Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Етапи конфліктів і методи їх вирішення та врегулювання

Динаміка конфлікту в загальних рисах виглядає так:


ПЕРЕДКОНФЛІКТНА тобто латентна фаза, коли є розбіжність

СИТУАЦІЯ інтересів, але зовнішні прояви відсутні

 

 


Процес виникнення, розвитку та вирішення конфлікту, для наочності, представимо так:

 
 

 


Чітке визначення етапів необхідне для того щоб:

а) краще зрозуміти витоки конфлікту [І-й етап]

б) виявити причини появи конфлікту [ІІ-й етап]

в) розібратись у формах його прояву [ІІІ-й етап]

г) простежити закономірністі розв’язання [ІУ-й етап]

д) знайти в кожному етапі можливості пом’якшення, скорочення в часі, виходу на стабільність.

Розглянемо окремо прояви кожного етапу.

 
 
ПЕРЕДКОНФЛІКТНА СИТУАЦІЯ    

 


Може проявитися, в основному, у двох видах:

МЕТА – ОДНА суб’єкти політики прагнуть однієї мети,

СУБ’ЄКТИ – РІЗНІ але практично себе ще не проявили, ще не

ввійшли в конфлікт;

Приклад: політичні партії мають намір запропонувати свої кандидатури в президенти, але виборча компанія ще не почалася й тому фактично діяльність не розгорнулась;

СУБ’ЄКТИ – РІЗНІ, коли існують різні інтереси з однієї проблеми,

МЕТА – РІЗНА ставляться різні, нерідко діаметрально

протилежні цілі, але зіткнення не відбувається.

 

Приклад: політичні партії та їх фракції у парламенті мають різне

уявлення, різні програми щодо формування економіки, однак на засідання парламенту ця проблема ще не винесена

Це, іншими словами, латентний стан, конфлікт тут існує в прихованому (імплітаційному) вигляді, він визрів, але не проявився.

 
 
ПОЧАТОК КОНФЛІКТУ    

 

 


За формою і сутністю він може бути різним. Його різновиди:

ПУБЛІЧНИЙ ВИСТУП ЛІДЕРА
Коли розбіжності в поглядах, оцінках

виносяться на широкий загал, на трибуни

мітингів, у парламент;

ДИСКУРС НА РІВНІ ПРЕСИ
коли в газеті, на телебаченні, по радіо оприлюднюється . гострий матеріал супроти протилежної сторони;

 

ПОЯВА НАВМИСНОГО ІНЦИДЕНТУ    
коли чиниться дія, що активізує конфлікт, ( в 1914 році, - вбивство ерцгерцога Фердінанда спричинило початок Першої світової війни);

 

ПРИКРИЙ, НЕПЕРЕДБАЧЕНИЙ ВИПАДОК
коли в середовищі однієї зі сторін, або між

сторонами сталась подія, яка порушила

латентність відносин (вбивство лідера,

пожежа, економічна диверсія та ін.).

 

Початок конфлікту вносить суттєві зміни в поведінку сторін:

інтереси, що досі приховувались,

ЗАГОСТРЕННЯ КОНФЛІКТУ
тепер демонструються відкрито.

 

 

Коли конфлікт уже розпочався і відбувається реалізація

переваг кожною стороною – учасницею, він буде дедалі більш

загострюватися, адже учасники шукатимуть все нові й нові засоби здобуття переваг у конфлікті, змушені будуть відповідати на дії супротивника новими діями, вдаватимуться до підтримки

інших сил, що призводить до розширення поля протистояння

Відповідно змінюється, доповнюється поведінка сторін:

Дискусія, що мала на початковому етапі на меті переконати,

переходить у суперечку а то й у випади, образи.

Усі зусилля спрямовуються на те, щоб завдати якнайбільшої шкоди супротивнику, а то й більше того - знищити його.

Загострення конфлікту має свою динаміку, якій притаманне використання все більшої кількості засобів і перехід від менш гострих до більш гострих.

 
 
ПОДОЛАННЯ КОНФЛІКТУ

 

 


 

Загострення не може бути нескінченним, адже такий розвиток подій може призвести до невиправданих втрат, а то й до загибелі конфліктуючих сторін. Розуміючи це, сторони на певному етапі загострення починають шукати можливості для припинення боротьби.

