Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Конспект урока №1 7 страница

З о о л о г. Отже, основні ознаки, завдяки яким тварини захищають- ся від ворогів,— це здатність швидко бігати, змінювати забарвлення в різ- ні пори року, наявність голок, яскравого забарвлення.

Виступ агітбригади «Сполох».

й учень. Все частіше ми чуємо повідомлення про те, що деякі види тварин зникають або їм загрожує небезпека.

й учень. У наш час з усіх кінців земної кулі лунають голо­си охоронців природи, які з тривогою повідомляють про значне змен- шення кількості тварин у природі. Багато тварин занесені до Черво­ної книги. Ця книга називається так тому, що червоний — колір не- безпеки.

й учень. У 1880 р. вперше була надрукована Червона книга України. Зараз в нашій країні більше 130 видів тварин занесено до Чер- воної книги.

й учень. Надмірне і хижацьке полювання стало причиною за- гибелі та зменшення кількості таких диких тварин, як зубр, кіт лісовий, хохуля, тхір степовий. А дикий бик (тур) та дикий кінь (тарпан) зов­сім зникли на Землі. А ще 200—400 років тому вони водились на тери- торії України.

Інсценівка розмови птахів.

Снігур. Цір-цір-цір, вийди, Іванку, на двір!

Синичка. Час-час-час, вийди, Марійко, до нас!

Дятел. Цинь-цинь-цинь, хлопчику, зернятко кинь! П о в з и к. Ціть-ціть-ціть! Нас рятувати спішіть! Го р о б ч и к

Дбайте, діти, про нас! На сніданочок для пташки Киньте зерен, киньте кашки. Ми ж все літо працювали, Сади з черви обчищали. Ще й співали вам на втіху — Світ навколо звеселяли.

1-й учень


 

 


Ніколи не зробимо шкоди Тварині ми в ріднім краю. Нехай звеселяють природу, Співають пташки у гаю!

В Червону книгу ми занесли Світ неповторний та чудесний, Що поступово вимирає, Давно рятунку в нас благає. Ми всі — господарі природи, Тож збережімо її вроду!

Якщо людина добре серце має, Вона іде у світ добро творить. В її очах любов і ласка сяє, Така людина сонечком горить!

й учень

й учень

4-й учень

Бережіть природу, любі діти, Я до цього вас закликаю. Хто байдуже ставиться до неї, Той у грудях серденька не має. Пам'ятаймо і я, і ти, Маймо в серці зерна доброти. Ці зернятка будуть проростати, Спів почуєте душі своєї, Про природу станете ви дбати, Вірним другом будете для неї.


 

 


й учень

Глянь, яка чудова наша Україна! Журавлі над лугом Крилять рівним клином. Будь природі другом, Будь природі сином.

Звучить пісня «Будь природі вірним сином!»


Фізкультхвилинка.

Раз! Два! Час вставати: Будемо відпочивати. Три! Чотири! Присідаймо! П'ять! Шість! Засміялись! Кілька разів понахилялись. Їжачок сьогодні в клас Завітав у вільний час. Будем бігати, стрибати, Щоб нам їжачка впіймати. Прудко їжачок втікає, Голочками нас шпиляє. Сім! Вісім! Час настав Повернутись нам до справ.

Хвилинка активного відпочинку. Відгадайте!

Літом — наїдається, зимою відсипається. (Ведмідь)

Червонясту шубку має, По гілках вона стрибає. Хоч вона мала на зріст,

Та великий має хвіст. (Білка)

Я співаю, як артист, Спів мій радісний усюди

Дуже люблять слухать люди. (Соловей)

Не кравець, а все життя з голками ходить. (Їжак)

У лісі біля пня — біготня, метушня,

Народ робочий весь день клопоче. (Мурашки)

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Вікторина. «Знай, люби, бережи».

Які ти знаєш казки чи оповідання, героями яких є тварини?

Яким тваринам допоможуть люди, якщо охоронятимуть сосни та ялини?

Як потрібно поводитись у природі, щоб не заподіяти лиха тваринам?

Який найбільший звір на Україні?

Назви найменшу пташку, яка живе на Україні.

Назви зимуючих птахів своєї місцевості.

Назви перелітних птахів.

Доведи, що павук — це комаха.

