Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Методичні рекомендації

Необхідно зазначити важливість явища зчепленого успадкування для еволюції органічного світу та для практичної діяльності людини у галузі селекції.

Зазначається, що гени, що розходяться в одній парі гомологічних хромосом, успадковуються разом і не розходяться у нащадків, бо в процесі гаметогенезу вони потрапляють в одну гамету. Слід відзначити, що у вивченні успадкування зчеплених генів, які знаходяться в статевих хромосомах, має значення напрямок схрещування.

Підкреслити, що якщо гени знаходяться в одній хромосомі й завжди передаються разом, говорять про повне зчеплення. Але частіше трапляється неповне зчеплення. Порушення зчеплення пояснюється кросинговером, який є обміном ідентичних ділянок гомологічних хромосом під час першої профази мейозу.

Звертається увага на те, що ознаки успадковуються через статеві хромосоми. Носіями спадковості є також і ауто соми. Оскільки генів значно більше, ніж хромосом, то природно, що кожна хромосома несе велику кількість генів, які успадковуються разом. Гени, розташовані в одній хромосомі називаються групою зчеплення. У кожного виду організмів кількість груп зчеплення дорівнює кількості пар хромосом.

Акцент робиться на тому, що гени, які розташовані у статевих хромосомах, називаються генами, зчепленими зі статтю. Прикладами таких генів є забарвлення очей у Х-хромосомі дрозофіли, гени дальтонізму й гемофілії в Х-хромосомі людини та гени облисіння та іхтіозу в Y-хромосомі людини.

Студенти повинні запам’ятати, що основна роль у передаванні спадкових властивостей належить хромосомам, проте цілий ряд органоїдів цитоплазми містить ДНК (пластиди, мітохондрії). Вони здатні до авторепродукції і з їхньою ДНК може бути пов’язана передача поза ядерної, цитоплазматичної спадковості.

Зазначається роль позаядерної спадковості для розвитку сільського господарства: у кукурудзи існують сорти з чоловічою стерильністю, яка передається винятково через цитоплазму жіночих статевих клітин. Сорти кукурудзи, що характеризуються чоловічою стерильністю, широко використовуються в сільському господарстві при лінійних схрещуваннях, отримуються гібриди з підвищеною врожайністю.

 

Завдання для самостійної роботи:

1.Розв’язати задачі на зчеплене успадкування:

1) У дрозофіли рецесивний ген жовтого забарвлення тіла міститься в Х-хромосомі. Від схрещування гомозиготної сірої самки та жовтого самця одержали сіре потомство. Якими будуть дрозофіли в F2 від схрещування сірої самки з F1 та сірого самця в F1.

2) Яка ймовірність народження хлопчиків та дівчаток у родині, де мати є носієм рецесивної летальної алелі, зчепленої зі статтю, яка спричиняє загибель зародка на ранніх стадіях розвитку?

2.Проаналізувати позаядерного успадкування , заповнивши таблицю:

 

Шляхи успадкування Що успадковується
Гени мітохондрій  
Гени пластид  
Плазміди  
Цитоплазма яйцеклітини  

Питання для самоконтролю:

 

1) Що таке група зчеплення?

2) Яке успадкування називається зчепленим?

3) Які цитологічні механізми покладені в основу зчепленого успадкування?

4) Яке значення зчеплене успадкування має для практичної діяльності людини?

5) Чому не завжди гени, які знаходяться в одній хромосомі, успадковується зчеплено?

6) Які цитологічні механізми покладені в основу позаядерної спадковості?

7) Які органоїди в клітині, крім ядра можуть містити ДНК?

8) Яке значення поза ядерна спадковість має для практичної діяльності людини?

9) Як використовують люди явище позаядерної спадковості у сільському господарстві?

10) З якими двома видами генетичних явищ пов’язана позаядерна спадковість?

Тестові завдання для самоперевірки:

1. Цитоплазматична спадковість пов’язана:

а) з позаядерними генами;

б) з генами, розташованими в статевих хромосомах;

в) з генами, розташованими в аутосомах;

г) з дрейфом генів.

2. До типу позаядерної не відносять ДНК:

а) хромосом;

б) плазмид;

в) мітохондрій;

г) хлоропластів.

3. При цитоплазматичній спадковості передаються генетичні фактори через гамету:

а) переважно чоловічу;

б) переважно жіночу;

в) обох статей;

г) наступного покоління.

4. Прикладом успадкування зчепленого зі статтю є:

а) хвороба Дауна;

б) черепахове забарвлення шерсті котів;

в) платинове забарвлення шерсті у лисиць;

г) дальтонізм.

5. Число груп зчеплення у людини:

а) 46;

б) 23;

в) 1;

г) 22.

6. Число груп зчеплення у собаки:

а) 46;

б) 78;

в) 10;

г) 39.

7. Явище зчепленого успадкування встановив:

а) Г.Мендель;

б) Т.Морган;

в) М.Вавілов;

г) Д.Івановський.

8. Ознаки, зчеплені зі статтю це:

а) ознаки, що контролюються генами, які містяться в Х-хромосомі;

б) ознаки, що контролюються генами, які містяться в статевих хромосомах;

в) ознаки, що контролюються генами, які містяться в У-хромосомі;

г) ознаки, що контролюються генами, які містяться в Х-хромосомі і відсутні в У-хромосомі.

9. Зчепленими називаються гени, які

а) знаходяться в одній хромосомі;

б) знаходяться в одній хромосомі, складають одну групу зчеплення і не можуть мінятися місцями;

в) знаходяться в різних хромосомах, складають одну групу зчеплення і не можуть мінятися місцями;

г) знаходяться в різних хромосомах, складають одну групу зчеплення і успадковуються разом.

10. Число груп зчеплення організмів певного виду дорівнює:

а) кількості хромосом у галоїдному наборі;

б) кількості хромосом у диплоїдному наборі;

в) кількості статевих хромосом;

г) кількості аутосом.

Література:

1)Барна І.В. Загальна біологія. Збірник задач. – Тернопіль: Видавництво «Підручники та посібники», 2008. – 736 с.

2)Біологія / За ред.. В.О.Мотузного. – К.: Вища школа, 1991 – 607 с.

3)Загальна біологія: Підруч. Для 11 кл. загальноосвітн. навч. закладів / М.Є. Кучеренко, Ю.Г. Вервес, П.Г. Балан. 2-ге вид. доопр. – К.: Генеза, 2001. – С. 58-69.

4)Овчинніков С.О. Збірник задач та вправ із загальної біології. – К.: Генеза, 2000. – 150 с.

 


Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  3. Безпечне поводження з хімічними речовинами та рекомендації щодо їх зберігання
  4. Головні етапи кількісного аналізу та оцінювання ризику. Методичні підходи до визначення ризику.
  5. Деякі рекомендації керівному складу МНС під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт
  6. Деякі рекомендації щодо правил поведінки в умовах небезпеки землетрусу
  7. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  8. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  9. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  10. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  11. Додаткові методичні прийоми вивчення вищої нервової діяльності.
  12. ЗАВДАННЯ 2. Перечитайте текст попереднього завдання, підготуйте рекомендації відносно культури спілкування фахівців.




Переглядів: 1574

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТЕМА 4 «ЗЧЕПЛЕНЕ УСПАДКУВАННЯ. ПОЗАЯДЕРНА СПАДКОВІСТЬ» | ТЕМА 5-6 «ОСНОВНІ НАПРЯМИ СУЧАСНОЇ БІОТЕХНОЛОГІЇ»

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.