МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Мета і задачі психокорекційної роботиСпецифічні риси психологічної корекції Виділяють специфічні риси психокоректувального процесу, які більшістю науковців приймаються як такі, що відрізняють його від психотерапії. · Психокорекція орієнтована на клінічно здорову особу, що має в повсякденному житті психологічні труднощі, проблеми, скарги невротичного характеру, а також на людей, що почуваються добре, проте охочих змінити своє життя або ставлячих перед собою мету розвитку особи. · Корекція орієнтується на здорові сторони особистості незалежно від ступеня порушення. · В психокорекції частіше орієнтуються на теперішній час і майбутнє клієнтів. · Психокорекція звичайно орієнтується на середньострокову допомогу (на відміну від короткострокової— до 5 зустрічей — допомоги при консультуванні і довгострокової — до декількох років — допомоги при психотерапії). · В психокорекції акцентується ціннісний внесок психолога, хоча відхиляється нав'язування певних цінностей клієнту. · Психокоректувальні дії спрямовані на зміну поведінки і розвиток особистості клієнта. Психокорекційні заходи спрямовані на виправлення відхилень в розвитку. У зв'язку з цим виникає ряд актуальних питань: · Що слід розуміти під відхиленням у розвитку? · Які покази для здійснення психологічної корекції? · Хто ухвалює рішення і бере на себе відповідальність за доцільність визначення задач корекції? · Хто і по якими критеріями оцінює ефективність корекції?
У практиці корекційної роботи виділяють різні моделі пояснення причин труднощів у розвитку. Біологічна модель — пояснює етіологію відхилень в розвитку зниженням темпу органічного дозрівання. Медична модель — виносить проблеми, труднощі і відхилення в розвитку в галузь аномального розвитку. Інтеракціоністськая модель — підкреслює значення збоїв і порушень взаємодії між особою і середовищем для виникнення проблем розвитку і, зокрема, унаслідок дефіцитарності середовища, сенсорної і соціальної депривації дитини. Педагогічна модель — убачає причини відхилень в явищах соціальної і педагогічної занедбаності дитини. Діяльнісна модель— ставить за мету несформованість провідного типу діяльності і інших, типових для даної вікової стадії видів діяльності. Постановка цілей корекційної роботи прямо пов'язана з теоретичною моделлю психічного розвитку і визначається нею. У вітчизняній психології цілі корекційної роботи визначаються розумінням закономірностей психічного розвитку дитини як активного діяльнісного процесу, реалізованого у співпраці з дорослим. На цій підставі виділяють три основні напрями і область постановки коректувальних цілей: 1. Оптимізація соціальної ситуації розвитку. 2. Розвиток видів діяльності дитини. 3. Формування віково-психологічних новоутворень. У зарубіжній психології причини труднощів розвитку дитини убачаються або в порушенні внутрішніх структур особистості (3. Фрейд, М. Клайн і ін.), або в дефіцитарному або спотвореному середовищі, або об'єднують ці точки зору. А звідси цілі впливу розуміються або як відновлення цілісності особистості і балансу психодинамічних сил, або як модифікація поведінки дитини за рахунок збагачення і зміни середовища і навчання його новим формам поведінки. Вибір методів і техніки корекційної роботи, визначення критеріїв оцінки її успішності врешті решт визначатимуться її цілями. При конкретизації цілей корекції необхідно керуватися наступними правилами: 1. Цілі корекції повинні формулюватися в позитивній, а не в негативній формі. Визначення цілей корекції не повинне починатися із слова «не», не повинне носити заборонного характеру, що обмежує можливості особистісного розвитку і прояву ініціативи клієнта. Негативна форма визначення цілей корекції є описом поведінки діяльності, особистісних особливостей, які повинні бути усунені, описом того, чого не повинно бути. Позитивна форма представлення коректувальних цілей, навпаки, включає опис тих форм поведінки, діяльності, структур особи і пізнавальних здібностей, які повинні бути сформовані у клієнта. Позитивна форма визначення цілей корекції змістовно задає орієнтири для точок зростання індивіда, розкриває нулі для продуктивного самовираження особи і тим самим створить умови для постановки особою в подальшій перспективі цілей саморозвитку. 2. Цілі корекції повинні бути реалістичні і співвіднесені з тривалістю корекційної роботи і можливостями перенесення клієнтом нового позитивного досвіду і засвоєних на коректувальних заняттях способів дій в реальну практику життєвих відносин. Якщо цілі далекі від реальності, то психокорекційна програма являє собою більше зло, ніж її відсутність, оскільки небезпека полягає у тому, що створюється враження, ніби робиться щось корисне, і тому замінює собою істотні зусилля. 3. При постановці загальних цілей корекції необхідно враховувати дальню і найближчу перспективу розвитку особистості і планувати як конкретні показники особистісного і інтелектуального розвитку клієнта до закінчення корекційної програми, так і можливості віддзеркалення цих показників в особливостях діяльності і спілкування клієнта на подальших стадіях його розвитку. Потрібно пам'ятати, що ефекти корекційної роботи виявляються впродовж достатньо тривалого часового інтервалу: в процесі корекційної роботи; до моменту її завершення; і, нарешті, приблизно півроку після цього можна остаточно говорити про закріплення або про втрату клієнтом позитивних ефектів корекційної роботи Читайте також:
|
||||||||
|