Розкажи про значення собаки в житті людини.

Чому потрібно оберігати не лише самих тварин, але й місця, в яких вони живуть?

Чому багато видів тварин стають рідкісними?

Яких ти знаєш тварин, занесених до Червоної книги?

2. Кросворд.

       
             
                   
                     
           
                     
                   
                   
               
               
           

 

По горизонталі:

Найбільша у природі кицька. (Тигр)

Жук, який має таку саму назву, що й тварина. (Носоріг)

Стародавні греки називали цю тварину «водяним конем». (Бегемот)

Морський родич рака. (Краб)

Тварина, яка харчується евкаліптом. (Коала)

Найшвидший із ссавців. (Гепард) По вертикалі:

1. Пташка, яка низько літає перед дощем над землею. (Ластівка)

Птах миру. (Голуб)

Зображення цього птаха є на гербах багатьох країн світу. (Орел)

Батьківщина цієї тварини — Австралія. (Кенгуру) 10. Хижак морів та океанів. (Акула)

Підсумок уроку

— Чи сподобався вам цей урок? Чим саме?

Домашнє завдання

Опрацювати статті «Як тварини захищаються», «Охорона тварин». Виконати завдання в зошиті.

УРОК 26

Тема. Гриби. Дроб'янки. Значення грибів і бактерій

у природі. Їстівні та отруйні гриби.

Корисні та хвороботворні бактерії. Правила гігієни

Мета: формувати в учнів поняття гриби, дроб'янки, бактерії; знайомити дітей із найпоширенішими видами їстівних та отруйних грибів, корисних та хвороботворних бактерій, особливостями їх розмноження; розвивати вміння порівнювати, робити висновки; виховувати потребу дотримува- тись правил особистої гігієни, бережного ставлення до природи.

Обладнання: ілюстрації до теми, таблиця «Їстівні та отруйні гриби».

ХіД УРОКУ

Хвилинка спостережень

Який сьогодні день?

Яка температура повітря?

Подивіться на небо. Яке воно сьогодні?

Чи були опади, коли ви йшли до школи?

Погляньте у вікно і визначте за гілками дерев, чи є вітер.

Запишіть свої спостереження у зошиті.

Повідомлення теми та завдань уроку

Відгадайте загадку.

В теплий дощик народився, Парасолькою накрився. Може б, з лісу пострибав, Якби другу ногу мав. (Гриб)

Що ви знаєте про гриби?

Отже, сьогодні на уроці ми детальніше познайомимося з гриба­ми та дроб'янками.

Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з використанням наочності.

Пропоную побувати у двох царствах. Перше царство — «Гриби». Гриби — це не рослини і не тварини, а представники особливого цар­ства, воно має багато видів. Спочатку завітаємо до шапинкових грибів.

розгляд таблиці із зображенням грибів.

Чи знаєте, як називаються ці гриби?

Що у них спільне?

Так, шапинковий гриб складається із грибниці, ніжки, шапинки. На шапинці з нижнього боку розміщуються трубочки, в яких утво-

рюються маленькі «насінини». Вони називаються спорами. За допомо- гою спор гриб розмножується.

Як ви думаєте, чим живляться гриби? (Відмерлими рослинами і тва- ринами)

На Землі є дуже багато видів шапинкових грибів. Але їх усіх мож­на поділити на дві великі групи: їстівні та отруйні.

3. Заповнення таблиці з використанням наочності.

Їстівні Отруйні
Білий гриб Мухомор
опеньки бліда поганка
маслюк опеньки несправжні
печериця сатанинський гриб
сироїжка  

 

Якого правила слід дотримуватися, коли збираємо гриби?

А ще слід добре пам'ятати: ніколи не їжте гриби, якщо їх не пере- вірили дорослі.

Є такі гриби, які утворюються на продуктах харчування, що зберіга- лися тривалий час. Це цвіль.

Кожного дня людина споживає хліб. Що треба, щоб його спекти? (Тепло, дріжджі, борошно, сіль, яйце, масло, настрій, піч тощо)

Дріжджі — це також гриби.

Але серед грибів є такі, які викликають тяжкі хвороби.

Робота за таблицею «Сажкові гриби».

Сажкові гриби зменшують урожайність пшениці, жита, кукурудзи.

