МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Етапи розвитку утопічного соціалізмуСучасна наука виділяє три етапи в розвитку утопічного соціалізму: перший - ранній етап /ХVI-XVIII в.в./, другий - етап критичного утопічного соціалізму /початок ХIХ в./, третій - революційно-демократичний етап /50-60р. ХIХ в./ Перший етап утопічного соціалізму представлений когортою блискучих мислителів і вчених, які не сумнівалися в необхідності зміни існуючого ладу й пропонували свої шляхи перебудови, свої "моделі" справедливого суспільства. Так Т.Мор мріє про суспільство, де немає багатих і бідних, між людьми панує мир і згода, рівноправність і вільнодумство. Т.Кампанелла висунув ідею про можливості наукового керування суспільством. Мореллі вперше сформулював принцип необхідності трудитися по потребах. Ж.Мельє у своїй праці «Заповіт» призивав до народної революції. М.Бабеф призивав до революційного перевороту й установлення диктатури пригноблених. Другий етап утопічного соціалізму збігається з часом затвердження капіталізму й представлений трьома видатними мислителями Анрі Сен-Симоном, Шарлем Фур'є й Робертом Оуеном /початок ХIХ в./ Визнавши закономірності капіталізму, і разом з тим критикуючи його, вони висунули ідею самоврядних комуністичних громад. Лад створений на принципах розуму, на думку Сен-Симона, породжує колективізм, співробітництво, мир, згоду, свободу особи. Це - соціалістичне суспільство, у якому здійснюється планове виробництво, потреби кожного задовольняються за рахунок суспільства. Державна влада перетворюється в знаряддя організації виробництва й керування речами. Шарль Фур'є будував свою соціально-політичну систему на протиставленні двох мирів - буржуазного й соціалістичного. Буржуазна держава по думці Фур'є - "союз гнобителів", воля в цій державі означає волю вмерти від голоду, торгівля - неправда й обман. Соціалістичний лад, уважав він, створюючи планове господарство, виключає кризи, робить працю вільною і творчою. Слідом за Сен-Симоном він визнавав дві форми власності: суспільну й приватну. Роберт Оуен думав, що причини пороків людей укладені в політичному устрої капіталістичної держави, що для його корінної зміни потрібно вирішити три завдання: змінити характер людини, створити кооперацію як шлях до соціалізму, розкрити місце робочого руху в перетворенні суспільства. Третє покоління утопічного соціалізму - революціонери-демократи другої половини ХІХ століття. (Дж.Гарібальді, Дж.Мадзіні, Ш.Петефі, Х.Ботєв, Рабиндранат Тагор, А.Н.Радіщев, В.Г.Бєлінський, А.І.Герцен, Т.Г.Шевченко, Н.Г.Чернишевський, Н.А.Добролюбов, І.Я.Франко, П.А.Грабовський, Леся Українка й ін). Для цього напрямку політичної думки характерний пошук шляхів революційного перетворення суспільства на демократичних початках. Основні антагонізми, що існували в буржуазному суспільстві, вони зв'язували з економічними й соціальними протиріччями. Для всіх їх була безперечною необхідність побудови нового суспільства, головними рисами якого були б демократія й рівність. Революціонери-демократи не тільки словом, але й справою боролися за краще майбутнє трудящих, багато хто з них віддали життя за свої соціалістичні ідеали. Після виникнення марксизму утопічний соціалізм продовжував існувати як теоретичне оформлення соціальних ілюзій дрібнобуржуазних і люмпенских верств населення. Це знайшло вираження в таких його формах, як соціал-реформізм (Л.Блан, Ф.Лассаль), анархізм (Прудон, М.Бакунін, П.Кропоткін), християнський соціалізм тощо.
Читайте також:
|
||||||||
|