МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||||
Методичні рекомендаціїНеобхідно зазначити важливість явища зчепленого успадкування для еволюції органічного світу та для практичної діяльності людини у галузі селекції. Зазначається, що гени, що розходяться в одній парі гомологічних хромосом, успадковуються разом і не розходяться у нащадків, бо в процесі гаметогенезу вони потрапляють в одну гамету. Слід відзначити, що у вивченні успадкування зчеплених генів, які знаходяться в статевих хромосомах, має значення напрямок схрещування. Підкреслити, що якщо гени знаходяться в одній хромосомі й завжди передаються разом, говорять про повне зчеплення. Але частіше трапляється неповне зчеплення. Порушення зчеплення пояснюється кросинговером, який є обміном ідентичних ділянок гомологічних хромосом під час першої профази мейозу. Звертається увага на те, що ознаки успадковуються через статеві хромосоми. Носіями спадковості є також і ауто соми. Оскільки генів значно більше, ніж хромосом, то природно, що кожна хромосома несе велику кількість генів, які успадковуються разом. Гени, розташовані в одній хромосомі називаються групою зчеплення. У кожного виду організмів кількість груп зчеплення дорівнює кількості пар хромосом. Акцент робиться на тому, що гени, які розташовані у статевих хромосомах, називаються генами, зчепленими зі статтю. Прикладами таких генів є забарвлення очей у Х-хромосомі дрозофіли, гени дальтонізму й гемофілії в Х-хромосомі людини та гени облисіння та іхтіозу в Y-хромосомі людини. Студенти повинні запам’ятати, що основна роль у передаванні спадкових властивостей належить хромосомам, проте цілий ряд органоїдів цитоплазми містить ДНК (пластиди, мітохондрії). Вони здатні до авторепродукції і з їхньою ДНК може бути пов’язана передача поза ядерної, цитоплазматичної спадковості. Зазначається роль позаядерної спадковості для розвитку сільського господарства: у кукурудзи існують сорти з чоловічою стерильністю, яка передається винятково через цитоплазму жіночих статевих клітин. Сорти кукурудзи, що характеризуються чоловічою стерильністю, широко використовуються в сільському господарстві при лінійних схрещуваннях, отримуються гібриди з підвищеною врожайністю.
Завдання для самостійної роботи: 1.Розв’язати задачі на зчеплене успадкування: 1) У дрозофіли рецесивний ген жовтого забарвлення тіла міститься в Х-хромосомі. Від схрещування гомозиготної сірої самки та жовтого самця одержали сіре потомство. Якими будуть дрозофіли в F2 від схрещування сірої самки з F1 та сірого самця в F1. 2) Яка ймовірність народження хлопчиків та дівчаток у родині, де мати є носієм рецесивної летальної алелі, зчепленої зі статтю, яка спричиняє загибель зародка на ранніх стадіях розвитку? 2.Проаналізувати позаядерного успадкування , заповнивши таблицю:
Питання для самоконтролю:
1) Що таке група зчеплення? 2) Яке успадкування називається зчепленим? 3) Які цитологічні механізми покладені в основу зчепленого успадкування? 4) Яке значення зчеплене успадкування має для практичної діяльності людини? 5) Чому не завжди гени, які знаходяться в одній хромосомі, успадковується зчеплено? 6) Які цитологічні механізми покладені в основу позаядерної спадковості? 7) Які органоїди в клітині, крім ядра можуть містити ДНК? 8) Яке значення поза ядерна спадковість має для практичної діяльності людини? 9) Як використовують люди явище позаядерної спадковості у сільському господарстві? 10) З якими двома видами генетичних явищ пов’язана позаядерна спадковість? Тестові завдання для самоперевірки: 1. Цитоплазматична спадковість пов’язана: а) з позаядерними генами; б) з генами, розташованими в статевих хромосомах; в) з генами, розташованими в аутосомах; г) з дрейфом генів. 2. До типу позаядерної не відносять ДНК: а) хромосом; б) плазмид; в) мітохондрій; г) хлоропластів. 3. При цитоплазматичній спадковості передаються генетичні фактори через гамету: а) переважно чоловічу; б) переважно жіночу; в) обох статей; г) наступного покоління. 4. Прикладом успадкування зчепленого зі статтю є: а) хвороба Дауна; б) черепахове забарвлення шерсті котів; в) платинове забарвлення шерсті у лисиць; г) дальтонізм. 5. Число груп зчеплення у людини: а) 46; б) 23; в) 1; г) 22. 6. Число груп зчеплення у собаки: а) 46; б) 78; в) 10; г) 39. 7. Явище зчепленого успадкування встановив: а) Г.Мендель; б) Т.Морган; в) М.Вавілов; г) Д.Івановський. 8. Ознаки, зчеплені зі статтю це: а) ознаки, що контролюються генами, які містяться в Х-хромосомі; б) ознаки, що контролюються генами, які містяться в статевих хромосомах; в) ознаки, що контролюються генами, які містяться в У-хромосомі; г) ознаки, що контролюються генами, які містяться в Х-хромосомі і відсутні в У-хромосомі. 9. Зчепленими називаються гени, які а) знаходяться в одній хромосомі; б) знаходяться в одній хромосомі, складають одну групу зчеплення і не можуть мінятися місцями; в) знаходяться в різних хромосомах, складають одну групу зчеплення і не можуть мінятися місцями; г) знаходяться в різних хромосомах, складають одну групу зчеплення і успадковуються разом. 10. Число груп зчеплення організмів певного виду дорівнює: а) кількості хромосом у галоїдному наборі; б) кількості хромосом у диплоїдному наборі; в) кількості статевих хромосом; г) кількості аутосом. Література: 1)Барна І.В. Загальна біологія. Збірник задач. – Тернопіль: Видавництво «Підручники та посібники», 2008. – 736 с. 2)Біологія / За ред.. В.О.Мотузного. – К.: Вища школа, 1991 – 607 с. 3)Загальна біологія: Підруч. Для 11 кл. загальноосвітн. навч. закладів / М.Є. Кучеренко, Ю.Г. Вервес, П.Г. Балан. 2-ге вид. доопр. – К.: Генеза, 2001. – С. 58-69. 4)Овчинніков С.О. Збірник задач та вправ із загальної біології. – К.: Генеза, 2000. – 150 с.
Читайте також:
|
||||||||||||||||||
|