Розповідь учителя.

А тепер завітаємо у друге царство «Дроб'янки». Хто ж у ньому живе? Подивіться на свої руки, парти, стільчики, вікна, книжки. Що ви на них побачили? (Відповіді учнів.)

Це тільки так здається. Коли вчені винайшли мікроскоп, то поба­чили, що на різних предметах, у ґрунті, на рослинах, на тілі тварин і лю­дей живуть дрібненькі живі організми, які за формою схожі на палички, кульки, спіральки. Всі ці мікроскопічні організми вчені назвали бак- теріями. Ці бактерії ще називають мікробами. Бактерії — живі організ- ми. Які ознаки вони мають?

До дроб'янок належать синьо-зелені водорості. Для чого ми їх ви- вчаємо?

Бактерії можуть бути й корисними для людини.

Вони беруть участь у:

виробництві молочно-кислих продуктів (йогурту, кефіру, ряжанки);

квашенні овочів і фруктів:

збагаченні ґрунту поживними речовинами.

Але бактерії водночас є збудниками тяжких хвороб людини, тварин, рослин. Досить багато бактерій скупчується у брудних, запилених при- міщеннях, що погано провітрюються. Інфекційні хвороби передаються від людини до людини під час кашлю та чхання.

Бактерії псують м'ясо, рибу, різні консерви, якщо їх довго і неправиль­но зберігати. Тоді ці продукти стають отруйними, їх не можна вживати.

IV. Робота з підручником (С. 150—154)

Читання статті «Гриби в природі».

Розгляд ілюстрації.

Самостійне опрацювання статті «Значення грибів».

Складання схеми.

 

Робота з таблицею «Стережись отруйних грибів».

Словникова робота.

Грибниця, їстівні гриби, отруйні гриби.

Відповіді на запитання.

Читання статті «Дроб'янки».

Словничок. Бактерії, мікроби.

10. Відповіді на запитання.

Фізкультхвилинка

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Гра «Так чи ні».

Дроб'янки — живі організми. (Так)

За добу одна бактерія утворює одну нову. (Ні)

За допомогою бактерій виробляють кефір, ряжанку. (Так)

Серед бактерій є тільки корисні. (Ні)

Слід остерігатися хвороботворних бактерій. (Так)

Не треба мити руки перед вживанням їжі. (Ні)

1 — грибниця

2 — шапинка

3 — ніжка

3. Групова робота.

група. Записати назви їстівних грибів.

група. Записати назви отруйних грибів.

Робота в зошиті (С. 39)

Доведи, що гриби — живі організми (завд. 1).

Продовж речення (завд. 2).

Творча робота (завд. 3).

Вибери правильну відповідь (завд. 4).

Запиши відповіді на питання (завд. 5, 7).

Продовж речення (завд. 6).

Підсумок уроку

Які ознаки живої природи мають гриби?

Поміркуйте. Діти принесли з лісу ґрунт і висипали його під деревом. Через деякий час побачили, що там виріс грибок. Звідки він узявся?

Домашнє завдання

Опрацювати статті «Гриби», «Дроб'янки», переказувати, відповіда- ти на запитання.

урок 27

Тема. Людина — частина природи. Організм людини.

Шкіра — захисник організму. Бережіть шкіру

*

2. Самостійна робота. З'єднайте стрілками.

Мета: формувати уявлення про ознаки людини як живого організму, про відмінні ознаки людини, про орган як частину тіла людини; форму­вати елементарні поняття шкіра — захисник організму (будова, властиво­сті, значення), гігієна шкіри; вміння надавати першу допомогу при неве­ликих ушкодженнях шкіри, дотримуватися правил гігієни, загартовувати шкіру; виробляти вміння виконувати практичну роботу з метою вивчення

об'єктів природи або перевірки висловлених суджень, узагальнювати, ро - бити висновки; виховувати спостережливість, допитливість, бережливе ставлення до свого здоров'я й здоров'я інших людей.

Обладнання: малюнки людиноподібних мавп, таблиці «Тіло люди­ни», «Шкіра», «Як треба стежити за чистотою тіла», лупи.

ХіД УРОКУ

Хвилинка спостережень

Який зараз місяць?

Що можна сказати про погоду сьогодні?

