Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Соціалістична ідеологія

Соціалізм (від лат. Socialis – суспільний) – вчення про перетворення суспільства, що базується на приватній власності й експлуатації, в нове, яке ґрунтується на суспільній (колективній) власності, соціальній рівності, справедливому розподілу матеріальних благ і духовних цінностей у залежності від витраченої праці.

Ідеї соціалізму мають глибокі історичні корені й один з перших проявів – функціонування перших християнських громад. Спроби ідеологічно обґрунтовувати перетворення суспільства на засадах колективізму належать до епохи Відродження і пов'язані з іменами великих гуманістів XVI ст. – англійського державного діяча і мислителя Т.Мора (1478–1535), “Утопія” – (1516) та італійського поета, філософа і політичного діяча Т.Кампанели (1568–1639), “Місто сонця” – (1602). В цих роботах, написаних у період кризи феодалізму, були висловлені ідеї, спрямовані на перетворення пануючого суспільного устрою на колективних засадах, виражені в утопічно-літературній формі. Лише в першій половині XIX ст. з'явилися мислителі, що у своїх працях різко критикували капіталізм, захищали інтереси найманих робітників і запропонували концепцію перебудови суспільства на основі суспільної власності і соціальної рівності (французи А.Сен-Симон (1760–1825) і Ш.Фур'є (1772–1837) і англієць Р.Оуэн (1771–1851)). Цей напрямок в історії розвитку соціалістичної думки одержав назву раннього чи утопічного (у марксистському визначенні). Основними методами втілення своїх ідей у реальне життя вони вважали освіту, виховання, переконання й інші мирні шляхи суспільного перетворення. (У літературі цей напрямок одержав ще назву “просвітительського” соціалізму).

Остаточне оформлення соціалістичної ідеології і придбання нею політичної спрямованості відбулося в другій половині XIX ст. і пов'язано з іменами німецьких філософів і суспільно-політичних діячів К.Маркса (1818–1883) і Ф.Енгельса (1820–1895). Здобуте ними вчення одержало назву “марксизм” (або науковий комунізм на протилежність від утопічного) і було проголошено ідеологією пролетаріату. У поширенні та розвитку соціалістичних ідей у Росії велику роль зіграли Г. В. Плеханов і В. І. Ленін, в Україні – М.Драгоманов, І.Франко, С.Петлюра, В.Винниченко та ін.

У ході історичного розвитку в соціалізмі з'являються різні напрямки: ранній (просвітительський), марксизм, лассальянство, реформізм, демократичний соціалізм (соціал-демократія), радянська і китайська моделі, африканського й іншого різновиду соціалізму. Але в основі кожного з цих напрямків лежить або марксистська, або соціал-демократична ідеологія, тому більш докладно зупинимося на цих двох.

Марксизм як політичне вчення сформувався в XIX ст. і містив у собі теоретичну і політичну частини. У теоретичній частині обґрунтовуються закономірності зародження соціалізму й аналізується його сутність, у політичній – визначаються політичні засоби реалізації поставлених цілей, що виражають інтереси робітничого класу, мета якого побудувати безкласове суспільство. Риси марксистської ідеології:

– соціалізм як перша, нижча фаза комунізму, що приходить на зміну капіталізму в результаті класової боротьби пролетаріату в її вищій формі –революції. (Вчення про класову боротьбу і революцію – основне ядро в марксизмі);

– ліквідація приватної власності й експлуататорських класів (шляхом експропріації експропріаторів);

– утвердження суспільної власності на знаряддя і засоби виробництва (на першій фазі – у двох формах: державній і кооперативно-колгоспній),

– встановлення диктатури пролетаріату як знаряддя перетворення суспільства;

– керівна роль робітничого класу і його партії;

– відсутність плюралізму в політичному житті, тому що вважається, що інтереси робітничого класу відображають інтереси всіх інших класів і соціальних груп;

– здійснення в сфері розподілу принципу: “від кожного – по здатності, кожному – по праці”;

– забезпечення на цій основі соціальної рівності, соціальної справедливості – умов для всебічного розвитку особистості.

