Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Класифікація трудових колективів

Підстави для класифікації Ознаки для розподілу трудових колективів у рамках підстави
1. За формою власності - ТК, що базується на державній власності; - ТК, що базується на колективній власності; - ТК, що базується на приватній власності; - ТК, що базується на орендній власності.
2. По виду суспільної праці - ТК, що діють у сфері матеріального виробництва; - ТК, що діють у сфері нематеріального виробництва.
3. За рівнем розвитку - ТК, що формується; - стабільний ТК; - ТК, що достиг ступеня самокерування.
4. За розміром - великий; - середній; - малий.
5. За організаційними зв'язками - основний; - вторинний; - первинний.
6. За часом існування - довгостроковий; - середній; - короткочасний.
7. За стабільністю складу - постійний; - тимчасовий.
8. За розділом труда   - вертикальний; - горизонтальний.

 

Колектив (група) дві й більше осіб, які взаємодіють між собою таким чином, що кожна особа впливає на конкретних людей (пра­цівників) і одночасно перебуває під впливом інших осіб.

Формальні групи працівників. Група і колектив є іден­тичними за своєю суттю термінами (перший поширені-ший на Заході, другий — у пострадянських країнах). Групи, які створені волею керівників організації, нази­вають формальними. Здебільшого вони виникають при поділі праці:

— горизонтальному (формування підрозділів);

— вертикальному (виникнення рівнів управління). Первинною функцією формальних груп є виконання певних завдань і досягнення конкретних цілей.

У кожній організації існує три типи формальних груп:

— групи керівників (командні групи);

— цільові виробничі (господарські) групи;

— комітети.

До груп керівників можуть належати: президент ком­панії та віце-президенти; директор магазину і завідува­чі відділами; командир авіалайнера, другий пілот і борт-інженер; директор заводу та його заступники; началь­ник цеху та його заступники.

Цільові виробничі (господарські) групи формують особи, які виконують одне завдання. Вони мають певну самостійність, самі планують свою роботу, є вузькоспєціалізованими, щодо них застосовують окремі елементи ці­
льового стимулювання тощо.

Комітет — це група, якій організація делегує пов­новаження для виконання конкретного завдання. До комітетів належать ради, комісії, збори, команди, товарис­тва тощо. За функціональним призначенням виділяють два основні типи комітетів:

—спеціальний (тимчасовий) — створюється для ви­явлення проблем, розв'язання локальних, глобальних чи делікатних питань, вироблення альтернативних рішень тощо;

— постійний — діє перманентно і має конкретну, най­частіше довготривалу мету (рада директорів, науково-технічна рада організації, ревізійна комісія, товариство покупців у процесі приватизації, група планування, ко­місія з розгляду скарг працівників, комісія з перегляду заробітної плати та ін.).

Створювати комітети доцільно:

—під час розв'язання проблеми в новій галузі знань, новій сфері діяльності;

—за необхідності прийняття непопулярних рішень (ско­рочення чисельності працівників, зменшення заробітної плати, ліквідація підрозділів, зниження на посаді тощо);

—з метою координації діяльності підрозділів, служб, окремих працівників і колективів;

—для підняття морального духу працівників органі­зації, стимулювання «бійцівських» якостей окремих по­садових осіб;

—з метою децентралізації управління, делегування пев­них повноважень «вниз», поділу сфер впливу між рів­нями управління;

— для ефективнішої реалізації загальних функцій менеджменту;

— при виборі та коригуванні менеджером конкрет­ного стилю керівництва.

Неформальні групи працівників. Менеджер повинен звертати на них особливу увагу, оскільки вони можуть стати домінуючими в організації, проникати в інші не­формальні й формальні групи і відчутно впливати на управління. Не завжди пересічний працівник чи навіть керівник усвідомлює те, що він уже опинився в складі неформальної групи.

Основні особливості неформальних груп:

— застосування соціального контролю, який здійс­нюється через встановлення і закріплення групових ета­лонів допустимої поведінки, жорстких санкцій, відчу­ження тощо;

— опір змінам, який виникає у зв'язку із загрозою існуванню неформальної групи;

— наявність неформальних лідерів, які посідають таке ж становище, що й лідери формальних груп. Від­мінність між ними лише в тому, що лідер формальної групи отримує свої повноваження офіційно (в конкрет­ній сфері), а лідер неформальної — через визнання йо­го групою. Тому сфера впливу неформального лідера може виходити за адміністративні межі формальної ор­ганізації, але все-таки його основні функції стосуються допомоги групі в досягненні цілей та закріпленні її іс­нування.

Не менш суттєвими є і відмінності між ними:

— формальні групи створюються продумано, за пла­ном, а неформальні спонтанно;

—структура формальних груп формується свідомо, неформальних — унаслідок соціальної взаємодії;

—до формальної групи вступають з метою реаліза­ції її цілей, отримання доходу, досягнення престижу тощо, до неформальної — для задоволення потреб у при­четності, взаємодопомозі, взаємозахисті, тісному спіл­куванні;

—формальна група створюється, як правило, за рі­шенням керівників, неформальна — внаслідок зацікав­леності, симпатії тощо.

Американський дослідник груп Дж. Хоманс виявив, що в процесі виконання завдань люди вступають у взає­модію, внаслідок чого виникають позитивні та негатив­ні емоції в колективі, а також щодо керівників. Емоції можуть спричиняти зниження ефективності діяльності організації, прогули, плинність кадрів, появу скарг.

 


Читайте також:

  1. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  2. V. Класифікація і внесення поправок
  3. V. Класифікація рахунків
  4. А. Структурно-функціональна класифікація нирок залежно від ступеню злиття окремих нирочок у компактний орган.
  5. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  6. Аналіз прямих матеріальних і трудових витрат
  7. Аналіз трудових процесів і затрат робочого часу
  8. Аналіз трудових ресурсів на підприємстві.
  9. Аналіз трудових ресурсів.
  10. Аналітичні процедури внутрішнього аудиту та їх класифікація.
  11. АТОМНО-МОЛЕКУЛЯРНЕ ВЧЕННЯ. КЛАСИФІКАЦІЯ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК
  12. Аудит використання трудових ресурсів і розрахунків з оплати праці




Переглядів: 1204

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 2. Управління групами | Фактори, що впливають на ефективність роботи групи.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.