На цьому етапі з'являються наступні настрої, дії.

Триває пошук варіантів виходу з кризового стану

(корекція вимог до супротивника, вихід на певні контакти з

супротивником і та.ін).

 

Аналізуються життєві реалії, які диктують необхідність зважити

свої сили та можливості подальшого протистояння і потенціал

супротивника.

Зіставляються свої позиції із стабільними нормами, що панують

у супільстві, для подолання конфронтації.

Щодо останнього етапу конфліктних ситуацій, то існує чимало визначень, які по-різному тлумачать смисл та значення цього етапу.

Найбільш поширені такі:

УСУНЕННЯ

ЗАПОБІГАННЯ

УПРАВЛІННЯ

РОЗВ’ЯЗАННЯ

ЛІКВІДАЦІЯ

Ці поняття не є тотожніми, рівнозначними; кожне несе в собі певну, притаманну саме йому якість.

     
   
 
   
 
 
ЛІКВІДАЦІЯ -коли, за згодою сторін, конфлікт знаходить повне вирішення, або припиняється в результаті подавлення однієї з сторін іншою. сторін подавлення іншою

 

 


Всі ці поняття об’єднуються одним узагальнюючим поняттям

ВИРІШЕННЯ.

МЕТОДИ ВІДКЛАДАННЯ МЕТОДИ ПОСЕРЕДНИЦТВА МЕТОДИ ПЕРЕГОВОРІВ
Існує чимало форм, методів вирішення конфліктів; серед них найбільш поширені такі:

 

 

Розглянемо сутність кожного.

Методи відкладання,як правило, використовуються на початковому, передконфліктному етапі, коли різні інтереси сторін ще не стали протидіючими, хоча не виключено відкладання і на інших етапах.

Методи відкладання не є надійним забезпеченням вирішення конфлікту, адже причини розбіжностей залишаються, з часом, за нових обставин, конфлікт може спалахнути з новою силою

Методи посередництвавикористовуються на будь-якому етапі

конфліктної ситуації, але найбільший сенс мають на етапі загострення, коли конфліктуючі сторони починають використовувати гострі, агресивні засоби й керуватися емоціями.

У ролі посередника виступають:

ОСОБА
якій певна організація доручила увійти в контакт з

конфліктуючими сторонами;

УСТАНОВА
яка за родом своєї діяльності покликана розв’язувати конфліктні ситуації (арбітраж);

 

ДЕРЖАВА
яка має найбільше можливостей (закон, матеріальна

база, авторитет) для вирішення суперечностей.

Методи посередництва є досить ефективними, тому що вони дозволяють:

а) за потреби оперативно втрутитись в конфлікт;

б) стати вище інтересів обох сторін, виявити об’єктивність;

в) займатись посередництвом і за згодою, і без згоди сторін.

 

Метод переговорівможе використовуватися на всіх етапах конфлікту, причому його використання залежить лише від конфліктуючих сторін, хоча ініціатива почати переговори, звичайно, виходить від однієї із сторін.

Метод переговорів – найбільш результативний та надійний порівняно з усіма іншими, адже переговори, звичайно, завершуються із врахуванням інтересів обох сторін.

 


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. Demo 11: Access Methods (методи доступу)
  3. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  4. II. МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  5. II. УЧЕБНЫЕ И МЕТОДИЧЕСКИЕ ПОСОБИЯ, ПРАКТИКУМЫ
  6. III. Етапи розробки програмного забезпечення
  7. IV. КЕРІВНИЦТВО, КОНТРОЛЬ І НАДАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ПРАКТИКАНТАМ.
  8. IV. Электронное учебно-методическое обеспечение дисциплины.
  9. V. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ТА МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ЇХ ВИКОНАННЯ
  10. V. Обов'язки методиста кафедри педагогіки
  11. VII. ОСНОВНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ У ХХ ст.
  12. VIІ. Короткі методичні вказівки до роботи студентів на практичному занятті




Переглядів: 971

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Локальні | Особливості конфліктів в Україні

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.