Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Вправа 69.

1. Провідміняйте імена Долиняк Олег Дорошович та Влайко Олена Іллівна. Поясніть відмінкові закінчення.

2. Запишіть адреси (як на конверті) міста, села України й за кордон, а також повну зворотну адресу із зазначенням прізвищ, імен та по батькові.

 

Тема:Морфологічні норми сучасної української літературної мови.

Вправа 70.Доповніть наведені речення дієсловами з дужок, поставивши їх у належній формі теперішнього часу. Поясніть, які зміни відбулися у словах.

Я (радити) Вам не їхати з Києва просто ночі. Жінка (полоскати) випрану білизну. Діти (любити) ласощі. Ти (готувати) подарунок для матері на день народження. Де (працювати) Ваш батько? Вода (лити) з гір потоками. Усі з задоволенням (пити) свіжий узвар. Ти (знати) англійську мову. Батьки (вести) сина до школи. Я (летіти) до Львова післязавтра. Діти повечеряють і (лягти) спати. Оксанка йДмитрик (бігти) назустріч бабусі.

Вправа 71.Утворені словосполучення запишіть в орудному відмінку.

1. 62/т, 84/м, чверть/кг, 78/дискета, 40/грн., півтори/ год;

2. 46/ файл, 5,2/ відсоток, півтори/ тижня, 1003/мікроб, 504/ слово, 1000000/ житель,10-ро/малюк, третина/путь, півтораста/ га, кількадесят/раз.

Вправа 72.Перекладіть подані словосполучення українською мовою, звертаючи увагу на вживання або не вживання приймен­ника по.

Отсутствовать по болезни, по мере формирования, находится по этому адресу, по крайней мере, работать по новой схеме, приём по личным вопросам, с января по март, племянник по отцу, младший по возрасту, поговорить по душам, проректор по науке, бюро по трудоустройству, комиссия по составлению резолюции, по недоразумению, называть по имени (отчеству), по поручению, по окончании, быть по сему.

Вправа 73.Подані іменники запишіть у родовому відмінку однини.

Акт, термін, апарат, лудан, гурт, листопад, баї, борт, бор, булат, аркуш, папір, інструмент, буряк, камінь, пояс, цент, орган, гніт, екіпаж.

Зразок: Акт — акта (документа), акту (дії)

Вправа 74.Поясніть значення поданих термінів, запишіть їх у родовому відмінку.

Аванс, агент, акциз, аукціон, ажур.

Баланс, бланк, блок, бомонд, брак.

Вексель, вердикт, візит, волюнтаризм, вотум.

Гарант, геноцид, герб, графік, гешефт.

Експорт, емігрант, емісар, емітент, етикет.

Жаргон, жирант, жират, журнал.

Імідж, іммігрант, імпічмент, імпорт, індекс.

Капітал, кворум, клерк, кліринг, кредитор.

Легат, лідер, лізинг, ломбард, лот.

Магістрат, мандат, менеджер, метод, монарх.

Нетто, нігілізм, номінал, нотаріат, нотаріус.

Об'єкт, обвинувач, ордер, офіс, офіціоз.

Пакт, паритет, патент, плебісцит, процес.

Ранг, регламент, режим, резерв, рейд.

Сателіт, сейм, сейф, сертифікат, статус.

Товар, трактат, траст, трест, тріумф.

Ультиматум, університет, універсал, унікум.

Факс, фактор, фах, фонд, форум.

Ценз, цензор, цикл, циркуляр.

Чартер, чек.

Шантаж, шаріат, штат, штраф.

Ярлик, ярмарок.

Вправа 75.Напишіть складні слова разом або через дефіс, поясніть написання.

Мовно/стилістичний, дерево/переробний, військово/зобов'язаний, військово/інженерний, зерно/сховище, синій/синій, ясно/чолий, жов­то/блакитний, обер/прокурор, одно/складний, вельми/шановний, за-гально/обов 'язковий, сорто/випробувальний, рано/рано, скло/графіч­ний, південно/американський, північно/західний.

