Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Прагматична педагогіка Д. Дьюї

Ідея О. Декролі полягала у необхідності побудови навчання на основі «центрів інтересів дитини.Він вважав, що основними по­требами дітей є, по-перше, фізичні потреби у їжі, у захисті від несприятливого клімату, різних не­безпек і ворогів, а по-друге, духовні — у солідарності, праці, відпочинку і самовдосконаленні.

Однією із найбільш цікавих реформаторських течій початку XX століття стала експериментальна педагогіка. Найвидатнішими її представниками булиВ.А. Лай таЄ. Мейман у Германії,А. Біне у Франції,О. Декролі у Бельгії,П. Бове таЄ. Клапаред у Швейца­рії,Є, Торндайк у США.

Ідеї реформаторської педагогіки отримали розвиток у цілому ряді конце­пцій, зокрема таких, як теорія вільного виховання, екс­периментальна педаго­гіка, педагогічний прагматизм, теорія центрів інтересів, функціональна педаго­гіка, педагогіка особистості, ви­ховання засобами мистецтва.

Провідною ознакою нових педагогічних концепцій стала погли­блена увага до особистості дитини. Це була педагогіка, «центрована» на дитині, а не на методі, на предметі навчання, що було характер­ним для абсолютної більшо­сті попередніх педагогічних теорій.

Провідною метою засновники реформаторської педагогіки вва­жали вивчення природи дитинства та шляхів формування особис­тості протягом всього періоду дитинства.

Однією з найбільш популярних та радикальних течій цього на­пряму на початку XX століття булатеорія вільного виховання, своє­рідним маніфестом якої стала книга відомої шведської письменни­ціЕлен Кей «Вік дитини». Про­відною думкою цієї книги стало утвер­дження важливості пізнання закономір­ностей розвитку дитини, формування людської особистості у справі соціальних перетворень.

Гаслом ідеологів вільного виховання стало: «йдучи від дити­ни». Прихи­льників цієї течії об'єднувала відмова від старих авто­ритарних виховних тра­дицій, ідея вільного розвитку творчих сил кожної дитини. Вони вважали, що дитина може наочно уявити лише те, що вона пережила, тому провідну роль у вихованні і на­вчанні повинні відігравати дитяче переживання і накопичений дитиною власний досвід.

Представники цього педагогічного напряму поставили за мету вивільнити теорію та практику навчання і виховання від приблиз­них, ненаукових підходів, здобути на основі лабораторних експе­риментів над природою дитини, її пове­дінкою точні наукові факти. Дослідженняназваних та багатьох інших предста­вників експе­риментальної педагогіки дозволили, за висловом А. Біне, «вису­нути на перший план психологію дитини, щоб, виходячи з неї, з мате­матичною точністю визначити характер виховного впливу на ди­тину». Основним прин­ципом здійснення навчально-виховного про­цесу засновники експерименталь­ної педагогіки вважали принцип саморозвитку дитячої особистості.

Вільгельм Август Лай розглядав дитину як активно діючу час­тину соці­ального і біологічного середовища, діяльність якої є ре­акцією на оточуючий світ. Тому центром виховного процесу є, на його думку, не діяльність педагога, його вплив, як вважали гербартіанці, а діяльність самої дитини, яку треба орга­нізовувати, вра­ховуючи її психологічні та фізіологічні особливості, її рефле­кси та потреби. Особливого значення серед дитячих рефлексів А. Лай надавав інстинкту боротьби, розвиток якого допоміг людині за­йняти місце «госпо­даря світу».

Відповідно до концепції А. Лая, сформульованої ним у роботі «Експери­ментальна дидактика», характер засвоєння учнями знань залежить від психо­лого-фізіологічних особливостей дітей;

Однією з провідних ідей А. Лая була заміна школи навчання школою дії. В основу цієї ідеї, сформульованої, зокрема, у роботі «Школа дії», була покла­дена теза про єдність сприйняття, мисленої переробки сприйнятого і відповід­них зовнішніх реакцій як основних елементів навчального процесу.Головне мі­сце у цій трі­аді — сприйняття, переробка, вираз — А. Лай відводив третьому компоненту, який власне і являє собою діяльність, змістом якої є пристосу­вання дитини до оточуючих умов життя.

