Письмове віднімання трицифрових чисел, коли в запису зменшуваного є нуль.
Мета: ознайомити учнів з прийомом віднімання трицифрових чисел, коли зменшуване містить один нуль; формувати навички розв'язування задач на дві і три діі; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку. I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання — Зачитайте відповідь до задачі 647 (с. 100). Відповідь: 6 цвяхів. — Назву, якої риби ви отримали, коли розв'язали приклади? — Що ви знаєте про неї? 2. Математичний диктант — Запишіть вирази та знайдіть їх значення. • До числа 400 додайте різницю чисел 500 і 200. • До суми чисел 140 і 200 додайте 360. • Від числа 670 відніміть суму 150 і 50. • До різниці чисел 600 і 120 додайте 230. • Число 820 зменшіть на суму 500 і 120. • Число 150 зменшіть на суму 90 і 60. Відповіді: 400 + (500 - 200) = 700 (600 - 120) + 230 = 710 (140 + 200) + 360 = 700 820 - (500 + 120) = 200 670 - (150 + 50) = 470 150 - (90 + 60) = 0 3. Усна лічба — Продовжте ряд чисел: • 100; 150; 200;. ..(до 500); • 700; 730; 760;... (до 1000); • 800; 760; 720;... (до 400). III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми ознайомимося з відніманням трицифрових чисел у випадку, коли зменшуване містить один нуль; продовжимо роботу над задачами на дві і три дії. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Пояснення нового матеріалу (с. 101, завдання 650) — Розгляньте записи у підручпику. Під час пояснення віднімання міркуйте так: — Від нуля одиниць 7 одиниць відняти не можемо. Беремо один десяток. Один десяток — це 10 одиниць. Від 10 од. відняти 7 од., буде; 3 од. Пам'ятаємо, що один десяток забрали. Від 7 дес. відняти 2 дес, буде 5 десятків. Від 5 сотень відняти 3 сотні буде 2 сотні. Одержали різницю 253. Під час розв'язання другого прикладу можна пояснювати коротко: — 7 мінус 3 — 4, пишемо 4; 10 мінус 2 — 8, пишемо 8; 7 мінус 4 — З, пишемо 3. 2. Первинне закріплення (с. 101, завдання 651) — Обчисліть приклади з коментуванням, записуючи числа стовпчиком. Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Робота над задачею на дві і три дії (с. 101, завдання 653) — Поставте питання так, щоб задача розв'язувалася двома діями. (Чому дорівнює трете число?) — Поставте питання так, щоб задача розв'язувалася трьома діями. (Чому дорівнює сума трьох чисел?) 2. робота 1 варіант 452 + 313 430 - 124 706 - 345 700 - 6•10 2 варіант 764 + 123 790 - 347 508 - 164 180 + 6-2 3. Усні обчислення (с. 101, завдання 6S2) 8 м — 4 дм = 76 дм = 7 м 6 дм 8 м — 4 см = 796 см = 7 м 96 см 8 м : 4 дм = 20 Зт-2ц = 28ц 6ц-30кг = 570 кг 2ц:5 = 40кг 4. Робота над задачею (с. 101, завдання 654) — Про що треба дізнатися, щоб відповісти на питання задачі? (Відстань через райцентр) Розв'язання 1) 132 + 58 ~ 190 (км)— через райцентр 2) 190-174 = 16 (км) Відповідь: на 16 км дорога навпростець коротша. 5. Завдання з логічним навантаженням (с. 102,завдання 655) 1)43-25 = 18(грн) 2)18:2 = 9 (гри) — в одного хлопчика 3) 9 + 25 = 34 (гри) — в другого хлопчика VI. ПІДСУМОК УРОКУ — Поясніть спосіб письмового обчислення прикладів 540- 123; 706- 524. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. С. 102, завдання 656; 657