Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Основні показники вантажних перевезень

Для залізничного транспорту перевезення вантажів історично є основною роботою. До кінця XX століття на мережі залізниць України вантажообіг при­близно у шість раз перевищував пасажирообіг у кількісному вираженні. Таке положення речей, безумовно, зумовлено географічними умовами розміщення виробничої і сільськогосподарської бази в економіці країни, кліматичними і природними розходженнями її районів, історією розвитку окремих регіонів І багатьма іншими об'єктивними причинами, тому можна припустити, що воно навряд чи кардинально зміниться протягом декількох наступних десятиліть.

Вантажні перевезення на залізничному транспорті характеризуються ря­дом показників. Основними з них є: обсяг перевезень; вантажообіг; кількість відправлень; щільність перевезень; середня дальність перевезень; нерівномір­ність перевезень та інші якісні показники. Кількість перевезених тонн по кож­ному відособленому підрозділу залізниці розглядається більш докладно з виді­ленням окремих елементів перевезення, наприклад, у кількості перевезених тонн виділяються відправлені зі станцій даної залізниці, прийняті від сусідніх залізниць вантажі й Ін.

Обсяг перевезень вантажів - характеризує продукцію залізничного транспорту, тобто кількість тонн вантажів, перевезених за визначений промі­жок часу. Вимірюється обсяг перевезень на момент відправлення, оскільки через деякий проміжок часу відправлені вантажі стають прибулими, що дозво­ляє з деякою часткою умовності вважати, що відправлення дорівнює переве­зенню.

Показники вантажних перевезень трішки відрізняються по мережі заліз­ниць у цілому і на її підрозділах - окремих залізницях, дирекціях і лінійних підприємствах. Це зумовлено тим, що галузь працює як єдиний механізм і ви­ділення окремих її частин у самостійні господарські одиниці носить умовний характер. Так загальний обсяг перевезень по мережі доріг (Р), т, складається з відправлення вантажів всіма шістьма дорогами, прийому вантажів із закор­донних залізниць і з водного транспорту (1):

 

 

Для залізниці, що працює не тільки з тим вантажем, що навантажує, але і з прийнятим нею із сусідніх залізниць, обсяг перевезень вантажів, т, визнача­ють як суму відправлення по всіх станціях залізниці і прийому вантажів із су­сідніх залізниць і водного транспорту:

 

(2)

Обсяг перевезень вантажів по дирекції залізниці визначається так само, як і для залізниці.

Далі обсяг перевезень по залізницях, дирекціях, т, розподіляється на при­буття вантажу в межах даного підрозділу і здачу на інші підрозділи чи інший вид транспорту (3):

 

 

Потім загальний обсяг перевезень по залізниці розподіляється за видами сполучень.

До місцевого сполучення відносяться перевезення в межах однієї і тієї ж залізниці, а до прямого сполучення - перевезення на ділянках двох і більше залізниць. У прямому сполученні виділяють:

- вивезення, тобто відправлення вантажів зі станцій даної залізниць на інші за­лізниці мережі;

- ввезення, тобто прибуття вантажів зі станцій інших залізниць мережі на дану залізницю;

(4)

- транзит, тобто перевезення вантажів, що надходять з інших залізниць і прямують через дану залізницю на інші залізниці. Таким чином, обсяг переве­зень, т, за видами сполучень (4):

 

 

Прийом можна розглядати як суму ввезення і транзиту, т:

(5)

а здачу — як суму вивезення і транзиту, т:

. (6)

}

Відправлення, у свою чергу, дорівнює сумі вивозу і місцевого сполучен­ня,т:

(7)

а прибуття - сумі ввозу І місцевого сполучення, т:

(8)

З вищенаведених формул видно, що показники вантажних перевезень по залізниці і дирекції залізниці утворюють єдину систему і можуть бути взаємоперевіреними.

Розподіл перевезень за видами сполучень потрібен для правильного роз­рахунку доходів і витрат залізниці, тому що кожна залізниця виконує різну кількість операцій, пов'язаних з перевезеннями вантажів у різних сполучен­нях. Тільки під час перевезення в місцевому сполученні виконується весь цикл перевізних операцій, тоді як при ввозі залізниця не робить початкової операції, при вивозі - кінцевої, а при транзиті - ні початкової, ні кінцевої.

На великих вантажних станціях визначають розміри відправлення і при­буття вантажів у тоннах і у вагонах.

На вузлових залізничних станціях роблять розв'язку вантажопотоків у ви­гляді так званої "косої1" таблиці, з якої наочно видно, звідки, куди і скільки

проїде вантажів через даний вузол.