Суттєвим внеском у вивчення фізіологічних та психологічних закономір­ностей розвитку дитячого організму стала діяльність представника французької школи експериментальної педагогіки та психології Альфреда Біне. Він виступав проти абсолютизації слова учителя як засобу навчання, за перетворення учня у активного учасника власної освіти. Як і абсолютна більшість представників експериментальної педагогіки, А. Біне дотримувався біологізаторських підхо­дів до визначення сутності та шляхів розвитку дитячої природи. Виховний про­цес, на його думку, треба будувати, спираючись, перш за все, на природжені якості дитини. Соціальний же фактор розглядався спрощено, йому не приділя­лось достатньо уваги.

Ідея вивчення дитячої природи, навчання за «центрами інтересів ди­тини були покладені в основу педагогічної теорії та прак­тики бельгійського педа­гогаОвіда Декролі.

У 1907 році О. Декролі заснував у Брюсселі навчальний заклад «Школа для життя, через життя», що став широко відомим як у країні, так і за її ме­жами, і слугував взірцем для наслідування. О. Декролі критично ставився до практики традиційних шкіл, які не враховували у достатній мірі ні дитячих ін­тересів, ні їх еволюції, ні особливостей дитячого мислення, ні активної природи дитини.

Творцем теорії функціональної педагогіки став швейцарський психолог та педагогЕдуар Клапаред один з організаторів Педа­гогічного інституту ім. Ж.-Ж. Руссо у Женеві (1912) і журналу «Архіви психології», що видається і по­нині починаючи з 1901 року. У концепції Е. Клапареда акцентується роль ін­тересу, мотивів, потреб у поведінці дитини.Ряд його робіт присвячений проб­лемам вироблення навчальних навичок, вольових якостей особисто­сті, по­треби у праці, питанням професійної орієнтації. Е. Клапаред розробив теорію гри, в якій, зокрема, розглядав її як засіб під­вищення ефективності навчання, вирішення проблеми інтересів дітей і їх потреби у русі.

Прихильником ідей функціональної педагогіки був і один з лі­дерів но­вого виховання, швейцарський педагогАдольф Фер'єр. Його внеском у розви­ток реформаторської педагогіки стала, зокрема, нова періодизація психічного розвитку дитини і її інтересів — від безси­стемних до цілеспрямованих.Швей­царський педагог вважав, що школа повинна сприяти природному розвитку ди­тини, формувати не інтелектуалів-ерудитів, а людей, у яких знання увійшли у їх «плоть і кров», здатних застосувати ці знання на практиці.

А. Фер'єр узагальнив теоретичні основи діяльності одного з про­відних типів експериментальних навчальних закладів, що виник­ли на межі XIX— XX століть — нових шкіл. Його зусиллями у 1899 році в Женеві було створено тео­ретичний та методичний центр цього реформаторського руху — Інтернаціо­нальне бюро нових шкіл.

Близькою до концепції вільного виховання була педагогіка осо­бистості. Її засновники —Е. Вебер, Г. Гаудіг, Ф. Гансберг, Е. Лінде, Г. Шаррельман, виступали з критикою традиційної школи з її жорсткою регламентацією діяль­ності учителя та учнів. Школа, на думку представників педагогіки особистості, повинна стати тру­довим товариством дітей, які за допомогою учителя висува­ють перед собою конкретні цілі і шукають шляхів їх досягнення.Педагогіч­не кері­вництво у такій школі має максимально тактовний, друж­ній характер і сприй­мається як співробітництво рівних. Учитель не повинен здійснювати по­пере­днього планування своєї діяльно­сті і дотримуватись продуманої заздале­гідь методики. Головне у на­вчальному процесі — вільна творчість учителя, що є результатом його педагогічної інтуїції.