Вправа 76.Наведені нижче іменники поставте в орудному відмінку однини та в родовому множини. Поясніть, чому не всі іменники мають множину.

Подорож, зустріч, нехворощ, повість, повінь, честь, гордість, пам'ять, мати, молодь, молодість, теплінь, купіль, скатерть, лю бов, тінь, вість, мідь, дерть, радість, ртуть.

Вправа 77.Наведені іменники запишіть у кличному відмінку.

 

Тополя, урочистість, пан Юрій, пані Валентина, друг Андрій, земля, кохання, Ольга Іллівна, Григорій Григорович, громада, матуся, мрія.

Вправа 78.Поставте подані іменники у називному відмінку множини.

Професор, редактор, вітер, характер, сторож, процент, сту­дент, концерн, шофер, подушка, комар, холод, банк, край, килим, ніч, гніздо, прапор.

Вправа 79.Провідміняйте словосполучення. Зовнішньоекономічні відносини, дипломатичний кур'єр, валютний коридор, блискавичне рішення.

Вправа 80.Утворіть присвійні прикметники від власних імента загальних назв.

Президент, директор, ректор, секретар, інженер, правник, викладач, професор, фііософ; каса, банк.

Петренко, Свирид, Марія, Геннадій, Ігор, Андрій. Мати, сестра, брат, дід, тітка, кума. Лисиця, ведмідь, кінь, лебідь, віл.

Вправа 81.Перепишіть словосполучення, групуючи прикмет­ники за правилами правопису. Усно прокоментуйте.

Аграрно-промисловий комплекс, хронікально-документальний фільм, високоморальний вчинок, частовживаний вислів, чотирнад­цятиповерховий будинок, висококалорійна їжа, економіко-правовий факультет, Південнокаспійська низовина, яскраво-зелений лис­ток, північноукраїнська порода, науково-дослідний інститут, порівняльно-історичний метод, прибутково-видаткова відомість, середньоєвропейський час.

Вправа 82.Запишіть повні офіційні назви підприємств, уста­нов та організацій, які вам відомі. Який розряд прикметників використовується в цих назвах? Чому?

 

Вправа 83.Запишіть іменники в потрібному відмінку зчислів­никами півтора, півтори, півтораста, обидві, обоє, обидва. Поясніть особливості відмінювання цих числівників.

Кілограм, гривня, хлопець, доба, рік, раз, завдання, метр, ім'я, година, мільйон, поверх, тисяча.

Вправа 84.Провідміняйте кількісні числівники.

100, 1778, 896, 764, 646.

Вправа 85.У яких ділових паперах використовуються числів­ники? Складіть кілька речень з цією частиною мови. Якдоцільніше записувати числівники — цифрами чи словами? Від чого залежить форма запису числівників у документах?

 

Вправа 86.Що ви знаєте про особливості вживання займнників у ділових паперах? Наведіть приклади.

 

Вправа 87.Запишіть займенники разом або черз дефіс. Пере­вірте себе за словником.

Аби/хто, аби/який, де/хто, хто/небудь, будь/хто, будь/який, казна/що.

Вправа 88. Утворіть від поданихдієслів можливі дієприкметники чоловічого роду.

Сказати, збільшити, очікувати, записувати, просити, виклика­ти, зробити, опрацьовувати, контролювати, виконувати.

Вправа 89.Розкрийте дужки, поясніть правопис дієслівних форм з не.

(Не)тужити, (не)любити, (не)навидіти, (не)притомніти, (не) хтувати, (не)дооцінювати, я (не)маю часу, у мене (не)має часу, (не) скінчена розмова, (не)зареєстрований ніким.

Вправа 90.Згадайте і запишіть офіційно-ділові кліше із діє­прикметниками та дієприслівниками. Поясніть значення записа­них зворотів; укажіть, в яких документах можливе їх вживання.

 

Вправа 91.Перекладіть російські словосполучення українською мовою. Що ви знаєте про вживання прийменника по в українській мові?

