Для розуміння дії ринкового механізму велике значення має дослідження взаємодії між попитом і пропозицією. На макрорівні вони розглядаються не як попит і пропозиція на окремі товари, а як сукупний попит і сукупна пропозиція. А національний обсяг виробництва і рівень цін визначається взаємодією сукупного попиту та сукупної пропозиції.
Національний обсяг виробництва і рівень цін визначаються взаємодією сукупного попиту (AD) та сукупної пропозиції (AS).
Сукупний попит є основною специфічною формою прояву суспільних потреб в умовах функціонування товарно-грошових відносин.
Сукупний попит (AD) - це величина обсягу продукції, яку готові купити макроекономічні суб'єкти за кожного можливого рівня цін (Р). AD - це заплановані витрати всіх макроекономічних суб'єктів.
Сукупний попит (AD ) можна визначити за формулою розрахунку ВВП методом витрат:
AD = C+ I+G+ NE, (3.1)
де С - споживчий попит:платоспроможний попит домогосподарств на споживчі товари; І - інвестиційний попит:попит підприємців на засоби виробництва для відновлення зношеного капіталу (амортизація) та збільшення реального капіталу; G - попит держави на товари та послуги для виробництва суспільних благ, для державних інвестицій; NE - попит закордону,або попит на чистий експорт, за умови, що попит на імпорт входить у попередні три компоненти.
Одні компоненти сукупного попиту відносно стабільні, зокрема, споживчий попит та попит держави. Інвестиційний попит найбільш динамічна частина сукупного попиту, зміни якої пов'язані з коливаннями економічної активності. Визначимо основні фактори, які впливають на структурні компоненти сукупного попиту.