Завданням школи ідеологи педагогіки особистості вважали ві­льний ду­ховний розвиток дитини, формування у неї радісного світосприйняття. Особ­ливо великого значення у зв'язку з цим-на­давалося самостійним творчим робо­там учнів.

Ще однією ідеєю, що продовжувала перебувати в центрі уваги у колах педагогів-реформаторів у англомовних країнах у 20—30-х рр. XX ст., ставпедоцентризм. Англійський вчений Д. Адамс, амери­канські —X. Рагг таА. Шумахер головними принципами шкіль­ного навчання вважали свободу на противагу авторитарному кон­тролю, дитячу ініціативу на противагу ініціативі учителя, інтерес дитини як головний критерій при створенні шкільних програм.

Керуючись ідеями педоцентризму, англійські педагогиА. Нейл і Б. Рас­сел розробили програму перетворення школи у вільний демократичний навчально-виховний заклад. Ця програма втілю­валась А. Нейлом у школі, створеній ним у Саммерхілі у 1924 р.

Гаслом цієї школи стала ідея «абсолютної свободи» учнів. Від­відування занять із загальноосвітніх дисциплін не було обов'язко­вим, учням дозволялось обирати факультативи за інтересами: курс для підготовки до коледжу, спорт, мистецтво, трудове навчання. Проте дуже швидко «абсолютна свобода» при­йшла у невідповід­ність з реальними вимогами часу: необхідністю набуття сис­теми наукових знань для підготовки до життя. Самі учні стали вимага­ти вве­дення обов'язковості у відвідуванні занять, оскільки «сво­бода» у цьому пи­танні заважала всім, навіть тим, хто нею безпосе­редньо не користувався, про­суватися вперед в оволодінні навча­льним матеріалом в оптимальному темпі. Основна мета діяльності школи Саммерхіл була сформульована як формування соціальна активної особистості. Особлива увага приділялась і шкільному са­моврядуванню, оскільки без нього, як вважав А. Нейл, школа не може вважа­тися прогресивною.

Таким чином, з кінця XIX ст. до Другої світової війни у зару­біжній педа­гогіці сформувались педагогічні течії, концепції, які стали основою суттєвого реформування шкільної освіти і вихо­вання на засадах гуманізму, обов'язкового трудового навчання, інтересів дитини як основи побудови навчальних програм та ме­тодики навчання, заохочення самостійності, творчості, ініціативи дитини в навчальному процесі.

Цікавим проявом реформаторської педагогіки стала концепція педагогіч­ного прагматизму Джона Дьюї американського філосо­фа-прагматиста і пе­дагога. Розроблена ним різновидність прагма­тизму — так званий інструмен­талізм, стала основою для побудови його педагогічної системи. Цей напрям ви­ходить з того, що будь-яка теорія є, по суті, засобом пристосування, «інстру­ментом для дії» і виправдовується практичною корисністю.

Одним із провідних педагогічних принципів Д. Дьюї єпедоцентризм, тому функцію педагога він вбачав у керівництві само­стійною діяльністю дітей, у розвитку їх допитливості. Він писав, що дитина — це вихідна точка, центр і кінець всього, тому необ­хідно завжди мати на увазі її ріст та розвиток, оскільки тільки вони можуть слугувати мірилом виховання.

Діяльність експериментальної Лабораторної школи, заснова­ної Д. Дьюї у Чикаго у 1896 році, мала за мету задоволення потреб і розвиток здібностей ді­тей. В організації шкільної роботи Дьюї вимагав урахування основних імпуль­сів природного росту дитини: соціальний (потреба у спілкуванні з іншими лю­дьми), конс­труктивний (потреба у русі, в грі), дослідницький (потреба у пі­знанні і розумінні речей); експресивний (потреба у самовиразі).

Суттєве місце у навчальній програмі Лабораторної школи по­сідали сус­пільні дисципліни, на які відводилось до 25 % часу. Та­ким чином, навчанню намагались надати суспільного характеру, спрямувати індивідуальні інтереси до спільної мети. Іншими важ­ливими компонентами навчального процесу були природознавст­во і праця, що включала різноманітні види діяльності.

