Письмове віднімання трицифрових чисел з переходом через розряд. Вправи і задачі на застосування вивчених випадків арифметичних дій.
Мета: ознайомити учнів з прийомом письмового віднімання трицифрових чисел з переходом через розряд; удосконалювати вміння учнів розв'язувати задачі на три дії; розвивати пам'ять, мислення; виховувати організованість.
Хід уроку. I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання. 2. Математичний диктант (с 102, завдання 667) Відповіді: 1) 971; 407; 780; 602; 2) 616; 440; 390; 705; 555; 3) 199; 4) 66 дес; 5) 209 см; 290 см; 90 см. 3. Усна лічба (с 103, завдання 668) (134 + 89 = 223; 548 + 281 - 829)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми будемо вчитися письмово віднімати трицифрові числа з переходом через розряд; складати і розв'язувати задачі. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Пояснення нового матеріалу (завдання 669, с 104) — Прочитайте запис з підручника: 945 + 217 728 — Під час обчислення прикладів такого виду міркуйте так: — Від 5 од. не можна відняти 7 од. Беремо 1 дес. у розряді десятків. 1 дес.— це 10 од. та ще 5 од., буде 15 од. Від 15 од. відняти 7 од., буде 8 од. Цифру 8 записуємо під одиницями. Від 3 дес. відняти 1 дес. буде 2 дес. Цифру 2 записуємо під десятками. Від 9 сот. відняти 2 сот. буде 7 сот. Цифру 7 записуємо під сотнями. Дістаємо число 728. 2. Первинне закріплення нового матеріалу (с 104, завдання 670) — Обчисліть значення різниць, записуючи числа стовпчиком. Перший і другий приклади розв'язати з коментуванням, третій І четвертий — самостійно, з наступною перевіркою. Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Робота над задачею (с. 103, завдання 671) Тривалість життя черепах 350 років, а китів — 70 років. — Поставте питання і розв'яжіть задачу. (На скільки більше живуть черепахи, ніж кити?) (На скільки менше живуть кити, ніж черепахи?) 350 -70 = 280 (р.) 2. Робота над задачею на три дії (с. 103, завдання 672) — Про що запитується у задачі? — Чи можна відразу відповісти на це запитання? (Ні) — Що треба знати, щоб дізнатися, скільки кущів їм залишилося обкопати? — Чи можемо дізнатися, скільки кущів обкопали разом мама й Оленка? — Чи можемо дізнатися, скільки кущів обкопала Оленка? Розв'язання записати самостійно. Слабші учні можуть скористатися карткою-підказкою. 1)[]-[]=[](кущ.) 2)[]+[] = [](кущ.) 3)[]-[]=[](кущ.) Розв'язання 1) 316 - 120 196 (кущ.) — посадила Оленка 2) 316 + 196 512 (кущ.) — обкопала мама й Оленка разом 3) 650 - 512 138 (кущ.) Відповідь: залишилося обкопати 138 кущів. 3. Творча робота над задачею — Складіть задачу про допомогу дорослим. 4. Завдання з логічним навантаженням [с 104, завдання 673) 18:2 = 9 — зменшуване. Перевірка: 9- 1 = 8; 9- 2 = 7; 9-3 = 6; 9-4 = 5; 9-8 = 1; 9-7 = 2іт. ін. VI. ПІДСУМОК УРОКУ — Поясніть спосіб обчислення за прикладами: 872 — 248; 519—163. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. С 104, завдання 674; 675.