Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Розділ 4. Нормативність і правильність фахового мовлення.

Тема:Орфографічні та орфоепічні норми сучасної української літературної мови.

Вправа 46. Перекладіть текст українською мовою. Виділіть слова-терміни. Поясніть значення слова менеджер.

Без сомнения, планирование является основной функцией управления, от которой зависят все другие функции. Менеджер, занимающийся планированием, намечает цели организации и пы­тается определить наилучшие способы их достижения. Он ана­лизирует бюджеты, расписания, информацию о состоянии отрасли и экономики в целом, ресурсы, имеющиеся в распоряжении компании, и ресурсы, которые она в состоянии приобрести. Важнейшим аспектом планирования является тщательная оценка исходньрс данных. Поскольку предприятие развивается тем или иным определенным образом под влиянием условий, сложившихся в прошлом, постольку их изменение обусловливает необходимость новых методов деяте.іьности предприятия. Эта функция требует от менеджера владения аналитическими навыками (3 підручника).

Вправа 47. Замість крапок вставте потрібні за змістом слова.

Щоб грамотно говорити й писати потрібно передусім ... рідну мову, ... знання, набуті в середній школі. Усі свідомі громадяни країни ... участь у розбудові її державності. Бажано було б ... термінових заходів щодо поліпшення умов праці. Уряд України постійно ... допомогу потерпілим від чорнобильської трагедії. Конференція закінчилася, і настав час... підсумки її роботи.

Вправа 48. Спишіть, підкресліть у словах букви, які означають два звуки.

Ознакою відродження рідної мови, історії, культури emano гідне вшанування 125-річчя з дня народження видатного українського письменника, вченого і громадського діяча Бориса Дмитровича Грінченка (1863-1910). Відкриття першого в Україні пам'ятника Б.Грінченку в селі Олексіївці, де він учителював; створення перших присвячених йому музейних експозицій у тій же Олексіївці та Нижній Сироватці Сумської області; встановлення ряду меморіальних дощок

пов'язаних з письменником місцях Києва, Харкова, Львова — свідчити про вшанування великого українця (А. Погрібний).

Вправа 49. Прочитайте уривок з тексту. Виділіть слова, в яких є тверді приголосні, що не мають м'яких пар в українській мові.

Становлення національної грошової системи, як і фінансової системи, по-справжньому почалося з 90-х років, хоча товарно-грошові відносини на території сьогоднішньої України розвивалися паралельно з товарно-грошовими процесами тодішньої Європи та Азії. Цьому сприяли внутрішньонаціональний і міжнаціональний поділ праці, розвиток відповідних економічних і торговельних зв'язків.

Національні гроші є не лише засобом товарообігових процесів, платежів, нагромадження, а й обов'язковим атрибутом націо-нально-державної системи. Через національну грошову одиницю виражається стан системи виробництва, праці, розподілу, обміну, стан держави, управління тощо. Як функціонує держава, як вона впливає на систему виробництва, так і національна грошова одиниця виражає себе в обігу (3 підручника).

Вправа 50. Запишіть фонетичною транскрипцією текст вправи.

«Нехай запашніукраїнські пісні,мов жалібнівітри, віютьна німецькі левади й оповідають, як діти України колись любили й боролися... У жодній країні дерево народної поезії не видало таких великих плодів, ніде дух народу не виявився в піснях так живо і правдиво, як серед українців. Який захопливий подих туги, які глибокі, людяні почування в піснях, що їх співає козак на чужині!Яка ніжність у парі з мужеською силою пронизує його любовні пісні... (Фрідріх Боденшдедт).

Вправа 51. Перекладіть російські слова українською мовою. Зіставте вимову губних приголосних в обох мовах.

Степь, голубь, насыпьте, любовь, ставьте, память, связь, сломить, Тюмень, убавить, форма, ферма, финал, флакон, посвящение, Святослав, Вячеслав, соловьи, бьют, вьют, помянуть, торфяной, червь, священный, размягчить, бесправие, славянский, девять, пюре, мята, былина, шестьсот, мебель, мир.

Вправа 52. Перепишіть текст, підкресліть шиплячі і свистячі приголосні. Поясніть їх вимову і вплив на них сусідніх приголосних.

Коли лежиш у полі лицем до неба і вслухаєшся в многоголосну тишу полів, то помічаєш, що в ній щось є не земне, а небесне. Щось наче свердлить там небо, наче струже метал, а внизу падають тільки дрібні, просіяні звуки. Ниви шумлять навколо і заважають. Жену від себе голоси поля, і тоді на мене, як дощ, спадають небесні. Годі пізнаю. Се жайворонки. Се вони, невидимі, кидають з неба на поле свою свердлячу пісню. Дзвінку, металеву й капризну, так що вухо ловить і не може зловити її переливів. Може, співає, може, сміється, а може, зайшлось від плачу (М. Коцюбинський).