Провідним принципом роботи початкової школи Д. Дьюї вва­жав прин­цип «навчання через діяльність». Праця виступала і як мотив навчання (задово­лення конструктивного та експресивного імпульсів), і як його метод. В цілому ідеї американського педагога сприяли більшому урахуванню сутності дитячої природи в навча­льному процесі, пошуку нових форм навчальної роботи (ре­зульта­тами таких пошуків були комплексні програми, метод проектів тощо). Разом з тим з ім'ям Д. Дьюї пов'язують ідеї утилітаризації навчання в американ­ській школі, тобто зниження її інтелектуаль­ної насиченості для більшості шко­лярів.

3. Гуманістичні засади освіти й виховання. Рух нового вихо­вання (М. Монтессорі, С. Френе)

Історія розвитку гуманістичних педагогічних теорій сягає ча­сів антично­сті. Особливого розквіту гуманістична педагогічна тра­диція зазнала в епоху Відродження, коли був відновлений античний ідеал різнобічного гармонійного розвитку особистості. Своє­рідною різновидністю ідей гуманістичного, віль­ного виховання стала і концепція іта­лійського педагога Марії Монтессорі.Першопочатково ця концепція була розроблена з метою розвитку ор­ганів по­чуттів у розумове відсталих дітей. Поступово М. Монтессорі прийшла до ви­сновку, що створена нею методика стане у нагоді і в роботі з нормальними ді­тьми. Як і всі представники реформа­торської педагогіки, педагог піддала різ­кій критиці недоліки тра­диційної школи: відсутність дитячої рухливості на уроках, мушт­ру, ігнорування приро­дних запитів дитини. Вона закликала до надання дітям свободи для «самовихо­вання і самонавчання», стве­рджуючи, що «ми так само мало здатні створювати внутрішні яко­сті людини, як і зовні­шні форми тіла».

Початкова школа, за М. Монтессорі, повинна стати лаборато­рією, в якій вивчається психічне життя дитини.Внутрішні потреби дитини не можна «від­гадати», їх необхідно визначити, якщо зали­шити дитину вільною у природних умовах. Необхідно створити такі умови, які б відповідали потребам дитини у розвитку, і такі посіб­ники, які б сприяли її «самовихованню і самонавчанню».

Свої педагогічні ідеї М. Монтессорі почала застосовувати у 1907 році у дошкільних закладах, створених «Громадою дешевих квар­тир» для бідних. Однією з провідних ідей, що реалізовувалась у цих закладах, було єднання школи і сім'ї, яке повинно було сприяти «відродженню людства» шляхом но­вого виховання, емансипації жінки, підняття культурного рівня населення.

У «будинках дитини», які працювали під проводом М. Мон­тессорі, дітям пропонувалась свобода вибору будь-якого матеріалу для занять, який би відпо­відав «внутрішнім потребам дитини». Але кожне заняття повинно було бути педагогічне виправданим, тобто мати певну мету і відповідний напрям. У дош­кільному віці особливої уваги надавалося сенсорній культурі дитини. Для удо­сконалення слуху, зору, дотику була розроблена система дидактич­них матеріа­лів. Робота з цим матеріалом повинна відбуватись са­мостійно. Провідним гас­лом у «будинках дитини» було: «Допоможи мені це зробити самому». Тобто педагог виступає спостерігачем, помічником. М. Монтессорі підкреслювала, що під час вправ з ди­дактичними матеріалами не стільки важливі самі знання, скільки внутрішні процеси психічного і фізичного розвитку, набуття но­вого «бачення», яке допоможе розпізнати предмети та їх власти­вості. Самостійне виправлення дитиною помилок у діях потребує зосередженої уваги, спостереж­ливості, терпіння, волі. Тренуван­ня цих якостей сприяє, на думку авторки кон­цепції, подоланню «хаотичності», властивої дошкільному віку, і є основою для «са­мовиховання та самодисципліни».