Розкажіть про спостереження за домашньою твариною (викорис- товуються інтерактивна технологія «Мікрофон»).

Перевірка домашнього завдання

Фронтальне опитування.

Що належить до живої природи?

Які царства пов'язані між собою?

Робота в малих групах (використовується інтерактивна технологія).

Завдання на кольорових картках.

Ігрупа (зелені). Чому царство рослин не може жити без неживої при- роди і царства тварин?

ІІгрупа (жовті). Чому тварини не можуть жити без неживої приро- ди і рослин?

ІІІ група (сині). Чому людина не може жити без неживої природи, рос- лин, тварин і навіть без мікроорганізмів?

Учні по групах доповідають про виконане завдання.

Оголошення теми уроку та очікуваних результатів

Сьогодні на уроці поговоримо про людину, її відмінність від ін­ших живих організмів та її місце у природі; дізнаєтесь про органи тіла людини, зокрема про шкіру, її значення в організмі, догляд за нею, про загартування.

Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди.

Людина — частина живої природи. Людина водночас належить і до тваринного світу, і є членом суспільства. Люди здатні мислити, роз­мовляти, працювати, вони відрізняються від тварин і рослин. Вони — ніби старші брати і сестри всіх звірів і птахів. Людина посідає особли- ве місце в природі.

Чому людина — живий організм?

Чим вона відрізняється від інших живих організмів?

Створення проблемної ситуації.

Ситуація 1. У кішки з'явились маленькі кошенята. Мама-кішка на­вчає своїх малят. Як? (За допомогою рухів, звуків)

Ситуація 2. У матері народилася донечка. Мама теж навчає її. Як? (За допомогою рухів, слів)

Отже, людину від інших живих організмів відрізняє праця. А ще відрізняє й те, що вона весь час думає.

Як же людина пов'язана з неживою природою?

А з живою природою?

Колективна робота.

Складання схеми про зв'язок людини з живою і неживою природою.

Робота з підручником.

Читання статті «Людина — живий організм».

Творча робота в малих групах.

І група (зелені). Чим людина відрізняється від інших живих орга- нізмів?

ІІгрупа (жовті). З чого складається організм людини?

ІІІгрупа (сині). Які ознаки живих організмів має людина?

Учні по групах доповідають про виконане завдання.

Відгадування загадок.

Одне одного не бачать,

Але можна їм пробачить:

Нерозлучні довгі роки,

Хоч розбіглись в різні боки. (Очі)

Все життя один одного обганяють,

А випередити не можуть. (Ноги)

Які ще органи тіла людини ви знаєте?

Розповідь учителя з використанням таблиці «Тіло людини».

Людина — складна біологічна система: Ваше тіло — це організм. У ньому живуть клітини. Ці клітини мають багато професій: одні пере- травлюють їжу, другі розносять її по всьому організму, інші захищають організм від пошкодження. Клітини, які виконують одну й ту саму ро­боту, об'єднуються в органи.

Короткий «Мозковий штурм».

Складання на дошці схеми «Організм людини».

Дослідно-практична робота. Створення проблемної ситуації.

Розгляньте своє тіло. Чим покрите наше тіло?

Згадайте випадки, коли ви падали і здирали шкіру на коліні чи лік­ті. Що відбувалося? Що ви відчували? Шкіра надійно захищає всі орга- ни людського організму. Вона запобігає проникненню до них хворобот- ворних мікробів, які викликають захворювання шкіри.

Мікроби — дуже маленькі живі організми, які можна побачити лише під мікроскопом.

Отже, яке перше призначення шкіри? (Шкіра захищає органи тіла лю­дини від різноманітних ушкоджень і проникнення в них мікробів.)

Розгляньте дві склянки з водою і визначте, які вони на дотик. Потім доторкніться до них і переконайтеся в тому, що шкіра чутлива. (Одна склянка — холодна, а друга — гаряча.) Чи можна це визначити, див- лячись на склянки?

Що ви відчували, коли наступали босою ногою на щось гостре, тор- калися до гарячого, до льоду? Ви відсмикували ногу, бо відчували біль. Отже, шкірою людина відчуває дотик, холод, тепло, біль. Це дає мож- ливість уникнути поранень, опіків, обморожень.

