Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Мальтус і Маркс

Взаємозв'язок між зростанням народонаселення і рівнем національного добробуту давно став ключовим питанням для тих, кого цікавлять проблеми населення. У 1798 р. англійський економіст і священик Томас Роберт Мальтус (1766-1834) опублікував свій "Досвід про закон народонаселення" (Essay on the Principle of Population). Багато питань, піднятих Мальтусом у той час, досі залишаються дискусійними. Мальтус дотримувався надзвичайно песимістичної точки зору, заявляючи, що населення має тенденцію рости швидше, ніж запаси продуктів, необхідних для життя людей. Людству, говорив Мальтус, протистоять два незмінних і антагоністичних закону природи : "потреба в їжі" і "пристрасть між підлогами". Він стверджував, що якщо сільськогосподарське виробництво має тенденцію зростати в арифметичній прогресії (1-2-3-4-5-6-7-8), народонаселення росте в геометричній прогресії (1-2-4-8-:16- 32-64-128). На підставі цього формулювання Мальтус дотримувався песимістичного погляду на майбутнє, оскільки, якщо народонаселення завжди збільшується до деякої кінцевої точки засобів існування, прогрес не може мати довгострокового ефекту. Населення неминуче "наздожене" і в буквальному розумінні слова "проїсть" найбільш високі рівні життя. Мальтус розглядав голод, війни і епідемії як основні чинники, стримуючі надмірне зростання населення. Але він також визнавав, що превентивні заходи здатні понизити рівень народжуваності - те, що він називав "моральним обмеженням". З "абсолютним перенаселенням", по Мальтусу, необхідно боротися шляхом регламентації браків і регулювання народжуваності. При цьому Мальтус ігнорує потребу в дітях і закликає до обмеження народжуваності незалежно від об'єктивних обставин, якими визначається інтенсивність цього процесу.

У зв'язку з принципом мальтузіанства виникла безліч проблем. По-перше, Мальтус не зміг повною мірою оцінити можливості промислової революції, які спростовують його твердження про те, що виробництво засобів існування завжди і скрізь здатне збільшуватися тільки в арифметичній прогресії. Наприклад, в Сполучених Штатах використання технологічних нововведень - сільськогосподарської техніки, іригації, добрив, пестицидів, виведення гібридних видів рослин і тварин - привело до того, що зростання засобів існування виявилося навіть швидшим, ніж зростання населення. Дійсно, багато що вказує на те, що демографічний тиск стимулює технічний прогрес, що призводить в результаті до продуктивніших сільськогосподарських технологій. По-друге, Мальтус не передбачав можливості нових методів контролю за народжуваністю або їх застосування в контексті системи цінностей, що заохочує створення невеликих сімей.

У якомусь сенсі Мальтуса можна назвати інтелектуальним попередником сучасних політичних консерваторів. Мальтус вважав, що коли уряд має намір зробити щось корисне, ці спроби зрештою звертаються в зло. Він вважав, що, заохочуючи ранні браки, англійський Закон про бідних, згідно з яким робітником, що має сім'ї, вважалися державні субсидії, по суті тільки збільшив армії бідняків. Незважаючи на це Мальтус заохочував державну політику, що призводить до раціонального відношення людей до майбутніх наслідків їх діяльності.

Карл Маркс не погоджувався з багатьма принципами мальтузіанства і формулюваннями. Він наполягав на тому, що надлишок населення або, зокрема, робочого класу залежить від наявності можливостей для отримання роботи, а не від наявності фіксованих резервів продовольства. За переконанням Маркса, криза капіталістичної системи, що поглиблюється, неминуче витіснятиме усе більше число робітників в ряди безробітних, що приведе деяких індивідів до висновку про загальне перенаселення суспільства. Отже, він вважав капіталістичне суспільство джерелом проблем, пов'язаних із зростанням населення, і бачив рішення цих проблем у фундаментальній реструктуризації соціального і економічного порядку. З такої точки зору населення завжди співвідноситься з соціальною структурою. Загалом, якщо Мальтус вважав, що саме індивіди здатні обмежити зростання населення шляхом самоконтролю, то Маркс покладав надії на колективні дії людей з реструктуризації інституціонального життя.


Читайте також:

  1. Виникнення та розвиток марксистської економічної теорії
  2. Еволюціоністські та формаційні концепції (Е.Дюркгейм, Л.Уайт, К.Маркс, А.Тойнбі, О.Конт, К.Ясперс).
  3. Зародження Марксистської економічної теорії
  4. Історична школа та марксизм.
  5. К. Маркс та його економічні погляди
  6. Карл Маркс
  7. Карл Маркс (1818-1883) - політичний діяч, соціолог, філософ, історик, економіст. Головна ідея вчення Маркса - ідея матеріалістичного розуміння історії.
  8. Класична економічна теорія, історична школа, марксизм
  9. Класичні теорії в соціології права: М. Вебер, Е. Дюркгейм, К. Маркс, Т. Парсонс
  10. Культурологічний, цивілізаційний, інформаційний та марксистський підходи до дослідження соціальних процесів
  11. Маркс К. К критике политической экономии. Предисловие




Переглядів: 733

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Структура населення | Теорія демографічного переходу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.