Система М. Монтессорі має і певні суперечності. Зокрема, кон­цепція «спонтанного розвитку дитини», проголошена нею, прак­тично спростовується зарегламентованим режимом «будинків ди­тини». Недостатня увага приділяє­ться такому природному виду діяльності дітей, як гра. Недооцінюється у аналі­зованій системі роль живого слова, отримання дітьми знань, праця з реальними, а не штучними матеріалами. В сучасних умовах існує досить ши­рока мережа дошкільних закладів та початкових шкіл, які працю­ють за системою М. Мон­тессорі, яка поступово удосконалюється, приводиться у відповідність до потреб сучасного життя.

У 20—30-х рр. XX століття реформаторська педагогіка набула подаль­шого розвитку і організаційно сформувалась як міжнарод­нийрух нового вихо­вання. У 1921 році була створена «Ліга нового виховання”, до якої у 1922 році входили представники 53 країн світу. Центром педагогічного руху став Інсти­тут ім. Ж.-Ж. Руссо в Женеві, очолюваний Ж. Піаже, А. Фер'єром.

Найбільш цікавими проявами розвитку ідей нового виховання у Німеч­чині у 20—30-х роках стали вільні шкільні громади, Ієнаплан П. Петерсена, Ва­льдорфська школа.

Вільні шкільні громади виникли у німецькомовних країнах ще на початку XX століття як один типів нової школи. Засновниками виховної концепції віль­них шкільних громад були німецькі педа­гогиГ. Літц та П. Гехеб.

Школи-громади були закладами, що будували своє життя на ідеях спів­робітництва громадян невеликої спільноти, розвитку у них почуття громадян­ської відповідальності. Шкільна громада перед­бачала повну рівноправність учителів і учнів, забезпечувала сво­боду кожного і одночасно дисципліну і по­рядок.

Характерною особливістю цих закладів було те, що вони були передусімвиховуючими школами, формували людину — носія євро­пейської культури, на відміну від інших видів трудових шкіл Німеч­чини, зокрема школи Г. Кер­шенштейнера, — носія суто німецького національного менталітету, своєї про­фесії, свого соціального стану.

В цілому практика діяльності шкіл-громад сприяла подолан­ню авторита­рності у навчально-виховному процесі, була спрямо­вана на уникнення тиску на дитину, формалізму в освіті, тобто на реалізацію ідей реформаторської педа­гогіки.

Широкої популярності також набула концепція професора Ієнського уні­верситетуПетера Петерсена — «Ієна-план», реалізована у створеній ним у 1924 році експериментальній школі. У цій школі класно-урочна система з жор­сткою регламентацією режиму дня, ди­сципліною покори, субординацією у відносинах між учителем і уч­нями була замінена виховною громадою, в основі діяльності якої — повага до дитини, визнання унікальності кожної людської особистості, поєднання свободи і відповідальності, пошук шляхів збалансова­ного розвитку емоційних, соціальних, інтелектуальних, моральних і естетичних по­треб дитини, виховання почуття спільності і товари­ства, рівноправна і тісна співпраця учителів, дітей і батьків. Школа, побудована за Ієна-планом, продов­жила своє існування у європей­ських країнах і в кінці XX століття (існує понад 80 таких шкіл).

Значного розвитку набув рух нового виховання у 20—30-х роках у Фран­ції. Його активістами було створено ряд педагогічних органі­зацій: «Група но­вого виховання» (заснована Алісою Жуен), що прово­дила роботу серед учите­лів початкової школи; «Кооператив світської освіти» (заснований С. Френе) «Рух нових сільських шкіл» (заснов­ник Ж. Бертьє); асоціація «Нове виховання» (засновник Р. Кузіне).

