Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Зовнішня економічна діяльність України в умовах ринкової економіки.

Транзитний потенціал України і його значення в розвитку економіки держави.

Експортний потенціал України і можливості його реалізації на світовому ринку.

Економічна інтеграція України в європейську та світову структуру.

Зміст і форми міжнародної економічної інтеграції.

Економічні зв'язки України з країнами СНД.

Зовнішня економічна діяльність України в умовах ринкової економіки.

План викладу матеріалу

Структури.

Та її інтеграція в європейські та світові

Тема 10. Міжнародні економічні зв'язки України

 

 

 

 

 

Міжнародні економічні відносини України являють собою широ­кий аспект торгових, виробничих, науково-технічних, фінансових та інших зв'язків між державами, що сприяють обміну економічними ресурсами. У сучасних умовах ринкової економіки жодна країна не може претендувати на повноцінний економічний розвиток без залу­чення її до міжнародних господарських зв'язків.

Ефективний розвиток економіки будь-якої країни тісно пов'яза­ний з економічною політикою інших країн, а форма участі у світово­му поділі праці в значній мірі залежить від географічного положення держави, відмінностей у природно-кліматичних умовах країн, від їх ресурсного забезпечення рівня розвитку продуктивних сил.

Сучасний етап розвитку міжнародних економічних відносин ха­рактеризується розвитком глобалізації світової економіки, зокрема, фінансової глобалізації, виходом на перший план загально цивілізо­ваних проблем - боротьбою із світовим тероризмом, вирішенням про­блем наддержавного регулювання світового розвитку.

Нині Україна є невід'ємною складовою світової економіки, еле­ментом більш загальної системної цілісності, інтернаціональних рин­кових структур. Системна трансформація в Україні об'єктивно розг­лядається як важлива передумова розширення та підвищення ефек­тивності міжнародної економічної діяльності в комплексі її макро-та мікроекономічних форм.

Міжнародні господарсько-економічні зв'язки для нашої країни є одним із ключових факторів розвитку. Про це свідчать такі дані: з початку незалежності і до кінця минулого століття частка експорту товарів та послуг у структурі ВВП України зросла з 24-26% до 45-47% . А в 2005 році вона становила біля 48 %. Ці дані переконливо свідчать про утвердження економіки України як самостійного орга­нізму, здатного до саморегулювання та виживання в міжнародній кон­курентній боротьбі. Слід зазначити, що зростання вітчизняного екс­порту протягом цього періоду відбувалося в основному за рахунок збільшення вивезення товарів та послуг до провідних індустріаль­них держав та інших країн далекого зарубіжжя.

Практичний досвід зовнішньо-економічної діяльності доводить про необхідність проведення активної державної політики, забезпе­чення сприятливих нормативних організаційних передумов у міжна­родному співробітництві в усіх напрямках економічного розвитку.

Державне регулювання зовнішньо-економічної діяльності Украї­ни насамперед полягає в створенні системи стимулів, спрямованих на ліквідацію дисбалансу між експортними та імпортними потоками в економіці держави, покращення стану платіжного балансу, змен­шення залежності від імпорту. Регулююча роль держави здійснюєть­ся через прийняття ряду законодавчих актів щодо зовнішньо-еконо­мічної діяльності, різноманітних постанов і рішень уряду та через інструменти державного регулювання: тарифи, квоти, податки, міждержавні договори і угоди, протекціонізм та заходи щодо стиму­лювання експорту та імпорту.

З кожним роком Україна розширяє партнерські зв'язки із зарубіж­ними країнами, оскільки ринкові принципи все активніше впровад­жуються в господарське життя країни. Організація зовнішньо-еко­номічних зв'язків, зокрема, торгівлі, її структура і динаміка багато в чому характеризують національну економіку, її проблеми і перспек­тиви розвитку, а також ступінь впливу на світогосподарські зв'язки. Нинішня зовнішньоторгова орієнтація все більш спрямовується на країни Європейського союзу, Північної Америки та інші країни з роз­винутою ринковою економікою.

Однак, процес переходу України до ринкової економіки вимагає створення необхідних передумов для інтеграції до міжнародної сис­теми економічного і наукового співробітництва. Однією із найваж­ливіших частин системи регулювання зовнішньоекономічної діяль­ності вважаються заходи здійснення контролю за експортом стратег­ічних товарів і технологій. Сьогодні українські товари на світовому ринку характеризуються ще низькою конкурентноздатністю, що стри­мує нарощування експорту та звужує як внутрішній, так і зовнішній ринки збуту. Лібералізація зовнішньоекономічної діяльності сприяє проникненню на внутрішній ринок, як правило, неякісних, але де­шевих товарів, що поступово гальмує національне виробництво, пе­ретворюючи Україну на периферію світового господарства. Нині май­же половину всього експорту України становить продукція металургії ; та хімічної промисловості.

