Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема 3. Арифметичні операції в двійковій СЧ. Додавання і віднімання чисел.

Основною операцією, яку використовують у цифрових систе­мах під час виконання різних обчислень, є операція алгебраїчного додавання. її виконують на основі правил виконання операцій у двійковій системі зображення чисел, які для однорозрядних чисел мають такий вигляд:

Перенесення до старшого розряду здійснюють тоді, коли в од­ному розряді обох складових є одиниці. Операцію знаходження суми у багаторозрядних числах виконують послідовно, почина­ючи з молодшого розряду. У зв'язку з цим, починаючи з другого розряду, виконують складання трьох цифр - двох розрядних скла­дових і перенесення з молодшого розряду.

Приклад 3.1. Скласти два додатні двійкові числа .

Розв'язання. Під час виконання операції додавання мають місце перепов­нення у першому та четвертому розрядах і, відповідно, перенесення одиниці з першого розряду у другий і з четвертого у п'ятий.

Операцію віднімання у цифрових схемах виконують за допо­могою операції додавання, зображуючи від'ємник у доповняль­ному коді.

Приклад 3.2. Знайти суму двох чисел і з викори­станням доповняльного коду.

Розв'язання. Для виконання вказаної операції у десятковій системі чис­лення необхідно для числа K знайти відповідний доповняльний код. Його знаходять за тими ж правилами, що й у двійковій системі. Обернений код числа знаходять як доповнення до дев'ятки цифри кожного розряду. Для чис­ла обернений код

Доповняльний код для числа К:

Виконаємо операцію додавання. При цьому введемо знакові розряди, які позначимо апострофом, що встановлюєтьсяпісля знакової цифри:

Перенесення, що з'являється зі знакового розряду, відкидаємо.

Аналогічно виконують операцію віднімання у двійковій систе­мі числення.

Приклад 3.3. Додати два числа і

Розв'язання. Знаходимо доповняльний код від'ємного числа K:

Знаходимо суму:

Відкидаючи 1 переносу у знаковому розряді, отримуємо:

Приклад 3.4. Змінимо знаки обох чисел на зворотні:

Розв'язання. Доповняльний код від'ємного числа

Знаходимо суму:

Знаковий розряд засвідчує, що результат операції від'ємний, а число зоб­ражене у доповняльному коді. Для отримання результату у прямому коді необхідно спочатку перейти до оберненого коду, віднімаючи одиницю від результату виконання арифметичної операції, а потім - інвертувати.

Знаходимо обернений код результату: прямий код:

Пряму операцію віднімання з використанням операцій пози­чення зі старших розрядів застосовують лише для порівняння двох кодів, адже відсутність чи наявність позичення зі старшого розря­ду дає можливість легко визначити більше з порівнюваних чисел.

Розглянемо тепер особливість виконання операцій у двійково-десятковій системі числення (код 8-4-2-1). Виконують операції на основі правил двійкової арифметики. Якщо одержане число пере­вищує , то повинна формуватися одиниця перенесення, яка передається до наступного десяткового розряду. Але результат відрізнятиметься від правильного, і в нього необхідно внести відпо­відний коректив. Наявність у результаті операції числа, що пере­вершує дев'ятку, легко виявляють за рядом ознак, які читач може сформулювати самостійно.

Приклад 3.5. Скласти числа і використанням коду 8-4-2-1.

Розв'язання. Оскільки результат менший десяти, то корекція не потрібна.

Приклад 3.6. Скласти числа і

Розв'язання. У цьому випадку результат більший десяти, тому необхідно вносити ко­рекцію.

Поява одиниці у п'ятому розряді означає, що число, представлене чотир­ма молодшими розрядами, збільшилось на 16 одиниць. Але, з іншого боку, одиниця передалась у старший десятковий розряд, що еквівалентно числу 10, тому в молодшому розряді не вистачає шістьох одиниць. Це означає, що необхідно до результату додати корекцію - шість одиниць, тобто:

Результат представлено одиницею в розряді десятків і сімкою в розряді одиниць.

Приклад 3.7. Скласти числа

Розв’язання :

У цьому прикладі перенесення у п'ятий розряд немає, але результат перевер­шує дев'ятку, тому необхідно внести корекцію. Корекція необхідна не тільки для того, щоб скоригувати результат молодших розрядів, а й для того, щоб перенести одиницю у старший десятковий розряд. Знову додасться 10 і відніметься 16, тому для корекції необхідно додати цифру 6:

З двох останніх прикладів бачимо, що у першому випадку під час виконання операції має місце перенесення у старшу тетраду, що і може виступати ознакою необхідності корекції результату. У другому випадку такого перенесення немає, тому необхідно або передбачати можливість такого результату, або створювати допоміжні заходи для введення корекції. Як вихід з такої ситуації можна запропонувати використання самокоригувальних кодів -наприклад коду "з надлишком З".

Приклад 3.8. Виконати операцію знаходження суми двох чисел з попе­реднього прикладу у випадку використання коду "з надлишком З".

Розв'язання. Відповідні коди чисел: Після вико­нання операції додавання маємо результат:

У разі використання інших кодів для зображення десяткових Цифр правила знаходження суми зміняться, але логічний аналіз процедури легко дозволяє знайти правила корекції.

У випадку знаходження суми багаторозрядних двійково-десят­кових чисел від'ємні числа зображують в оберненому або допов­няльному коді. При цьому обернений код одержують за рахунок доповнення до 9. Якщо використовувати не код 8-4-2-1, а коди "з надлишком 3" або 2-4-2-1, то процедура формування доповнення до 9 значно спрощується.


Читайте також:

  1. Автододавання та автообчислення.
  2. Аксіоми додавання і множення
  3. Активні операції банків
  4. Активні операції банків з цінними паперами
  5. Активні операції комерційних банків
  6. Активні операції центральних банків.
  7. Алгебраїчні операції
  8. Алгоритм додавання цілих невід’ємних чисел
  9. Аналітико-конструктивні операції
  10. Арифметичні дії над дійсними невід’ємними числами. Їхні властивості
  11. Арифметичні й логічні вирази в Excel
  12. Арифметичні оператори




Переглядів: 1408

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 2. Подання інформації в електронно-обчислювальних машинах. | Тема 4. Двійкова СЧ. Виконання операцій множення

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.