Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Карл Маркс (1818-1883) - політичний діяч, соціолог, філософ, історик, економіст. Головна ідея вчення Маркса - ідея матеріалістичного розуміння історії.

Маркс прагнув виявити базові принципи історичного розвитку у рамках матеріалістичного розуміння історії. Він акцентував увагу на економічних умовах розвитку суспільств, особливо на розвитку технології і методах організації виробництва (наприклад, сільського господарства або промисловості). На кожному історичному етапі ці чинники визначають панівні і пригноблювані класи. Маркс був переконаний в тому, що суспільство розділяється на тих, хто володіє засобами виробництва, і тих, хто не має таких засобів, і що саме це обумовлює класові конфлікти (див. гл. 6 і 8).

"..Всяка історична боротьба.. насправді є тільки більш менш ясним вираженням боротьби громадських класів, а існування цих класів і в той же час і їх зіткнення між собою у свою чергу обумовлюються мірою розвитку їх економічного стану, характером і способом виробництва визначуваного ним обміну".(Маркс До., Енгельс Ф. Соч. Т. 21. С. 259.)

У Древньому Римі вели боротьбу патрицій і плебей, вільний і раб, в середні віки - цехові майстри і ремісники, феодали і кріпаки. У сучасних (Марксу) західноєвропейських суспільствах, що виросли на руїнах 'феодального ладу, в антагонізмі один до одного знаходяться буржуазія і пролетаріат. Перші отримують свій дохід за рахунок володіння засобами виробництва (фабриками і заводами), що дозволяє їм експлуатувати робітників. Другі не мають нічого і для того, щоб вижити, вимушені продавати свою працю.

На самого Маркса значний вплив зробив творчість німецького філософа Г. В. Ф. Гегеля (1770-1831) і особливе його вчення про діалектику. У філософії Гегеля цим терміном позначався логічний процес розвитку ідеї. Діалектичний підхід припускає, що будь-яка ідея, визначувана як теза, придбаває сенс тільки у тому випадку, коли співвідноситься з протилежною або такою, що суперечить нею ідеєю, званою антитезисом. В результаті взаємодії двох ідей утворюється нова ідея, так званий синтез. Маркс і Енгельс використовували діалектичний підхід з його змістовно-логічним принципом єдності і боротьби протилежностей при розгляді громадських стосунків у матеріальному світі. Надалі він дістав назву діалектичний і історичний матеріалізм. Марксистська концепція полягає в тому, що розвиток грунтується на єдності і боротьбі протилежностей і створенні нових, досконаліших структур в ході цього процесу. Маркса більше цікавило вивчення реальних взаємозв'язків, особливо класових конфліктів, чим суто абстрактні гегелівські викладення про тезу-антитезис-синтез. Згідно з поглядом Маркса на історію, кожен економічний лад розвивається до досягнення ним стани максимальної ефективності; одночасно з цим в нім розвиваються внутрішні протиріччя або слабкі місця, що підточують його зсередини. Основи нового ладу починають формуватися в надрах існуючого ладу. Жодна суспільно-економічна формація (певний тип суспільства, що є особливим ступенем в його розвитку) не гине раніше, ніж розвинуться усі продуктивні сили, для яких вона дає досить простору, а нові виробничі стосунки (сукупність матеріальних економічних стосунків між людьми в процесі громадського виробництва і рух громадського продукту від виробництва до споживання) ніколи не з'являються раніше, ніж в лоні старого суспільства дозріють матеріальні умови їх існування.(См: Маркс До., Енгельс Ф. Соч. Т. 13. С. 8.) Маркс приводить таку послідовність: на зміну рабовласництву приходить феодалізм, який змінюється капіталізмом, капіталізм - соціалізмом і нарешті соціалізм - комунізмом (вищою стадією розвитку суспільства).

Маркс стверджував, що політичні ідеології, право, релігія, інститут сім'ї, освіта і уряд складають надбудову суспільства. Економічний базис суспільства, тобто спосіб виробництва матеріальних благ і класова структура суспільства, чинить дію на формування усіх громадських інститутів. Коли один клас розпоряджається найнасущнішими засобами, за допомогою яких люди забезпечують своє існування, в його руках опиняється ціла "система важелів", необхідних для формування інших аспектів інституціонального життя, - надбудови, причому так, щоб це відповідало інтересам правлячого класу. Проте економічна система впливає на надбудову не в односторонньому порядку. Надбудова у свою чергу чинить вплив на економічний базис і змінює його. З цієї причини Маркс вважав, що коли робочий клас озброїть себе революційною ідеологією, здатною підвищити класову самосвідомість, він повалить існуючий громадський порядок і встановить новий достовірно гуманістичний лад - комунізм.


Читайте також:

  1. Cтатистичне вивчення причин розлучень.
  2. II. Мета вивчення курсу.
  3. III. Аудіювання тексту з метою розуміння
  4. III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  5. IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв.
  6. IV. Вивчення нового матеріалу.
  7. IV. Вивчення нового матеріалу.
  8. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
  9. IІІ. Вивченняння нового навчального матеріалу.
  10. V. Вивчення нового матеріалу.
  11. Адміністративно-політичний устрій Січі
  12. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах




Переглядів: 690

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Становлення соціології як науки | Класичні соціологічні теорії

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.