Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Кирило Лукаріс

Однією з найпомітніших постатей серед діячів Острозької академії був Кирило Лука ріс (1572-1638). Він народився в м. Геракліоні (Кандії) на острові Крит. Був вихований православним священиком. Його дядько Олександрійський патріарх – Мелетій Пігас, будучи сам глибоко освіченою людиною, підтримував молодих талановитих людей. Кирило отримав прекрасну освіту у Падуанському університеті, де вивчав фіолсофію та теологію, та у Грецькій колегії у Венеції. Вільно володів грецькою, латинською та італійською мовами. У 1594 р. приїхав до України як представник (протосинкел) Олександрійського патріарха, щоб прийняти активну участь у боротьбі між уніатами та православними, яка у той час загострюється в Україні. Після смерті Герасима Смотрицького у 1594-1598 роках Кирило Лукаріс очолює Острозьку академію, яка у цей час стає одним з головних осередків боротьби з унією. За ректорства Кирила Лукаріса Острозька академія досягла свого найвищого розквіту. У цей час тут працюють найвидатніші вчені свого часу, друкуються найвідоміші полемічні твори: “Апокрисис” Христофора Філарета, “Перший і другий отписи” на листи єпископа Іпатія Потея. Тоді вперше в Україні в 1598 р. в Острозі було надруковано твір полум’яного письменника-полеміста Івана Вишенського. У жовтні 1596 р. Кирило Лукаріс бере активну участь у роботі православного Берестейського собору, що різко відкинув унію та Ватикан. Після Берестейського синоду був арештований і ув’язнений однин з головних діячів академії – Никифор Кантакузин, якого польські кола звинувалили у шпигунстві на користь Туреччини і заточили у Мальборській тюрмі. Щоб не повторити долю свого товариша Кирило Лукаріс вирішив покинути Острог.

На початку XVII ст. він їде в Західну Європу: Францію, Англію, Бельгію, Женеву, а також у Молдавію, Бесарабію, Валахію. У 1601 р. він повертається до Олександрії. У тому ж році за заповітом Мелетія Пегаса його вибирають Олександрійським патріархом, а у 1620 році – Константинопольським Патріархом ( на п’ять термінів). Перебуваючи на посаді Олександрійського та Константинопольського патріарха Кирило Лукаріс сприяв розвитку православної церкви та освіти в Україні, активно переписувався із львівським братством, у 1631 році благословив створення Петром Могилою Києво-Могилянської колегії. Але ще під час перебування у Західній Європі Кирило Лукаріс зблизився з протестантами. У одному з своїх листів 1618 р. він писав. Що після довгої боротьби “він визнав справу протестантів справедливою”. Проте до своєї смерті він залишався вірним сином православної церкви. Гликоко вивчаючи протестантизм, він сподівався донести до нього світло православного вчення. Але його звинуватили в тому, що під впливом протестантів, особливо кальвіністів, він змінив свої релігійні погляди, що його погляди вже не відповідають ортодоксальній православній церкві. Коли у 1627 р. до Кирила Лукаріса приїхав його учень Мелетій Смотрицький і прочитав твори (катехізис) патріарха, то знайшов там чимало помилок. Позиція православного патріарха при турецькому султані була сумнівною. Він міг бути звільнений султаном із своєї посади. Отже протягом 1620-1638 рр. Кирила Лукаріса чотири рази звільняли з посади патріарха і чотири рази відновлювали на ній. Він сподівався, що Російська та Османська імперія, атакуючи польську дворянську республіку, будуть сприяти зупиненню польсько-католицької експансії на землі України.

У 1629 р. в Женеві (за іншою версією – в Генфі) Кирило Лукаріс видав свій відомий твір “Сповідання віри”, у якому також висловив ідеї, близькі до кальвінізму. Кирило Лукаріс видав книгу латинською та грецькою мовами, розраховуючи на читачів Сходу та Заходу. Книга викликали неабияку сенсацію, і в той же рік була перекладена на англійську, французьку та німецьку мови. Видання цієї книги стало поштовхом до ствердження суспільної думки про “патріарха – єретика”, хоча сам Кирило вважав себе ортодоксальним християнином, і однієї з причин передчасної його смерті у 1638 році. За однією з версій, його вивезли на кораблі в море (або на безлюдний берег) чотири яничари, задушили шовковим шнуром і тіло викинули в воду. За іншою версією, за те, що Кирило Лукаріс допоміг донським козакам оволодіти фортецею Азов, його стратили за наказом турецького султана Мурада IV, тіло його четвертували і викинули у море. Після смерті Кирила Лукаріса на Єрусалимському синоді 1642 р. його твір “Сповідання віри” і він сам були піддані анафемі. У заяві синоду написано: “Кирилу, прозваному Лукарісом, який статтями свого віросповідання знеславив всю східну Христову церкву, оголошується анафема.” Після чого слідують ще 10 анафем, які засуджують окремі думки Кирила Лукаріса.

Анафема була знята через 30 років у 1672 р. Єрусалимським собором. Єрусалимський патріарх Дозітеос використав освячення храму Різдва Христового (Народження Христа) у Віфлеємі для того, щоб знову розібратися у Сповіді Кирила Лукаріса. На цьому синоді на основі цитат із праць та проповідей Кирила Лукаріса було продемонстровано, що висловлювання із Сповіді не відповідають його переконанням, тобто було заперечено авторство Кирила Лукаріса. Крім того Сповідь не заслуговує довіри, тому що не була затверджена синодом. Таким чином синод виправдовував Кирила Лукаріса та православну церкву, яка знаходячись під покровительством Святого Духа, не може помилятися.

Никифор Кантакузин (Парасхес)

Навчався у Падуанському університеті, де в першій пол. 1580-х років був “ректором наук еллінських”. У час загострення боротьби з Ватиканом та унією Никифор Кантакузин приїжджає в Україну як представник Константинопольського патріарха. Підступами польських магнатів та турецького уряду він був ув’язнений у Хотинському замку, але у вересні 1595 р. підкупивши сторожу замка, його викрали слуги В.-К. Острозького. У академії Никифор Кантакузин викладав грецьку мову. У жовтні 1596 року брав автичну участь у роботі антиуніатського Берестейського синоду. Польське панство не могло пробачити Никифору Кантакузтну зриву унійних планів. Згодом його було схоплено, засуджено на сеймі 1605 р. і замучено у страшнія мальборській тюрмі, де через 66 років було страченоще одного борця за волю України – Івана Богуна.


Читайте також:

  1. ВОЛОДИМИР КИРИЛОВИЧ ВИННИЧЕНКО (26.07.1880-6.03.1951pp.).
  2. Значення діяльності Кирило–Мефодіївського товариства в українському відродженні
  3. Значення діяльності Кирило–Мефодіївського товариства в українському відродженні
  4. Кирило-Мефодіївське братерство
  5. Кирило-Мефодіївське братство та його духовні орієнтири.
  6. Кирило-Мефодіївське братство: його програмні документи та роль в національно-культурному відроджені України
  7. Кирило-Мефодіївське товариство
  8. Кирило-Мефодіївське товариство і його роль для розвитку культурного процесу.
  9. Кирило-Мефодіївське товариство. Т. Г. Шевченко.
  10. Кирило-Мефодіївське товариство. Т. Г. Шевченко.
  11. Національне віддродження Наддніпрянської України. Діяльність перших політичних організацій. Кирило-Мефодіївське братство.




Переглядів: 1236

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Організація навчального процесу в Острозькій академії | Петро Конашевич-Сагайдачний

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.