Вантажообігом на транспорті називається робота з переміщення ванта­жу, розрахована як добуток маси переміщеного вантажу на відстань переве­зення. Вимірюється вантажообіг в умовно-натуральних одиницях - тонно-кілометрах. Вантажообіг нетто - це корисна робота транспорту, що врахо­вує переміщення лише тільки вантажу, тоді як вантажообіг брутто враховує переміщення вантажу разом з масою тари рухомого складу. Співвідношенням вантажообігу нетто І брутто можна охарактеризувати коефіцієнт корисної дії (ККД) вантажного залізничного транспорту. Як ККД будь-якої технічної сис­теми, він не перевищує одиниці:

(9)

Зворотне співвідношення показує перевищення загальної роботи транс­порту над корисною роботою і завжди більше одиниці:

(10)

Вантажообіг нетто може бути тарифним і експлуатаційним. Тарифний вантажообіг розраховується по так званим "тарифним" відстаням у таких перевізних документах як накладна і дорожня відомість (11):

(11)

 

де Р; - кількість тонн і-го виду вантажу; l - тарифна відстань перевезення i-го виду вантажу, км.

 

Експлуатаційний вантажообіг визначають по фактичному пробігу ван­тажу на основі маршрутного листа машиніста

 

де Гі - щільність вантажних перевезень наj-ій ділянці, т; Li- довжина

j-ої ділянки, км.

 

Планування та прогнозування вантажних перевезень

Планування вантажних перевезень, що дають понад 80% загального ви­торгу залізничного транспорту, має велике практичне значення і є вихідною базою всієї системи виробничо-господарського планування у галузі. Перехід до ринкових відносин привів до істотних змін порядку планування перевезень, хоча і не знизив значимості цього процесу для залізниць. Головні зміни пов'язані з переходом від централізованої системи розробки планів і розподілу перевезень між видами транспорту до ринкових маркетингових принципів і методів формування платоспроможного попиту на перевезення вантажів і iнші транспортні послуги.

У даний час практично скасована обов'язкова система, що існувала рані­ше, попередніх довгострокових заявок відправників вантажу, міністерств і ві­домств на перевезення вантажів (крім декадних). Залізниці та транспортні під­приємства одержали певну господарську самостійність у формуванні попиту і плануванні продажу своєї продукції. Разом з тим, підвищена їхня економічна відповідальність за розробку ефективних планів роботи, розвиток контрактно-договірних відносин із клієнтурою і підвищення якості транспортного обслу­говування користувачів транспорту.

Основні задачі планування перевезень вантажів у сучасних умовах поля­гають у наступному:

- формування платоспроможного попиту на перевезення та визначення
достовірної інформації про обсяги, структуру перевезень вантажів для розроб­ки технічного плану та фінансово-економічних показників роботи залізниць;

- максимально можливий облік у планах перевезень запитів та побажань
клієнтури по якості їхнього транспортного обслуговування й умовах перевезень;

- забезпечення конкурентоспроможності залізниць і широкої взаємодії з
користувачами й іншими видами транспорту;

- забезпечення раціональності використання транспортом ресурсів І ефек­тивності роботи залізниць;

- облік можливостей своєчасного коригуванням плану шляхом переходу
на інші варіанти плану в залежності від змін кон'юнктури ринку і попиту на

транспортні послуги.

Основними методами планування перевезень вантажів є балансові Й оптимізаційні з використанням принципу маркетингу та сучасних інформаційних технологій. При розробці планів перевезень широко використовуються економіко-математичні методи прогнозування показників.

У сітьових планах перевезень вантажів встановлюються наступні показ­ники:

- обсяг перевезень (відправлення) вантажів, т, всього, у т.ч. по встановле­ній номенклатурі вантажів;

- вантажообіг, тарифні т-км;

- середньодобове навантаження, вагонів;

- середня дальність перевезень вантажів, км;

- вантажонапруженість, млн. т-км на 1 км, середня, у т. ч. по окремим на­прямкам.

Перший з цих показників затверджується УЗ для доріг у якості основного планового, а інші носять розрахунковий характер.

Особливістю нового порядку планування перевезень є те, що він передба­чає тісне ув'язування складання плану перевезень із плануванням фінансово-економічних показників роботи залізниць - доходів, витрат, прибутку та рен­табельності. Цей порядок введений УЗ з 1998 р. відповідним Положенням про планування фінансово-економічної діяльності залізниць.

Іншими особливостями сучасної системи планування вантажних переве­зень є:

- перехід до розробки в основному планів-прогнозів на базі маркетинго­вих обстежень районів тяжіння залізниць, проектів розвитку вантажоутворюючих галузей і аналізу статистичної інформації;

- розробка варіантів плану перевезень - оптимістичного,песимістичного і базового (середнього);

- застосування практики безупинного планування з урахуванням зміни
попиту на перевезення вантажів і кон'юнктури транспортного ринку;

- використання індикативного (рекомендаційного) підходу до запланова­них розмірів перевезень та інших показників плану, особливо при довгостроко­вому і середньостроковому плануванні.

 


Читайте також:

  1. II. Організація перевезень
  2. II. Організація перевезень
  3. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  4. II. Основні засоби
  5. II.3. Основні способи і прийоми досягнення адекватності
  6. IV група- показники надійності підприємства
  7. VII. ОСНОВНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ У ХХ ст.
  8. Абсолютні показники фінансової стійкості
  9. Абсолютні показники фінансової стійкості та її типи
  10. Абсолютні статистичні показники.
  11. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  12. Автопідприємства вантажних автомобілів




Переглядів: 5471

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛЕКЦІЯ 4 | Транспортний маркетинг і його значення при формуванні попиту на вантажні перевезення

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.