Як бачимо, головний принцип цієї ідеології, що є фундаментом для реалізації ідеалу суспільного устрою – відношення до приватної власності. Якщо лібералізм розглядає приватну власність, як головний двигун конкуренції і забезпечення добробуту, марксизм розглядає її як головне джерело експлуатації і соціальної дискримінації найманої праці, що і визначає вимогу її повної ліквідації. Для реалізації такого суспільного ідеалу, де буде панувати суспільна власність, необхідне посилення ролі держави, що виступає найважливішим елементом необхідних економічних перетворень і встановлення соціальної рівності і соціальної справедливості. Але, на відміну від лібералізму, що обмежується рівністю всіх перед законом, марксизм висуває своє розуміння рівності – на основі розподілу суспільних благ по праці і створення приблизно однакових можливостей в області освіти, охорони здоров'я та ін. У поширенні марксистських ідей і підготовці передумов для створення масових соціалістичних робітничих партій важливу роль відіграли I Інтернаціонал – Міжнародне товариство робітників (1864–1876), заснований і керований К.Марксом і Ф.Енгельсом і II Інтернаціонал (Міжнародне об'єднання соціалістичних партій (1889–1914)) – заснований Ф.Енгельсом.

На початку XX ст. у марксизмі відбувся розпад на дві протилежні гілки – ленінізм і соціал-демократизм. Очолювана В.І.Леніним фракція РСДРП, що одержала назву “більшовики”,* оголосила себе послідовною спадкоємицею марксизму, взявши у свій арсенал основні його догмати: вчення про революційний перехід від капіталізму до соціалізму, про необхідність зламу старої (буржуазної) державної машини і встановлення диктатури пролетаріату і признання керівної ролі у всіх перетворюючих процесах партії робітничого класу. Творчий розвиток марксизму В.Леніним (1870–1924) виявився у відмовленні від одного з основних його принципів про одночасний перехід до соціалізму найбільш розвинутих країн і розробці вчення про можливість перемоги соціалістичної революції в одній окремо взятій країні в епоху імперіалізму, висунувши ідею про “слабку ланку” у ланцюзі капіталістичних держав. Ленінізм став ідеологічною основою Жовтневої революції 1917 р. у Росії і побудови соціалізму в СРСР й інших країнах. Розпад СРСР, крах соціалізму в Східній і Центральній Європі наприкінці 80-х – початку 90-х років був результатом неефективності системи, заснованої на насильницьких тоталітарних принципах у всіх сферах – економічній, політичній, ідеологічній, культурній та ін.

Соціал-демократія, як один з напрямків соціалістичної ідеології, виникла наприкінці XIX ст. у надрах марксизму й у своєму розвитку пройшла три етапи. На першому етапі (80-і – 90-і роки XIX ст.) велика частина соціал-демократичних партій була об'єднана в II Інтернаціоналі, створеному Ф.Енгельсом у 1889 р. і поділяла основні марксистські принципи щодо революційного шляху переходу до соціалізму, насильницьких форм перетворення суспільних відносин і ролі диктатури пролетаріату в цих процесах. Але вже наприкінці XIX – початку XX ст. починається критичне переосмислення марксистської теорії, пов'язане з іменами відомих діячів німецького робітничого руху Ф.Лассаля (1825–1864), Е.Бернштейна (1850–1932) і К.Каутського (1854–1938) – саме вони і вважаються основоположниками соціал-демократії. Ф. Лассаль висунув положення про можливості мирного переходу до соціалізму на основі загального виборчого права (що суперечило марксистському положенню про роль революції), а також розглядав державу як інститут, що стоїть над класами (що йшло супротив марксистського положення про державу як апарат насильства одного класу над іншим). Е. Бернштейн і К. Каутський стали агітувати проти таких марксистських положень, як класова боротьба, соціальна революція і диктатура пролетаріату (у газетах, що видавалися ними, “Соціал-демократ” і “Нойецайт”).

