МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Тема 3. Арифметичні операції в двійковій СЧ. Додавання і віднімання чисел.Основною операцією, яку використовують у цифрових системах під час виконання різних обчислень, є операція алгебраїчного додавання. її виконують на основі правил виконання операцій у двійковій системі зображення чисел, які для однорозрядних чисел мають такий вигляд: Перенесення до старшого розряду здійснюють тоді, коли в одному розряді обох складових є одиниці. Операцію знаходження суми у багаторозрядних числах виконують послідовно, починаючи з молодшого розряду. У зв'язку з цим, починаючи з другого розряду, виконують складання трьох цифр - двох розрядних складових і перенесення з молодшого розряду. Приклад 3.1. Скласти два додатні двійкові числа . Розв'язання. Під час виконання операції додавання мають місце переповнення у першому та четвертому розрядах і, відповідно, перенесення одиниці з першого розряду у другий і з четвертого у п'ятий. Операцію віднімання у цифрових схемах виконують за допомогою операції додавання, зображуючи від'ємник у доповняльному коді. Приклад 3.2. Знайти суму двох чисел і з використанням доповняльного коду. Розв'язання. Для виконання вказаної операції у десятковій системі числення необхідно для числа K знайти відповідний доповняльний код. Його знаходять за тими ж правилами, що й у двійковій системі. Обернений код числа знаходять як доповнення до дев'ятки цифри кожного розряду. Для числа обернений код Доповняльний код для числа К: Виконаємо операцію додавання. При цьому введемо знакові розряди, які позначимо апострофом, що встановлюєтьсяпісля знакової цифри: Перенесення, що з'являється зі знакового розряду, відкидаємо. Аналогічно виконують операцію віднімання у двійковій системі числення. Приклад 3.3. Додати два числа і Розв'язання. Знаходимо доповняльний код від'ємного числа K: Знаходимо суму: Відкидаючи 1 переносу у знаковому розряді, отримуємо: Приклад 3.4. Змінимо знаки обох чисел на зворотні: Розв'язання. Доповняльний код від'ємного числа Знаходимо суму: Знаковий розряд засвідчує, що результат операції від'ємний, а число зображене у доповняльному коді. Для отримання результату у прямому коді необхідно спочатку перейти до оберненого коду, віднімаючи одиницю від результату виконання арифметичної операції, а потім - інвертувати. Знаходимо обернений код результату: прямий код: Пряму операцію віднімання з використанням операцій позичення зі старших розрядів застосовують лише для порівняння двох кодів, адже відсутність чи наявність позичення зі старшого розряду дає можливість легко визначити більше з порівнюваних чисел. Розглянемо тепер особливість виконання операцій у двійково-десятковій системі числення (код 8-4-2-1). Виконують операції на основі правил двійкової арифметики. Якщо одержане число перевищує , то повинна формуватися одиниця перенесення, яка передається до наступного десяткового розряду. Але результат відрізнятиметься від правильного, і в нього необхідно внести відповідний коректив. Наявність у результаті операції числа, що перевершує дев'ятку, легко виявляють за рядом ознак, які читач може сформулювати самостійно. Приклад 3.5. Скласти числа і використанням коду 8-4-2-1. Розв'язання. Оскільки результат менший десяти, то корекція не потрібна. Приклад 3.6. Скласти числа і Розв'язання. У цьому випадку результат більший десяти, тому необхідно вносити корекцію. Поява одиниці у п'ятому розряді означає, що число, представлене чотирма молодшими розрядами, збільшилось на 16 одиниць. Але, з іншого боку, одиниця передалась у старший десятковий розряд, що еквівалентно числу 10, тому в молодшому розряді не вистачає шістьох одиниць. Це означає, що необхідно до результату додати корекцію - шість одиниць, тобто: Результат представлено одиницею в розряді десятків і сімкою в розряді одиниць. Приклад 3.7. Скласти числа Розв’язання : У цьому прикладі перенесення у п'ятий розряд немає, але результат перевершує дев'ятку, тому необхідно внести корекцію. Корекція необхідна не тільки для того, щоб скоригувати результат молодших розрядів, а й для того, щоб перенести одиницю у старший десятковий розряд. Знову додасться 10 і відніметься 16, тому для корекції необхідно додати цифру 6: З двох останніх прикладів бачимо, що у першому випадку під час виконання операції має місце перенесення у старшу тетраду, що і може виступати ознакою необхідності корекції результату. У другому випадку такого перенесення немає, тому необхідно або передбачати можливість такого результату, або створювати допоміжні заходи для введення корекції. Як вихід з такої ситуації можна запропонувати використання самокоригувальних кодів -наприклад коду "з надлишком З". Приклад 3.8. Виконати операцію знаходження суми двох чисел з попереднього прикладу у випадку використання коду "з надлишком З". Розв'язання. Відповідні коди чисел: Після виконання операції додавання маємо результат: У разі використання інших кодів для зображення десяткових Цифр правила знаходження суми зміняться, але логічний аналіз процедури легко дозволяє знайти правила корекції. У випадку знаходження суми багаторозрядних двійково-десяткових чисел від'ємні числа зображують в оберненому або доповняльному коді. При цьому обернений код одержують за рахунок доповнення до 9. Якщо використовувати не код 8-4-2-1, а коди "з надлишком 3" або 2-4-2-1, то процедура формування доповнення до 9 значно спрощується. Читайте також:
|
||||||||
|