Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Основні напрями економічної політики держави

Як встановлено ч. 1 ст. 8 ГК, держава, органи державної влади та органи місцевого самоврядування не є суб'єктами господарювання.

Проте, як зазначалося у попередній темі, господарське пра­во регулює відносини щодо державного регулювання, еконо­міки (організаційні відносини), яке здійснюється органами дер­жавної влади та органами місцевого самоврядування у певних правових формах і за допомогою певних методів.

Господарська компетенція органів державної влади та органів місцевого самоврядування реалізується від імені відповідної державної чи комунальної установи. Безпосередня участь дер­жави, органів державної влади та органів місцевого самовря­дування у господарській діяльності може здійснюватися лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України (ч. З ст. 8 ГК).

Головними об'єктивними чинниками, що спричиняють не­обхідність державного регулювання господарського життя, є:

а) виконання державою соціальних функцій — забезпечен­ня умов для нормальної життєдіяльності суспільства, в тому числі — у сфері економіки (відповідно до ст. 13 Конституції України держава забезпечує соціальну спрямованість економі­ки). Таким чином держава виконує функцію організації гос­подарського життя суспільства;

б) наявність у держави на праві власності ще досить знач­ного масиву майна (передусім, засобів виробництва), що зумовлює управління державним сектором економіки з боку держави-власника.

 

Як носій політичної влади і як власник певної частини засобів виробництва держава реалізує економічну і соціальну політику у сфері господарювання у двох формах — у формі довгострокової (стратегічної) політики і у формі поточної (так­тичної) політики, що спрямовані на реалізацію та оптимальне узгодження інтересів суб'єктів господарювання і споживачів, різних суспільних верств і населення в цілому (ч. 1 ст. 9 ГК). Економічна стратегія визначається в ч. 2 ст. 9 ГК як обра­ний державою курс економічної політики, розрахований на тривалу перспективу і спрямований на вирішення крупномас-штабних економічних та соціальних завдань, завдань культур­ного розвитку, забезпечення економічної безпеки держави, збе­реження і примноження її економічного потенціалу і націо­нального багатства, підвищення народного добробуту. Еконо­мічна стратегія включає визначення пріоритетних цілей народного господарства, засобів та способів їх реалізації, ви­ходячи зі змісту об'єктивних процесів і тенденцій, що мають місце в національному та світовому господарстві, та врахову­ючи законні інтереси суб'єктів господарювання.

Економічна тактика згідно з ч. З ст. 9 ГК — це сукупність найближчих цілей, завдань, засобів і способів їх досягнення для реалізації стратегічного курсу економічної політики в кон­кретних умовах, що складаються в поточному періоді розвит­ку народного господарства.

Правове закріплення економічної політики здійснюється шляхом визначення засад внутрішньої і зовнішньої політики, у прогнозах і програмах економічного і соціального розвитку України та окремих її регіонів, програмах діяльності Кабінету Міністрів України, цільових програмах економічного, науко­во-технічного і соціального розвитку, а також відповідних за­конодавчих актах (ч. 4 ст. 9 ГК).

Відповідно до ст. 10 ГК основними напрямами економічної політики, що визначаються державою, є:

структурно-галузева політика, спрямована на здійснення дер­жавою прогресивних змін у структурі народного господарства, удосконалення міжгалузевих та внутрішньогалузевих пропорцій, стимулювання розвитку галузей, які визначають науково-тех­нічний прогрес, забезпечують конкурентоспроможність вітчиз­няної продукції та зростання рівня життя населення. Складови­ми цієї політики є промислова, аграрна, будівельна та інші сфери економічної політики, щодо яких держава здійснює віднос­но самостійний комплекс заходів стимулюючого впливу;

 

 

інвестиційна політика, спрямована на створення суб'єктам господарювання необхідних умов для залучення і концент­рації коштів на потреби розширеного відтворення основних засобів виробництва, переважно у галузях, розвиток яких ви­значено як пріоритети структурно-галузевої політики, а також забезпечення ефективного і відповідального використання цих коштів та здійснення контролю за ним;

