МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Major types of word formation in OE.I. Derivation sound interchanges (always combined with suf –n); 1. –vowel gradation (inherited from PG and IE). Eg: rīdan – rād, singan – song; –i-mutation: fōd – fēdan (food – feed); breaking: beran – bearn (bear – born). 2. word stress: differentiate between words: parts of speech. Eg: ond swarian (v) – ond swaru (n); 3. prefixation (a productive way); Eg: gān – go; ā – gān – go away; be – gān – go round. Most productive – ā, be, for, ge, un. 4. suffixation (the most productive mean): - suf of ‘agent nouns’ – some dead suf –s: -a (hunta); -end (fīend) > ere (IE) scōlere. - suf of abstract nouns: stem۸-t (dead):meaht(might) -oþ,uþ (huntoþ - hunting) -ung(ing(from verbs) -suf.from root-morphemes: dōm(meant judjment):wīsdom hād(cīldhād - childhood) ræ‾den --adj-s: iз(modiз-proud) isc(mennisc) --adv.:lice(rotlice-cheerfully) full(weorðfull) II.Word-composition(highky productive) 1. noun+noun: e.g.heāfod-mann(head-man,leader) 2. noun+adj.: e.g.зōd-dæ‾d(good deed) 3. verb+noun e.g.bæc-hūs(baking house) 4. formed with several methods: e.g.un-wīs-dōm(fody) un-negative pref. wīs-adj-stem dōm-noun-st.sturning into ۸ Nominal part of speech could be turned with the help of word-composition.
Italian loans in English. Vast majority of words related to art,music and literature(the consequence of fact that Italy was the birthplace of the Renaissance movement&of the revival of interest in art).In the 14th c. Italian words ducato,million,florin,pistol.Musical terms:aria,bass,concerto,piano,solo,sonata,soprano,tenor.Culture:balcony,design,fresco,gallery,studio,parapet.Literature:replica,sonnet.Many words in general use don’t differ fromEng.words in sounds or spelling&cannot be distinguished from native words without special study:medal,canteen,pilot.These borrowings were imported at an earlier date&have lost their foreign flavour.
Celtic loans in English. Celtic borrowings – from the celtic inhabitans of Britain&Irish missionaries. They’re few: bin, down, Leeds, Thames, York.-comb(‘deepvalley’): Batcombe, Duncombe,-torr(high rock):Torr,Trcross,-llan(church):Llan dalf,-pill(creek) =100borrowings. Main peculiarities of OE poetry.Beowulf. 1.namees of the poets are unknown(exc.Ceolmon and Cynewulf) 2.mainly3 subj-s: -heroee(Beowulf) -lyricalpoems(the Wanderer) -religious poems(paraphrase the Bible) 3.number of syllables in a line is free;only the number of stressed syllables is fixed. 4.metaphorical phrases:e.g.heapu-swat 5.many synonyms:e.g.hero:rine,secj OE poetic words went out of use. Читайте також:
|
||||||||
|