Товарищ по коледжу. Прийти по делу. Дежурить по выходным Не по силам. Пришлось по вкусу. По заказу. По собственному желанию. Работать по схеме. По закону. Учебник по экономике. Послать по почте. Идти по улице. Кружок по изучению английского языка. По окончании срока. Проживать по адресу. Отправлять по адресу. Консультации по средам. Называть по имени-отчеству. Отсутствовать по болезни.

Вправа 92.Перепишіть, розкриваючи дужки; визначте де сполучник, аде сполучення слів.

Його шанують (за) те, що ніколи не підводить; втомився — (за) те справу зробив; (як) би там не було, а ми встигли; (як) би не гомін, то зосередився б; написав матусі (про) те, що незабаром приїду до неї в гості; шлях тернистий, (про) те правшіьний; (що) б подарувати сетрі на день народження? (Що) б її добрі очі засяяли, подарую українську вишиванку; я (те) ж буду рада; пані Леся мені говорила (те) ж саме.

Вправа 93.Подані слова напишіть разом, окремо чи через дефіс.

На/вряд, тільки/но, тільки/що, що/правда, аби/коли, аби/з/ким, будь/куди, на будь/якім, будь/на/якім, казна/звідки, хтозна/чий, усе/таки, усе/ж/таки, ні/за/що (немає за що), ні/за/що (ні в якому разі), ні/з/ким, ні/з/кого, неначе/б/то/, ні/звідки, /що/найбільше, / як/най/сильніше.

Вправа 94.Напишіть слова разом чи окремо; визначте, у яких випадках не виступає часткою, а в яких — префіксом.

Не/вдячний, не/вгамовний, не/абихто; не/абихто, а вчений; не/абияк; не/абияк, а ретельно; неадекватність; не/акуратний; не/андерталець; не/вже;

не/благородний; не/буденний; не/вважаючи; не/зважаючи; го­род не/прополений; проект не/удоскона,іений; не/вблаганність; не/проглядний; прийшов не/веселий юнак; не/веселий, а засмучений юнак; не/переглянута справа, не/переглянута вами справа; не/логічний, не/проглядний; не/до речі; не/кредитоспроможний; не/спромога; не/стямність.

Вправа 95.Складіть по кілька речень:

а) із прислівниками, визначіть, за яким способом вони утворені;

б) із складними та складеними прийменниками; обгрунтуйте написання прийменників;

в) із складними та складеними сполучниками і з однозвучними словами; поясніть написання сполучників;

г) із часткою не, щоб в одному випадку це була частка, а віншому — префікс.

 

 

Тема:Синтаксичні норми сучасної літературної мови у професійному спілкуванні.

Вправа 96.Узгодьте присудок із підметом, дописуючи потрібні закінчення.

П'ятдесят чотири студенті) з'явилися на підсумковий семінар. Три секретарі) виконал() завдання достроково. Сьогодні не з'яви-ли() ся на роботу два шофер() автопідприємства. Кілька промовців буд() запрошені) до роботи конференції. Усі, хто пройш() реєстра­цію, будуть забезпечні програмами. Двадцять один працівник об'єднання пода() заяву про звільнення з роботи.

Вправа 97.Перебудуйте подані конструкції за нормами української мови.

Відділ по міжнародним зв'язкам, їздити по нашим дорогам, пройтися по магазинам, по цим питанням консультує, за це відомо по слухам, видали по документам, заступник по господарській частині, зустрічатися по вихідним, по закону, по адресу, старший по віку, комісія по резолюціям, поїзд буває лише по непарним дням, зошит по філософії, консультація по праву.

Вправа 98.Виправте помилки у побудові речень.

/. Наше завдання вийти і завоювати міжнародний ринок збуту.

2. Прошу стягнути з Петрова М.І. матеріальну шкоду, завдану залиттям квартири на мою користь.

3. Потрібно виконати вказані умови у місячний термін.

4. Підставою виникнення зобов'язань є договори і серед інших документів посідають важливе місце.