амортизаційна політика, спрямована на створення суб'єктам господарювання найбільш сприятливих та рівноцінних умов забезпечення процесу простого відтворення основних вироб­ничих і невиробничих фондів переважно на якісно новій тех-ніко-технологічній основі;

політика інституційних перетворень, спрямована на фор­мування раціональної багатоукладної економічної системи шля­хом трансформування відносин власності, здійснення роздер­жавлення економіки, приватизації та націоналізації виробни­чих фондів, забезпечення на власній основі розвитку різних форм власності і господарювання, еквівалентності відносин обміну між суб'єктами господарювання, державну підтримку і захист усіх форм ефективного господарювання та ліквідацію будь-яких протизаконних економічних структур;

цінова політика, спрямована на регулювання державою відносин обміну між суб'єктами ринку з метою забезпечення еквівалентності в процесі реалізації національного продукту, дотримання необхідної паритетності цін між галузями та ви­дами господарської діяльності, а також забезпечення стабіль­ності оптових та роздрібних цін;

антимонопольно-конкурентна політика, спрямована на ство­рення оптимального конкурентного середовища діяльності суб'єктів господарювання, забезпечення їх взаємодії на умо­вах недопущення проявів дискримінації одних суб'єктів інши­ми, насамперед у сфері монопольного ціноутворення та за ра­хунок зниження якості продукції, послуг, сприяння зростан­ню ефективної соціально орієнтованої економіки;

бюджетна політика, спрямована на оптимізацію та раціо­налізацію формування доходів і використання державних фінан­сових ресурсів, підвищення ефективності державних інвестицій у народне господарство, узгодження загальнодержавних і місце­вих інтересів у сфері міжбюджетних відносин, регулювання державного боргу та забезпечення соціальної справедливості при перерозподілі національного доходу;

 

 

податкова політика, спрямована на забезпечення економі­чно обґрунтованого податкового навантаження на суб'єктів гос­подарювання, стимулювання суспільно необхідної економіч­ної діяльності суб'єктів, а також дотримання принципу соці­альної справедливості та конституційних гарантій прав грома­дян при оподаткуванні їх доходів;

грошово-кредитна політика, спрямована на забезпечення на­родного господарства економічно необхідним обсягом грошо­вої маси, досягнення ефективного готівкового обігу, залучен­ня коштів суб'єктів господарювання та населення до банківсь­кої системи, стимулювання використання кредитних ресурсів на потреби функціонування і розвитку економіки;

валютна політика, спрямована на встановлення і підтри­мання паритетного курсу національної валюти щодо інозем­них валют, стимулювання зростання державних валютних ре­зервів та їх ефективне використання;

зовнішньоекономічна політика, спрямована на регулювання державою відносин суб'єктів господарювання з іноземними суб'єктами господарювання та захист національного ринку і вітчизняного товаровиробника.

Держава здійснює також екологічну політику, що забезпе­чує раціональне використання та повноцінне відтворення при­родних ресурсів, створення безпечних умов життєдіяльності населення.

У соціально-економічній сфері держава здійснює соціальну політику захисту прав споживачів, політику заробітної плати і доходів населення, політику зайнятості, політику соціального захисту та соціального забезпечення.

У теорії господарського права виділяють правові форми здійснення державного регулювання економіки:

— державне прогнозування та розроблення програм економіч­ного і соціального розвитку України. Прогнозування та плану­вання економічного і соціального розвитку є одним із основ­них напрямів економічної політики Української держави і од­нією з правових форм державного управління економікою. Виходячи з цього, у своїй діяльності суб'єкти господарювання враховують показники прогнозних і програмних документів еко­номічного і соціального розвитку.

Як встановлено ч. 2 ст. 11 ГК, принципи державного про­гнозування та розроблення програм економічного і соціального

 

розвитку України, система прогнозних і програмних документів, вимоги до їх змісту, а також загальний порядок розроблення, затвердження та виконання прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку, повноваження та відпові­дальність органів державної влади і органів місцевого самовря­дування у цих питаннях визначаються законом.