Другий етап у розвитку соціал-демократичної думки (перша третина XX ст.) – дуже складний. На початку XX ст. відбувається розкол соціал-демократії на три течії, праве (опортуністичне – “угодівське” – по Леніну), ліве (революційне) і центристське ( що коливалося між “правими” і “лівими”). Цей розкол був виражений і організаційно: в 1919 р. “ліві”, очолювані Леніним, створили Комуністичний Інтернаціонал (1919–1943) – його іноді називають III Інтернаціоналом; “праві” у 1920 р. проголосили про відродження II Інтернаціоналу, який практично припинив свою діяльність у роки 1 світової війни. У 1923 р. була зроблена спроба об'єднання “правих” і “центристів” створенням Робітничого Соціалістичного Інтернаціоналу (РСІ). Однак діяльність соціал-демократичних партій у складних соціально-політичних умовах у період між двома світовими війнами не була розгорнута, а в 1940 р. РСІ припинив своє існування (після окупації фашистами Брюсселя, де розташовувалася штаб-квартира РСІ). Комуністичний інтернаціонал припинив свою діяльність в 1943 р. на вимогу союзників СРСР по антигітлеровській коаліції.

Третій етап у розвитку соціал-демократії відноситься до післявоєнного часу. Саме на цьому етапі завершується формування соціал-демократичної доктрини, що значною мірою пов'язано з діяльністю Соцінтерна, відновленого в 1951 р. на міжнародному конгресі соціал-демократії, що відбувся у Франкфурті-на-Майне. У прийнятій на цьому конгресі Франкфуртській декларації Соцінтерна відкрито заявлено про відмовлення від марксизму, як ідейно-теоретичної основи робітничого руху, і переході до реформізму.

Найбільш повна сучасна інтерпретація соціал-демократичної ідеології міститься у запропонованій Соцінтерном концепції “демократичного соціалізму” (термін увів К. Каутський), що, як декларувалося в прийнятій першій програмі, повинна стати основою для перетворення капіталістичного суспільства в соціалістичне. У 1989-му у Стокгольмі прийнято новий програмний документ – “Декларація принципів”, у якому міститься спроба розкрити зміст концепції демократичного соціалізму.

Характерні риси соціал-демократичної доктрини, що втілена в концепції демократичного соціалізму:

– соціалізм – суспільний лад, що досягається не в результаті класової боротьби і революційної ліквідації капіталізму, а шляхом реформ;

– в економічній сфері – збереження приватної власності і функціонування інших форм власності, тобто підтримка ідеї змішаної економіки;

__________________________

*В 1903 р. на ІІ з'їзді РСДРП (Російська соціал-демократична робітнича партія) відбувся розкол на дві фракції – більшовиків на чолі з В.Леніним і меншовиків на чолі з Л.Мартовим.

– державне регулювання економікою;

– націоналізація найбільших компаній;

– самоврядування робочих колективів і фермерів;

– участь профспілок у розробці національної економічної політики;

– участь трудящих у прийнятті рішень на рівні компаній і підприємств;

– розробка і підтримка соціальних програм, спрямованих на забезпечення росту середнього класу, досягнення вищого рівня політичної, соціальної, економічної свободи, соціальної рівності і справедливості, особливо в сфері освіти, охорони здоров'я, культури й інформації;

– у міжнародному плані – розробка і підтримка програм, що забезпечують стабільність у світі.

Звертає на себе увагу той факт, що концепція демократичного соціалізму, запропонована на початку 50-х років, одержала подальший розвиток і глибоке обґрунтування наприкінці 80-х, акцентуючи увагу на єдності соціалізму і демократії на відміну від країн так званого “реального соціалізму”, де були потоптані демократичні традиції. Як випливає з основних документів Соцінтерна, демократичний соціалізм – це “суспільна модель, що на базі парламентської демократії і правової держави поступово крок за кроком здійснює демократію в державі, економіці і суспільстві ... так само як і особисту і духовну свободу і тим самим завойовує й охороняє свої цінності: свободу, справедливість і солідарність.”

