Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Методичні рекомендації

У відповіді на перше питання студенту необхідно чітко викласти передумови, які призвели до загальнонаціонального вибуху боротьби українського народу проти іноземного поневолення і соціального гніту в середині ХVІІ ст. Для цього проаналізуйте політичне становище та соціально-економічні відносини в Україні напередодні війни, становище українських станів (селянства, міщан, козаків), стан міжконфесійних відносин. Аналізуючи причини національно-визвольної війни, можна поділити їх на політичні, національно-релігійні, соціально-економічні, військово-козацькі. Слід звернути увагу на рушійні сили, форми боротьби, характер, періодизацію національно-визвольної війни. Об’єктивно охарактеризуйте видатну постать української історії Богдана Хмельницького; уважно ознайомтесь із сучасною національною історіографією, яка вбачає в ньому скупчення державницьких прагнень усіх будівничих української козацької держави, українського народу.

У другому питанні події початкового етапу війни (1648 рік) доцільно розглядати, поєднуючи військові успіхи козацької армії паралельно з процесом покозачення народних мас України, соціальну сутність якого необхідно пояснити. Студенту потрібно дати оцінку та вказати історичне значення переломних битв козаків у перший період війни: під Жовтими Водами, Корсунем, Пилявцями. Наслідком цих битв та облоги Львова, Замостя, повстання в Галичині під проводом С.Височана був повний розгром польської адміністративно-політичної системи в краї. Бажано висловити свої міркування щодо думок деяких сучасних дослідників Хмельниччини (В.Смолія, В.Степанкова та ін.) про те, що виведення козацьких військ з Галичини в кінці 1648 року стало однією з політичних помилок гетьмана як державного діяча. Важливе місце займає проблема формування політичної програми гетьмана України Б.Хмельницького: від ідеї козацької автономії в складі Речі Посполитої до усвідомлення необхідності повної незалежності України.

Розкриваючи третє питання, визначте основні події національно-визвольної війни. Розкажіть про найважливіші битви козацько-селянської армії 1649-1653рр.: під Зборовом, під Пилявцями, молдавські ходи, під Батогом, Жванецька кампанія. Проаналізуйте умови Зборівського 1649 року і Білоцерківського 1651 року договорів Війська Запорізького з Польщею. Говорячи про Зборівський мирний договір, варто наголосити, що він був певним компромісом між Польщею та Україною, і український народ здобув уперше національно-територіальну автономію в складі Речі Посполитої та заклав підвалини для формування української державності. У цьому контексті висвітліть процес формування органів державної влади в Україні на визволених від польської шляхти землях, вкажіть на його особливості. Зокрема, яка була політична влада, територія, політико-адміністративний устрій, судова система, військо, фінанси, соціальна структура суспільства, міжнародні відносини. Оцінюючи Білоцерківський договір, важливо звернути увагу на те, що Б.Хмельницький розглядав його як тактичний крок на шляху до мети. Договір виявився короткотерміновим і не був ратифікований польським сеймом.

При вивченні четвертого питання зазначте, що проблема українсько-російського договору1654 року займає центральне місце в подіях національно-визвольної війни. З’ясуйте зміст та характер Ради в Переяславі в січні 1654 року, використовуючи текст “Березневих статей”. Доцільно підкреслити, що ніякого письмового договору в Переяславі не було укладено, там були усні переговори, які носили декларативний характер і не мали ніякої юридично-правової сили. Серед істориків немає згоди в оцінці характеру Переяславської угоди. Для глибокого розуміння цієї проблеми необхідно ознайомитися з основними оцінками, даними їй в історіографії (використовуючи рекомендовану літературу).

П’яте питання включає аналіз основних подій заключного етапу національно-визвольної війни, а також основні політичні та соціально-економічні завоювання українського народу періоду Хмельниччини. Вказуючи на видатне історичне значення козацької держави Б.Хмельницького, студенту слід наголосити на незавершеності процесу державного будівництва в Україні та драматизм ситуації, в якій опинилася українська держава після смерті Б.Хмельницького. Проте він зумів об’єднати всі патріотичні сили навколо великої ідеї національного визволення.

 

 

Контрольні запитання

1. Які факти свідчать про посилення соціального та національно-релігійного гніту українців напередодні Визвольної війни середини ХVІІ ст.

2. Визначте причини національно-визвольної війни. Чому Запорізьку Січ обрав Богдан Хмельницький місцем початку народного повстання?

3. Поясніть, чому Кримське ханство стало союзником Б.Хмельницького у війні з Польщею?

4. Назвіть етапи (періоди) національно-визвольної війни і дайте їм узагальнюючу характеристику.

5. Коли і за яких обставин Б.Хмельницький почав формувати програму створення незалежної козацької держави в Україні? Які факти засвідчують суверенітет (у його внутрішньому та зовнішньому вимірі) української держави, створеної Б.Хмельницьким?

6. Охарактеризуйте політичний та адміністративно-територіальний устрій держави Б.Хмельницького.

7. Що було спільного й відмінного в Зборівському й Білоцерківському договорах? Чому народні маси України після їх підписання знову піднімалися на боротьбу проти шляхетської Польщі?

8. Яким цілям були підпорядковані відносини Української козацької держави з іноземними державами у період з 1648 до 1654 р.?

9. Охарактеризуйте міжнародне і внутрішнє становище України на кінець національно-визвольної війни, що зумовило рішення Б.Хмельницького про входження України до складу Російської держави.

10. Відомо, що в ході і після укладення українсько-московського договору між українцями та московитами не раз виникали незгоди і конфлікти. Які ж причини того, що до смерті Б.Хмельницького цей договір зберігав юридичну і фактичну силу, та й пізніше значна частина українців підтримувала його збереження?

11. Які були причини спільної війни Росії й українських козацьких полків з Польщею після Переяславської Ради? Чим Ви поясните невдачі з самого початку війни й напруженість у взаємовідносинах між Б.Хмельницьким і російським царем?

12. Що дозволяє повстання українців середини ХVІІ ст. проти польської влади й еліти (пануючих станів) трактувати як визвольну й антифеодальну війну? Чи можна розцінювати його як революцію? Обґрунтуйте свою відповідь.



Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  3. Безпечне поводження з хімічними речовинами та рекомендації щодо їх зберігання
  4. Головні етапи кількісного аналізу та оцінювання ризику. Методичні підходи до визначення ризику.
  5. Деякі рекомендації керівному складу МНС під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт
  6. Деякі рекомендації щодо правил поведінки в умовах небезпеки землетрусу
  7. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  8. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  9. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  10. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  11. Додаткові методичні прийоми вивчення вищої нервової діяльності.
  12. ЗАВДАННЯ 2. Перечитайте текст попереднього завдання, підготуйте рекомендації відносно культури спілкування фахівців.




Переглядів: 482

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Література до реферату | Методичні рекомендації

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.