Згідно зі ст. 1 Закону України від 23 березня 2000 р. «Про державне прогнозування та розроблення програм економічно­го і соціального розвитку України»1державне прогнозування економічного і соціального розвитку — це науково обґрунтоване передбачення напрямів розвитку країни, окремих галузей економіки або окремих адміністративно-територіальних оди­ниць, можливого стану економіки та соціальної сфери в май­бутньому, а також альтернативних шляхів і строків досягнен­ня параметрів економічного і соціального розвитку. Прогноз економічного і соціального розвитку є засобом обгрунтування тієї чи іншої стратегії та прийняття конкретних рішень орга­нами законодавчої та виконавчої влади, органами місцевого самоврядування щодо регулювання соціально-економічних процесів.

Основними формами державного планування господарсь­кої діяльності є Державна програма економічного та соціаль­ного розвитку України, Державний бюджет України, а" також інші державні програми з питань економічного і соціального розвитку, порядок розробки, завдання та реалізація яких ви­значаються законом про державні програми (ч. З ст. 11 ГК).

Програма економічного і соціального розвитку України — це документ, в якому визначаються цілі та пріоритети економічно­го і соціального розвитку, засоби та шляхи їх досягнення, фор­мується взаємоузгоджена і комплексна система заходів органів законодавчої і виконавчої влади, органів місцевого самовряду­вання, спрямованих на ефективне розв'язання проблем еконо­мічного і соціального розвитку, а також характеризуються очі­кувані зміни у стані економіки та соціальної сфери.

Система прогнозних і програмних документів економічно­го і соціального розвитку складається з:

- прогнозів економічного і соціального розвитку України на середньо- та короткостроковий періоди;

- Державної програми економічного і соціального розвитку України на короткостроковий період;

________________________________________________________

1 Відомості Верховної Ради України. — 2000. — № 25. — Ст. 195.

- прогнозів економічного і соціального розвитку Автоном­ної Республіки Крим, областей, районів та міст на середньост-роковий період;

- програм економічного і соціального розвитку Автономної Республіки Крим, областей, районів та міст на короткостроко­вий період;

- прогнозів розвитку окремих галузей економіки на середньо-строковий період;

- програм розвитку окремих галузей економіки (ст. 5 Зако­ну «Про державне прогнозування та розроблення програм еко­номічного і соціального розвитку України»).

Суб'єктам господарювання, які не враховують суспільні інтереси, відображені в програмних документах економічного і соціального розвитку, не можуть надаватися передбачені за­коном пільги та переваги у здійсненні господарської діяль­ності (ч. 5 ст. 11 ГК);

- управління — як правова форма державного регулювання економіки — означає прийняття компетентним органом юри­дично значущих рішень для суб'єктів господарювання з опе­ративних питань господарського життя (державна реєстрація суб'єктів господарювання, ліцензування певних видів госпо­дарської діяльності, встановлення лімітів використання при­родних ресурсів, ліцензування і квотування зовнішньоеконо­мічних операцій тощо);

- контроль — як правова форма державного регулювання економіки — це сукупність організаційно-технічних і право­вих заходів, спрямованих на визначення компетентними орга­нами ступеня відповідності фактичних напрямів і результатів діяльності суб'єктів господарського життя встановленим дер­жавою правилам, нормам і нормативам, а також виявлення порушень у діяльності цих суб'єктів, вжиття заходів щодо їх усунення, в тому числі застосування господарсько-правових санкцій.

Відповідно до ст. 19 ГК держава здійснює контроль і на­гляд за господарською діяльністю суб'єктів господарювання у таких сферах:

- збереження та витрачання коштів і матеріальних ціннос­тей суб'єктами господарських відносин — за станом і достові­рністю бухгалтерського обліку та звітності;

- фінансових, кредитних відносин, валютного регулювання та податкових відносин — за додержанням суб'єктами госпо­дарювання кредитних зобов'язань перед державою і розрахункової дисципліни, додержанням вимог валютного законодав­ства, податкової дисципліни1;

- цін і ціноутворення — з питань додержання суб'єктами господарювання державних цін на продукцію і послуги2;

- монополізму та конкуренції — з питань додержання анти-монопольно-конкурентного законодавства;

- земельних відносин — за використанням і охороною зе­мель; водних відносин і лісового господарства — за викорис­танням та охороною вод і лісів, відтворенням водних ресурсів і лісів;

- виробництва і праці — за безпекою виробництва і праці, додержанням законодавства про працю; за пожежною, еколо­гічною, санітарно-гігієнічною безпекою; за дотриманням стан­дартів, норм і правил, якими встановлено обов'язкові вимоги щодо умов здійснення господарської діяльності3;

- споживання — за якістю і безпечністю продукції та послуг;

- зовнішньоекономічної діяльності — з питань технологіч­ної, економічної, екологічної та соціальної безпеки.