Вправа 53. Прочитайте текст, запишіть на магнітофон і, повторно прослуховуючи, перевірте правильність вимови звуків.

...Часто дивишся фііьм і помічаєш, що людські пристрасті в ньому поступаються місцем субординації взаємовідносин ниж­чих з вищими, підлеглих з керівниками; колізії та характери поступаються місцем взаємоповчанню, і замість повнокровних, цікавих людей з'являються ходячі схеми — непереконливі і збіднені. Мені здається, що ця непереконливість і збідненість, з погаяду художньої правди, виходить, головним чином, внаслідок утрати горизонту... (О.Довженко).

Вправа 54. Простежте за чергуванням голосних. Запам'ятайте написання ненаголошених голосних. Визначте, до яких звуків наближаються деякі ненаголошені голосні.

Міжнародний валютний фонд (МВФ) — міжнародна ваіютно-фінансова організація, створена для сприяння розвитку міжнародної торгівлі та валютного співробітництва шляхом установлення норм регулювання валютних курсів і контролю за їх виконанням, здійснення багатосторонніх платежів та усунення валютних обмежень. Капітал фондів складається із внесків країн-членів у відповідності із встановленою для кожної країни квотою, яка визначається в залежності від економічного потенціалу країни та її ролі у світовій економіці й міжнародній торгівлі. Одне з основних завдань фонду — регулювання валютних курсів і підтримка сталості валютних паритетів («Словник для бізнесменів і підприємців»).

Вправа 55. Знайдіть у поданому тексті приклади чергування голосних і приголосних. Поясніть фонетичні явища асиміляції і дисиміляції приголосних.

Ярило

Це один з найдавніших і найпопулярніших богів у слов'ян. В ньому уособлюється родюча сила весняного сонця, яке дає життя всьому живому. Власне з ним наші пращури пов'язу­вали пробудження природи — прихід весни, а відтак і нового хліборобського року. В українській мові корінь ЯР вельми поширений і означає весняне світло, тепло, пристрасть (роз'ятрення) тощо: яре або ярке (тільки весняне) сонце, яровина чи ярина (весняний посів), ярий віск і ярий мед (перший продукт, що його зібрали або виготовили бджоли), ярка, ярочка (молода вівця), ярчук (цуценя, що з'явилося у березні і здатне, як вважали в народі, відлякувати відьом)... Нарешті, яр — утворений од весняних талих вод рівчак...

М.Максимович вважав, що Ярило уособлював буйність, любов і любовну пристрасть, він опікувався земними плодами, врожаєм зернових... (В.Скуратівський).

 

Вправа 56. Поставте знак наголосу в словах.

Гуртожиток, черговий, завдання, видання, кулінарія, квартал, партер, каталог, об'єм, нести, везти, принести, одягла, ім'я, донька, назавжди, український, алфавіт, договір, двоскладовий, дрова, фарфор, одинадцять, ненависть, рукопис, простий, килим, два килими.

Вправа 57. Доберіть 10 однозвучних слів, значення яких розріз­няється наголосом.

 

Вправа 58. Поставте знак наголосу в словах. Прокоментуйте. Гість — гості — гостям — гостями — гістьми — у гостях. Автор — два автори — наші автори. Везти — веземо — везете. Пустити — пущу — пустиш.

Хвалити — хвалю — хвалиш — хвалить — хвалимо — хвалите. Носити — ношу — носимо — носите.

Буду — будеш — буде — будемо — будете — будуть — була — було — були.

Вправа 59. Перекладіть подані нижче словосполучення і складіть з ними речення.

 

Обсуждать вопрос. Задавать вопрос. Поднимать вопрос. Снимать вопрос (с повестки дня). Возбуждать вопрос. Разрешать вопрос. Освещать вопрос. Ставить вопрос. Это совсем другой вопрос. Спорный вопрос. Сложный вопрос. Большой вопрос. Очередной вопрос. Денежный вопрос. Продовольственный вопрос.

Вправав 60.Запишіть словосполучення, доповнивши їх пра­вильними словоформами, що в дужках.

(В залежності, залежно) від форм власності; (згідно з, згідно до) умови договору; (не дивлячись, незважаючи на) податкову фінансову допомогу; (у відповідності, відповідно до) строків будівництва.

Вправа 61. Прочитайте. Розкрийте значення словосполучень. У текстах яких стилів мовлення вони вживаються?

Брати слово. Вітальне слово. Вступне слово. Надавати слово. Напутнє слово. Просити слова. Слово має. Вірити на сіово. Дотриматися слова. Чесне слово. Повірити на слово. Сіово честі. Твердий на слово. Тримати слово.