Вправа 99.Поясніть розділові знаки у тексті.

Система фінансово-розрахункової документації покликана забезпечити повну збереженість грошових, а також інших ре­сурсів, точне виконання фінансових, банківських та інших опе­рацій, вчасне відображення виробничих операцій, запобігання фінансовим порушенням і зловживанням, можливість докумен­тального обгрунтування відповідальності службових осіб, право здійснювати господарсько-розрахункові операції у фінансових і банківських органах. Основна риса фінансово-розрахункової документації — її сувора стандартизація. Для оформлення від­криття розрахункових, поточних і бюджетних рахунків надаються такі документи: заява про відкриття рахунків, копія про створення підприємства, копія затвердженого статуту (положення), картка із зразками підписів і печаткою.

 

Розділ 5. Складання професійних документів Тема: Загальні вимоги до складання документів. Текст документа. Основні реквізити. Види документів.

Завдання 1.Виконайте тестові завдання.

1. Письмове повідомлення, заяким організаціями окремаособа надає право іншій особі від її імені здійснювати якісь юридичні чинності або отримувати матеріальні цінності, називається...

2. Офіційне повідомлення в усній або письмовій формі, в якому викладається певне прохання, називається...

3. Документ, в якому дається оцінка ділових і моральних якос­тей працівника за підписами представників адміністрації, нази­вається...

4. Розпорядчий документ, що видається керівником установи й регламентує прийняття на роботу, звільнення, переміщення пра­цівників, відрядження, відпустки, різні заохочення, називається...

5. Точна вказівка місця проживання чи перебування кого-небудь або місцезнаходження чого-небудь, складена за певною формою, називається...

6. Вид кореспонденції з гранично стислим текстом, викли­каний необхідністю негайного втручання в певну справу, тер­мінового інформування когось про щось, називається...

7. Документ інформаційного характеру, що підтверджує факти з життя й діяльності окремих громадян і різні обставини діяльності установ, організацій, підприємств, називається...

8. Письмове повідомлення на ім'я керівника установи, орга­нізації, в якому описується певний факт, певна подія, пові­домляється про виконання окремих завдань, службових доручень, називається...

9. Письмове пояснення ситуації, що склалася, фактів, дій або вчинків працівників (найчастіше порушення дисципліни, невиконання роботи) на вимогу керівника, називається...

10. Один з найпоширеніших документів колегіальних орга­нів, у якому фіксуються хід і результати проведення зборів, кон­ференцій, засідань, нарад, називається...

11. Повідомлення про час і зміст нарад, засідань; необхідність виконати якусь роботу; потребу в заміщенні вакантної посади чи набір робочої сили називається...

12. Письмова угода двох або більше сторін, спрямована на становлення, зміну або припинення господарських взаємовід­носин, називається...

13. Перелік, зведення статистичних даних або інших відомостей, розташованих у певному порядку й за графами називається...

14. Реєстрація предметів, осіб, документів, що оформляються в певному порядку, називається...

15. Перерахування предметів, осіб і об'єктів, на які поши­рюються певні норми і вимоги, називається...

16. Обліковий документ, який дає право на отримання, від­правлення вантажів чи матеріальних цінностей, називається...

17. Офіційний документ, який підтверджує факти, події, вчин­ки, пов'язані з діяльністю установ, підприємств, організацій та окремих осіб, називається...

 

 

Тема:Укладання документів щодо особового складу.

Вправа 100.Виправте помилки та відредагуйте поданий документ.

 

Директору НІІГіпрострой

Бойко Васильові Іллічу

від Петра М.О., який

проживає затакою адресою:

(м. Запоріжжя, в.Миру, 5, кв. 7)

Заява.

Прошу вас звільнити мене з обіймаємої мною посади в зв'язкуз власним бажанням по сімейним обставинам.

1. квітня 2010 р. (підпис) Петра М.О.

Вправа 101. Напишіть заяву про відпустку за власний рахунок й обґрунтуйте своє прохання.

