МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
ПРОЦЕСУ В НЕЗАЛЕЖНІЙ УКРАЇНІОСНОВНІ ЕТАПИ І ХАРАКТЕРИСТИКА КОНСТИТУЦІЙНОГО Порядок прийняття й підготовки Конституції може відбуватися декількома шляхами: а) скликанням спеціального тимчасового представницького органу (Установчі збори, конституційна асамблея, конституційний конвент тощо); б) проведенням надзвичайної сесії вищого законодавчого органу державної влади; в) шляхом всенародного Референдуму. В Україні підготовка й прийняття Конституції, згідно законодавству нашої держави, було доручено Верховній Раді України. В умовах незалежності України можна виділити два етапи цього процесу: 1) період діяльності першого складу Верховної Ради (1990—1993 рр.); 2) період діяльності другого складу Верховної Ради України (1994—1996 рр.) За цей період було розроблено 5 офіційних проектів нової Конституції, біля 2-х десятків альтернативних проектів різних політичних партій та окремих осіб. Верховна Рада попереднього складу досить професійно розробила проект Конституції, але він не був прийнятий в зв'язку з достроковим припиненням повноважень парламенту, а також недостатньою політичною сміливістю голів Верховної Ради Л. Кравчука та І. Плюща. З 1994 р. новий склад Верховної Ради більш активно проводив конституційний процес: — була створена конституційна комісія на чолі з двома співголовами Л. Кучмою та О. Морозом; — робоча група для підготовки проекту конституції спочатку не була створена, передбачалося, що можна обійтися обговоренням проблеми в комітетах і підкомітетах парламенту, не залучаючи до цього вчених, це гальмувало конституційний процес; — тоді Президент своєю волею створив робочу групу з 10 вчених, вона працювала 1,5 місяці і в жовтні— листопаді 1995 р. подала проект Конституції до Верховної Ради; — Верховна Рада створила свою конституційну комісію, яка працювала ще 3 місяці, подавши 11 березня 1996 р. проект Конституції на обговорення парламенту. Для його доопрацювання була створена парламентська робоча група на чолі з депутатом Михайлом Сиротою. Після доопрацювання проект Конституції було передано на постатейне обговорення сесією Верховної Ради. Конституційний процес в Україні був багатогранним, довготривалим, іноді навіть драматичним:—проект Конституції два рази виносився на всенародне обговорення (1992 р., 1996 р.); — була спроба (1993 р.) прийняти т. зв. Малу конституцію: призупинити дію більшості статей діючої Конституції (1978 р.) і прийняти Закон про державну владу і місцеве самоврядування в Україні. Верховна Рада відхилила введення в дію цього закону, бо це було небезпечним — призупинилась би дія багатьох статей Конституції. В умовах, що склалися, виникла криза між Президентом України, законодавчою і виконавчою владою; — тоді, як вихід з кризи, з метою організованого завершення конституційного процесу та створення політико-правових умов для чіткого розподілу функцій між законодавчою і виконавчою гілками влади та забезпечення економічних реформ, було прийнято на 1 рік Конституційний договір (за старою козацькою традицією часів П. Орлика) між Президентом та Верховною Радою «Про основні засади організації та функціонування державної влади і місцевого самоврядування на період до прийняття нової Конституції» (8 червня 1995 р.). В основу договору було покладено Закон про державну владу і місцеве самоврядування в Україні; — згідно Договору і Президент, і Верховна Рада зобов'язувалися дотримуватися його положень до прийняття Конституції, але з обох боків допускалися порушення цього Договору; — після винесення проекту Конституції на постатейне обговорення в парламенті розгорнулася запекла боротьба між різними політичними силами; цей проект, передовсім, не влаштовував ліві сили, які прагнули реанімувати радянську систему й Радянський Союз; — оскільки обговорення проекту Конституції затягувалося, а дія Конституційного Договору закінчилася 8 червня 1996 р., Президент своєю волею заявив про винесення проекту Конституції на всенародне обговорення. Така перспектива, як холодний душ, вплинула на позицію і власний вибір опозиційної частини народних депутатів щодо проекту Конституції, доля його була вирішена в ніч з 27 на 28 червня 1996 р.; — 28 червня конституційною більшістю парламент України (п'ятою його сесією) прийняв Конституцію незалежної України.
З а п и т а н н я: 1. Якими шляхами може відбуватися порядок підготовки й прийняття Конституції? 2. Чому конституційний процес в незалежній Україні був таким довготривалим?
КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ — Читайте також:
|
||||||||
|