Таким чином, успадкувавши головні цінності “класичного” соціалізму, соціал-демократи відрізняються тим, що вбачають у соціалізмі не конкретний суспільний лад, не розглядають його як кінцеву мету, а як моральний ідеал, ціннісний еталон, на який повинні орієнтуватися конкретні політичні рішення, прогресивна політика, що ґрунтується на самоорганізації і широкій участі громадян у прийнятті рішень, спрямованих на поступове реформування існуючих структур з метою створення умов для самореалізації кожного індивіда. Тобто для соціал-демократів соціалізм – це процес упровадження соціальної справедливості в реальне життя, що триває вічно. У “Декларації принципів Соціалістичного інтернаціоналу” говориться, що демократичний соціалізм – це “безперервний процес соціальної і демократичної демократизації, нарощування соціальної справедливості”.

На сучасному етапі соціал-демократична ідеологія – одна з трьох найбільш впливових: вона поєднує партії цієї спрямованості в більш, ніж ста державах світу. Найбільший успіх соціал-демократія досягла в країнах Західної і Північної Європи. Усьому світу відомі імена Віллі Брандта (голова Соцінтерна, федеральний канцлер ФРН у 1969–1974 рр.), Улофа Пальме (прем'єр-міністр Швеції в 1969–1976 рр. і 1982–1986 рр.), Франсуа Міттерана (президент Франції в 1981–1995 рр.), Феліпе Гонсалеса (перший секретар Іспанської соціалістичної робочої партії, що очолив іспанський уряд в 1982–1996 рр.) та ін.

Соціал-демократи створили свою організаційну структуру в Європарламенті – Соціалістична група європейського парламенту (СГЄП). За результатами виборів у цей орган країн Євросоюзу з кінця 70-х років СГЄП є найчисельнішою. Виробивши загальну позицію у багатьох політичних і економічних питаннях, вони реально впливають на розвиток Європи і світу.

Зростаючий вплив соціалістичних ідей, характерний для середини XX ст., у 90-х роках трохи загальмувалося. Це пов'язано з низкою факторів: розпадом СРСР і крахом радянської моделі соціалізму в країнах Східної Європи, що підсилюється глобалізацією і впливом пропаганди ворожих соціалізму ідей і цінностей, недосконалістю колишніх методів державного регулювання економіки та ін. Однак соціалізм залишається однією із самих впливових ідеологій на сучасному етапі, поряд з лібералізмом і консерватизмом. Це показали і вибори, що відбулися останнім часом у Франції, Великобританії, ФРН, Фінляндії, Португалії й інших країнах, де соціалісти досягли успіхів. Росте вплив і на пострадянському просторі, у тому числі й в Україні. У нашій країні функціонують соціалістичні і соціал-демократичні партії, що координують свою діяльність у рамках Соцінтерна: СДПУ(о), очолювана В.Медведчуком, СПУ очолювана А.Морозом, СДІІУ очолювана Ю.Буздуганом.

Соціалістичні ідеї розділяють і партії інших напрямків: “зелені” (які входять до сучасного коаліційного уряду ФРН, очолюваного соціал-демократом Г. Шредером); християнські партії, що проповідують ідею захисту трудящих від експлуатації і бідності шляхом морально-релігійного самовдосконалення, збереження приватної власності й засудження класової боротьби і соціальних революцій.

 


Читайте також:

  1. I. Соціалістична течія в українському визвольному русі
  2. Економічні погляди Цицерона (ідеологія латифундистської аристократії).
  3. Ідеологія
  4. Ідеологія
  5. Ідеологія в аспекті загрози національній безпеці держави.
  6. Ідеологія та політика
  7. Консерватизм - ідеологія, орієнтована на збереження (консервацію) традиційних громадських порядків або їх реставрацію, якщо вони виявилися такими, що руйнують.
  8. Мас-медіа й ідеологія суспільства
  9. Мистецтво та ідеологія і проблема свободи митця
  10. Націоналістична ідеологія
  11. Національна ідея та ідеологія державотворення в Україні
  12. Національна ідея та ідеологія державотворення в Україні




Переглядів: 2365

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Консерватизм | Націоналістична ідеологія

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.