Яке друге призначення шкіри? (Шкіра чутлива.)

Згадайте, як під час рухливих ігор або занять фізичною працею вам стає жарко і на шкірі виступає піт. Що і як виділяється через шкіру?

Візьміть лупу, розгляньте за її допомогою шкіру на руці і скажіть, що ви помітили. (Отвори)

Це — крихітні потові залози, які виділяють піт. Водночас вони ви- носять з організму багато шкідливих відходів. Інші — сальні — виділя­ють жир. Він пом'якшує шкіру.

Чому шкіра не заважає людині рухатись?

Вона має свої властивості. Розгляньте шкіру власної руки, погладь­те її. Яка вона на дотик? Візьміть пальцями шкіру руки і відтягніть її. Що з нею сталося? Відпустіть шкіру. Поспостерігайте за нею. Стисніть паль- ці в кулак. Що ви помітили?

Отже, шкіра гладенька, м'яка, пружна, здатна розтягуватись, тому вона на заважає людині рухатися.

Як необхідно доглядати за шкірою, оберігати її, щоб вона була здо­ровою? Шкіра повинна бути завжди чистою, її необхідно мити з милом. Шкіра — це живий панцир, який постійно оновлюється. Її верхній шар старіє й обсипається, а під ним є вже новий.

9. Бесіда про загартування та його значення.

Щоб бути здоровим, треба не тільки підтримувати шкіру в чистоті, а й загартовуватися.

Що ви розумієте під словом «загартування»?

Загартування має велике значення для зміцнення здоров'я. Насам- перед потрібно дотримуватися режиму, регулярно провітрювати кімнату, робити ранкову гімнастику.

А чи чули ви про людей-моржів?

Так, це загартовані люди, які навіть узимку купаються в річці чи ставку. Але не обов'язково бути моржем, обливання зранку холодною водою — це корисно для здоров'я. Перебування на сонці також сприяє загартуванню.

Чи завжди сонячне проміння допомагає?

Важливо вміти правильно загоряти. Лежати треба так, щоб голова була трохи вище ніг. Голову потрібно захищати від перегрівання панамою

або хустинкою. Не можна лягати загоряти відразу після прийняття їжі. Кращий час для загоряння 9—11 ранку та 17—20 годин вечора. Фізкультхвилинка

Закріплення та осмислення знань

Бесіда.

Назвіть органи тіла людини.

Чим вкрите наше тіло?

Яке значення для організму має шкіра?

Чому потрібно систематично митися, додержуватись правил гігієни?

Для чого потрібне загартування?

Гра «Лікарі».

Робота в зошиті.

Запишіть назви органів тіла людини (завдання 3).

Запишіть відповіді на питання (завдання 4, 6, 7).

Підсумок уроку

Розгадайте ребус — і ви дізнаєтесь, що потрібно шкірі.

 

(Чистота)

— Що вам найбільше запам'яталося з уроку? VII. Домашнє завдання

Опрацювати статті «Людина — живий організм», «Організм люди- ни», «Шкіра».

Підготувати загадки про шкіру.

УРОК 28

Тема. Скелет — опора тіла людини. Як бути струнким

Мета: формувати елементарні поняття скелет людини (кістки, основні частини скелета, значення в організмілюдини), правильна постава; уміння розрізняти основні частини скелета на своєму тілі, правильно сидіти за партою, запобігати викривленню хребта і кісток; формувати вміння за- стосовувати знання у новій ситуації та практичній діяльності; виховува- ти переконання в необхідності збереження здоров'я, його цінності для людини.

Обладнання: муляж скелета людини, таблиця «Скелет людини», пла­кат «Сиди правильно», діафільм «Скелет людини», приладдя для гри «Лі­кар», перфокарти, роздавальний матеріал.

ХіД УРОКУ

Організація класу

Дорогі діти! Сьогодні нам видалась можливість бути присутніми в телестудії на передачі «Пізнаємо світ». Трансляція відбувається в пря­мому ефірі. У програмі:

підсумок фенологічних спостережень за минулий тиждень;

виявлення попередньо засвоєних знань;

ознайомлення із складовими частинами людського скелета.

Новини з лабораторії фенологічних спостережень

(Для реалізації цього завдання використовується інтерактивна технологія «Мікрофон».)