На перспективу в Україні доцільно розвивати ті галузі, які мають прискорений оборот капіталу і забезпечують потреби населення. Сюди потрібно віднести харчову і легку промисловості, а також га­лузі, які забезпечують їх сировиною та відповідну інфраструктурну сферу. Розвиток згаданих галузей в певній мірі залежить і від імпор­ту як сировинних ресурсів, так і від впровадження новітніх техно­логій. Тому в перспективі доцільно розширювати діяльність спільних міжнародних підприємств та створювати власну матеріально-техні­чну і сировинну базу. Особливої уваги заслуговує розвиток аграрно­го сектору, який є сировинною базою як для легкої, так і харчової промисловості. Найбільшим експортно-орієнтованим комплексом України в аграрному секторі є цукрово-буряковий комплекс. В 1990 р. Україна виробила понад 7 млн. тон цукру. Три четверті його йшло на експорт за межі України. Нині виробляється цукру менше 2 млн. тон. В майбутньому при ефективності розвитку цукровиробничого комплексу, він може стати головним в експорті сільськогосподарсь­кої продукції.

Україна традиційно вважається країною з великим науково-техніч­ним та інтелектуальним потенціалом. Однак за останні роки експорт продукції наукомістких галузей скоротився. Розширення обсягів вироб­ництва наукомісткої продукції мало б позитивний вплив на збереження інтелектуального потенціалу, хоча в економічних зв'язках із зарубіжни­ми країнами Україна використовує науково-технологічне співробітниц­тво, до якого належить торгівля патентами, ліцензіями і т.п.

Зовнішньоекономічні зв'язки України повинні орієнтуватися на збільшенні питомої ваги в експорті готових виробів та значне скоро­чення поставок сировини. У структурі імпортних товарів переважає продукція, яка не виробляється в Україні, або виробляється в обме­женій кількості і є необхідною для задоволення потреб внутрішньо­го споживача та випуску експертних товарів. Нині наша країна в ве­ликій мірі залежна від постачання паливно-енергетичних ресурсів, а також медикаментів, кольорових металів, обладнання, комплектую­чих, в яких держава не забезпечує свої потреби за рахунок власного виробництва.

Україна імпортує окремі продовольчі товари та продукти їх пере­робки. Тому для України життєво важливо забезпечити себе альтер­нативними джерелами постачання електроне сіїв та мати власні рин­ки збуту товарів продуктової та виробничої сфер.

З метою посилення механізму державного регулювання імпортної політики необхідні заходи, спрямовані на забезпечення диверсифікації джерел поставок продукції виробничо-технічного призначен­ня, в першу чергу продукції критичного імпорту. Це сприятиме зни­женню ресурсної залежності від монопольних постачальників, а та­кож посилить захист національних виробників на внутрішньому рин­ку, стимулюватиме імпорт сучасного устаткування, техніки, механізмів та квотних технологій.

Для України стратегічною метою повинен бути перехід від екс­порту сировини до експорту готової продукції.

Програма стабілізації та розвитку зовнішньоекономічних зв'язків повинна включати оцінку можливостей сучасного експортного по­тенціалу України, першочергових імпортних потреб. Тому стратегіч­ними напрямами діяльності держави повинно бути:

^ підвищення та нарощування випуску Імнкурснтпоздаппюїпро­дукції;

^ ефективне використання специфічних ставок ввізного мита на імпортні товари з метою захисту власного товаровиробника та посилення контролю за якістю імпортних товарів;

^ надання відповідних пільг і допомог віт чнзняним товаровироб­никам, які займаються експортом продукції та вкладають інвестиції в галузі і виробництва, шляхом зменшення податкового тиску, спри­яння отримання кредитів, здійснення активноїмитно-тарифноїпол­ітики;

^ розробка комплексної національної стратегії економічно зба­лансованого розвитку промислового виробництва з виділення пріо­ритетів науково-технологічного, експортнозорієнтованого розвитку та підтримання виробників, які працюють в галузях, що експорту­ють дану продукцію;

^ запровадження в експортно-імпортних операціях механізму таких зустрічних закупівель, при яких імпорт будь-якої продукції здійснюється за умови зустрічного експорту продукції з країни імпор­тера.

Як ми бачимо, нині всі країни світу тою чи іншою мірою причетні до інтеграційних процесів в зовнішньоекономічній діяльності. Цей процес носить глобальний характер. Як показує досвід, нині най­більший ефект отримують найбільш розвинуті країни світу. Еконо­мічно слабші країни є надзвичайно вразливими і часто беззахисни­ми перед дією глобальних економічних, фінансових, технологічних та інших чинників. Усе це вимагає створення національних і міжна­родних механізмів, які б зменшували негативний вплив глобалізації на національний і світовий економічних ринок.

 

 


Читайте також:

  1. А/. Верховна Рада України.
  2. Аварії з викидом (загрозою викиду) сильнодіючих отруйних речовин на об'єктах економіки.
  3. АГРАРНЕ ПРАВО УКРАЇНИ
  4. Аграрний комплекс національної економіки.
  5. Аграрні закони України
  6. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  7. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  8. Адвокатська діяльність
  9. Адміністративно-правовий статус Кабінету Міністрів України
  10. Адміністративної економіки.
  11. Адміністрація Президента України
  12. Адреси бібліотек України




Переглядів: 1016

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Економічні зв'язки України з країнами СНД

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.