МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Довільні системи лінійних алгебраїчних рівнянь
Розглянемо систему m лінійних рівнянь з n невідомими (1.3).
ТЕОРЕМА Кронекера-Капеллі. Система m лінійних рів-нянь з n невідомими має розв’язок, тобто сумісна тоді і тільки тоді, коли ранг основної матриці (r(A)) дорівнює рангу розшире- ~ ної матриці ( r( A )).
на і має розв’язок, який знаходиться за одним із методів, розгляну-тих в попередніх параграфах.
сумісна і має безліч розв’язків. Базисним міноромматриці називається відмінний від нулямінор, порядок якого рівний рангу матриці. Допустимо, що
= ~ = Для знаходження розв язків системи візьмемо r( A ) r( A ) r r ’ .
рівнянь, в яких коефіцієнти при невідомих утворюють базисний мі-нор. Інші рівняння відкидаємо. Невідомі, коефіцієнти при яких утворюють базисний мінор, називають основними (або базисними) і залишають зліва. Інші ( n − r ) невідомі називають вільними і пе-
реносять в праві частини рівнянь. Надаючи довільних числових зна-чень вільним невідомим, знаходимо відповідні значення основних невідомих. Приклад 1.Дослідити на сумісність систему рівнянь
до вертикальної лінії розміщені елементи основної матриці. Тому всі елементарні перетворення, які будемо виконувати над матрицею ~ A ,мають місце і для матриці A :
~ Значить, ранг розширеної матриці A рівний 3, а ранг основної
матриці A - 2. За теоремою Кронекера-Капеллі система лінійних рівнянь несумісна.
Приклад 2.Дослідити на сумісність систему лінійних рівняньі розв’язати її, якщо вона сумісна:
Розв’язування. Складемо розширену матрицю системи і вико-наємо елементарні перетворення.
Значить r(A)=r(Ã)=3, оскільки найвищий порядок мінора як матриці А так і матриці Ã, дорівнює 3. За теоремою Кронекера-Капеллі вихідна система лінійних рівнянь має розв’язок, причому єдиний, так як кількість невідомих теж дорівнює 3.
Це означає, що два рівняння системи можна відкинути. Запи-шемо ті три рівняння, визначник із коефіцієнтів, які стоять біля невідомих, відмінний від нуля, наприклад
клад, за методом Крамера. Для цього обчислимо j( j = 1,2,3 ) , які
одержуються з визначника системи , шляхом заміни стовпців із коефіцієнтів, які стоять біля невідомих x1, x2, x3, стовпцем із віль- них членів:
Розв’язок вихідної системи такий:
Приклад 3.Дослідити на сумісність і розв’язати систему рів- нянь:
Розв’язування. З допомогою елементарних перетворень зведе-мо до діагонального вигляду матрицю
Як бачимо r(A)=r(Ã)=2. Це означає, що система лінійних рів-нянь сумісна і має безліч розв’язків (оскільки ранг менший, ніж кі-лькість невідомих).За базисний мінор візьмемо мінор 2-го порядку
В даному випадку за основні невідомі приймемо х1,х2. Невідомі х3 та х4 будуть вільними. Задана система еквівалентна такій:
x1 =
+ 2 11
x2 =
− 7 11
x4 + 2 . 11 Отже, загальний розв’язок вихідної системи такий:
Надаючи вільним невідомим х3,х4 довільних значень, одер-жимо відповідні значення базисних невідомих х1,х2.
Наприклад, один із часткових розв’язків розглянутої системи
Зауваження. При знаходженні рангівr(A)іr(Ã)зручно корис-туватись методом окантування мінора. При цьому одночасно знахо-димо і базисний мінор.
Системи m лінійних рівнянь з n невідомими можна розв’язувати методом Жордана-Гаусса.
Приклад 4.Дослідити на сумісність і розв’язати методомЖордана-Гаусса систему лінійних рівнянь:
|
Генерація сторінки за: 0.014 сек. |