Вправа 62. Утворіть прикметники від поданих іменників. Пояс­ніть, чому деякі приголосні перед суфіксом -ський змінюються?

Козак, Прага, Сиваш, Рига, Галич, брат, Запоріжжя, Волга, молодець, Карабах, казах, француз, Донецьк.

Вправа 63. Наведені слова із спрощеними групами приголосних запишіть у колонку. Через риску до кожного з них запишіть такі форми, в яких є спрощений приголосний, і покажіть, яка саме група приголосних спростилася.

Зразок: радісно — радість (стн — сн).

Сонце, серце, месник, чесний, виїзний, власний, слався, імла, гусне, насланий, масний, місце, очисний, кожний, зросла.

Вправа 64. Поставте подані словосполучення в давальному відмінку однини.

Софія Марківна, процес, товариш, добродій Олег, панна Ольга, рух, муха, ректор академік Віктор Гнатович, боєць, гопак, студент Лелека, вітер, школяр Карпенко, колега Геннадій, острів, синтез, лікар Гліб Анатолійович.

Вправа 65. Від поданих імен утворіть чоловічі та жіночі форми імен по батькові.

Арсен, Купріян, Аскольд, Тадей, Аполлон, Орест, Анатолій, Денис, Лев, Святослав, Гордій. Зиновій, Пилип, Панкрат, Парамон, щ Порфир, Капітон, Павло, Олексій, Полікарп, Костянтин. Мстислав, Василь.

Артур, Данило, Корній, Ничипір, Руслан, Савелій, Ілля. І)Захар, Ізмаїл, Лука, Семен, Іван, Мина, Потап, Яким, ГріДмитро, Микита, Лазар, Кузьма, Антип, Владислав, Юрій.

Вправа 66.Провідміняйте подані прізвища, імена та і мі-, батькові, попередньо записавши їх українською мовою.

Мотрин Ольга Ильинична, Гречко Федор Моисеевич, Беги Илья Филиппович, Гречуха Таисия Игнатовна, Зорькина Вера коповна, Хмелёв Геннадий Фомич.

Гречка Инга Вячеславовна, Лукьянов Филипп Глебович, II кова Раиса Артёмовна, Мажу га Кирилл Васильевич, Комарі, Ольга Прокофьевна, Костенко Виктор Анатольевич.

Вправа 67. Від поданих слів утворіть максимальну кількість нових за допомогою префіксів. Поясніть правопис префікси

Почати, хвалити, брати, шити, писати, фотограф)чин» цідити, слати.

Зразок: Писати — розписати, списати, відписати, перепнеш» надписати, одписати, обписати.

Вправа 68. У поданих нижче реченнях поясніть усі винні подвоєння приголосних.

Комерційні банки можуть створювати спілки, асоціації інші об'єднання для власної діяльності та захисту своїх інтерн 1 Банкам заборонено використовувати свої союзи, асоціації і інші об'єднання для укладання угод, які спрямовані на монополій цію ринку банківських операцій з питань встановлення процент них ставок та розмірів комісійної винагороди, на обмеженії конкуренції у банківській справі. Телефонна розмова — один їїрізновидів усного мовлення, що характеризується специфічними ознаками, зумовленими екстрамовними причинами. За порушенні правил експлуатації пересувної установки вважаємо за необхне, вжити суворих заходів дисциплінарного впливу щодо головне інженера підприємства. Вінниччина — батьківщина багаті," відомих українських письменників. Надполем пронісся вихор безліччюз дрібного птаства. Як тільки ввійшли до хати, донісся запах аженого сала. Хто ж наллє нам чаю ?


Читайте також:

  1. Аварійно-рятувальні підрозділи Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, їх призначення і склад.
  2. Актив і пасив балансу складаються також з певних розділів.
  3. Активи, що реалізуються повільно (А3) – це статті 2-го розділу активу балансу, які включають запаси та інші оборотні активи (рядки 100 до 140 включно, а також рядок 250).
  4. Аналіз бойових дій пожежних підрозділів
  5. Б – розділення гелю на дві фази
  6. БАГАТОСТАНЦІЙНИЙ ДОСТУП І МЕТОДИ РОЗДІЛЕННЯ СИГНАЛІВ ЗЕМНИХ СТАНЦІЙ
  7. Банк даних про випадки порушень статутних правил взаємовідносин у військовому підрозділі
  8. Взаємодія органів слідства з підрозділами, уповноваженими здійснювати оперативно-розшукову діяльність, при розслідуванні злочинів
  9. Взаємодія підрозділів при проведенні виїзних планових та позапланових перевірок
  10. Взаємодія СВА з іншими структурними підрозділами підприємства.
  11. Взаємодія слідчого з оперативними підрозділами.
  12. Взаємодія слідчого з оперативними підрозділами.




Переглядів: 1539

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Вправа 45. | Вправа 69.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.