрації віддаляються продукти обміну. Це кількість не залежить від ступеня гідратації організму. Факультативні або керовані втрати (0,8 - 1,3 л) варіюють залежно від ступеня гідратації організму й стану нейроендокринних механізмів регуляції діурезу. Втрата води через шлунково-кишковий тракт не перевищує 0,1 л у добу. Втрата води з потім і при подиху становить близько 1 л у добу. Залежить від ступеня гідратації організму, температури навколишнього середовища, фізіологічного навантаження.

Регуляція водно-сольового обміну. Забезпечується ЦНС, ендокринною системою й бруньками, при провідній ролі ЦНС. Підвищення осмолярності плазми, через ЦНС викликає посилене виділення гормону задньої частки гіпофіза - вазопресину (антидиуретичного гормону), що зменшує виведення води з організму за рахунок реабсорбції води в брунькових канальцях. Вода, затримуючись в організмі, знижує осмотичний тиск, на чому припиняється секреція вазопресину. Гіперпродукція гормону приводить до нагромадження рідини в організмі й набрякам, а гіпопродукция викликає посилене виділення рідини з організму, аж до мочеизнурения (не цукровий діабет), коли сеча може виділятися в кількості до 20 л у добу. Така сеча не містить патологічних елементів, має низьку відносну щільність, близьку до відносної щільності води й практично не пофарбована.

На водний обмін впливає також гормон альдостерон, секретируємий клубочковим шаром кори наднирників. Його дія пов'язана з рівнем натрію в плазмі крові. Зниження концентрації натрію приводить до падіння осмотичного тиску плазми й до посилення втрати води з організму. Гіпонатріємія стимулює секрецію альдостерону, він підсилює зворотне усмоктування натрію в бруньках й, отже, сприяє затримці води в організмі. Гіпернатріємія гальмує виділення альдостерону.

Нирки беруть участь у регуляції об'єму води в організмі своїми фізіологічними функціями – процесами фільтрації й реабсорбції води й мінеральних солей, синтезом і секрецією ряду речовин. У бруньках продукується гормон ренін. Підсилюється його секреція при зменшенні об'єму внутрісудинної рідини й зниженні артеріального тиску. Ренін сприяє мобілізації судинної тихорєцької рідини й нормалізації артеріального тиску необхідного для фізіологічного плину процесів фільтрації сечі в нефроні.

Патологія обміну води в самому загальному плані виражається в гіпер- і гіпогідратації організму. Перевищення надходження води в організм над її виділенням приводить до позитивного водного балансу. Збільшенню об'єму, води в організмі - гіпергідратації. Цей стан може спостерігатися при важкій серцево-судинній недостатності, при алергійних і запальних процесах. Проявляється набряками, нагромадженням транссудатів у порожнинах тіла.

Перевищення виділення води над надходженням викликає негативний водний баланс, зменшення об'єму води в організмі – гіпогідратацію, дегідратацію. Розвивається при захворюваннях, що протікають із неприборканою блювотою й поносом, посиленому потовиділенні, недостатності наднирників, поліурії.


Читайте також:

  1. II. За зміною ступенів окиснення елементів, які входять до складу реагуючих речовин
  2. IV. Запасні речовини
  3. L2.T4. Транспортування рідких, твердих та газоподібних речовин.
  4. L2.T4/1.Переміщення твердих речовин по території хімічного підприємства.
  5. Аварії з викидом (загрозою викиду) сильнодіючих отруйних речовин на об'єктах економіки.
  6. Аварії з викидом радіоактивних речовин у навколишнє середовище
  7. Аварії з викидом радіоактивних речовин у навколишнє середовище
  8. Аваріїз витоком сильнодіючих отруйних речовин.
  9. Автоматичний обмін даними.
  10. Агрегатні стани речовини
  11. АДАПТАЦІЯ ОБМІНУ РЕЧОВИН ДО М'ЯЗОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
  12. Азот, фосфор, біогенні елементи та їх сполуки, органічні речовини




Переглядів: 701

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лекція 7. Водно-солевий обмін | Мінеральний обмін

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.