Найбільшої популярності серед сучасних педагогів набула дія­льність Селестена Френе. Метою своїх експериментів Френе вва­жав демократизацію навчання і виховання. Основними елементами «техніки С. Френе» є: 1) Вільні тексти як основа навчання рідній мові; 2) Шкільна друкарня.На його думку, цей метод дозволяє активізувати пізнавальну діяльність школярів, розвивати вправність руки, гармонійну координацію рухів, розвивати увагу, зорову па­м'ять, навчати читанню і письму без напруження, тому що скла­дання текстів на верстаті добре активізує механічну пам'ять, дозво­ляє репродукувати орфо­графію слів на підсвідомому рівні, привча­ти до співробітництва, оскільки цей метод являє собою цікаву колективну працю; вивчати особистість дитини, її ін­тереси; 3) Шкільний журнал. Він являє собою збірку вільних текстів, які дру­кую­ться щодня, а у кінці місяця видаються як окрема брошура для передплат­ників і кореспондентів; 4) Обмін шкільною друкова­ною продукцією (дитячі листи, шкільні журнали, тематичні альбоми, магнітофонні касети з розповідями дітей тощо). С. Френе вва­жає налагодження такого обміну «основою мирного життя майбут­ніх громадян планети»; 5) Перші спроби програмованого навчання.С. Френе відмовився від підручника як від єдиного, постійноґо, ста­більного дже­рела інформації. Вводились навчальні картки (кар­тки самоосвіти, методичні картки, «навчаючі стрічки») тощо; 6) Нові форми планування і конт­ролю за навчальним процесом.

Завданням школи, за С. Френе, є культивування успіхів дитини для само­ствердження особи. Реалізації такого завдання сприяла і продумана система виховної роботи. Її метою, за визначенням автора концепції, є максимальний вільний розвиток особистості за допомогою розумно організованого товарис­тва, яке являє собою шкі­льну співдружність дітей і дорослих, що об'єднані спільними завдан­нями, діяльністю, способом життя і гуманними стосунками.

Провідними ідеями, на яких базується виховна робота, за С. Френе, є на­ступні: 1) Школа концентрує свою увагу на дитині і керується у своїй діяльно­сті потребами дитини, підпорядковує їм свою техніку, технологію, зміст освіти і методи виховання; 2) Дитина сама створює свою особистість за допомогою доросло­го; 3) Школа майбутнього — це школа праці. Праця є головним прин­ципом, двигу­ном і філософією народної педагогіки і народ­ної школи; 4) У школі має пану­вати функціональна дисципліна, що випливає з потреб органі­зації навчально-виховного процесу;

5) ШколаXX століття повинна готувати людину XX століття, ви­корис­товуючи з цією метою найсучасніші технічні засоби; 6) Ви­ховання повинно базуватись на природних засадах, тобто на при­роді, у сім'ї, через духовний до­свід людства; 7) Виховання має базуватись на переконанні, а не на примушу­ванні, переконувати слід не словом, а прикладом, діяльністю; 8) Школа для на­роду не може існувати без демократичного суспільства.

Отже, провідними символами виховної системи С. Френе є де­мократизм, свобода, співробітництво, праця. Інструментами здійс­нення його ідей у вихов­ній практиці виступали, передусім, самовря­дування і шкільний кооператив, який здійснював продаж друкованої продукції, дитячих проробок, організовував платні концерти, збирав внески «друзів школи». Кооператив ставив за мету розвиток грома­дянських, моральних якостей особи, любові до школи і турботи про неї, старанності, організованості, взаємодопомоги, ініціативи.

 


Читайте також:

  1. Англійська педагогіка XVII ст. Педагогічна концепція Дж.Локка
  2. Вальдорфська педагогіка
  3. Вікова педагогіка
  4. Гендерна педагогіка в аудиторії
  5. Дошкільна педагогіка
  6. Експериментальна педагогіка. Педологія
  7. Лінгвістика Психологія Психолінгвістика Педагогіка
  8. Методика і педагогіка
  9. Музейна педагогіка
  10. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ
  11. Педагогіка ВШ як наука і навчальний предмет
  12. Педагогіка і соціальна робота




Переглядів: 4641

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Ідея цілісного виховання Р. Штайнера

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.