Органи державної влади і посадові особи, уповноважені здійснювати державний контроль і державний нагляд за гос­подарською діяльністю, їх статус та загальні умови і порядок здійснення контролю і нагляду визначаються законами.

Незаконне втручання та перешкоджання господарській діяль­ності суб'єктів господарювання з боку органів державної вла­ди, їх посадових осіб при здійсненні ними державного конт­ролю та нагляду забороняються.

Органи державної влади і посадові особи зобов'язані здій­снювати інспектування та перевірки діяльності суб'єктів гос­подарювання неупереджено, об'єктивно і оперативно, дотри­муючись вимог законодавства, поважаючи права і законні інте­реси суб'єктів господарювання.

Суб'єкт господарювання має право на одержання інфор­мації про результати інспектування і перевірок його діяльності не пізніш як

________________________________________________________

1 Див.: Ст. 2 Закону України від 4 грудня 1990 р. «Про державну подат­кову службу в Україні» // Відомості Верховної Ради України. — 1991. — № 6. - Ст. 37.

2 Див.: Закон України від 3 грудня 1990 р. «Про ціни і ціноутворення» // Відомості Верховної Ради України. — 1990. — № 52. — Ст. 650.

3 Див.: Закон України від 14 жовтня 1992 р. «Про охорону праці»; Закон України від 17 грудня 1993 р. «Про пожежну безпеку»; Положення про державний архітектурно-будівельний контроль, затверджене поста­новою Кабінету Міністрів України від 25 березня 1993 р.

через тридцять днів після іх закінчення, якщо інше не передбачено законом. Дії та рішення державних органів контролю та нагляду, а також їх посадових осіб, які проводили інспектування і перевірку, можуть бути оскаржені суб'єктом господарювання у встановленому законодавством порядку.

Усі суб'єкти господарювання зобов'язані здійснювати пер­винний (оперативний) та бухгалтерський облік результатів своєї роботи, складати статистичну інформацію, а також надавати відповідно до вимог закону фінансову звітність та статистич­ну інформацію щодо своєї господарської діяльності, інші дані, визначені законом. Забороняється вимагати від суб'єктів гос­подарювання надання статистичної інформації та інших да­них, не передбачених законом або з порушенням порядку, вста­новленого законом;

нормативне регулювання — як правова форма державного регулювання економіки — означає встановлення компетент­ними державними органами правил здійснення господарської діяльності. Воно здійснюється шляхом визначення правового статусу суб'єктів господарювання, правового режиму їхнього майна; правових засад і гарантій підприємництва; правил кон­куренції та норм антимонопольного регулювання; порядку ук­ладання та виконання господарських договорів, заходів май­нової відповідальності за порушення у здійсненні господарсь­кої діяльності; засад зовнішньоекономічної діяльності та мит­ної справи тощо.

 


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. II. Основні засоби
  3. II.3. Основні способи і прийоми досягнення адекватності
  4. III ПОЛІТИКИ.
  5. IV-й період Римської держави ( ІІІ – V ст. н. е. ) – пізня Римська імперія
  6. VII. ОСНОВНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ У ХХ ст.
  7. Автомобільний пасажирський транспорт – важлива складова єдиної транспортної системи держави
  8. АГД як галузь економічної науки
  9. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  10. Агресивний тип дивідендної політики включає метод стабільного приросту дивідендів і метод постійного коефіцієнта виплат.
  11. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  12. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах




Переглядів: 3034

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ГЛАВА 2 | Засоби державного регулювання господарської діяльності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.