МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Державний бюджет як економічна категоріяБюджет державиє складним і багатогранним явищем у суспільстві. Його розглядають з трьох сторін: — за економічним змістом; — за формою прояву; — за матеріальним змістом. За економічним змістом «бюджет» – сукупність грошових відносин між державою, з одного боку, і юридичними та фізичними особами, з іншого боку, з приводу формування і використання централізованого фонду грошових коштів, призначеного для забезпечення виконання державою її функцій. Основним джерелом формування бюджету є ВВП. Валовий внутрішній продукт (ВВП) — один з найважливіших показників розвитку економіки, який характеризує кінцевий результат виробничої діяльності економічних одиниць-резидентів у сфері матеріального і нематеріального виробництва. Вимірюється вартістю товарів та послуг, виготовлених цими одиницями для кінцевого використання. Економічна сутність бюджету полягає в тому, що виникає об’єктивна необхідність у розподілі й перерозподілі валового внутрішнього продукту між галузями економіки, верствами населення й територіями з метою підвищення ефективності економіки та добробуту громадян. У бюджеті сконцентровані інтереси держави, підприємців, населення. Між ними точиться постійна боротьба за задоволення власних потреб. Об’єктом цих інтересів завжди є ВВП, власне, напрями його розподілу й перерозподілу та використання. Економічна природа бюджету виявляється саме в тому, що за його допомогою держава надає суспільству унікальні блага й послуги, які істотно впливають на рівень добробуту та якість життя. До таких благ належать оборона країни, національна безпека й правопорядок, благоустрій, захист довкілля, освіта, охорона здоров’я, наука, культура тощо. Бюджет як економічна категорія має такі ознаки: - історичність – бюджет як категоряі склався історично, мав свої специфічні риси зародження в різних країнах; - плановість – основою функціонування бюджету є його плановий характер; - юридичний характер – бюджет має силу нормативного акта; - термін дії – бюджет складається і функціонує протягом певного терміну. .Розглядаючи бюджет як економічну категорію, слід відзначити, що він є складовою частиною фінансових відносин. Специфічними ознаками бюджетних відносин є їх перерозподільний, всеохоплюючий та законодавчо регламентований характер. Учасниками цих відносин є держава, суб’єкти господарювання всіх форм власності та населення: - держава має потребу у фінансових ресурсах для виконання своїх функцій; - суб’єкти господарювання всіх форм власності та напрямів діяльності як постачають грошові ресурси державі так і можуть їх отримувати від неї залежно від місця і ролі в системі економічних відносин; - населення, яке може бути як платником податків (переважно особи працездатного віку), так і отримувачем грошових коштів (допомога дітям, матерям, інвалідам, пенсіонерам). Необхідні державі фінансові ресурси для виконання нею своїх функцій вона може акумулювати таким чином: - заробляти як власник засобів виробництва; - отримувати від природних ресурсів, які знаходяться у її власності; - мобілізувати шляхом перерозподілу доходів юридичних і фізичних осіб. Отже, державний бюджет, як одна з ланок фінансової системи України є економічною категорією і відображає грошові відносини, які виникають між державою, з одного боку, і підприємствами, організаціями, установами всіх форм власності і фізичними особами – з іншого, з приводу утворення централізованого фонду грошових коштів держави і його використання для задоволення суспільних потреб. Як економічна категорія, бюджет відображає складні відносини руху централізованих грошових коштів, призначених для задоволення суспільних потреб. Відкидаючи той факт, що бюджет є передумовою і результатом суспільного розвитку, можна виділити такі фактори, які впливають на формування бюджету і використання бюджетних коштів, і поділяються на : 1. економічні; 2. соціальні; 3. політичні. Економічні фактори пов’язані з макроекономічними процесами, які відбуваються в сфері суспільного виробництва. До них відносяться сукупний суспільний продукт, ВВП, НД, економічне зростання (спад) виробництва, інфляція, безробіття, структурні зміни у виробництві , розвиток найважливіших галузей науки і техніки, податкова політика держави. Соціальні фактори формування і використання бюджету в значній мірі обумовлені особливостями відтворення робочої сили і населення країни і цілому. Сюди слід віднести державні кошти, що виділяються на освіту, охорону здоров’я, соціальний захист населення, соціально – культурні заходи. Політичні фактори безпосередньо пов’язані із забезпеченням обороноздатності країни і підтриманням внутрішнього правопорядку, раціональним управлінням країною, утриманням законодавчої і виконавчої влади. Читайте також:
|
||||||||
|