Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Конституційні засади розбудови системи державного правління в Україні.

Розвиткові державотворчих процесів в Україні властиві деякі особливості:

- по-перше, здійснюється перехід від становища одного із залежних регіонів до стану самостійної держави;

- по-друге, руйнується стара партійно-бюрократична система влади та створюються нові демократичні інституції;

- по-третє, утверджується нова модель суспільного розвитку, основними характеристиками якої мають стати соціально орієнтована ринкова економіка, соціально структуроване громадянське суспільство, політичний плюралізм.

Процес державотворення в Україні передбачає глибоку розробку політико-правової теорії, яка має враховувати досягнення західної цивілізації, історичні державотворчі традиції українського народу, специфіку політичної ситуації. Основні концептуальні засади державотворення в Україні закладалися в конституційному процесі. Він був започаткований прийняттям Декларації про державний суверенітет та затвердженням Верховною Радою 24 жовтня 1990 р. Комісії по розробці нової Конституції Українина чолі з тодішнім Головою Верховної Ради Л. Кравчуком.

28 червня 1996 року Конституція України була прийнята п’ятою сесією Верховної Ради. У третьому читанні за неї проголосувало 315 депутатів, проти — 36, утрималося - 12, не голосувало - 30.

8 грудня 2004 року Верховна Рада України ухвалила закон про внесення змін до Конституції та (в пакеті до нього) про внесення змін до закону про вибори Президента (останні дозволили провести переголосування 2-го туру виборів Президента). Закон про зміни до Конституції (про політичну реформу) передбачає перехід від президентсько-парламентської до парламентсько-президентської форми правління, формування уряду коаліцією депутатських фракцій, подовження терміну повноважень Верховної Ради до 5 років.

Згідно з прикінцевими та перехідними положеннями закону, він набув чинності самостійно з 1 січня 2006 року.

У Конституції проголошується верховенство права, а також те, що українська держава є суверенною, незалежною, демократичною, правовою та соціальною (Стаття 1).

Принцип верховенства права є найбільш істотним досягненням конституційного процесу, сутність якого зводиться до таких показників:

1) усі нормативно-правові акти повинні прийматися на основі Конституції і відповідати їй;

2) норми конституції є нормами прямої дії, які передбачають звернення громадян до суду безпосередньо на підставі Конституції для захисту своїх прав і свобод;

3) чинні нормативні акти, які суперечать Конституції, втрачають свою дію.

Конституція закріпила цивілізовані міжнародні стандарти прав і свобод громадян, значно розширила прерогативи судової влади, що можна вважати другим найбільшим конституційним досягненням.

 

2.1. Структура та повноваження Верховної Ради.

Єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент – Верховна Рада України. Конституційний склад Верховної Ради України – 450 народних депутатів, які обираються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Народним депутатом України може бути обрано громадянина України, який на день виборів досяг двадцяти одного року, має право голосу і проживає в Україні протягом останніх п'яти років. Не може бути обраним до Верховної Ради України громадянин, який має судимість за вчинення умисного злочину, якщо ця судимість не погашена і не знята у встановленому законом порядку.

Повноваження народних депутатів України визначаються Конституцією та законами України строком на п’ять років. Народні депутати України здійснюють свої повноваження на постійній основі, не можуть мати іншого представницького мандата, бути на державній службі, обіймати інші оплачувані посади, займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю (крім викладацької, наукової та творчої діяльності), входити до складу керівного органу чи наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку. Народним депутатам України гарантується депутатська недоторканність.

Відповідно до Конституції та чинного законодавства Верховна Рада України здійснює законодавчу функцію, певні фінансові повноваження, контроль за діяльністю уряду та установчу функцію.

До повноважень Верховної Ради України належить:

1) внесення змін до Конституції України в межах і порядку, передбачених розділом ХІІІ Конституції;

2) прийняття законів;

3) затвердження Державного бюджету та внесення змін до нього, контроль за виконанням Державного бюджету;

4) визначення засад внутрішньої та зовнішньої політики України;

5) призначення за поданням Президента України Прем’єр-міністра, Міністрів оборони та закордонних справ, а за поданням Прем’єр-міністра - інших міністрів, а також голів Антимонопольного комітету, Державного комітету телебачення та радіомовлення та Фонду державного майна;

6) вирішення питання про відставку Прем’єр-міністра, а також про дострокове звільнення міністрів та керівників відомств за тією ж процедурою, що і призначення; призначення і звільнення за поданням Президента Голови Служби безпеки України;

7) надання згоди на призначення на посаду та звільнення з посади главою держави Генерального прокурора України;

8) призначення та звільнення з посади Голови Національного банку України за поданням Президента України;

9) дострокове припиняє повноваження Верховної Ради Автономної Республіки Крим за наявності висновку Конституційного Суду України про порушення нею Конституції України або законів України;

10) затвердження протягом двох днів з моменту звернення Президента України указів про введення воєнного чи надзвичайного стану в Україні або в окремих її місцевостях, про загальну або часткову мобілізацію, про оголошення окремих місцевостей зонами надзвичайної екологічної ситуації;

11) усунення Президента України з поста в порядку процедури імпічменту, встановленому статтею 111 Конституції України.

Лише законами України регулюються питання прав і свобод людини і громадянина, громадянства, прав корінних народів та національних меншин, основ соціального захисту, правового статусу власності. Виключно законами України встановлюються: система оподаткування, податки і збори; засади створення і функціонування фінансового, грошового, кредитного та інвестиційного ринків, статус національної валюти та іноземних валют на території України; порядок утворення і погашення державного внутрішнього і зовнішнього боргу, порядок випуску та обігу державних цінних паперів.

Верховна Рада України обирає зі свого складу Голову Верховної Ради України, Першого заступника і заступника Голови Верховної Ради України та відкликає їх з цих посад.

Повноваження Верховної Ради можуть бути достроково припинені Президентом України, якщо:

1) протягом одного місяця у Верховній Раді не сформовано коаліцію депутатських фракцій відповідно статті 83 Конституції;

2) протягом шістдесяти днів після відставки Кабінету Міністрів не сформовано персональний склад Кабінету Міністрів;

3) протягом тридцяти днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися.

Повноваження Верховної Ради, що обрана на позачергових виборах, проведених після дострокового припинення Президентом України повноважень Верховної Ради попереднього скликання, не можуть бути припинені протягом одного року з дня її обрання. Також повноваження Верховної Ради не можуть бути достроково припинені Президентом України в останні шість місяців строку повноважень Верховної Ради або Президента України.

 


Читайте також:

  1. ERP і управління можливостями бізнесу
  2. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  3. I. Органи і системи, що забезпечують функцію виділення
  4. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  5. II. Анатомічний склад лімфатичної системи
  6. III. КОНТРОЛЬ і УПРАВЛІННЯ РЕКЛАМУВАННЯМ
  7. IV. Розподіл нервової системи
  8. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  9. IV. Філогенез кровоносної системи
  10. Oracle Управління преміальними
  11. POS-системи
  12. T. Сутність, етіологія та патогенез порушень опорно-рухової системи




Переглядів: 3304

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Процес становлення української незалежної держави. | Конституційний статус Президента України.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.