Робота за таблицею.

«Аналіз природних явищ та праця людей за минулий тиждень».

Перевірка домашнього завдання

(При цьому використовується робота в малих групах.)

Інструктування учнів щодо мети, послідовності дій, кількості часу на

виконання завдання.

Поділ учнів на три групи (за кольоровими квадратами), розподіл ролей

у групі (голова, секретар, доповідач).

Виконання завдання групами.

Робота за перфокартами;

робота за картками:

група (червоні чотирикутники). Будова шкіри людини, її частини, намалювати схему будови шкіри.

група (жовті чотирикутники). Яке значення мають частини шкіри людини; сальні залози, потові та інші?

група (зелені чотирикутники). Чому потрібно дбати про чистоту шкіри?

Робота над новим матеріалом

1. Створення проблемної ситуації, повідомлення теми уроку.

Сьогодні ви гарно підготували домашнє завдання. Ми продовжує- мо вивчати органи тіла людини.

Використання технології «Мозковий штурм».

Як ви вважаєте, завдяки чому ми можемо ходити, стояти?

Чому наше тіло має визначену форму?

2. Розповідь учителя.

А тепер — новини від наших науковців. Отже, всі налаштуйтесь на

хвилю сприймання нового матеріалу.

Коли будівельники споруджують високу будівлю, вони насампе- ред зводять каркас — клітку із сталевих прутів. Пізніше до цього стале- вого каркасу прикріплюють бетонні плити — стіни, стелю, підлогу. На цьому міцному сталевому каркасі тримається весь будинок.

Такий самий каркас є і в нашому тілі.

Робота з муляжем «Скелет» і таблицею.

Опорою нашого тіла є скелет. Скелет дорослої людини складається приблизно з 220 кісток — великих, малих і зовсім маленьких, з'єднаних між собою. Деякі з'єднання зовсім нерухомі, наприклад, з'єднання кіс­ток черепа, інші — рухомі. З'єднуючись, кістки утворюють частини ске­лета. Уздовж тіла проходить хребет, який складається з невеликих кісто- чок-хребців. Між хребцями є прошарки хряща. Вони можуть стикуватись і розширюватись, завдяки цьому ми можемо згинати своє тіло. Скелет лю­дини схожий на лицаря в латах. З хребтом з'єднаний череп. Кістки його з'єднані міцно і нерухомо. Череп — міцний шолом, захищає наш мозок. Тільки нижня щелепа рухома.

Практична робота. Поставили долоню під нижню щелепу, відкрили її, закрили. Дійсно, нижня щелепа рухома. Ми можемо відкривати і за- кривати рот.

Із хребтом з'єднані ребра, які разом з грудною кісткою утворюють грудну клітку. Грудна клітка захищає серце і нижні легені.

Із грудною кліткою за допомогою лопаток та ключиць з'єднані кіс­тки верхніх кінцівок — рук. Ці кістки з'єднані рухомо, тому ми можемо піднімати й опускати руки.

До нижньої частини хребта приєднуються кістки, які утворюють таз. Він утримує й захищає від пошкоджень внутрішні органи. З тазом з'єднуються кістки нижніх кінцівок — ніг. Кістки з'єднані між собою та кістками тазу рухомо. До скелета прикріплюються м'язи.

Під час розповіді вчителя учні заносять до зошитів схему скелета.

Скелет: хребет, череп, грудна клітина (ребра, грудна кістка), лопат­ки, ключиці, верхні кінцівки, таз, нижні кінцівки.

V. Фізкультхвилинка

В студії — розминка! Похитаймо головою Ти і я, і ми з тобою, В усі сторони схилили, Для хребців масаж зробили. Лопатки наші вже працюють, Фігуру гарну нам готують. Верхніми кінцівками рухаємо, Нижніми в цей час тупцюємо.

Щоб гнучкі усі ми були, До підлоги торс зігнули. Вам сподобалась зарядка? Нумо з нами все з початку! Втомила вже зарядка ця, Тож займем свої місця.

Закріплення вивченого матерілу

Читання тексту «Чи вмієш ти ходити», відповіді на запитання.

Вибіркове читання до кадрів діафільму, повторення про будову ске­лета.

Розповідь вчителя за кадром діафільму.