 

Вправа 102.Виправте помилки та відредагуйте поданий доку­мент.

 

Начальнику участка

готових виробов

Тімофеєву Денісу Фьодоровічу

от Сніговой В.П.

Заява.

Прошу вас принять мене на роботу на ваш участок надолжності контролера. До цієї заяви додаю:

1). Свою автобіографію.

2). Справку від врача про становище здоров'я.

3). Особливий листок з обліку кадрів. 07. липня 2010 року

(підпис) В.П. Снігова

 

Вправа 103.Виправте помилки та відредагуйте поданий документ.

Автобіографія.

Я, Хмєльов Михаїл, Саввіч, народився 9. листопада 1974 року у силі Омельнуки Кременчуцького р-ну Полтавської області у багатодітній родині потомственних хліборобів.

В 7 років я пішов у перший клас Омельнукської середньої загальноосвітньої школи 11 класів якої успішно закінчив у 1992 р. В школі крім атестату за середню освіту получив спеціальність шофера, що дало змогу поробити осінню у КПС на збиранні урожая.

В 1993 році поступив на І перший курс Чернівецького профтехучилища № 1 на механіка. У нашій родині 4 особи.

Мій батько: Хмєльов Степан працює на Чернівецькім маш-заводі механіком АТС.

Моя мати: Хмельова Ядвіга працює на тому ж заводі, що й батько коменданшею гуртожитка.

Моїй сестрі школяркі 12 років й вона ходить в 6класе середньой школи.

Моє місце проживання і домашній адрес — 061 049 м. Чернівці-49, вул. Гаршіна, 71, кв. 33. Нижонатий.

4./ ХІ-2009 р.

 

(підпис) М.С. Хмєл'ьов

Вправа 104.Напишіть характеристику на свого однокурсника.

 

Вправа 105.Виправте помилки та відредагуйте поданий документ.

Характеристика.

ведучого інженера Леснікова Ільї Зінов'євіча,

безпартійного, освіта — вища.

 

Пан Лесніков 1.3. працює на підприємств із 1989 р. Після скінчення Київського політехнічного інстітута. Часто печатається у научній прессі із актуальними статтями. На протязі усієї роботи зарекомендував себе як добрий товаріщ, вічливий, має хороші відношення с робітниками. Не однократно поощрявся за приймання активной участі в спортівних міроприємствах концерна грошовими нагородами. Всі без виключення поручения виконує вовремя і сумліно.

С 1997 по 1998 рр. Лесніков 1.3. був в составі группи по розробці нового геніального плана настройки концерна і як актівний учасник — нагороджений Похвальной Грамотой Верховной Ради Украіни. У 1994 році стажирувався в Краковськом домобудівном комбінате (Польша).

У побуте старанний симя'нин та люблячий батько.

Ця характерістіка видана для предєявлення по місцю требування.

Гол. Інжинер

(підпис) Пятаковскій Ю.Д.

Президент концерна «Стімул» (підпис) Варіч Е.С.

 

Тема:Текстове оформлення довідково-інформаційних документів.

Вправа 106.Складіть текст довідки про свою заробітню плат­ню, стипендію тощо.

 

Вправа 107.Виправте помилки та відредагуйте поданий доку­мент.

 


Читайте також:

  1. Виховання волі в процесі занять фізичними вправами.
  2. Вправа 1
  3. Вправа 1
  4. Вправа 1
  5. Вправа 1 (c. 50)
  6. Вправа 1 (с. 7)
  7. Вправа 1 Відкрийте дужки, використовуючи необхідні часи
  8. Вправа 1 Відкрийте дужки, використовуючи необхідні часи
  9. Вправа 1 Напишіть речення у пасивному стані
  10. Вправа 1 Напишіть речення у питальній та заперечній формі
  11. Вправа 1 Напишіть речення у питальній та заперечній формі
  12. Вправа 1 Напишіть речення, використовуючи Conditional - II




Переглядів: 3314

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Розділ 4. Нормативність і правильність фахового мовлення. | Довідка.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.