У кістках дитини багато речовин, які надають їм гнучкості. Такі кістки легко згинаються, тому можуть викривитися. У свою чергу вони будуть стискувати внутрішні органи, а від цього почнуться різні захво- рювання. Подивіться, всередині кістки є трубочки. У живих кістках тут знаходиться мозок, а в її стінках, у маленьких кімнатках-печерах,— чер- воний мозок. Він виробляє кров.

Людина з дитинства повинна стежити за своєю поставою, тобто за правильним положенням тіла, коли вона сидить чи ходить. Коли цього не додержуватися, хребет викривляється. У людини утруднюється дихан­ня, знижується працездатність, вона стає кволою.

Гра «Лікар»

До класу заходить учениця в білому халаті.

Ой, діти, перепрошую. Я так поспішала до вас урок із моїм това- ришем Скелетиком! Але в дорозі з ним скоїлось лихо. Від швидкого бігу він розсипався, і всі кістки переплуталися. Допоможіть мені повернути до життя мого товариша!

Діти на дошці із кісток викладають скелет, учениця непомітно вистав- ляє картку зі словом «Спасибі».

Діти, які ви молодці! Скелетик говорить вам: «Спасибі!»

Лікарські поради.

Діти виконують практичну вправу.

Діти, запам'ятайте і суворо дотримуйтеся правил посадки.

Сидіть прямо, злегка нахиливши голову вперед.

Коли ви сидите, то відстань між вами і столом має дорівнювати ши-

рині долоні.

Обидві ноги ставте всією ступнею на підлогу.

Відчувши втому, відкиньтеся на спинку парти, закладіть руки за

спину.

А ще, діти, Скелетик вам написав листа і сподівається, що ви все запам'ятали і будете виконувати.

Діти одержують конверти з листами.

Учитель. Листи всі ви прочитаєте вдома, тож обов'язково запам'ятайте правила, які будете виконувати у своєму житті.

ЛИСТ

Запам'ятай!

Щоб бути струнким, сильним, здоровим, треба кожного дня роби- ти ранкову гімнастику, займатися спортом, стежити за положенням тіла під час сидіння і ходи.

Підсумок уроку

З якою темою ми познайомилися?

Які кістки рухомі?

Що вам більше всього сподобалося на уроці?

Домашнє завдання

Читати статтю підручника, вивчити напам'ять поради лікаря, вико- нати завдання в зошиті.

УРОК 29

Тема. Як людина рухається. Чому треба тренувати м'язи

Мета: формувати уявлення про м'язи організму людини; елементар- ні поняття робота м'язів (розслаблення і скорочення), тренування м'язів; уміння знаходити м'язи у своєму тілі, правильно сидіти за партою або за столом, стежити за своєю поставою; формувати вміння виконувати прак- тичну роботу, пояснювати одержані факти, логічно міркувати, правиль­но висловлюватися; виховувати бажання піклуватися про своє здоров'я, тобто бажання правильно сидіти, ходити, займатися фізичною працею і спортом.

Обладнання: муляж м'язів людини; таблиці «М'язи», «Скелет»; роз- даткові картки.

ХіД УРОКУ

Підсумок фенологічних спостережень

Який зараз місяць?

Що ви можете сказати про тривалість дня? Ночі?

Як змінився колір неба?

Чи йшов дощ?

Актуалізація опорних знань

1. Використання технологи" «Мікрофон».

Яке значення має скелет для людини?

Що треба робити, щоб вирости струнким?

2. Робота в групах.

Дидактична гра «Опора тіла»


Читайте також:

  1. I. ОБРАЗОВАНИЕ СОЕДИНЕННЫХ ШТАТОВ 14 страница
  2. А. В. Дудник 1 страница
  3. А. В. Дудник 10 страница
  4. А. В. Дудник 11 страница
  5. А. В. Дудник 12 страница
  6. А. В. Дудник 2 страница
  7. А. В. Дудник 3 страница
  8. А. В. Дудник 4 страница
  9. А. В. Дудник 5 страница
  10. А. В. Дудник 6 страница
  11. А. В. Дудник 7 страница
  12. А. В. Дудник 8 страница




Переглядів: 629

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Конспект урока №1 6 страница | Конспект урока №1 8 страница

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.037 сек.